دیدگاهی واقع گرایانه نسبت به کشمکش عربستان و ایران

اعراب درک کنند ایران به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است

۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۷۲۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
زود است واکنش ایران را پیش بینی کنیم اما احتمالا محمد بن زاید بازیگری اصلی در هر جنگی در آینده است و نقش مشابه صدام حسین را ایفا خواهد کرد. برخلاف سیگنال هایی که ارسال می کند و می گوید کانالی برای از سرگیری ارتباط با رهبران ایرانی دارد اما این گفته او با تردید روبه رو است.
اعراب درک کنند ایران به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است

نویسنده: حسن زید بن عقیل

دیپلماسی ایرانی: تهران در تلاش برای ورود به روند توقف جنگ در یمن است. طبق اظهارات رسمی، ایرانی ها پیشنهادهایی دارند که بر احترام به حاکمیت یمن و یکپارچگی سرزمینی این کشور مبتنی است اما میزان حضور ایران در یمن هنوز مشخص نیست.

ایران در جنگ های نیابتی بسیاری از افغانستان گرفته تا عراق، سوریه و لبنان حضور دارد که هزینه های سیاسی و اقتصادی زیادی برای این کشور داشته است. این جنگ ها بر پایه های ایدئولوژیک و کشمکش بر سر نفوذ با رژیم صهیونیستی مبتنی بوده است.

بی تردید ایران خواستار افزایش نقش خود در جنوب شبه جزیره عرب به ویژه در زمینه جنگ علیه تروریسم است تا این منطقه به نقطه آغازین تجاوز به این کشور تبدیل نشود. ایران خواستار مشارکت در حل و فصل درگیری به عنوان میانجی میان عربستان و یمن است و درصدد تشکیل شبه نظامیان نیست زیرا هزینه سیاسی و اقتصادی زیادی برایش خواهد داشت. آن هم در شرایطی که از بحران اقتصادی رنج می برد.

طوفان قاطعیت در سال 2015 کشمکش عربستان – یمن را به مسیر دیگری هدایت کرد زیرا طرف های خارجی یعنی امارات و اسرائیل وارد آن شدند. در این شرایط بود که تهران ناچار به مداخله شد زیرا درگیری عربستان – یمن به درگیری ایدئولوژیک مانند تجاوز صدام حسین به ایران تبدیل شد. پس از این که رهبران آمریکایی در پی انقلاب اسلامی ایران مطمئن شدند قضیه فلسطین بخشی از اصول انقلاب در این کشور است، اسرائیل با استفاده از بازوهای خود در خلیج فارس و تحریک عراق توسط آنها جنگ علیه ایران را آغاز کرد.

شیخ محمد بن زاید پس از به راه افتادن بهارهای عربی نگران آینده کشورش شد زیرا بسیاری از حکام مستبد برکنار و اسلام گراها روی کار آمدند، از این رو در سال 2013 به طرحی بلند پروازانه متوسل شد. او محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان را نیز به خدمت گرفت. هر دو باور دارند تنها گزینه در خاورمیانه برپایی حکومت های سرکوبگر است. از این رو بن زاید از منابع خود برای جهاد علیه اخوان المسلمین و ایجاد ساختار نظارتی در کشورش برای کشف تمایلات اسلام گرایانه استفاده کرد. برای همین پنتاگون او را متحدی قدرتمند می داند. با این وجود برخی سیاستمداران او را درگیر در کشمکش هایی عمیق می دانند که توانایی سیطره بر پیامدهای آن را ندارند. اما برخی دیگر او را شخصیتی نادر و رهبری سکولار و باهوش در منطقه می دانند که برای آینده منطقه طرح و برای اجرای آن منابع مالی دارد. اما حمله جنگنده های آمریکایی و شهادت ژنرال سلیمانی و متحدش در عراق باعث شد منطقه به جنگ نزدیک شود زیرا رهبر ایران تهدید به انتقام جویی کرد.

زود است واکنش ایران را پیش بینی کنیم اما احتمالا محمد بن زاید بازیگری اصلی در هر جنگی در آینده است و نقش مشابه صدام حسین را ایفا خواهد کرد. برخلاف سیگنال هایی که ارسال می کند و می گوید کانالی برای از سرگیری ارتباط با رهبران ایرانی دارد اما این گفته او با تردید روبه رو است.

ایران پس از انقلاب اسلامی از راهبرد آمریکا – اسرائیل خارج شد و به حامی جریان های مقاومت تبدیل شد. این مسئله خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخت و تلاش کرد از نگرانی کشورهای عربی در پی جنگ اول و دوم خلیج فارس و بهار عربی بهره برداری کند.

رژیم صهیونیستی پس از شکست در جبهه شمالی یعنی عراق، سوریه و لبنان به جبهه جنوبی یعنی یمن و جزیره سقطری روی آورده است و از منابع اقتصادی و نظامی کشورهای خلیج فارس بار دیگر برای فشار بر ایران بهره برداری می کند. به این ترتیب کشمکش عربستان – یمن روند دیگری پیدا کرده و به درگیری ایدئولوژیکی میان ایران و رژیم صهیونیستی به علت پیوستن ابوظبی به ائتلاف ریاض تبدیل شده است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان سعودی یمن جنگ یمن ایران و امارات


( ۵۴ )

نظر شما :

کیوان ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴
فانّ حزب الله هم الغالبون