ترکیه برای امتیاز گرفتن به اتحادیه اروپا فشار می آورد

آغاز بازگرداندن اعضای داعش به کشورشان

۰۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۷۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوازدهم نوامبر در خصوص بازگشت اعضای داعش به کشور متبوع خود گفت: «کشورهای غربی وحشت زده شدند. تا کنون ما درباره نحوه برخورد با داعش فکر کردیم، حالا بگذارید آنها فکر کنند و تصمیم بگیرند.» 
آغاز بازگرداندن اعضای داعش به کشورشان

دیپلماسی ایرانی: ترکیه در حالی که تنش این کشور با کشورهای غربی شعله ور شده است، روز یازدهم نوامبر روند بازگرداندن اعضای گروه داعش با  تابعیت کشورهای غربی را  به کشور متبوعشان آغاز کرد. با توجه به اینکه کشورهای غربی، ترکیه را به دلیل حمله نظامی به شمال سوریه، حفاری میادین گازی در دریای مدیترانه، خرید تسلیحات ساخت روسیه سخت هدف انتقاد قرار داده اند، ترکیه در نظر دارد با نشان دادن رویکرد بازگرداندن اعضای گروه داعش به کشورشان از کشورهای غربی امتیاز بگیرد. کشورهای غربی به پذیرش اعضای گروه داعش رویکرد منفی نشان داده اند، اما چنانچه این بازگشت به اجبار صورت گیرد،‌ به احتمال قوی ناآرامی ها میان ترکیه و کشورهای غربی افزایش خواهد یافت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوازدهم نوامبر در خصوص بازگشت اعضای داعش به کشور متبوع خود گفت: «کشورهای غربی وحشت زده شدند. تا کنون ما درباره نحوه برخورد با داعش فکر کردیم، حالا بگذارید آنها فکر کنند و تصمیم بگیرند.» 

بر اساس تحقیقات سال 2018 مرکز بین المللی مطالعات کینگز کالج لندن، پنج هزار و نهصد و چهار نفر از اعضای گروه داعش ملیت کشورهای غربی دارند و در این میان حدود هفتاد درصد آنان از تابعیت چهار کشور آلمان، انگلستان، فرانسه و بلژیک هستند. ترکیه هم در همین راستا  اعلام کرد، حدود هزار و دویست نفر از اعضای گروه داعش در این کشور در بازداشت به سر می برند و در نظر دارد در این میان افرادی که تابعیت کشورهای غربی را دارند به کشورشان بازگرداند. کشورهای غربی به پذیرش اعضای گروه داعش رویکرد منفی نشان دادند. کشورهای غربی از آنجا که بازگشت این افراد موجب گسترش اندیشه افراطی گرایی در زندگی مردم و زندانیان خواهد شد و خطر عملیات تروریستی جدید را در کشور تقویت خواهد کرد، سخت نگرانند و به بازگشت آنان رویکرد منفی نشان دادند.

ترکیه ماه اکتبر برای پاکسازی نیروهای کرد مسلح در شمال سوریه که این کشور آنان را تروریست تلقی می کند، حمله نظامی فرامرزی انجام داد. کشورهای غربی از آنجا که نیروهای کرد سوریه با آمریکا در مبارزه با داعش همکاری و بیش از ده هزار نفر از نیروهای آن را دستگیر کرده است، به شدت ترکیه را سرزنش و  به دنبال آن آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای غربی صدور فروش تسلیحات به ترکیه را محدود کردند. بدین ترتیب تقویت فشار کشورهای غربی علیه ترکیه موجب شده است  که این کشور از کارت بازگرداندن اعضای گروه داعش به کشور متبوعشان استفاده کند. اوایل ماه آینده نشست سران ناتو در لندن برگزار می شود. قرار است در حاشیه این نشست اجلاس سران چهار کشور ترکیه ، آلمان ، انگلستان و فرانسه برگزار شود. اردوغان با فشار به کشورهای غربی سعی دارد تا انتقادها علیه ترکیه را دفع کند.

دانمارک روز یازدهم اکتبر یکی از اعضای گروه داعش که به این کشور باز گردانده شد را بازداشت کرد. وزیر دادگستری دانمارک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «دانمارک از اعضای گروه داعش استقبال نخواهد کرد. چنانچه آنان وارد کشور شوند،‌ سخت مجازات خواهند شد.» 

وزیر دفاع فرانسه هم در همین راستا با اشاره به این که: «باید از بازگشت خشونت جلوگیری کنیم» از اقدام ترکیه انتقاد کرد. 

وزارت امور خارجه آلمان هم اعلام کرد، از ترکیه خبر رسید که  در مجموع ده آلمانی از جمله سه مرد، پنج زن و دو کودک به آلمان بازخواهند گشت. وزیر کشور آلمان در همین راستا اظهار داشت: «برای جلوگیری هر گونه تهدید علیه آلمان باید با دقت اوضاع را بررسی کنیم.»

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه پناهندگان داعش اتحادیه اروپا


( ۵ )

نظر شما :

ایرانی ۰۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۶
کلا این کار ترکها در مقابل همه کشورها بوده است. از داعش برای فشار آوردن به اروپا استفاده میکند، درحالی که خودشان بودند که داعش را ایجاد و حمایت کردند تا کردها در شمال سوریه قتل عام کنند و با ارتش سوریه بجنگند. از اشغالگری در سوریه برای فشار آوردن به دولت سوریه و ایران استفاده میکند. از رابطه با ایران برای فشار آوردن به غرب و بالعکس از رابطه نظامی با غرب و اسرائیل برای تحت فشار گذاشتن ایران بهره میبرد. در این بازیها حتی کوچکترین مرزهای اخلاقی هم برایشان مهم نیست. تنها سود و منفعت مهم است، حتی به قیمت حمایت از تکفیریها و داعش.
خسرو ۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۱
سیاست خارجی یعنی این ، آفرین به ترکیه واردوغان ، با همه تروریستها می جنگدداعش یا پ ک ک فرقی نمیکند ، از ایران در مسائل هسته ای دفاع میکند و با جسارت از فلسطین حمایت میکند