سناریویی که امکان تحقق ندارد

آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه

۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۲۵ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: عابد اکبری
عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد علیف گرفتار یک خطای شناختی نسبت به قدرت بازیگری جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه ارس شمالی است. ترکیه، ناتو و رژیم صهیونیستی که در پشت سر علیف او را دچار این وضعیت کرده اند به دنبال اجرای یک سناریوی تکراری هستند و آن هم تبدیل آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه به عنوان یک سرعت گیر و زخم چرکین. اما نکته ای که این بازیگران از آن غفلت کرده اند قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و نفوذ معنوی ایران در بین مردم آذربایجان است.
آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه

دیپلماسی ایرانی: طی روزهای گذشته جمهوری آذربایجان به فشارهای سیاسی و نظامی خود سرعت قابل توجهی بخشیده است. در حوزه سیاسی وزیر امورخارجه آذربایجان ضمن تهدید چند باره ارمنستان عنوان داشت «اگر ارمنستان به رویکرد غیرسازنده خود در پروژه کریدور زنگزور ادامه دهد، باکو پلن B خود را برای افتتاح این کریدور دنبال خواهد کرد. آذربایجان با اجرای پلن B به فعالیت خود در این مسیر ادامه خواهد داد، برای ما این پروژه حتی بدون مشارکت ارمنستان اجرا می شود اما در این صورت به سادگی از لیست ذینفعان خارج می شود.» در حوزه نظامی نیز شواهد زیادی وجود دارد که جمهوری آذربایجان در حال تشدید آمادگی رزمی خود در منطقه است. در روزهای اخیر موارد زیادی از فیلم های ویدئویی مربوط به جابه جایی یگان های نظامی و تسلیحات و تجهیزات ارتش آذربایجان و بسیج نیروها و آمادگی رزمی آنها منتشر شده است. اکثر گزارش‌ها از فعالیت شدید نیروی هوایی باکو برای جابه‌جایی ادوات و نیروهای پیاده نظام در مرز ارمنستان حکایت دارد. همچنین رصد هواپیماهای باری از مقصد مناطق اشغالی نیز حکایت از جابه جایی تسلیحات به نقاط مختلف جمهوری آذربایجان دارد. در عرض ۳ هفته، ۴ پرواز ترابری توسط ایلیوشین IL-۷۶TD خطوط هوایی راه ابریشم با رجیستری ۴K-AZ۴۰ جمهوری آذربایجان به مقصد اسرائیل انجام شده است، خطوط هوایی راه ابریشم در زمان جنگ دوم قره‌باغ نیز اصلی‌ترین خط لجستیک هوایی باکو برای تأمین تسلیحات از اسرائیل بود. دو پرواز در روزهای ۱۵ و ۲۹ ماه آگوست و دو پرواز دیگر در روزهای ۱ و ۲  سپتامبر (چند روز پیش و همزمان با آغاز تحرکات ارتش باکو) انجام شده، مقصد هر ۴ پرواز پایگاه هوایی عوودا اسرائیل در ۶۰ کیلومتری شهر ایلات بوده است.

در میانه کشاکش های آذری ها، سفر وزیر امور خارجه جدید ترکیه به تهران و دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی ایران حاوی نکاتی بود که نباید به سادگی از آن گذشت. هرچند دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و خطوط قرمز ایران در خصوص تحولات منطقه پیشتر توسط مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری محترم به صورت شفاف بیان شده اما نباید از این نکته غفلت کرد که مباحث طرح شده توسط هاکان فیدان در ادامه مباحثی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ابتدای تابستان جاری در دیدار با الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان طرح کرده و در آنجا به صراحت بیان کرده بود که «گشایش کریدور زنگزور مسئله‌ای با ایران است نه ارمنستان و رویکرد ایران در این ارتباط هم جمهوری آذربایجان و هم ترکیه را ناراحت می‌کند.»

به نظر می رسد علیف گرفتار یک خطای شناختی نسبت به قدرت بازیگری جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه ارس شمالی است. ترکیه، ناتو و رژیم صهیونیستی که در پشت سر علیف او را دچار این وضعیت کرده اند به دنبال اجرای یک سناریوی تکراری هستند و آن هم تبدیل آذربایجان برای ایران به سان اوکراین برای روسیه به عنوان یک سرعت گیر و زخم چرکین. اما نکته ای که این بازیگران از آن غفلت کرده اند قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و نفوذ معنوی ایران در بین مردم آذربایجان است. موضوعی که هرچند طی سال های اخیر به زور و اجبار حاکمان باکو در کمرنگ جلوه دادن آن سعی شده اما امری غیر قابل کتمان است. موضوعی که در صورت ادامه روند غلط باکو در آینده ای نزدیک سبب ساز تحولات اجتماعی و سیاسی شگرفی در این کشور خواهد شد.

