سرداری که حضورش انگیزه بود

شهید سلیمانی، مرد استثنائی میدان های نبرد

۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۸۴۹۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: مسئولی عراقی می گوید، تردید مقامات امنیتی عراقی برای ورود آوارگان به شهرها و موانعی که در برابر آنها ایجاد کرده بودند، خشم حاج قاسم را باعث شد، فورا تماس گرفت و گفت راه ها را باز کنید در میان آوارگان زنان و کودکان و سالخوردگانند. گفتیم سردار اگر داعش در میانشان نفوذ کرده باشد و ما نفهمیم چه؟ پاسخ داد اگر فغان انسانیت بلند شده باشد و شما فریاد آن را نشنوید چه؟! شیون زنان و کودکان را نمی شنوید؟! 
شهید سلیمانی، مرد استثنائی میدان های نبرد

دیپلماسی ایرانی: فردای سقوط موصل در حالی که فضای رعب و وحشت بر سراسر عراق مستولی بود و در حالی که شبکه های العربیه و الحدث عربستان ورود داعش به موصل را به مثابه انقلاب تازه ای علیه دولت شیعی حاکم بر عراق به ریاست نوری المالکی می دانستند و با هلهله و کف و سوت ورود داعش را جشن گرفته بودند، و در حالی که همه تلاش داشتند حتی الامکان خود را از عراق دور کنند، سردار حاج قاسم سلیمانی بدون لحظه ای تردید فورا سوار هواپیما شد و در بغداد فرود آمد. در آنجا مورد استقبال برخی چهره های سیاسی شیعی قرار گرفت و ساعاتی بعد راهی نجف اشرف شد. نزدیک غروب به مرقد شهید حکیم وارد شد، وضو گرفت و برای زیارت به بارگاه امیرالمونین علی بن ابی طالب (ع) رفت، ساعتی بعد سری به بیت آیت الله سیستانی زد و سپس از آنجا به همراه یک راننده راهی خط مقدم شد. یکی از افراد نزدیک به بیت آیت الله سیستانی می گفت که ورود حاج قاسم به عراق قوت قلبی به نیروهای مبارز عراقی داد که از فروپاشی ارتش عراق در شمال غرب این کشور روحیه خود را باخته بودند. وی بی درنگ اتاق فرماندهی تشکیل داد و همان شب فرماندهی عملیات مبارزه با داعش را بر عهده گرفت. همچنین با اربیل تماس گرفت و بی توجه به وعده وعیدهای طرف های خارجی به کردستان و تنها با هدف تقویت جبهه کردستان در مقابل داعش دستور به ارسال سلاح و مهمات به اقلیم کردستان کرد که به گفته شخص مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکراتیک کردستان در گفت و گو با شبکه ام بی سی اگر کمک فوری او نبود نه اقلیمی بود نه کردستانی. 

چند روزی بعد از سقوط موصل توسط داعش، در محفلی در قم حضور داشتم که نوه یکی از مراجع بزرگ جهان تشیع که رابطه نزدیکی با بیت آیت الله سیستانی دارد را ملاقات کردم. محور گفت و گوهایمان سقوط موصل و ترس و وحشتی بود که بر مردم عراق مستولی شده است. گفت دیشب از نجف اشرف به ایران آمدم، هواپیما پر بود، هر کس که می توانست از شهر خارج می شد. سپس گفت آیت الله سیستانی بعد از مشورتی کوتاه و در حالی که از حساسیت های موجود به خوبی آگاه بود حکم جهاد کفایی را صادر کرد. حکمی که به گفته معظم له اگر صادر نمی شد داعش تا بالای پشت بام های بیوت مراجع ظاهر می شد و حمام خونی راه می انداخت که در تاریخ بسیار به تلخی از آن یاد می شد. همان حکم جهادی که به هزاران جوان عراقی انگیزه داد که به زیر پرچم الحشد الشعبی درآیند که حاج قاسم سلیمانی فرمانده آن بود.

درباره سردار حاج قاسم سلیمانی توصیف های بسیار و خاطرات زیادی را بیان کرده اند. اما بی شک آنچه او را از دیگران متمایز می کرد، جان بر کفی او بود که در لحظه خطر درنگ نمی کرد و فورا به رویارویی با دشمن می رفت. هادی العامری، فرمانده سپاه بدر می گوید، ایمان او حسرت برانگیز بود، حضور او در خط مقدم انگیزه ای مضاعف به تمامی کسانی می داد که از سنگینیِ تبلیغاتِ وحشتِ داعش قالب تهی کرده بودند. در تمامی عملیات خود جلوتر از همه بود و همه چیز را زیر نظر داشت.

در کنار مبارزه انسانیت را هم مد نظر داشت. روزی که سیل آورگان از استان نینوا و موصل راهی بغداد و شهرهای جنوبی عراق شدند، مقامات عراقی نگران شدند مبادا در میان آوارگان تروریست ها نفوذ کرده باشند و بخواهند وارد شهرها شوند و سلول های خفته تروریستی خود را بیدار کنند و فاجعه ای رقم بزنند. مسئولی عراقی می گوید، تردید مقامات امنیتی عراقی برای ورود آوارگان به شهرها و موانعی که در برابر آنها ایجاد کرده بودند، خشم حاج قاسم را باعث شد، فورا تماس گرفت و گفت راه ها را باز کنید در میان آوارگان زنان و کودکان و سالخوردگانند. گفتیم سردار اگر داعش در میانشان نفوذ کرده باشد و ما نفهمیم چه؟ پاسخ داد اگر فغان انسانیت بلند شده باشد و شما فریاد آن را نشنوید چه؟! شیون زنان و کودکان را نمی شنوید؟! 

فن مبارزه از ویژگی های خاص او بود. فنی که حتی شگفتی دشمنانش را بر می انگیخت. مسئولی عراقی می گوید وقتی امریکایی ها خواستند شهر رمادی را از حضور داعش پاکسازی کنند عملیات آنها به قدری هزینه ساز شد که 96 درصد شهر با خاک یکسان شد. هدف امریکایی ها تنها نابودی داعش به هر قیمتی بود و به هیچ وجه به مسائل انسانی توجه نمی کردند برای همین از سلاح های سنگین استفاده می کردند. در حالی که به هنگام فتح تکریت تمام توجه حاج قاسم به این بود که کمترین آسیب به شهر وارد شود. وی شهر را به گونه ای محاصره و داعشی ها را وادار به خروج از شهر کرد که در پایان عملیات تنها 8 درصد شهر آسیب دید و 92 درصد شهر از هر گونه گزندی در امان ماند. حاج قاسم مردی استثنائی بود، چه در میدان مبارزه و نبرد چه در میدان کار سیاسی. ژنرالی که با همه کینه که دشمنانش از او داشتند حتی همانها هم به احترامش کلاه از سر بر می داشتند. میراثش باقی و یادش گرامی باد./اعتماد

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سردار سلیمانی حاج قاسم سلیمانی شهادت قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی ایران و عراق داعش انتقام سخت


( ۱۳ )

نظر شما :