گزارش تلویزیون ملی چین از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر مقابله با کرونا در ایران و جهان

۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۹۰۷۱۱ سرخط اخبار

تلویزیون ملی چین در گزارشی از بی‌توجهی دولت آمریکا به تاثیر منفی تحریم‌های اعمال شده این کشور بر ایران انقاد کرد.

به گزارش ایسنا سی.جی.تی.ان چین در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های ایران بر روند مبارزه با شیوع ویروس کرونا نوشت: کریس مورفی سناتور آمریکایی اخیرا در صفحه تویییترش در این باره نوشته بود که «تحریم‌های آمریکا مانع از ارسال محموله‌های پزشکی به ایران شده و در نتیجه مردم بی‌گناه جانشان را از دست داده‌اند».

این شبکه افزود: این اظهارات به هیچ وجه بزرگ‌نمایی نیستند. پس از شیوع کرونا در جهان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بارها تکرار کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نخواهد شد و همین امر وضعیت شیوع کرونا در ایران را بدتر کرد.

گزارش تلویزیون ملی چین می‌افزاید: پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ ۲۶ مارس نام ۱۵ شهروند و ۵ نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزود. روزنامه وال استریت ژورنال نیز در تاریخ ۷ آوریل گزارش داده بود که آمریکا قصد دارد مانع اجرایی شدن درخواست وام اضطراری ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول شود. با این وجود، این که پمپئو روز ۸ آوریل گفته بود آمریکا مایل است به ایران کمک کند اما ایران این پیشنهاد آمریکا را رد کره است، مضحک به نظر می ‌رسد.

در ادامه این گزارش مطرح شده است: در شرایطی که ایران در دوران مهم مبارزه با کرونا به سر می‌برد، آمریکا فشار تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه این کشور را افزایش می‌دهد و مدام بر مشکلات ایران می‌افزاید. این اقدامات آمریکا علاوه بر این که تاثیری منفی جدی بر مقابله ایران با کرونا دارد، مانع از شکل‌گیری همکاری‌های جهانی برای پیشگیری و مهار کرونا در جهان می‌شود.

گزارش این شبکه چینی همچنی با مورد توجه قرار دادن درخواست بین‌المللی برای کاهش تحریم‌ها بیان کرد: میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده که تحریم‌ها مانع فعالیت گروه‌های پزشکی می‌شود و مردم سراسر جهان را به خطر می‌اندازد. چندی پیش ۲۴ مقام سابق اروپایی و آمریکایی از جمله مادلین آلبررایت وزیر خارجه اسبق آمریکا و هارلم بروتلند مدیرکل پیشین سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران بر تلاش نظام بهداشت و درمان این کشور برای مقابله با ویروس کرونا تاثیر منفی گذاشته و کاهش هدفمند تحریم‌ها نه تنها اخلاقی است بلکه به حفظ منافع امنیتی و سلامت مردم آمریکا، اروپا و مناطق دیگر جهان نیز کمک می‌کند اما پمپئو با نپذیرفتن این پیشنهاد خود را در دامی گرفتار کرده است که روز به روز بیشتر موجب بی‌آبرویی آمریکا می‌شود.

در ادامه این گزارش با اشاره به این که دولت آمریکا از زمان خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ضمن اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، هیچ کمک بشردوستانه‌ای به مردم ایران ارائه نکرده است، مطرح شد: پمپئو با حسابگری سیاسی از کاهش تحریم‌های ایران سر باز زده و با وجود این که طبق مقاله ارائه شده از روزنامه وال استریت ژورنال هم‌پیمانان آمریکا از جمله انگلیس، آمریکا را به تسهیل تحریم‌های ایران دعوت کرده‌اند، به نظر می‌رسد که پمپئو شیوع کرونا را فرصتی برای افزایش شدت تحریم‌ها می‌داند که می‌تواند جان بسیاری از مردم بی‌گناه را به خطر بیاندازد.

این شبکه همچنین در این باره در گزارشش بیان کرد: کرونا یک بلای بزرگ برای همه انسان‌ها است اما تحریم‌های سلطه‌جویانه آمریکا علیه برخی کشورها این ویروس را برای آن‌ها به یک بحران انسانی تبدیل کرده است. وزیر خارجه آمریکا تاکنون بارها اعلام کرده است که دولت آمریکا کمک‌هایی را برای مقابله با کرونا در اختیار مردم جهان قرار می‌دهد اما تاکنون نه تنها به هیچ یک از این وعده‌ها عمل نکرده است، بلکه بیشتر کردن تحریم‌های کشورش باعث شده است مردم جهان متوجه شوند که این گروه از سیاست‌مداران آمریکا تنها به دنبال نابودی همکاری‌های جهانی برای پیشگیری و مهار شیوع کرونا و اجرای سیاست‌های استبدادی و ظالمانه خود هستند.

کلید واژه ها: چین تحریم های امریکا ویروس کرونا


نظر شما :