سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران: فرانسه اراده جدی در برداشته شدن تحریم ها و همکاری با ایران دارد

۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۴ کد : ۱۹۸۹۲۶۲ سرخط اخبار

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: رئیس جمهور فرانسه اراده جدی در راستای برداشته شدن تحریم ها و همکاری با کشور ایران دارد.

استاندار هرمزگان شب گذشته(۱۲ بهمن) در دیدار با سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه علاقه‌مندی بسیاری نسبت به توسعه روابط با کشور فرانسه در ایران وجود دارد، عنوان کرد: انتظار ما از کشور فرانسه به عنوان یکی از مهمترین کشورهای اروپایی این بوده که پس از خروج غیر منطقی و برخلاف عرف بین الملل آمریکا از برجام، اقدامات عملی در راستای حفظ برجام و ایجاد روابط و همکاری با ایران انجام دهد.

فریدون همتی ادامه داد: کشور فرانسه می تواند محور همکاری های ایران با اروپا باشد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، توانسته سطح توانمندی های خود در عرصه های مختلف را افزایش دهد، افزود: ما توانسته ایم با اراده متخصصین داخلی و جوانان دانشمند کشورمان، پیشرفت های بزرگی را در زمینه های مختلف تجربه کنیم که نمونه آنها در استان هرمزگان ایجاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و ساخت انواع شناورها و سکوهای گازی در مجتمع کشتی سازی می‌باشد.

همتی با تاکید بر اینکه باید میان ایران و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه رابطه توأم با احترام متقابل برقرار باشد، تصریح کرد: از نظر ما فرانسوی‌ها درک دقیقی از اراده و افکار ملت ایران دارند و به همین سبب انتظار داریم که دولت فرانسه اقداماتی را انجام دهد که در عمل در توسعه روابط دو جانبه ایران و فرانسه نتیجه بخش باشد.

وی اضافه کرد: نیازمند تعریف همکاری های واقعی و خالصانه میان دو کشور ایران و فرانسه هستیم تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف همکاری‌های نزدیک و دوجانبه داشته باشیم.

استاندار هرمزگان در ادامه به معرفی ظرفیت های این استان پرداخت و خاطرنشان کرد: هرمزگان در منطقه‌ای مهم و استراتژیک در کنار آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان و سواحل مکران و تنگه هرمز قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود ۱۴ جزیره در این استان، اظهار داشت: گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این جزایر به ویژه جزایر قشم، هرمز و کیش بازدید می‌کنند و گردشگری می‌تواند یکی از زمینه های همکاری میان ایران و فرانسه در استان هرمزگان باشد.

همتی بیان داشت: در زمینه های صنایع مختلف همچون فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، دانشگاه ها، کشاورزی، شیلات، بنادر، حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی ظرفیت های خوبی برای همکاری های دوجانبه میان ایران و فرانسه در هرمزگان وجود دارد.

وی گفت: باید کشور فرانسه اراده واقعی جهت توسعه همکاری ها و فعالیت در ایران داشته باشد و از این روابط منافع دو کشور تامین شود.

استاندار هرمزگان یادآور شد: مجموعه مدیریت عالی استان هرمزگان آمادگی همه جانبه برای همکاری با شرکت ها و سرمایه گذاران مختلف فرانسوی جهت فعالیت در استان هرمزگان را دارد و حمایت و پشتیبانی لازم در این عرصه را خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم با پیگیری‌های بیشتر فصل جدیدی در روابط ایران و فرانسه به ویژه از طریق همکاری های گسترده در استان هرمزگان ایجاد شود.

 هرمزگان از اقتصادی پویا و فعال برخوردار است و منطقه‌ای پرجاذبه جهت فعالیت سرمایه‌گذاران فرانسوی محسوب می‌شود 

فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار هدف از بازدید خود از استان هرمزگان را تلاش در راستای تقویت روابط دوجانبه میان ایران و فرانسه اعلام کرد و گفت: در این سفر بازدیدی از جزیره قشم و شهر بندرعباس و دیداری با مسئولان اتاق بازرگانی در استان هرمزگان داشتم.

وی افزود: استان هرمزگان از اقتصادی پویا و فعال برخوردار است و ظرفیت های همکاری دو جانبه میان ایران و فرانسه در این استان به ویژه در زمینه های گردشگری، کشاورزی، علمی و دانشگاهی وجود دارد.

تیه بو تصریح کرد: متاسفانه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران در همکاری های میان دو کشور ایران و فرانسه تاثیر نامناسب گذاشت، اما رئیس جمهور فرانسه از طریق گفتگوهای سیاسی در عالی‌ترین سطوح، تلاش داشته که این تحریم ها برداشته شوند.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: رئیس جمهور فرانسه اراده جدی در راستای برداشته شدن تحریم ها و همکاری با کشور ایران دارد و در این راستا گفتگوهای بسیاری با دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران داشته است.

وی گفت: مردم فرانسه نیز مردم ایران را مردمی بزرگ و دارای تاریخ و فرهنگ غنی می دانند و روابط دیرینه میان دو کشور ایران و فرانسه برقرار بوده و همچنان در حال توسعه است.

تیه بو اظهار کرد: ما آمادگی داریم با درک متقابل در راستای توسعه همکاری ها میان فرانسه و ایران گام برداریم و در این زمینه استان هرمزگان می تواند محور همکاری به ویژه در زمینه اقتصادی، تجارت و گردشگری باشد.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: استان هرمزگان با دارا بودن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منطقه‌ای پرجاذبه جهت فعالیت سرمایه‌گذاران است و ما تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های مشخصی برای همکاری میان ایران و فرانسه در این استان تعریف و اجرایی شود.

کلید واژه ها: ایران و فرانسه


نظر شما :