نماینده اسبق دشت مغان در نامه ای سرگشاده به وزیر امور خارجه کشورمان

آقای ظریف کاش درباره شعرخوانی اردوغان کمی درنگ می کردید

۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۸۰۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
مهندس ناصر نصیری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در نامه ای سرگشاده به وزیر امور خارجه کشورمان که در اختیار دیپلماسی ایرانی قرار داده است، می نویسد: در خصوص شعرخوانی آقای اردوغان تندروهای داخلی ما که از نتایج جنگ آذربایجان و ارمنستان ناخشنود بودند بصورت افراطی موضع گرفتند اما پیروی حضرتعالی و توئیت سراسر توهینتان در شان یک سیاستمدار شایسته نبود. 
آقای ظریف کاش درباره شعرخوانی اردوغان کمی درنگ می کردید

نویسنده: مهندس ناصر نصیری، نماینده دوره هفتم مغان در مجلس شورای اسلامی

دیپلماسی ایرانی: 

جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه 

با سلام و احترام، جنابعالی را سیاستمداری توانمند و باهوش و باتجربه می شناسم چنان چه در دوره  قبلی دولت عملکردی درخشان و کاملا موفق داشتید. اما از اوائل دوره فعلی نه تنها موفق نیستید که گاهی اوقات موضع گیری های نامناسب و آزار دهنده‌ای نشان می‌دهید که انگار همان ظریف گذشته نیستید.

برادر عزیزم بنده سواد و هوش و خبرگی جنابعالی را ندارم اما نه فقط حقیر بلکه عموم مردم می‌ توانند عملکردها را بسنجند.

عرصه سیاست عرصه جنگ و تنش و ایجاد تهدید نیست بلکه عرصه تدبیر و درایت در جهت تنش زدایی و ایجاد فرصت است.

به نظر این کوچک علت موفقیت در چهار سال اولتان این بود که در عملکردتان با خود و وجدانتان صادق بودید اما جسارتا فکر می کنم در دوره اخیر بیشتر به دنبال فرار از فشار و جلب رضایت برخی تندروها هستید.

در خصوص شعرخوانی آقای اردوغان تندروهای داخلی ما که از نتایج جنگ آذربایجان و ارمنستان ناخشنود بودند بصورت افراطی موضع گرفتند اما پیروی حضرتعالی و توئیت سراسر توهینتان در شان یک سیاستمدار شایسته نبود. 

آقای ظریف! توئیت کرده اید: "‏به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند."

سوال:

۱- از کجا فهمیدید شعر را به غلط خوانده است؟ و چه فهمی از این شعر دارید؟ چه کسی این شعر و مفهومش را به شما توضیح داد؟ آیا سفیر مازندرانی فارسی زبانتان که ترکی نمی داند؟!

۲- جدایی قهری و ظالمانه توسط چه کس یا کسانی صورت گرفت؟ آیا غیر از این است که زورگو و ظالم این قصه روس ها بودند؟ همانها که آثار موشک ها و سلاح هایشان هنوز در خیلی از خانواده های ایرانی مشهود است و حقیر هم ترکش کوچکی از آن سلاح ها را به یادگار در بدن دارم. آیا لاوروف نمی فهمد و شما به جای ایشان واکنش نشان می دهید؟ 

۳- آقای اردوغان میهمان آقای علی اف بودند و مورد استقبال بسیار گرم و بی نظیر آذربایجانی ها واقع شد. اگر میهمان علیه حاکمیت میزبان سخن گفته به جنابعالی چه ربطی دارد؟ و عاید مردم ایران از این موضع شما چیست؟

۴- آیا آذربایجان ما واقعا برای شما عزیز است یا حرف فریبکارانه ایست؟ باور نمی کنم حرف صادقانه ای باشد برای اینکه در اطراف جنابعالی آذربایجانی نمی بینم شما حتی برای سفارت آذربایجان نتوانستید به یک نفر آذربایجانی اعتماد نشان دهید در حالی که هزاران چهره آذربایجانی با قابلیتی بالاتر از شما وجود دارد.

جناب آقای ظریف! توئیت دور از صداقت جنابعالی سراسر توهین به ترکیه، جمهوری آذربایجان، و مهمتر از آنها مردم آذربایجان ایران عزیز است. 

البته اگر من می‌گویم ایران عزیز حق دارم چون زمانی که جنابتان خدمت سربازی خود را در نیویورک می گذراندید بنده نوجوان ۱۴ ساله از جنوبی ترین نقطه خوزستان تا شمال غرب کشور در مقابل متجاوزان تحت امر صدام می جنگیدم. پس می توانم بگویم کرد، لر، عرب، بلوچ، گیلک، مازنی، فارسی و هر ایرانی برایم عزیزند.

آقای ظریف باور ندارم که به توئیت خود ایمان داشته باشید اما چرا صادقانه نمی‌گویید بهانه توئیت کدام قسمت شعر آقای اردوغان است؟ 

اولا شعر، عاطفی و دوستانه است و اگر تعرضی باشد به روس هاست نه ایران، به قول شما به عنوان کشور مادری، به طوری که در آن جدایی خواهران و برادران تنی بسیاری از همدیگر جدا شدند و شاهد بودیم پس از فروپاشی شوروی برادران و خواهرانمان از جمهوری آذربایجان با چه احساس عاطفی و هیجانی مرزها را تخریب و به ایران سرازیر و به زیارت ثامن الحجج (ع) در مشهد می شتافتند. هرچند چنانچه با بی تدبیری امثال جنابعالی در جنگ اخیر شرمنده بودیم و اگر نبود آبروداری مقام معظم رهبری این شرم بر پیشانی ما ماندگار بود، آن زمان هم رفتارهای زشت و غیر اخلاقی برخی افراد سودجو ما را از برادران و خواهران میهمان شرمسار کرد.

در حال نگارش با تصور مظلومیت ها اشکم سرازیر است. 

صادقانه بگویید به آذربایجان خودمان بی اعتماد هستیم و از تجزیه طلبان می ترسیم. اما اگر بتوانید باور کنید اطمینان می دهم آقای ظریف اصفهانی پر اشتباه برای ما بسیار عزیزتر از برادرانمان در آذربایجان یا ترکیه است. مردم آذربایجان غیرت و شرف دارند و توهین امثال حضرتعالی را نادیده می گیرند و همچنان عزیز می دارند چنانچه تابحال چنین بوده. ایران وطن ماست. آدربایجانی های این کشور ایران را مال خود می‌ دانند و حدود نصف جمعیت کشور ترک زبان هستند چنانچه خدای نکرده بی اعتمادی بین مسئولین و آذربایجانی ها عمیقتر شود این آذربایجانی نخواهد بود که به تجزیه کشور بیندیشد بلکه مسئول است که باید کنار رود. تجزیه طلبان انسان های بیسواد و کم فهم و بسیار اندک هستند. ترک زبان های ایران عزیز آنقدر قوی هستند که اگر بخواهند قادرند اراده خود را بر این کشور حاکم کنند.

بنده به عنوان یک ایرانی ترک زبان، اشکالی در شعرخوانی آقای اردوغان نمی بینم بلکه مثبت هم ارزیابی می کنم اما اگر هم فرض کنیم تهدید یا اهانتی صورت پذیرفته باشد، برخورد سیاسی شایسته می طلبد و نه توئیت توهین آلود. اگر مردم قومیت های مختلف در این کشور به توهین های صداوسیما واکنش نشان می‌دادند همواره باید شاهد جنگ داخلی می‌بودیم. 

آقای ظریف! زمانی که یک هم میهن نادان ما عکس آقای علی اف و همسرشان را در پل خدافرین منتشر کرد کسی نتوانست آقای علی اف را تحریک کند و در پاسخ به دوستی و برادری ایران تاکید کرد. توصیه می کنم این کشور و مردم بزرگوارش را بیش از این دچار تنش و درگیری نکنیم.

انتظار ما از وزارت امور خارجه برقرای ارتباط دوستانه با دنیا بخصوص همسایگان و بالاخص کشورهای اسلامی ست.

در جنگ قاراباغ ترکیه اقدام نظامی نکرد اما موضع درست و حق طلبانه که منافع خود نیز در آن بود اتخاذ کرد و امروز در جشن پیروزی آذربایجان شریک می شود.

البته ما هم به موضع مقام معظم رهبری که مورد ستایش حکومت و مردم جمهوری آذربایجان واقع شد می بالیم و برای پیروزی مردم آذربایجان خوشحالیم. جسارت مرا عفو بفرمایید. 

ارادتمند قلبی جنابعالی هستم و توفیقات روزافزون برایتان آرزومندم.

*این مطلب بازگوکننده نظرات نویسنده و انتشار آن به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف ایران و ترکیه ایران و آذربایجان مهندس ناصر نصیری رجب طیب اردوغان


