لزوم حفظ حقوق قانونی و دستاوردهای مشروع حتی با چنگ و دندان

خرید سلاح اولویت ایران نیست، حق ماست؛ از حقمان نمی گذریم

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۲۲۷۹ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محمد مهدی مظاهری
محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حال در شرایطی که تنها حدود ۴ ماه تا اجرایی شدن این مزیت برجام برای جمهوری اسلامی ایران باقی مانده، ایالات متحده آمریکا با همراهی دیگر دشمنان و رقبای منطقه ای کشورمان دست به کار شده اند تا راه را بر هر نوع بهره بردن ایران از توافق برجام ببندند و مانع رفع این تحریم ها شوند. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که ایالات متحده چه منافعی در پیگیری این مسأله دارد که حتی در بحبوحه آشوب های داخلی خود نیز آن را رها نکرده و در مقابل ایران چه می تواند بکند؟
خرید سلاح اولویت ایران نیست، حق ماست؛ از حقمان نمی گذریم

دیپلماسی ایرانی: تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و به منظور ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. یکی از دستاوردهای مهم برجام، پایان تحریم فروش تسلیحات به ایران است و قرار بود با گذشت پنج سال بعد از امضای برجام، این مهم رخ دهد. بر این اساس مقرر شد تحریم‌های تسلیحاتی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای کشورمان را تأیید کرد، برداشته شود. 

حال در شرایطی که تنها حدود 4 ماه تا اجرایی شدن این مزیت برجام برای جمهوری اسلامی ایران باقی مانده، ایالات متحده آمریکا با همراهی دیگر دشمنان و رقبای منطقه ای کشورمان دست به کار شده اند تا راه را بر هر نوع بهره بردن ایران از توافق برجام ببندند و مانع رفع این تحریم ها شوند. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که ایالات متحده چه منافعی در پیگیری این مسأله دارد که حتی در بحبوحه آشوب های داخلی خود نیز آن را رها نکرده و در مقابل ایران چه می تواند بکند؟

در پاسخ باید گفت ممانعت از برداشته شدن تحریمهای تسلیحاتی ایران از وجوه مختلفی تأمین کننده منافع آمریکا و هم پیمانانش است. در درجه نخست، چنانکه تحریمهای تسلیحاتی ایران برداشته شود، این نکته برای همگان مشخص می شود که با وجود خروج آمریکا از برجام و تلاشهای متعدد آن برای بی اثر کردن این توافق، برجام هنوز با کمک سایر طرفهای این توافق و البته صبوری ایران زنده و پابرجاست و می تواند کارامدی و تأثیرات مثبت داشته باشد و این امری است که به شدت اعتبار و وجهه آمریکا را تخریب می کند. ضمن اینکه رفع این تحریمها، ناقض سیاست فشار حداکثری آمریکاست و می تواند ایران را هر چه بیشتر از تصمیم احتمالی به مذاکره مجدد دور کرده و خطر شکست دونالد ترامپ در  انتخابات ریاست جمهوری این کشور را افزایش دهد. 

البته کاهش محدودیت های تسلیحاتی ایران تنها نقد مخالفان و منتقدان داخلی ترامپ را به دنبال ندارد؛ بلکه پوشالی بودن ماهیت قدرت آمریکا را برای همپیمانان و یا به عبارت درست تر، کشورهایی که امنیت خود را به حمایت های ایالات متحده پیوند زده اند، مشخص می کند و نگرانی، نارضایتی و فشار آنها را نیز در پی خواهد داشت. 

فراتر از چنین دغدغه هایی، بحث رقابت های تجاری و بازرگانی آمریکا با سایر قدرت های جهانی هم مطرح است، در صورت برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران، دو رقیب تجاری و استراتژیک ایالات متحده یعنی چین و روسیه گزینه های نخست ایران برای خرید تجهیزات پیشرفته نظامی هستند و این یعنی عقب ماندن آمریکا از یک بازار پر منفعت دیگر و واگذار کردن گوی و میدان به دست رقیبان. بر این اساس رفع تحریم های تسلیحاتی ایران می تواند ضربه بزرگی برای اعتبار، حیثیت و منافع ایالات متحده باشد و بنابراین باید انتظار این را داشته باشیم که رئیس جمهور پر مدعای ای آمریکا از هر حربه ای برای جلوگیری از وقو ع این مسأله استفاده کند. 