عابد اکبری

نویسنده خبر

دکتر عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا و مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان آذربایجان ارمنستان ترکیه ایران و ترکیه ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و قفقاز روسیه اوکراین عابد اکبری الهام علیف رجب طیب اردوغان ناتو اسرائیل آذربایجان و اسرائیل آذربایجان و ترکیه ایران و آذربایجان و اسرائیل ایران و آذربایجان و ترکیه


( ۳۹ )

نظر شما :

محمد ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۸
من هم با شما موافقم ، برای اینکه آذربایجان به یک اوکراین دیگر تبدیل شود ، نیاز است که نیروی نظامی ایران وارد عمل شود ولی اطمینان دارم که ایجاد تنگه زنگزور و قطع ارتباط ایران با ارمنستان هیچ واکنش نظامی از سوی ایران برنخواهد انگیخت و ما مجبور به قبول واقعیت های جدید منطقه خواهیم شد.
حامد ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۶
ایران نیازی ندارد که وارد خاک باکو یا ارمنستان شود. در مرحله اول بهترین کار تجهیز ارتش ارمنستان به سلاحهای بازدارنده است‌. همچنین حمایت از تالشیهای باکو. اگر باز هم علیف به ترکتازیهایش ادامه داد فقط کافی است مواضع نظامی باکو تا عمق ۱۰۰ کیلومتری خاک این کشور که احتمالا تکفیریها و اسرائیلی‌ها هم در آنجا حضور دارند توسط موشک و پهباد پاکسازی شده و منطقه حائل بدون حضور نظامی ایجاد شود.
کوروش ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲
بوی تعفن تفکرات فاشیستی از این عکس بیرون میزند.
به کوروش ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۶
برازنده یک ایرانی نیست که وقتی حرف می زند قبل از هر چیزی لب به توهین باز کند نحوه حرف زدن هر فرد نشان دهنده شعور آن است تو که از ایران و ایرانی چیزی نمی دانی و نمی دانم از کدامین آبشخور مرتبط با دشمن مسلمانان تغذیه می شوی به گوش باش که مسلمان جماعت دیگر مثل گذشته نیستند که در تله دشمن گرفتار شوند رابطه مابین ایران و عربستان به بدترین شکل خودش رسید رابطه بین ایران و آذربایجان به بدترین شکل خودش رسید ولی با درایت سیاست مداران مسلمان به نقطه دلخواه آدمهایی مثل تو نرسید و مشکل حل شد به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آذربایجان در مورد عدم حمله به ارامنه با ایران هم نظر است و مسائل از راه گفتگو حل خواهد شد تا شما عزیز ستون پنجم دشمن مثل آتش بسوزید والسلام به امید خدا شما باختید عزیز
محمد ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۱
عکس نشانگر برادری و کنار هم بودن در روزهای سخت
کوروش ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۴
من توهین نکردم. صرفا با ادبیاتی خیلی ملایم تر از ادبیات پانترکی صحبت کردم. سالها پانترکها به ایران و اقوام ایرانی و ادبیات و تاریخ ایران و شعرای ایرانی و خلیج فارس و ... توهین کردند ولی خبری از امثال به اصطلاح شما ایرانیها نبود که حرفی بزنید و کسی هم جلوی توهین‌ها و ناسزاها و برچسب‌های پانترکها نایستاد. حالا شما مدعی شدید برای ما!؟
کوروش ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۷
ولی من می‌دانم شما از کدام آبشخور تغذیه میکنید. آبشخور داعش و پانترکیسم و فاشیسم ترکی و عثمانی گری. لطفا شماها ژست دفاع از ایران نگیرید که خلیج فارس را هم شماها برای توهمات قومی تان فروختید. از اسلام هم خرج نکنید که هیچکس اندازه شما با حمایت از داعش و کشتار ارامنه به اسم جنگهای مذهبی و پرکردن جیب اسرائیل با خرید اسلحه به اسلام ضربه نزد.
احمد ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۷
اقا دست از سر این اذربایجان و ارمنستان بردارید انها اخر سر به صلح میرسند و روسیاهیش برای ما میماند فکر مردم ایران باشید.
ناشناس ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۴
یاشاسین آزربایجان