( ۲۴۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۴
لطفا خود را ندرید. با تشکر!
حسین ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۰
احسنت
امیر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۶
شاید شعرش حق باشه ولی از دهان یک آدم ناحق و مداخله جو و تجزیه طلب گفته شده وگرنه که به قول شما مخاطب شعرش در اصل شوروی سابق است.
محمد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰
واقعا باید گفت که خیلی برای خودم متاسفم که نماینده پارلمان کشورم اینقدر فهم سیاسی اندکی دارد، واقعا یکی از مواضع درست و به جای دکتر ظریف همین توییت علیه اردوغان بود که بنظر من خیلی بهتر بود که این دست مواضع خیلی زودتر و آنهم در بحبحه تنش افرینی ترکیه در سوریه و حمایت اردوغان از تروریستهای داعش و جبهه النصره ، گرفته میشد و مواضع خصمانه اردوغان علیه سوریه توسط مقامات بلند پایه نظام شدیدا محکوم میشد. واقعا بر کسی پوشیده نیست که اگر ایران از لحاظ نظامی کمی ضعیف تر بود، اردوغان به خاک کشورمان هم طمع میکرد، همچنان هم اکنون در آرزوی الحاق آذربایجان ایران به جمهوری آذربایجان نیز هست. واقعا نمیدانم چرا عده ای از نمایندگان و تحلیلگران سیاسی خود را به خواب زده اند و دغل کاری و خوش رقصی اردوغان برای اسراییل و آمریکا را نمی بینند.
مهدی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰
اگر چیزی نمی گفت همین شما عزیزان بیچاره کرده بودینش چون ترکیه هست باید درنگ میکرد دیگه درسته ؟
طاها ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۳
این نماینده اسبق ترک زبان، چقدر از موضع قدرت جناب ظریف مکدر شده اند؟! اتفاقا باید گاهی از همین موضع سخن گفت خصوصا در برابر دولت های اقتدارگرایی چون ترکیه. در توئیت وزیر امور خارجه هم توهینی یافت نشد اردوغان و مشاوران خوب میدانند چه شعری را کجا میخوانند نیازی به دفاع برخی نمایندگان ایران! ندارند.
شایان ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۸
چرت و پرت میگه. لاچین چه ربطی داشت به ارس که اردوغان براش شعر خوند
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۲
نوشته ای قابل توجه و مورد انتظار از یک نماینده ی تورک مجلس که به نظرم نباید فقط به نوشتن و انتشار در جراید اکتفا کنند و با ائتلاف نمایندگان تورک مجلس و همه ی نمایندگان واقع بین مجلس ایران ، طرحی را ارائه کنند که هرکسی نتواند با ادبیات ناهمگون ونامناسب به شخصیتهای کشورهای دیگر به خصوص همسایگان توهین کند .
محمد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۳
ممنون از اقای مهندس ناصری که واقعیت و نقاط ریز را نوشته اند که درجامعه ایرانی جهت وحدت و همدلی باید در همه موارد برابری بین اقوام رعایت شود
اکبر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳
آقای ناصر نصیری طیب الله انفاسکم خدا را شکر به نقد کاملا علمی، برادرانه، منافع ملی در نظر گرفته. الحمدالله
کوروش ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۷
این حرفها چیه؟ تندرو کیه؟ تقریبا تمام مقام‌های با سابقه سیاست خارجی یا امنیتی این کار رو محکوم کردن. تمام این موارد رو میشه ریز به ریز جواب داد. 1. در بین عالی رتبه ترین مقامات نظام تعداد بسیاری هموطن آذری داریم که اگر نسبت بگیریم از نسبت جمعیتی شون هم بیشتر می‌شه. عجیبه کسایی که همین حالا حاصر نیستن مثلا کردها رو وارد مناصب حساس آذربایجان غربی کنن دارن این انتقاد رو به مقامات کشوری میکنن در حالی که جمعیت و پراکندگی کردها در آذربایجان غربی بسیار برجسته تر از جمعیت آذری ها در کل ایران هست. 2. اگه آقای اردوغان از جدایی قهری باکو و نخجوان از ایران ناراحت هستن چرا تلاش نمیکنن به حالت قبل برگرده و اون مناطق به ایران ملحق بشن؟ مگه وضعیت تاریخی جز این بوده‌؟ چرا باید در جهت خلاف این عمل بشه؟ 3.اقای اردوغان علیه حاکمیت ایران صحبت کرد نه آذربایجان. وگرنه علیف اونجا سرش رو به نشانه تایید بالا و پایین نمی‌کرد. واقعا این رو متوجه نمیشید یا دوست ندارید متوجه بشید؟ اگر کار اشتباهی نبوده چرا وزیر خارجه ترکیه تماس میگیره و میگه که اردوغان از حساسیت شعر آگاه نبوده‌؟ اونها عقب نشینی کردن، شما حرفتون چیه الان؟ این آمارها که نصف جمعیت هم فلان هستن و... هم نشون میده نکته ای منطقی در این به اصطلاح نامه نیست. آمارهای رسمی از سرشماریها و برآوردها میگه که 16 درصد کشوری آذری هستن. از جنگ هم لطف کنید خرج نکنید. خود شما در آذربایجان غربی برای کردهای سردشت که بمب شیمیایی خوردن چیکار کردید؟ زمانی که مردم خوزستان و ایلام و کرمانشاه و کردستان خونه هاشون جبهه بود، شما مثل خیلی‌های دیگه و مثل پدر خود من رفتید و جنگیدید. دست مریزاد. ولی این جای هزینه های سنگینی که مرز نشینها دادن و عده ایشون در کمال محرومیت در کنار شما دارن زندگی میکنن و بر خلاف شما از جنگ برای امیال شخصی و قومی خرج نمیکنن، نمیگیره.
مهدوی تحلیگر سیاسی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۶
با سلام. با این جمله آغاز می کنم که درد را درجای دیگری باید جستجو کرد. در منازعه قره باغ که اتخاذ سیاست منفعلانه و طرح دیرهنگام ایران پاسخی مضحک از سوی کشورهایی ازقبیل روسیه و ترکیه داشت موضوعی انکار ناشدنی است. بعبارتی دیگر ما در سه دهه پس از اشغال قره باغ سیاستی ناهمگن و مبهم را در دستور کار قرار دادیم که نهایتا جزء بازندگان این منازعه قرار گرفتیم. ریشه این منازعه باز می گردد به سال های پس از فروپاشی شوروی و تهییج روس ها در آغاز اشغال قره باغ و هفت منطقه دیگر توسط ارامنه. بازگردیم به سال های نزدیک که ما شاهد کمک های سنگین تسلیحاتی روس ها به ارمنستان از مسیر ایران و حمایت های پیدا و پنهان ایران از ایروان بوده ایم که یکی از دلایل اصلی آن دست های پشت پرده داشناکسیون و لابی قوی ارامنه در ایران بوده است و مع الاصف در این ماجرا ما در حاشیه بازی روس ها قرار گرفتیم. اما روس ها از آنجا که سیاستی عملگرا و پراگماتیستی را در دستور کار دارند با رصد تحولات و رشد شتابان جمهوری آذربایجان در عرصه رشد و توسعه اقتصادی با چرخشی فرصت طلبانه دست از حمایت از ارمنستان برداشته و به عنوان ناجی وارد کارزار شدند و توانستند خود را قدرت فائقه در تحولات قفقاز به جهان نشان دهند. سخن آخر که رسانه های خاص از شروع بازپس گیری مناطق اشغالی توسط ارتش آذربایجان شروع به انجام عملیات هدفمند رسانه ای علیه ترکیه و اتهام زنی درخصوص ورود تروریست های سوری علیه ارمنستان شدند که هر وجدان آگاهی با کمی دانش تخصصی در عرصه روابط بین الملل به دروغ بودن این موضوع صحه می گذارد و نهایتا این که بروز تنش با همسایگان شمالی در برهه کنونی چیزی جز آب به آسیاب دشمن ریختن و از دست دادن همسایگان نمی باشد.
سارای حسینی، مدرس دانشگاه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۲
تشکر از اندیشه زیبا و ملی نگر مهندس ناصر نصیری. من مراسم رژه را زنده مشاهده می کردم . مشی خطابه ای او اینچنین است و فکر نمی کنم نیتی (هدفمند در راستای برهم زدن نظم عمومی کشور) پشت آن بوده باشد.ما یک شعر را متورم کردیم و ضریب امنیتی دادیم. به نوعی گل به خودی است
یک ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۷
زنگها بصدا درآمده از خیلی زمان پیش هم بصدا درآمده !!! ولی متاسفانه کسی در این کشور به آن گوش نمیدهد یا همه خود را به نشنیدن زدن ! بابا دلسوزان این سرزمین باید فکری کرد ! باید ترسید از اینکه نماینده سابق پارلمان یک کشور مانند این آقا یا آن نماینده ی مجلسی که کاسه ی از آش داغتر شده بود و از اینکه عکس اردوغان(دقت کنید رییس جمهور یه کشور دیگر) بدست نیروهای ناتو سیبل شده بود ،به هزینه ی ایران و پارلمانش به انها حمله کرده بود که چرا به اسب جناب اردوغان گفته اند یابو !! یعنی این آقا اینقدر خود را به نادانستن زده و از استفاده ابزاری پانترکهااز این شعر خبر ندارد !؟؟ که پشتیبان مالی و فکری شان هم کشور همین بابایی است که سنگش را به سینه میزند. همه چیز از مزمزه کردنها و سخن گفتن آغاز میشود و بعد به میدان کار و اقدام میرسد آقای مثلن نماینده مجلس ایران!! آن بابا بخوبی میدانست چه شعری را دارد میخواند و چه کسانی این شعر را شعار کرده اند و با یار غارش چنان سرمست شده بودند از پیروزی بر ارمنستان که شانس آوردیم کار به نام شهر تهران و تنگه هرمز نکشید پس لازم نیست کسانی چون شماها باز نقش وکیل و وصی رییس جمهور ترکیه را بازی کنند !!! -بعنوان یک ایرانی هم که دل درگرو این سرزمین دارد به حکومت ایران هم این پشینهاد را دارم این تنگ نظریها و دایره تنگ خودیها و نابرابری ها و تبعیضها میان قومهای این سرزمین سرانجامی جز اینکه ایرانیان باهمه ی تعلق و وابستگی که به سرزمین چندین هزارساله نیاکانیشان دارند احساس کنند که در سرزمین خود بیگانه اند و چنین شود که در کنش و اقدام گروهی اندک میبنیم پس تا خدایی ناکرده دیر نشده باید چاره ای اندیشید!!!
سعید تبریزلی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱
این بایاتی را پدربزرگم می خواند خدا رحمتش کند تاریخ نمی دانست. من هم تاریخ نمی دانم اصولا ترک ها تاریخ نمی دانند. فارسها می دانند. آنها باسوادن و وزرای باهوشی هستن ماشالله. شعر هم خوب می گویند. اصولا این جنجالی که بپا شده نتیجه بغض ترکیده آنهایی است که ته دلشان می خواست ارمنی ها برنده شوند که نشد. متوجیم. ناراحتید. اما زندگی ادامه دارد کنار می آیید با حقیقت. یکی دو بیت شعر فارسی بخوانید دوباره شنقول می شوید.
مهدی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۶
وا اسفا بر این کشور از این نمایندگان کوته فکر.
شهروند ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۸
متاسفانه در کشور ما همه مسائل قاطی می شود مثلا این برای ما قابل درک نیست که مثلا اگر در سوریه با ترکیه اختلاف نظر داریم دنیا به آخر نرسیده و نباید در همه امور با هم دشمنی کنیم.به نظر می رسد عقب ماندگی های کشور باعث ایجاد عصبیت نسبت به دیگر کشور ها شده و عصبانیت خودمان را هم نمی توانیم کنترل کنیم. در کمال تعجب میبینیم که عضو کمیسون امنیت ملی مجلس از نطق رسمی مجلس می گوید ما باید از ارمنستان حمایت می کردیم و یا مثلا وقتی وزیر خارجه آذربایجان به ایران آمد با پرچم چروکیده از او استقبال کردیم واقعا یکی نیست به آقای ظریف بگوید ادب مهمان نوازی ایرانی تکریم مهمان را ایجاب می کند؟؟؟ دائم در تریبون های رسمی از ارمنستان حمایت می کنند در عمل هم شاهد حمایت بوده ایم. این همه عناد با هم وطنان ترک زبان از کجا آب می خورد برای من اصلا قابل درک نیست و واقعا نمی فهمم. از بی ادبی به همسایگان لذت می بریم و آقای ظریف هم وقتی دید از این قافله بی ادبی به همسایه عقب افتاده با برداشت کاملا اشتباه خود به یک بیت شعر که هیچ گاه رنگ جدایی طلبی نداشته جلوه امنیتی داد و برای کشور ایجاد هزینه و زحمت کرد. حالا هر چه ما ترک ها می گوییم واله این شعر جدایی طلبی نیست می گویند نه شما نمی فهمید این جدایی طلبی است الله اکبر از این همه نا آگاهی.
محمود ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵
باعث تاسفه . این نماینده رزمنده داره رسما تهدید می کنه که با 50 درصد ترک اراده ملت ترک(بخوانید اردوغان) را به تمامی کشور تحمیل میکنه. بزودی امپراتوری نوعثمانی شکل خواهد گرفت فقط با این فرق که عثمانی در طول صدها سال هرگز نتونست ایران را تحت سلطه خودش در بیاره ولی این بار نوعثمانی بالاخره ایران را به امپراطوری ملحق کرده
ناشناس ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۹
ایشون ایرانیند یا ترکیه ای؟ این را باید ابتدا پاسخ بدهند. نوشتۀ ایشان نشان می دهد که لب مرز در رفت و آمدند و از این کار هم لذت می برند.
کوردستان اناتولی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۵
هی برید هندونه بزنید زیر بغل ترکای ایران بگید اذربایجان ، اذربایجان ،سر ایران، بعد این اقا میاد در سایت رسمی مملکت که بسیاری از مقامات هم در ان فعال هستند ، خرافه میبافه که ترکا نصف ایرانن، بخوان ارادشونو بر ایران حاکم میکنن، چرا وزیر خارجه با گفتن اردوعان به ما ترکای ایران توهین کرده ، بله وقتی که ۳۰ میلیون ملت کورد ستم کشیده رو در آرمان شهر ترکا ترکیه(کوردیه) تنها مگذارید، نتیجش میشه که این قوم جاه طلب و قدرت طلب که سابقه تاریخی دارن در شو بازی ، با مانور خرافاتی رو جمعیتشون، سعی در ترس ملت بزرگ ایران را داشته باشند ، نه بازی ما تازه شروع شده ، بژ ی کوردستان ، بژی فارس ، لر، بلوچ ، مازنی ، اتحاد اقوام ایرانی مغول را نابود میکند ، به سوی استحکام کردن اتحاد
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۵
اگر چه کلا با این متن مخالف نیستم اما مخالفتها عمده ایی باهاش دارم ، بهر حال قومیت ها هم باید بتونن نظراتشون رو به تهران تحمیل کنند و این یعنی دموکراسی ، درداوره اما منافع ملی به مسلخ قومیت گرایی گاهی باید بره و چاره ایی نیست ، شاید این ادای دین ایرانه به اذری ها که نتونست ازشون در مقابل کشتار روس و عثمانی به خوبی دفاع کنه و امروز منافع ملیش رو قربانی قومیت گرایی باید بکنه و این انتقام از ایران هست و فقط باید نظاره گر بر باد رفتن فرصت ها و تقویت حمایت های قومی از اجنبی ها باشیم ، اگر روزی عربهای خوزستان هم تهران رو مجبور کنند که به محمد بن سلمان این هتاک بی حرمت احترام بگذاره جای تعجبی نخواهد بود ، جنگ برای همه سخت بود گویا تنها کسانی که بخاطر جنگ منتی سر ایران ندارند خود فارسها هستند مظلومانه و بی ادعا کشته شده اند و امروز حرفی هم ندرند ، احتمالا تایید نمیکنید اما لااقل خواستم حرفم رو بزنم
پویا علامه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸
سرتاپای حرف‌های این نویسنده یک چیز هست. ناراحته که چرا بخش پست و مقام ندادن. به وضوح در حرف‌هایش قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی دیده میشه. بهش یک پستی بدهند خیلی هم طرفدار ظریف میشه.
A.P ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱
کمی دقت در مواضع اقای اردوغان نشان میدهد که خواندن این شعر بعد از پیروزی نسبی بر ارمنستان و در یک رژه نظامی، کاملا ایران را نشان گرفته است. جمهوری اذربایجان بوسیله رود ارس از ایران جدا شده است و نه از روسیه. خوب است که شما هم صادقت داشته باشید ونه فقط از ان حرف بزنید. برطرف کردن این جدایی بین دو اذربایجان فقط از طریق مرزهای باز ممکن است همانگونه که هماکنون بین کشورهای اتحادیه اروپا برقرار است. سخنان اقای ظریف کاملا به جا بود و من فکر میکنم تاثیر مثبتی در روابط ایران و جمهوری اذربایجان خواهد داشت.
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶
اولا سبلان و ارک چه ربطی به ترکیه و جمهوری باکو داره که اسم این مناطق در رژه می اید؟ دوما ترک زبان ها(علاوه بر ترکمن ها وسایرین) نهایتا بین 20 تا 22 درصد جمعیت کشور هستند و با جمله "ترک زبان های ایران عزیز آنقدر قوی هستند که اگر بخواهند قادرند اراده خود را بر این کشور حاکم کنند." مثلا داری 80 درصد کشور رو تهدید میکنی؟ ثالثا قرار به تجزیه باشه همین ج.باکو از طرف تالش و ترکیه عزیزت هم از طرف کرد ها تجزیه میشن
سجاد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳
جالب ترین بخش این مطلب پخش پایانیش هست که نوشته *این مطلب بازگوکننده نظرات نویسنده و انتشار آن به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست.* پس احتمالا معنیش اینه که مطالب توهین آمیز و نژادپرستانه و دوستان ایرانشهری مورد تایید آقایون مسئول تحریریه هست.
امیر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷
کمی درنگ جوابش میشود وراجی امارات و سعودی‌ها و بحرینی ها اتفاقا باید سخت گرفت تا فکر بد به سر اردوغان و ترکیه نزند همین مواضع تند و به جا و سخت باعث تماس تلفنی چاووش اوغلو و بهانه عدم توجه به شعر خوانده شده اردوغان شد نگاهی به رجز خوانی آنها به سوریه و عراق و قبرس کنید اول سر شعر و گفته های سیاستمداران در محافل و مجالس شروع شد الان به بهانه دفاع از ترکمن ها در سوریه و عراق لشکر کشی و ترانزیت و تجهیز تروریست‌های تکفیری از چهار گوشه جهان که خیلی مدافعان حرم توسط آنها شهید شدن ((نویسنده بنی شفق ابراهیم کاراگول گفت تبریز را ویران خواهیم کرد ))بعد این حرکت خود جوش محکومیت مردمی و سیاسی فقط شعر نبوده بلکه اسامی تبریز و سبلان بود
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۴
فارغ از حق یا ناحق بودن مطالب جناب اقای مهندس ناصری نسبت به اقای دکتر ظریف باید گفت : همه احاد ملت از هر قوم اعم از اذری ، لر ، بلوچ ، فارس ، تاجیک ، بلوچ ، عرب و دیگر هموطنان عزیزم ، که در جغرافیایی به نام ایران قرن ها است زندگی میکنند .بی شک ایران را دوست میدارند و مصداق عینی ان حضور غیرت مندانه همه اقوام ایرانی در جنگ تحمیلی بود که بنده نیز مفتخر به شرکت در ان بوده ام. به موجب تاریخ تمدن رفیع و عرف جامعه ایرانی ، همه اقوام اول ایرانی هستند و سپس اذری ، لر و... . لذا این فرمایش اقای مهندس ناصری را مطابق صلاح و واقعیت موجود نمیدانم که چرا سفیر ایران مازندرانی است و... برادر گرامی اقای مهندس ناصری ، رهبری عظیم الشان هم وطنی از اهالی غیور اذر بایجان است ،شهید جهان ارا خوزستان ، شهید سلیمانی اهل کرمان ، شهید باکری اذری ، شهید زین الدین اهل قم ، شهید صیاد شیرازی اهل گلستان ، شهدای غواص اهل زنجان و اخرین شهید فخری زاده اهل قم . تصدیق میفرمایید نقطه مشترک همه عزیزان یاد شده شهادت و فداکاری در راه اقتدار ایران است و به همین علت شاهد حضور ملیونی در تشیع پیکر مطهر شهید سلیمانی بوده ایم . اقای مهندس ناصری عزیز ، انتقاد علمی ، عقلی و منطقی حق شما است ، لیکن انتقاد احساسی بعد از عقلانیت است و نتیجه حاصل نمیشود.
كامران ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۹