گزارش دبیرخانه سازمان ملل متحد پیرامون ایرانی بودن تسلیحات استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی عربستان در پاییز سال گذشته، نخستین موفقیت آمریکا در پیش بردن این سناریو است؛ در حالی که دبیرخانه سازمان ملل تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی که منجر به ورود آسیبهای اقتصادی و اجتماعی بسیار به ملت ایران شده، خودداری کرده و حتی در مقابل خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ بود نیز عکس العمل چندانی نشان نداد؛ حال درست همزمان با اقدام آمریکا در ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای خطرناک برای تمدید غیرقانونی محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران و در راستای کمک به این کشور یاغی، اقدام به تهیه گزارشی تخصصی کرده و کوشیده با مقصر جلوه دادن ایران در اتهامات اثبات نشده، سایر طرفهای برجام را نیز به تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران مجاب کند. 

اما در چنین شرایطی ایران چه می تواند بکند؟ درخواست کلی دولت ایران از چین و روسیه و برای تن ندادن به خواسته های آمریکا هر چند اقدام مفیدی است، اما به هیچ وجه کافی نیست. در شرایطی که دشمنان ایران به طور شفاف اهداف خود را مشخص کرده اند و با تنظیم قطعنامه و به راه انداختن گزارش های صوری می کوشند حق و دستاورد مسلم ایران در برجام را پایمال کنند، پاسخ ایران نیز باید کاملا شفاف و دارای گزینه های مشخص باشد. در این راستا لازم است قبل از هرگونه تصمیم گیری جدی شورای امنیت و یا ایالات متحده در مورد تحریم های تسلیحاتی ایران، دستگاه دیپلماسی کشورمان سفرای کشورهای باقی مانده در برجام را فراخوانده و به آنها تفهیم کند که قانون «نقض در برابر نقض» همچنان سیاست کلیدی و جدی جمهوری اسلامی ایران است و چنانکه این کشورها مانع تصمیم آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نشوند، کشورمان چه بخش هایی از تعهداتش در برجام را کنار می گذارد. تهدید ایران به نقض برجام، البته ضمن تلاش برای حفظ کلیت و موجودیت آن، باید به گونه ای هراس انگیز باشد که طمع نارو زدن، خیانت و یا سستی در حمایت از بندهای این توافق را در طرف های باقی مانده از بین ببرد. 

درست است که در شرایط اقتصادی کنونی ایران و به ویژه در وضعیت پاندمی کرونا، خرید تسلیحات به هیچ وجه در اولویت برنامه های ایران نیست، اما قضیه حفاظت از حقوق قانونی و دستاوردهای مشروع ایران در یک توافق بین المللی است که باید با چنگ و دندان هم که شده آن را نگه داشت؛ در عرصه مناسبات بین المللی گذشتن از یک حق قانونی و واگذار کردن یک سنگر، چراغ سبزی برای زیاده طلبی و فشار بیشتر به طرفهای مقابل می فرستد و آنها را به زدن ضربه های بیشتر و مکرر ترغیب می کند. از این رو به نظر می رسد پاسخ ایران به تلاش های آمریکا و سکوت مرموز کشورهای اروپایی طرف برجام باید قاطع و بازدارنده باشد؛ «تهدید متقابل به نقض جدی تعهدات در برجام»، «خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT)» و «شکایت به دیوان بین الملل دادگستری» برخی از گزینه‌های موجود هستند. 

محمد مهدی مظاهری

نویسنده خبر

دکتر محمد مهدی مظاهری، استاد دانشگاه، رئیس موسسه فرهنگی اکو، عضو هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، مشاور رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور وزیر امور ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رفع تحریم های تسلیحاتی ایران و امریکا خرید اسلحه خرید تسلیحاتی ایران ایران و روسیه ایران و چین


( ۱۱ )

نظر شما :

محمد ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۷
زیاد هم دلخوش به کارآمد بودن تهدید خروج از NPT نباشید ،روزگاری هم تهدید می کردیم اگر نفت ایران تحریم شود چنین می شود و چنان .
ناشناس ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۵
یعنی چی آخه «تهدید به خروج از برجام ضمن حفظ کلیت آن به گونه ای که هراس انگیز باشد» مگه با بچه طرفین؟ یعنی اونا نمیدونن شما عمرا قصد خروج از برجام رو ندارین؟ عرصه سیاست بین الملل عرصه واقعیتهاست شعار و تهدید توخالی در این عرصه جایی نداره اگر روسیه و چین و اروپا از این اقدام آمریکا ممانعت نکنن شما چه اهرم فشاری برای این کشورها دارین؟ هیچ اهرمی،بازم وابسته به حمایتشون هستین پس حق اعتراض ندارین
ایران ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۱
ایران تنها مثل پاکستان و کره شمالی با داشتن بمب اتم ، از سایه جنگ دشمنان بیشمار خارجی دور خواهد شد
محمد ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۲
فقط خدا