روابط با چین و آمریکا، اولویت آلمان در دوران ریاست بر اتحادیه اروپا

۰۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۹۱۸۰۲ سرخط اخبار

صدراعظم آلمان اظهار کرد: روابط با چین و آمریکا، در کنار همکاری‌های وسیع‌تر فراتر از اقیانوس اطلس، اولویت آلمان در دوران نشستن بر کرسی ریاست اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مرکل در "بنیاد کنراد آدناوئر"، از جانب حزب تحت حاکمیت خود "اتحادیه دموکرات مسیحی"، در رویدادی با محوریت ریاست آینده آلمان در اتحادیه اروپا سخنرانی کرد.

مرکل در سخنان خود جین را یکی از مهم‌ترین بازیگران قرن حاضر توصیف کرد و گفت: من ریاست خودمان را فرصتی برای توسعه بیشتر اروپا به عنوان یک قدرت توانمند، منسجم و کامل در نظر می‌گیرم که مسئولیت صلح و امنیت در این سیاره را بر عهده دارد. با توجه به این موضوع، به عنوان مثال، روابط اروپا با چین یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما در زمان ریاست در اتحادیه اروپا خواهد بود.

با این وجود، بنا بر نظر مرکل، "ستون اصلی و اساسی" سیاست خارجی و امنیت خارجی اتحادیه اروپا، همکاری‌های فراتر از اقیانوس اطلس، یعنی روابط با ایالات متحده و ناتو است.

صدراعظم آلمان اظهار کرد: ایالات متحده مهم‌ترین شریک اروپا است. آگاهی دارم که همکاری با ایالات متحده از آنچه ما می‌خواهیم باشد، وضعیت بدتری دارد. این همکاری به شرایط آب و هوایی، تجارت و نیز نقش سازمان‌های بین‌المللی در مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا مربوط می‌شود.

وی افزود: این به نفع اعتبار ملی ما و بنا بر خواسته اروپا است که ارتباط خود با ایالات متحده را حفظ و تقویت کنیم.

بر اساس اظهارات مرکل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای حفظ نظم جهانی، صلح و ثبات در پارادایم سیاسی غربی به یکدیگر تکیه می‌کنند.

مرکل خاطرنشان کرد: نباید خنثی نبودن اروپا را فراموش کنیم. اروپا بخشی از غرب سیاسی است. اگر اروپا می‌خواهد خود و ارزش‌هایش را در این جهان حفظ کند، این مهم را تنها می‌تواند از طریق کنترل سرنوشت خود و شریک قابل اعتماد بودن در جامعه غربی‌ محقق کند.

ریاست شورای اتحادیه اروپا برای دوره‌های شش ماهه چرخشی است. آلمان قرار است در ماه ژوئیه فرماندهی را به دست بگیرد و در کنار کرواسی و فنلاند ، کشورهای در حال خروج و سابق بر سر این سمت، به عنوان جزوی از یک سه‌گانه فعالیت کند.

درخواست مرکل برای آتش‌بس در لیبی

صدراعظم آلمان در این سخنرانی همچنین خواستار آتش‌بس در لیبی به منظور از سرگیری مذاکرات سیاسی و رسیدن به توافق، در کشور جنگ‌زده شد.

مرکل در سخنرانی خود تأکید کرد که آفریقا و تحولات لیبی جزو موضوعات مهم برای برلین، در دوره ریاست ۶ ماهه آلمان در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

وی گفت: تحولات چند هفته اخیر لیبی نشان داده است که این کشور، به شرط آنکه طرفین از برنامه آتش‌بس که با پادرمیانی سازمان ملل متحد تعیین شده پیروی کنند و بر سر میز مذاکره بنشینند، فرصت رسیدن به وضعیت ثبات را دارد.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، بر اثر جنگ داخلی چند پاره شده است. دولت جدید لیبی در سال ۲۰۱۵، تحت توافقی به رهبری سازمان ملل تشکیل شد، اما تلاش‌ها برای یک توافق بلندمدت سیاسی به دلیل حمله نظامی نیروهای خلیفه حفتر، بی‌نتیجه ماند.

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا اتحادیه اروپا


( ۲ )

نظر شما :