جناب ظریف برای سرپوش گذاشتن بر ضعف های خود در مسئله قفقاز خواستند پیش دستی کنند و قدرتی نشان دهند ، اما متاسفانه باعث ایجاد فتنه شدند.و از کاه ، کوه ساخته شد . فتنه گران واقعی همچون طرفداران گروهای تروریستی کرد و پان ایرانیست های سلطنت طلب در پوست این فتنه دمیدند.و بسیاری نیز ندانسته وارد ان شدند. حال انکه اگر به همین سخنرانی اردوغان توجه میشد بحث تاسیس پلتفرم اقتصادی امنیتی ۶ کشور شامل هر سه کشور قفقاز ، ایران ، ترکیه و روسیه مطرح شد. اما وقتی دنبال جنجال باشی از اصل قضیه غافل میمانی ، در خوادث بسیار جدی مثل نمایش بنر قره باغ متعلق به ارمنستان است در باشگاه ارارات تهران وعکس سلفی پاشینیان با ان ، برخوردی یا اخطاری وجود نداشت اما خوانده شدن یک اهنگ فلکلور اذربایجانی میشود جنجال!! وزارت خارجه نیاز به یک خانه تکانی جدی دارد.
حامد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۸
این نماینده سابق ادعای ایران دوستی دارند ولی در اصل کاری که می‌کنند مخدوش کردن صدای واحدی است که در این قضیه از ایران در پاسخ به اردوغان شنیده شد و عقب نشینی او را در پی داشت. در واقع اردوغان و پانترکها با شنیدن این حرفها و با دیدن تصاویر پرچم ترکیه و پلاکاردهای تجزیه طلبانه امیدوار می‌شوند و پایشان را از گلیمشان درازتر می‌کنند. جالب است که در این قضایا امثال این نماینده ایران دوست! ساکت هستند ولی در هر صورت هیچ توضیح منطقی هم در این نوشتار ارائه نداده اند که از چه چیز آشفته شده اند!؟ یا چه قسمتی از توییت آقای ظریف و گفته های مسئولین توهین آمیز بوده است؟ به نظر می آید ایشان خود را بسیار بالاتر از بقیه مردم و اقوام ایرانی می‌بینند که با سختی که حتی ضمنی هم احساس توهین نمی توان از آن کرد، اینطور سراسیمه نوشته اند.
خسرو ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۶
آقای نصیری حق مطلب را ادا کرد ، احسنت و آفرین ، ولی باید یاد آوری کرد که نمایندگان مجلس وظیفه دارند کارهای اشتباه وزرا را بیان کرده و به استحضار ملت برسانند ، چرا کسی از سیاستهای اشتباه وزارت خارجه در حین جنگ بین آذربایجان و ارمنستان انتقاد نمی کند ؟ چرا از وزیر خارجه در مجلس سوال نشده است ؟ در مورد برجام و تبعات آن چرا از وزیر خارجه سوال نشده است ؟ سیاستهای اشتباه در مورد افغانستان را جوابگوست ؟ دوره دوم ریاست جمهوری روحانی در حال اتمام است و ظریف در این هشت سال وزیر خارجه بوده است ، هشت سالی که سیاست خارجی ایران ناموفق بود ، کی قرار است از کارکرد آقای ظریف حسابرسی شود ؟
ابوالحسن ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۶
واقعا از درایت و ریز بینی ‌و فهم سیاسی جناب مهندس ناصر نصیری عزیز و بزرگوار نهایت تقدیر و تشکر بعمل می‌آید که جای امیدواری برای کشور عزیزمان وجود دارد که هنوزم کسانی هستند که با شهامت و شجاعت و جسارت از حقیقت و واقعیت و منافع ملی دفاع می‌کنند و فقط به فکر فرزندان خارج نشین خود نیستند
ایران دوست ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۳
الان واقعا مشخص نیست ایشون از چی ناراحت هستن! اگه توهینی هم شده از طرف آقای ظریف که نشده، به اردوغان بوده. شما چرا انقدر ناراحت شدید؟ چرا از طرف اردوغان دارید صحبت می‌کنید؟ مگه خودش دولت نداره؟ بعد خود این کار در تناقض با این ادعایی که میگید ظریف رو بیشتر از آذربایجانیها و ترکیه ای دوست داریم نیست!؟ به نظرم ایشون حتی وقت نذاشتن چند بار متنشون رو بخونن.
کوردستان اناتولی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۵
هر کس دل خونی از ترکا داره ، از کوردها حمایت کنه ، نا سلامتی نصف ترکیه ملت ایرانی تبار کورد هست ، تمام ، جنبش و نهضت را پر برکت از حمایت دشمن شکن خود کنید ، در آستانه ی شب یلدا این جشن بزرگ ایرانیان هستیم , از این ظرفیت ها استفاده کنید ، مهم نیست چندتا ترک در اینجا کامنت گذاشتن، مهم کامنت های ملت خونیمان کورد ها در آناتولی هست ، معیار ها را تغییر بدیم
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۶
دقیقا بخاطر وجود امثال چون شمایی در ایران عزیز، ظریف باید اینگونه پاسخ می‌داد تا هم در بشنود و هم دیوار حساب کار دستش بیاید.
حمید ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۹
می بینم نقاله های گروهک تروریستی پژاک و پ ک ک در اینجا خیلی فعال شدن
کوردستان اناتولی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۵
میبینم تروریست های چچن اینجا چندتا کامنت با اسامی مختلف میزارن
مسعود اکبری ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۲
آقای یک زمانی ، نماینده مردم در مجلس ...‌ حرفهایت،کمتر از آن هستند که جوابی بشنوی ... وفقط یک جمله میگویم : آنکه صداقت ندارد ، تویی !! وابستگی تو به اردوغان و پانترکها از حرف خودت پیداست... آنجا که نتوانستی بر احساس واقعیت غلبه کنید ، آنجا که گفتید: استقبال بی نظیر آذربایجانیها از اردوغان !! تو نماینده مردم خوب مغان و آذریهای ایرانزمین نیستی ، تو مثل یک مشاور برای اردوغان، حرف میزنی !! لطفا حرف نزن
احمد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
وزیر امور خارجه ترکیه میگه معذرت ، اردوغان نمیدونسته عمد یا غیر عمد خونده وزارت امورخارجه قاطع موضع گرفت این آقایون ول نمیکنن دکتر پزشکیان نماینده تبریز هم هشدار به اردوغان داده بود که به عاقبت صدام گرفتار میشی اینقدر نژاد پرست نباشیم بر فرض که آقای ظریف اشتباه کرده ، شما که میگویی اگر ...ظریف اصفهانی را بیشتر دوست دارم دکتر ظریف هم برای تمامیت ارضی موضع گرفته دیگه چه خبره که از این دیکتاتور حمایت میکنید
محمد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۶
پرویی بی حد سخنگوی اردوغان ساکن در ایران! توی یه رژه اسم از سبلان و ارگ تبریز میارن بعد یه موجود بدسابقه شعر بی ربط می خونه تا ایرانیان رو محک بزنه و حالا که به در بسته خورده 200 دلاری ها می خوان گند اردوغان رو بشورن. دوست داشتم توی بزرگترین زندان خبرنگاران جهان که اردوغان زندانبانش هست از دشمن حمایت می کردی تا به جرم گولنی بودن از هستی ساقط بشی.
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱
اگر فرض کنیم نظر وکیل یک شهر نظرغالب شهروندان آن شهر است و به احتمال قویتر نظر کل نمایندگان آن استان و در بعد وسیعتر نظر نمایندگان استانهای تورک آذربایجان ایران است واستانهای عمدتاٌ تورک ( زنجان و قزوین و همدان وتهران وشیراز وکرمان و کردستان و...) پس باید قبول کرد که چون شعر به تورکی است و این شعر با روح و جسم وجان آنها آمیخته است و معنی آن را خیلی بهتر از جناب ظریف و همفکرانش می دانند پس نباید از این شعر معانی دل به خواهی پان فارسها را استنباط کنیم وبایددر آن همان معنی حسرت مردمان دو سوی آراز از جدایی همدیگر را جستجو کرد. در مورد عذرخواهی تورکیه هم مثل همه ی موارد مشابه که معانی مورد نیاز خودشان را تحویل افکار عمومی می دهند این بار هم عذرخواهی در میان نبود حتی سفیر ایران در تورکیه به وزارت امورخارجه دعوت ومراتب اعتراض تورکیه به توهین های متعدد دولتی ها و دیگران را به سمع آنها رسانده است.
علیرضا ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۲
باسلام جناب آقای ناصر نصیری نماینده محترم کاش شما کمی تامل می کردید ،واین گونه از اردوغانی که تئوری عثمانی نو را در سر دارد حمایت نمی کردید و ای کاش کمی تاریخ را مطالعه کرده بودید و تاریخ چند هزار ساله پر از افتخار و فرهنگ ایرانیان را به حکومتی که تاریخ آن بیش از چند سده نیست نمی فروختی تمام مردم ایران از هر قومی برای این مرز و بوم فداکاری های بسیار کرده اند که می توان گفت همه ی اقوام ایرانی از یک ریشه هستند و اگر در مطالعات تاریخی دقیق جست و جو کنید رد پای آریایی ها را در اطراف و نزدیکی خود خواهید دید که خود شما و مردم خطه آذربایجان نیز مثل سایر اقوام از آن ها هستید و من به عنوان یک پارسی زبان ایرانی به همه مردم وطن دوست کشورم افتخار می کنم
مختاری ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۱
مطلب خوب و متین و استوار . صبر و تحمل مردم آذربایجان بیشتر از این حرف هاست همانطور که برای آزاد سازی قره باغ 30 سال صبر کردیم . جواب این مدعیان هم به وقتش می دهیم
مینا ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۲
مرحبا به آقای نصیری خدمتگذار صدیق مردمی که از حقوق ملل و اقوام ایرانی دفاع کرده و جواب یک فرد معلوم‌الحال را که جهت فرار از مسئولیتهای خود اقدام به حاشیه سازیهای بیمورد و تخریب سیاست خارجی ایران میکند را داده م
مراد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۸
باسلام مثل اینکه این نماینده تزک زبان سابق مجلس.خیلی تند میرود.علاقه به اردوغان در دلش است که خوب بیان کرد علاقه وافرش به اردوغان. چرا قبلا در قبال دیگر مشکلات اینقد حساس نبودید. خوب نصف کشور تزک زبان و عزیز و سرور چه ربطی دارد به موضوع ؟شما دارید رسما از کسی که ایرانی نیست بحد افراط دفاع میکنید زیرکانه. منم یک بسیجی بودم و هستم .سیاست هم مثل شما نمیدانم .ولی حرفهای شما را مغرضانه میدانم.حتی وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد اردوغان اطلاع دقیقی از شعر نداشت بعد شما کاسه داغتر از آش نباشید
هموطن ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۸
سلام. از نگارش این متن نماینده ادوار معلومه می‌خواسته بعد از نمایندگی سر از وزارت خارجه در بیاره و سفیر آذربایجان بشه که آقای ظریف نذاشته
ایرانی الاصل ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۴
ألبته ببخشید جناب نصیری،،، مگر ظریف میدونه شأن یعنی چی؟؟؟؟ تعجب می‌کنم شما چرا اینهمه توقع و انتظار رو،، یکجا از ظریف دارید.......
اوکتای اذری ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۶
یاشاسین اذربایجان
ایوب ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۰
نقد خوبی بود خوشم آمد
محمد رضا حسن وند قوجابیگلو ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۰
خداییش من دو بار خوندم متوجه نشدم این همه تناقض در بیانات جناب نماینده ناشی از چیست اینکه اردوغان از شعری که نماد پاترکیست هاست استفاده می کند جناب نماینده آن را چه تعبیر میکند؟ اردوغان زرنگ تر از اینهاست خودش می داند با این اظهارات دارد چه تله ی بزرگی برای ایران و آذربایجان پهن میکند اگر در تحلیل رفتار ها و ایدئولوژی اردوغان مشکل دارید به خودتان و سوالتان شک کنید که بنده این حرکت پوپولیستی شما را یک فرار به جلو میدانم برای کسب محبوبیت ترک های عزیز مغان واردبیل برای انتخابات بعدی مجلس که بسیاری از افراد منطقه با همین شیوه در سالهای قبل توانستند رای بیاورند اما راحت تر بگیم که مردم شرافتمند مغان دیدگاه هایی بالاتر از شما دارند و این بیانات نمیتونه شنا را به اهدافتان برسونه در ضمن من خودم از طائفه قوجابیگلو شاهسون هستم و تا همین چند سال اخیر ساکن مغان بودم
مرتضی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۸
کاش مسئولان کشور در همه امور اینقدر حساس بودند، مخصوصا گرانی و دزدی های کلان .
محمد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵
آخه عزیز من، خوشگل،.... حالت خوشه ها، انگار اصلا نمی دونی ترکیه چقدر تو چند سال اخیر چقدر برای جدا شدن آذربایجان تحریک کرده؟ احتمالا این شعر صرفا امتحان این بود که آذری ها و بقیه مردم ایران چقدر روی این موضوع حساسن، انصافا اولین باریه که احساس می کنم، ظریف کارشو درست انجام داده.
اکبر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۶
به ظریف میگه موفقیت شما در چهار سال اول!!! آخه مردک کدوم موفقیت
ایران سربلند باد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۲
به نظرم نماینده خودشیفته بیجا کرده درود به ظریف که بجا زد تو دهن مزخرف خودشیفته ای مثل نماینده که چه عرض کنم حرافی مثل این نماینده ترکیه بی اصل
مهدی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۹
به نظر من ترکیه در ده سال اخیر بهترین دوست و حامی ایران بوده به خصوص در دوران تحریم و مواضع اصولی و خیرخواهانه در مقابل ایران داشته و نباید بخاطر خواندن یک شعر که معلوم نیست با چه نیتی خونده اورا ترد کنیم الان ما دوستان اندکی در منطقه داریم که باید حفظشان کنیم نه اینکه با بی خردی به دشمن تبدیل کنیم .بنظر من ظریف تندروی کرده و به صلاح مملکت سخن نگفته است.
رضا ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۴
بعضی از مسئولان بخاطر خرید خونه در استانبول و سرمایه گذاری در ترکیه خوابشان آشفته شده است
شهرام ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۵
باتشکر از آقای نصیری نگاه واقع گرانه داشته اند.ظریف باید تاریخ و فرهنگ ترکها ایران آشنایی داشته باشد
ح ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۴
جناب نصیری سلام همانطور که اذعان دارید عده ای تندرو بر مسند مجلس نشسته و خود را نماینده کل جامعه میدانند نه درس سیاست خوانده اند یا عقل و بصیرت دارند و تنها شمشیر میشناسند حال شما جای ظریف در شرایطی که همه تیره ها بسوی توست چه می‌کنی ؟ آیا ظریف همان ظریف چند سال پیش است؟ آیا فکر نمیکنید ظریف یا هر کس دیگری تحمل بحث با یک عده تندرو که نه منافع کشور مهم است و نه منافع دین را نداشته باشد. البته این دلیل کاملی نمی‌تواند باشد ولی باید در شهر کوران کور بود و همرنگ جماعتی شدکه بگفتن امام حسین اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
سعید ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۶
تو چرا بین این همه مردم، ساز جدا میزنی ؟! مشکوکه، چطور موقع درگیری ارمنستان،آذربایجان سکوت کرده بودی؟!
جعفر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۴
آقای نماینده سابق شما باحرفهایت داری برادران آذری را از ایران جدا میکنید نمی‌دانم مشکلت با آقای ظریف چیست که طرف اردوان رای‌گیری من یک لر ازل ستان ایران هستم که برادران ترک‌زبان ایرانی را مثل جانم دوست میدارم ولی شما تفرقه افکنی وتهدید میکنی همه ایرانی هستیم نه اینکه مثل شما اردوغان دوست آقای دکترظریف درست وبه موقعه عمل کرد دستش درد نکند اگر امثال شما نماینده سااااابقققق بگذارید
امین ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۵
جناب نصیری نماینده سابق مجلس ایران عزیز سلام علیکم نمی دانم در سخنانتان شمردید چند بار از اقوام گویشها و مناطق این سرزمین بزرگ به کنایه یاد کرده اید یا نه اما می دانم تمام این کنایه های شما و آن کنایه های آن دیوانه عثمانی به عمد بوده است جناب ظریف این دیپلمات بی نظیر کشور ما خوب می دانند چه زمان با مسامحه و چه زمان با قدرت موضع گیری کند می داند با هر کسی باید در چه حدی حرف بزند به عکس شما بنده فکر می کنم دقیقا همین آقای ظریف است همان کسی که می توان سکان کشتی روابط بین الملل این سرزمین پر از دشمن خارجی و جاهل فاشیست داخلی را به او سپرد جناب نصیری عزیز مردم آذربایجان عزیز ما بخش بزرگواری از ایران ما هستند البته من نمی دانم چگونه محاسبه کرده اید که لرستان چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویر احمد خوزستان بوشهر هرمزگان سیستان و بلوچستان ایلام کردستان کرمانشاه خراسان اصفهان فارس گیلان مازندران گلستان و بخش بسیاری از البرز تهران مرکزی و همدان قم هنوز نصف این سرزمین پر افتخار نمی شوند اما نیک می دانم هنوز هم همه باهمیم زنده باد ایران زنده باد ایران زنده باد ایران
اسدی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۸
اگر دست رسی داشتم قلم و دستو میبوسیدم
تایماز ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۸
عالی بود . ولی نمی دونم چرا عده ای چرا هنوز درک نکرده اند که دیپلماسی ما هنوز که هنوزه از پایه واساس مشک داره ترکیه انصافا در زمانهای بحرانی کنار ملت ودولت مابوده هرچند مخالفان حکومت کینه این همراهی ترکیه رو در دلشان دارن و عقده های خودشونو بدون در نظر گرفتن وضعیت ملت در تحریم با همراهی این مزخرفات خالی میکنن
احمد ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۷
آقای مهندس نصیری بنده چون ن سواد درستی در رابط با مسائل دیپلماسی و روابط بین‌المللی ندارم نظر شخصی نمیدم ولی انقد و میدونم ک سواد و تجربه دکتر ظریف در این زمینه ب مراتب خیلی بیشتر از شماست و مطمئنا دیدگاه ایشون قابل قبولتر است مثل اینه ک ما بخوایم نظر ی دانش آموز دوره ابتدایی رو با دیدگاه ی دانشجوی دکتری مقایسه کنیم
عدالت ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
آقای عزیز جمهوری اسلامی مواضع خود را درباره قره باغ بیان کرده بود لابد به نظر شما باید آقای ظریف ساکت میماند ؟ما باید در ایران هر گونه تفکر ضد انقلابی را اجازه ندهیم.اگه درباره جمهوری آذربایجان نمیتوان حرف زد. شما هم نمیخاد کاسه داغ تر بشید
فرهادعبدلی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴
حالا هی شماها بگید اردوغان اینجوری گفت اونجوری گفت ما آذربایجانی ها وترک زبان ها خواه در ترکیه باشد یا جمهوری آذربایجان ،هم زبان یه نژاد یک ملت هستیم
زبون دراز ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۷
آقای نصیری : واقعا اگر بقول شما دکترظریف که هیچ شکی در درایت ایشان ودرستی کارش نیست کمی تامل میکرد جواب دیگران (مخالفین افراطی دولت )را که منتظریک آتوی اینچنینی ازایشان هستند،چه کسی میداد.آیا درصورت درست شدن یک جنجال سیاسی دیگرعلیه دولت شما پاسخگو بودید؟
naser ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۵
بابا تو اوت زدن هم حدی دارد!تو دیگه کی هستی؟!چقدر دردت گرفته؟
سید ایرج ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۳
به نظر بنده ایشون نماینده اردوغان در ایران هست تا نماینده مردم محترم دشت مغان در مجلس ایران واقعا متاسفم!
خ.خ.اهری ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۵
با تاسف باید اذعان کرد جمهوری اسلامی با چالش انحصارگرایی فرهنگی مواجه است که ناشی از بی توجهی مسئولین به منشور قانون اساسی می باشد و تا دیر نشده باید چاره اندیشی کرد .بسیاری از رسانه ها و مسیولین حتی در زمان صدور پیام ائمه جمعه استان های آذربایجان در حمایت از رفع اشغال قره باغ مواضع غیر اسلامی خود را نشان دادند حالا هم بسیاری از همان افراد به بهانه تفسیر سلیقه ای از شعر آراز می خواستند در جشن آزادی قره باغ اوقات آذربایجانی ها را تلخ کنند اما هیچگاه ارمنی های را از داشتن مجوز سالگرد علیه توهم کشتار محروم نمی سازند.!
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۱
چه آقای ظریف توئیت بزنند و چه من تایید و یا تکذیب کنم، تاریخ راه خود را خواهد رفت. با حلوا حلوا گفتن هم دهن شیرین نمی شود و ظلم هم تا ابد تداوم نخواهد داشت. جالبه داخل وطن خود غریبه هستی و بزرگترین نقشت آبدارچی و نگهبان قوم برتر در فیلمها و سریالهاست و لهجه ات اسباب تفریح و تمسخر !!!و در محاوره ها هم لقب ترک.... داری اما حالا صاحب پیدا کردی . هنوز طنین یکصد هزار توهین قومیتی در بزرگترین استادیوم این وطن!!! در گوشمان و خاطرمان نقش بسته است. ما در داخل وطن ترک خر هستیم و در برابر بیگانگان آذری عزیز!! عجب تناقض و طنز تلخی ست این حکایت بودن ما
یک مازندرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۸
حالا یک مازندرانی سفیر در باکو میشه به لهجه آذری مربوط می شه؟ بحث رو چرا قومیتی میکنین؟ شما هم برو سفیر بشو.
میرزائی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۸
نظر واقع بینانه یعنی این
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۰
ایران بزرگ وباشکوهم عاشق هر وجب از خاکتم . عرب اصیل ایرانم وبه تمام قومیت‌های ایرانی افتخار میکنم
بابک ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۲
احسن به کسی که واقعیات را میتواند بنویسد تمام حرفهای ای عزیز ستودنی است
ناصر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۷
به به بسیار عالی بینهایت از نویسنده این نامه عالمانه سپاسگزارم حال کردم
بلوچ ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۷
بله ترکها تاج سرند چون تمام سختیها و انقلابها و خون ریزیها مال ترکها بوده و در تمام تاریخ ترکها به خاطر ایران خونها دادند نمونه اش حمله روسیه بی شرف که تجاوزها کرد بقیه کجا بودن فقط ترکها ایستادن و خون دادن یا حمله عثمانی باز ترکها ایستادن و نزاشتن که عثمانی خاک ایران رو اشغال کنه پس اون موقع بقیه اقوام کجا بودن پس آذربایجان یعنی ایران ایران یعنی آذربایجان حق گفته نماینده محترم اونایی که تو سختیها نبودن حق اظهار نظر هم ندارن
محمدازنهاوند ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۵
من این نماینده رونمیشناسم ولی بیشترازاینکه دلسوز ایران یکپارچه باشد دائم ازقدرت وشوکت ترکها صحبت میکندمن لرم ووابستگی شدید به برادران ترک دارم وطی ۳۰ماه شرکت داوطلبانه درجبهه ها دوش به دوش برادران ترک بادشمن جنگیدم وشهیدباکری راهنوزفرمانده خودمیدانم کاش این برادرمون حرفهای شهید حمیدباکری روهم میشنیدخواهش دارم درزمان حساس فعلی کمتردم ازدوگانگی اقوام بزنیدوبیشتربفکراتحاد باشید واقعا برای یک فردی درجایگاه نماینده واین حرفها خیلی متاسفم...ازخدامیخام به واسطه شهیدمهدی وحمیدباکری این حقیررانیز زودترازاین دنیای فانی ببرد تاشاهدگزافه گویی دیگران نباشم هرچندمیدانم که لیاقت مردن روهم ندارم
یاسر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۳
یکی از منابع حقوق بین الملل عرف است که گاهی اظهارات شفاهی و یا غیر معاهده ای سران کشورها در مورد مرزها و یا حتی نام مناطق و سکوت متقابل کشور دیگر به نوعی تایید آن اظهارات محسوب شود و به مرور زمان ممکن است مورد استناد قرار گیرد. لذا در امور مرزی و حاکمیتی هر اظهار نظر صریح یا غیر صریح، با کنایه، دو پهلو، حتی اشتباه لفظی و سهوی حتما باید با واکنش جدی مسولین رسمی مواجه شود. مثلا اگر یک مقام خارجی اسم خلیج فارس را سهواً اشتباهی چیز دیگری بگوید اینجا با حسن نیت نگاه نمی شود و باید فورا اعتراض شود تا تبدیل به عرف نشود. جدا از آنکه از رفتار اردوغان با همسایگان دیگرش حس قدرت طلبی و حتی کشور گشایی در او مشهود است و منافع ملی را فدای تعصبات نژادی نباید نمود که دور تا دور کشورمان با همسایگان قرابت نژادی داریم. صدام عرب بود ولی اعراب ایران با صدام جنگیدند و بلوچ و کرد و ترک و فارس ایران یک صدا و متحدند.سخنان مهندس نصیری بوی تفرقه میداد که در کشوری که رهبر فرزانه اش ترک است از سهم خواهی نژادی در فلان ارگان و... واقعا بی انصافی می باشد.
رستم ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۵
جناب مهندس ناصر نصیری باسلام و احترام درود بر شرفتان ، متن بسیار پرمفهوم و با نگارش بسیار زیبایی را در زمان بجایی نوشته اید باید در اظهار نظر افراد سیاسی کشورمان دقت های لازم صورت گیرد گویا یه عده ای بعد از پیروزی کشور آذربایجان منتظر بودند تا یه جایی و در یه زمانی ناراحتی خودشان را نشان دهند. ببینید آذربایجان پیروز شده تمام شد دیگر تندروها و فرصت طلبان کوته فکر که به فکر مملکت نیستند باید به فکر تحکیم روابط دوستانه با کشور های همسایه باشند قطع ارتباط با کل جهان کشور ما را آباد نخواهد کرد پس التماس تفکر
As ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۴
این نماینده سابق هیچ درکی از امنیت .توطئه و نیرنگ ندارد
تحلیلگر اقتصادی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۵
ترکیه تنها راه ارتباطی ایران با کل جهان هست ببینید میتونید با آن هم دشمن بشوید ترکیه در اکثر بحرانهای بزرگ در کنار ایران بوده و بخاطر ارتباط با ایران و کمک تجاری با کشورمان توسط کشورهای اروپایی و آمریکا بارها تذکر گرفته ترکیه در زمان جنگ ۸ساله دفاع مقدس حق حلیه باطل تنها یار کشورمان بود و ایران ما تنها از اون کشور سلاح و مهمات مهم و مواد غذایی و اطلاعات و کمکهای ... می‌گرفت و ارتباط نزدیک و دوستانه داشت ترکیه همین الان هم تنها یار همیشگی کشور ما ایران می‌باشد و آقای اردوغان رئیس جمهورشان بارها از ایران به عنوان کشور دوست و برادر یاد کرده و در دوران ایشان بیشترین مبادلات تجاری با ایران صورت گرفته و آقای اردوغان بارها و بارها در بیشتر موضوعات داخلی کشور ترکیه از اشعار فارسی و مثل های فارسی استفاده کرده پس بهتر است جوگیر نباشیم و فرصت را برای خائنان کشور و فرصت طلبان و تندروها ندهیم تا در روابط با تنها یار قدرتمند سیاسی و تجاری کشورمان در جهان خدشه دار نشود. انشاالله
- ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۶
80 میلیون ایرانی 80 میلیون جور نظریه پس با این حساب دو کلمه هم از مادر عروس
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۷
بیشتر مردم ایرانی موافق سخنان آقای ظریف هستند.
مرتضی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱
دمش گرم دمش گرم. ایشون یک مرد واقعی هستند. سیاستمداران ما به جای خجالت از وضع فعلی اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه دارند به حاشیه سازی میپردازن تا نگاه ملت رو از روی خودسون بردارن. ترکیه و آذربایجان تنها همسایگان متمدن و خوب ایران هستند کاش ما هم برای آنها همین بودیم..
As ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۴
یادت رفته سلطان سلیم عثمانی با ناموس ایرانی مام وطن همسر شاه اسماعیل صفوی که ترک بود چه کردن. چه سرداران ترکی را به شهادت رساند . چند شهر ایران مثل تبریز را غارت و تجاوز کرد.
علیخانی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۹
حب دنیاراس کل... سلام برهمه اقوام وطن پرست ونوع دوست قلمرو ایران فرهنگی. به امیدروزی که درکره زمین کشورهابدون مرزسیاسی،صهیونیستی،لیبرالی وقوم گرایی کم مایه. به امیدظهورحجت خدا.
علی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۷
آفرین به این غیرت آزربایجان یاشاسین تورک ایگیتلری
Mostafa ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۸
این نماینده محترم همانگونه که فرمودند وقتی از سیاست و دیپلماسی سررشته ای نداره بهتره نظرشون رو واسه خودش نگهداره. کمتر کسی تو کشور پیدا میشه که از عملکرد دکتر ظریف توی سیاست خارجی رضایت نداشته باشه.
با افتخار به مغانی بودن حمایت خود را از مهندس ناصر نصیری اعلام میکنم ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۰
حمایت از مهندس نصیری
عارف ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۴
احسن بر مهندس نصیری افتخار مغان و ایران
سهند ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۹
آقای نصیری شما چرا سنگ طرفداری از ترکیه را به سینه می زنید یعنی شما متوجه نشدید که با این شعر می خواست مردم آذربایجان را به جدایی تجزیه آذربایجان از ایران تحریک کند اگر به آذربایچان هم کمک کرد نه بخاطر مردم آن کشور بلکه بخاطر منافع خود او حتی به مردم کشورش هم رحم نکرد او از کشور ومردم ما خوشش نمی آید تا به این حد که مسیر راه ابریشم را تغییر داد که از کشور ما عبور نکند او فقط به دنبال جاه طلبی وراه اندازی امپراطوری عثمانی برای خودش است در ضمن شاید یادتان باشد یک عده خاین و بیگانه پرست در زمان بازی فوتبال ترکیه ترکیه سر میدادند الان که این شعر راخوانده یک عده بیگانه پرست وطن فروش در فضای مجازی شعار تجزیه سر میدهند واز آردوغان تعریف کرده وشعار زنده باداردوغان سر میدهند joa
ناشناس ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۳
اگر جناب اردوغان حواسش نبوده که بسیار بعیده در چنین رژه ای وموقعیتی پس از جنگ در کشور آذربایجان ، شعری را انتخاب کرده که اسمی از مناطقی ازکشورمون برده شده باید عذرخواهی کنه چون مگه نمیگه اشتباه بوده، پس برای اشتباه باید معذرت خواست... اما اگر عمدی بوده باشه که احتمالش بیشتره، میخواستن واکنش مارو بسنجن وما باید هوشیار باشیم واینکه خواهشا ترک، لر، کرد،عرب وفارس نکنید، ایران رنگین کمانی از قومیت هاست که همشون برای نام وآوازه این کشور زحمت کشیدند از لشگر عاشورا بگیر تا8 نجف اصفهان از کرده‌ها بگیر تا قبایل عرب و... فرقی نمیکنه همشون عزیزن وایران باوجود همه ی اینها ایران شده... کم گرفتاری داخلی، خارجی و تهدید نزدیک مرزهامون داریم حالا هم یه عده از داخل دنبال تجزیه طلبی هستن... چه ربطی داره آقای فلانی اهل کجاست الان این مهمه که وزیر کشوری به نام ایرانه چه ما از عملکردش راضی باشیم یا نه... موقعیت شناس باشیم لطفا.
بهنام ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۳
ب نامه آقای مهندس ناصر نصیری بشدت احساسی و متعصبانه و غیر کارشناسی است. با توجه به اینکه یک‌دوره نماینده مجلس بوده از ایشان انتظار نمی رفت که نامه آیی بی محتوا بنویسد. این نامه بیشتر جنبه تبلیغی و انتخاباتی برای دور بعده... زیرا امثال اینگونه نوشته ها نه بدست ظریف می رسد و اگر هم بخش دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کلیه نامه های انتقادی نوشته شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی رو بطور خلاصه در اختیار ایشان قرار دهند بنابراین این نوشته طولانی را اگر ایشان که نماینده مجلس بوده حتما می داند که اصلا ظریف وقت خواندن آنرا بدلیل مشغله فراوان ندارد کما اینکه جناب آقای نصیری در زمان نمایندگی وقت خواندن نامه های بیشمار مردم و گزارش‌های ارسالی بیشمار را نداشت. با این نامه ایشان ثابت کرد که نه سیاست را می شناسند و نه عرصه جنگ را و نه از تهدید و فرصت آگاهی دارد... و نه از دیپلماسی آگاهی داردند سوالات پیش و پا افتاده و عوامانه ایشان را نمی توان نقد جدی آقای ظریف به حساب آورد. بعنوان مثال « از کجا فهمیدید شعر را به غلط خوانده است» امروز با وجود اینترنت با یک جستجوی ساده و یافتن متن اصلی شعر و مقایسه آن با خوانش آقای اردوغان براحتی میشه فهمید ایشان شعر را غلط خواند بنده بارها سخنرانی وی بویژه این قسمت را بدقت گوش کردم. قطعا آقای ظریف با مشاوران و کارشناسان میز مربوط به آذربایجان و ترکیه و قفقاز در این باره مشورت و سپس اظهار نظر کرده است. حتما نقدی برای نامه جناب آقای مهندس نصیری می نویسم مانا باشید
کوردستان اناتولی ۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۶
دوست عزیز ، از کی تروریست های اناتولی و همون به اصلاح اکراد ترکیه که شما میفرمایید، شدن ایرانی های اصیل ، بقیه اقوام کلم ان ؟ چرا تحمل ملت آذربایجان اینقدر براتون سخته؟ سفیر آذربایجان و ترکیه یه کلمه آذری و ترکی بلد نیست و متاسفانه کاملا بارزه که دوستان ما در مجموعه دولت اصلا از پیروزی یه کشور مسلمان و علی الخصوص شیعه در مقابل یه ملت نسل کش و ارمنی،که البته با کرد ها هم در خصوص نسل کشی آذری ها هم گرا هستند خوشحال نیست .
بینام ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۰
خیلی جالبه کاملا مشخصه که آقای نصیری خودشون رو بیشتر یک شهروند ترکیه احساس میکنند تا یک ایرانی،و این احساس تعصب و قدرت تخیلی و توهم اینکه ۵۰ درصد ایران ترک زبان است در ترکها همیشه عیان است.اگر در جنگ ۸ ساله هم خدمتی کرده اید کردها و فارسها ده برابر شما در جنگ حضور داشته اند پس دو پهلو صحبت نکنید،از طرفی طرفدار اردوغان(به دلیل ترک بودنش)از طرفی تهدید به تجزیه توسط قدرت تخیلی ترک زبانها و از طرف دیگر برجسته کردن خدمت به آب و خاک و ملت،ترک زبانها بدانند که اگر همچین فکر اشتباهی که قدرت برتر در ایران هستند در سر بپرورانند و به دنبال سلطه بر سایر نژادهای کرد و فارس و لر باشند همه ی ایران در برابر آنها خواهند ایستاد و آنها را برای همیشه در ایران به تاریخ خواهند پیوست،زنده باد کرد،زنده باد فارس،زنده باد لر
Saman ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۳
آقای نماینده سابق اگر مورد تایید مردم استان بود هنوز در مجلس تشریف داشتند.
عزیزپور ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۳
جناب اقای نصیری، اقای ظریف به مردم هیچ کشوری اهانت نکرده اند و همه همسایگان ما همانطور که دینمان اسلام میفرمایند همانند خانواده ما هستند ولی شخصی به اسم اردغان وقتی به ملت شریف ایران اهانت میکند باید جوابشو دندان شکن تر داد که دیگر به چنین رجز خوانی نتواند فکر کند شما بجای حمایت از مردم شریف ایران چه ترک چه کرد، لر ، عرب و فارس به فکر جواب بحق اقای ظریف هستید کسانی که در جواب اردغان ساکت ننشستند تند رو نیستند وطن پرستن وحاضر نیستند هیچ قدرتی به ایران عزیزمان چشم طمع داشته باشد اردغان همان کسیست که با رژیم غاثب اسرائیل دست دوستی داده شما از چه کسی حمایت میکنید شما با کلمات حماسی میخواهید قوم غزیز و غیور ترک را حساس کنید اگه به تاریخ نه چندان دور برگردید صدام حسین که شما میفرمایید در جبهه جنگ با ایشان بودید اولین جایی که به ان حمله کرد و حتی به ناموس ما رحم نمیکرد و رزمندگان اسلام برای ابروی ناموس ایران شهید دادن همان صدام خود که عرب زبان بود حمله وحشیانه خود را به ایران از شهر های عرب شروع کردند پس کمتر به حمایت از سیاستمداران سایر کشورها برخیزیم وبیشتر به فکر همبستگی ایران عزیزتر از جانمان باشیم ما تو ایران عزیزمان هم اگر فردی به حاکمیت ایران خدایی ناخواسته توهین کند برخورد میکنیم چه برسد به اردغان بیگانه
ترك مقيم تهران ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰
متاسفانه بعضی از مسئولین مملکت ما به جای متحد کردن مردم در شیپور تفرقه می دمند. یک روزی برای همراهی پسرم به دیدار بازی تیم تراکتور با یک تیم تهرانی به ورزشگاه رفتم. در آنجا نیروی انتظامی آنقدر رفتار بد و توهین آمیز با طرفداران تیم تراکتور داشت که من از بیان آن شرم دارم. جالب اینجاست که هیچکس هم پاسخگو نیست.من صحبت های مهندس ناصری را کاملا درک می کنم و به این وضعیت افسوس می خورم
حسین ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۲
من بخصوص با این قسمت متن موافقم که به هیچ یک از اقوام توهین و تحقیر و بی اعتمادی نشه. و اگر این کار ادامه پیدا کنه صددرصد برای ایران عزیز ما مشکل جدی درست خواهد کرد
میلاد ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴
آقای نماینده ی اسبق، شما فضول کجایی؟ تو کی باشی که راجع به وزیر امور خارجه حرف بزنی؟
علی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
جناب مهندس نصیری به نظر میاد که شما خیلی ناراحت شدی اقای ظریف موضیع رسمی گرفتند اولا شما جایگاه ت مشخص کن که کدوم طرف هستی و چرا باید نگ ان دلخوری اردوغان و دولت علیه ترکی باشی ثانیا" این شعر خوانیها از طرف سیاستمداران بی دلیل نیست و همیشه محکی است برای اقدامات مخرب احتمالی در آینده پس شما تو کار دیپلماتیک نظر نده و اطرف دولت ترکیه صحبت نکن که گذشته بسیار تاریکی داره جنایات عثمانی ها در اوایل قدن بیستم و کشور گشایشونو مرور کن
محمد ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵
آقای نماینده تو هم هوای شعر اردوغان زده به سرت,فکر کنم امار دقیق کشور را نمیدانید اگه ترکها بخواهند چه میتوانند بکنند.اولا معلومه تو با بیرون مرز ایران با بیگانگان همدستی.اگه ایقد ناراحتی که تو ایران زندگی میکنی یا علی بلند شو برو ترکیه....و این فراموش نکن هر نفر لر میشه مقایسه با هزار نفر..پس فقط جمعیت لرها را حساب کن ببین چقد هستتند چ برسد به بقیه طوایف ایرانی...... زنده باپ ایران و ایرانی...
سلجوقیان ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸
واقعا متاسفم هم برای نامه تبلیغاتی این نماینده اسبق هم برای بعضی کامنت ها که نشانه قومیت گرایی و تفرقه اندازی دارن شایدم واقعیت جامعه من رو همین کامنت ها نشون میده ولی یادتون باشه ۱-اگر کسی رفته جنگ به خاطر مملکتش و ناموسش رفته و هیچکس حق نداره منتی سر کسی بذاره ۲-اگر دوست عزیز ترک من در حقت اجحاف شده که به احتمال خیلی زیاد درست میگی چون در حق من فارس هم اجحاف شده این رو بدون که در حق عرب و بلوچ خیلی بیشتر ظلم شده ولی من و تو تریبونش رو داریم و جار میزنیم اما اونها نه پس بهتر برای گرفتن حقت به قومیتت تکیه نکنی بر ایران واحد یعنی ترک لر و بلوچ و عرب و فارس تکیه کنی ۳- هیچوقت هیچ دوستی و دشمنی دائمی نیست و هیچ کشوری قرار نیست از منافع خودش بزنه برای ما مطمئن باش دنیای سیاست دنیای داد و ستده اگر ارمنستان این مناطق رو تا الان به حق یا ناحق تحت کنترل خودش داشته چون روسیه پشتش بود ولی الان که روسیه مداخله نکرد اوضاع براش تغییر کرد پس یعنی هیچوقت هیچوقت تمام و کمال نباید به کشور دیگه ای اعتماد کرد چه بسا بسیاری از دوستان ,فردا اولین دشمنان ما باشند پس دلیلی نداره وقتی بحث تمامیت ارضی مملکتمون پیش میاد به کسی باج بدیم ۴-من اهل جنوب شرق این مملکتم ولی چه بسیار افراد ترک توی این منطقه دارن کار میکنن چه مسند مدیریتی چه مسند خدماتی و چه بسیاریشون درست کار میکنن و ممنونشونیم ولی هیچوقت نگفتم چرا من فارس نباید در مسند باشم بهتره کمی فکر کنیم چرا مردم آذری زبان من تو فضای مجازی همیشه دم از خوردن حقشون توسط فارس و سایر اقوام میشه شاید شما اشتباه میکنید شاید کسی که جک ترک .. و لر .. رو بین مردم رایج کرد همون کسی که به اشتباه فارس و سایر اقوام ایرانی رو متجاوز به حق و حقوق تو هم وطن آذری زبان نشون میده در حالی که ما در برابر تمام این اشتباهاتی که متاسفانه فرهنگ شده اول باید یقه خودمون رو بگیریم بعدشم یقه دولتمردامونم رو مخلص کلام دوستان ترک و لر و فارس و عرب و بلوچ من داریم اشتباهی میزنیم حالا یا به خاطر کج فهمی مون یا به خاطر انبوه اشتباهات و فشار هوایی که از داخل و خارج بهمون تحمیل میشه یا به خاطر غرور و خودبرتربینی مونه مطمئنم هر گوشه این خاک اتفاقی بیفته از تمام این قومیتی مردمی بدون دیدگاه نژادی تا آخر نفس پای هویت ایرانیشون وای میستن
رضا ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴
نظرات خواندم اکثرا دارای رویکرد قومیتگرایانه و نژادی و همزبانی بود جنگ 8ساله ایران با عراق بعد جنگ نفتکشها و توقف صادرات و واردات در خلیج فارس(ایران و عراق )تمام واردات و صادرات ایران و عراق از ترکیه انجام می‌گرفته و سود آن باعث شکوفایی اقتصاد شکسته و کودتا زده ترکیه شد اما تنها راه صادرات و واردات ایران ترکیه نیست واردات از ترکیه و اروپا به نسبت به تجارت با امارات و آسیای مرکزی کمتر است
حامد ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۸
عالی بود
کوردستان اناتولی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰
دوستان حمله کامنتی ترکا در بالا رو میبینید ، اینا همه ولش ، ما چند برابر اینا در ترکیه بهشت فاضلشون برادر هم تبار خونی کورد داریم ، نقدو بچسب، منت نسیه رو نکش
خطاب به بینام 8:50 ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
هزار سال بر شما تسلط داشتیم آیا غزنویان سلجوقیان خوارزمشاهیان صفویان و افشاریان و قاجار را به یاد می اوری؟؟؟ این ما نیستیم‌ که عقده سلطه برشمارا داریم بلکه این شما هستی که با طنز تلخی که اشاره فرمودید مایه تعجب و عقده گشایی هستید چگونه می توان تاسیس گروه پژاک و قتل سی هزار نفر در اون جنگ از دو طرف رو که در زمان جنگ صدام علیه ایران شکل گرفت رو بذارین پای خدمتی که به ایران در هشت سال دفاع مقدس کرده اید؟؟؟؟ و آن را هم ضریب ده بدهید و بگوئید کرد ها ده برابر ترکها در جنگ ایران و عراق خدمت کردند روح صیاد شیرازی شاد روح چمران شاد که نگذاشتند کرد ها در زمان جنگ کردستان را از ایران جدا کنند . این همه عقده ناشی از نداشتن یک کشور به نام کردستان در جهان هست کسانی که پنجاه میلیون جمعیت در جهان دارند ولی کشوری به نام کردستان ندارند و در اقسی نقاط جهان پراکنده هستند ولی ارمنستان با دو میلیون جمعیت دارای کشور هست و این شماها هستید که در ایران و در ترکیه و عراق و سوریه اولین بساط تجزیه طلبی را به راه انداختید! و در آخر امید های شما برای تشکیل کشوری کردی در رفراندوم ۲۰۱۷ توسط عراق به کلی از بین رفت و از کرکوک بزدلانه عقب نشینی کردید
حسین ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۳
خداروشکر آزربایجان پیروز شد و پوز این فاشیست های فارس به خاک مالیده شد
اذربایجان ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۶
این شعری که آقای اردوغان خواند .شعری است که در بسیاری از مجالس و مراسمات مردم آذربایجان درهردوطرف رود آراز خوانده می شود. و تقریبا میشود گفت که تمام مردم آذربایجان آنرا از برند.وربطی هم به سیاست ندارد.ومخاطب آن شعر ظلمی است که در حق مردم آذربایجان شده.واگرکسی هم ناراحت میشود حتما که دران ظلم شریک بوده وگرنه هیچ دلیلی ندارد
امیر ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۲
الحق گل گفتی
هاشمی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۱
احسنت،رجب طیب اردوغان انسان بسیار شریف و فهمیده ی است و نباید تلوزیون ایران به ایشان توهین میکرد،بسی جای تاسف دارد
عالم ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۵
Iاحسن بر شرفت عالی گفتین
صادق ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۴
با سلام فقط میتونم بگم احسنت بر آقای نصیری ما اگه چند نماینده در مجلس مثل آقای نصیری داشتیم همه وزرا دیگه با باند بازی انتخاب نمی شدند هر کس که نفوذ بیشتر داره توی مملکت استخدام مادامالعمر میشه مثل خیالت واقعیت اینه که در جنگ قره باغ خیلی از فامیلهای نزدیک اونجا کشته شدند اما صدای هیچ مسئولی در نیومد که بگه ارمنستان حکم اسرائیل رو داره در قره باغ فقط اینو بگم که متاسفم برای هم زبانانمون و پسر عموهایمان در قره باغ که نتوانستیم یاریشان کنیم اما همیشه داوطلب هستیم که به برادران کمونیست کمک کنیم
محمد ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵
آقای نصیری درود بر شما خیلی مردی حرف منطقی وحرف دل مردم را زدی حرفهایت صادقانه حساب شده سر شار از واقیت است ظریف افتاده دنبال امثال شریعتمداریها می ندانسته از کاه کوه بسازند در حالی خود در جریان آمدن بشار. بعنوان یک وزیر خارجه بی اطلاع بود از چنین آدمی چه انتطار میرود درو وهزاران درود بر شما
کشورم ایران ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۱
پاسخ به نویسنده......بعد از سقوط شوروی سابق آذربایجان باید به ایران باز میگشت ، در رژه ارتش آذربایجان چرا ایران دعوت نشده بود ؟ لطفأ موش ندوانید ، و لطف کنید جریان تجزیه طلبی را به درون امریکا ببرید که ۵۰ ایالت دارد و بیشتر به جنگل شباهت دارد تا کشور و ۵۰ کشور مستقل بهتر از ۵۰ ایالت زیر سلطه صهیونیستها ست نوبتی هم که باشد نوبت امریکاست که به فروپاشی برسد ، نقشه امپراتوری پرشیا را ببینید آنوقت متوجه میشوید که اردوغان روی خاک ایران ایستاده است .
ایران ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۶
ای رجب ناتو تیری در تاریکی میزنی محک بزنی ایرانو خوب در دهنت خورد زنده باد ایران
به اناتولی ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۱
جناب کوردستان اون منطقه ای که خودت هم اعتراف میکنی اناتولی به ترکی یعنی سرزمین مادری ترکها الان اون سرزمینی که شما مدعی اون هستید و کردستان میگید اراضی باستانی اشوریها و ارامنه و ترکهاست که شماها بعد کوچ از هندوستان به فلات ایران در زمان ساسانیان به نص شاهنامه فردوسی و با حمایت و همراهی حزب بادیسم با دول قوی به تدریج خودتان را صاحب این اراضی معرفی مینمایید که هیچ امار حداکثر 15 میلیونی کردها را هم جعل کرده و دو برابر بیشتر مینمایید غیر از اون اگر به کردستان ترکیه رفته باشید رفاهشون با ترکها بهتر از سایر کشورهاست که اونهم امثال تروریستهای مثل شماها اجازه بدهند
لطیف ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۶
خیلی عالی بود حرف دلم بود
آذری ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۳
آقا ممنون که حرف دل منو گفتید سپاس یا شا
امید ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۰
غرب هیچ غلطی نمی تواند بکند در ضمن آناطولی را ترکمان ها از رومی ها گرفتن در زمان سلجوقیان آناطولی به ارض روم معروف بود و کورد هم نداشت ساکنان اولیه آنجا ترکمان ها بودند بعدا کوردهای شمال عراق مهاجرت کردند به آناطولی هنوز هم ترکمانها در آنطولی زندگی می کنند
در جواب به اناتولی و امید ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۱
چرا قوم مهاجر ترکها سرزمین کردستانات از آشوریها و ارامنه ها خالی کردند؟؟؟؟!!! چرا غرب ترکیه ازمیر از یونانیها خالی شد ؟؟؟؟!!!!شما حتی قادر به مراعات و مدارا با سایر اقوام نبودید چرا ؟؟؟!!!! خوی درندگی شما که تمام میشود و آسایش مردم و اقوام منطقه رقم خواهد خورد ؟؟!!!چرا با تمام همسایه های خود درگیر و پاچه گیری میکنید ؟؟؟!!!چرا دست از رجز خوانی و خوابهای عثمانی بر نمی دارید ؟؟؟!!!! مطمین هستید غرب بلایی سر ترکیه امروز (عثمانی دیروز )نیاورد ؟؟؟؟!!!پس نقشه های امروزی مرزی سایتی پیکو نمی بینی ؟؟؟؟!!!!یا نه نابینایی زدی خودتو ؟؟؟!!! ترکیه با اقتصاد مونتاژی و بدهی بیش از ۵۰۰میلیاردی شده بادکنکی که هر آن می‌ترکد از گسلهای قومیتی و نژادی(ترک کرد ) مذهبی (حنفی علوی ) سکولار و....هنوز حرفی گفته نشده ؟؟!!!
سامان ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۶
وجود نفوذی ها رو جدی بگیریم. پانترکیسم بعضی اوقات در جلد فحاشی و عرعر کردن و بعضی اوقات از در نصیحت کردن و به ظاهر منطقی بودن وارد می شود.
آنایوردوم آلتای ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۷
پس معلوم شد که علت پیشروی نکردن ایران در جنگ بعد از فتح خرمشهر چی بود. با وجود چنین موجوداتی بجای دشمن باید مواظب این غضنفرها می‌بودیم.
خ.صادق تهرانی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۷
خدا به شما اجر دهد جناب نصیری .واقعیت را گفتید هرچند برای انحصار جویان تلخ است.طاعات قبول .شهادت امام علی.ع. تسلیت باد.