وقتی «عدو» دوبار سبب خیر شد!

دشمنی نسنجیده آنکارا و بهره برداری کردستان

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۲۰۰۰۸۰۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در فاصله سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ که دست صدام از کردستان کوتاه شده بود، کردها عملا و به صورت دوفاکتو مستقل شده بودند. اما شکوفایی اقتصادی و گسترش روابط‌ خارجی و مطرح شدن آن به عنوان یک بازیگر منطقه ای پس از سقوط صدام رخ داد.
دشمنی نسنجیده آنکارا و بهره برداری کردستان

دیپلماسی ایرانی: درست سی سال قبل در چنین روزهایی پس از انهدام ماشین جنگی عراق در نبرد کویت، این کشور شاهد خیزش مردمی علیه دیکتاتوری صدام بود. قیام از بصره در جنوب آغاز شد و به سرعت شراره های آن به کردستان در شمال رسید.

دولت وقت عراق که توسط آمریکا و متحدانش از بکارگیری نیروی هوایی منع شده بود، کنترل تمام کشور به استثنای بغداد و سه استان سنی را از دست داد. 

طولی نکشید که در غیاب حمایت های موثر خارجی، ورق برگشت. شورش شیعیان در جنوب بیرحمانه سرکوب شد و گارد ریاست جمهوری راهی کردستان شد. کردها که هنوز داغ عملیات دهشتناک انفال را با خود داشتند، دسته جمعی و با پای پیاده و هر وسیله ممکن راهی مرزهای عراق و ترکیه شدند. ایران مرزهایش را گشود و پذیرای صدها هزار آواره شد. اما ترکیه درها را بست و کوشید با احداث اردوگاه های پناهندگان در طول خط مرزی، از ورود کردهای عراق و اختلاط آنها با کردهای ترکیه مانع شود. دقیقا اینجا بود که به مصداق عدو شود، سبب خیر اگر خدا خواهد، لحظه تاریخی کردهای ستمدیده عراق رقم خورد. شبکه های ماهواره ای که آن زمان تازه باب شده بودند، به صورت مکرر فیلم هایی از کردهای آواره را که گرفتار چکش صدام و سندان ترکیه شده بودند، نمایش می دادند. زنان و بچه هایی که از ترس ارتش عراق به سمت مرزبانان ترکیه می رفتند و آنها نیز سگ های پلیس و گلوله های مشقی را به پیشوازشان می فرستادند. این صحنه ها در کنار فیلم کوچ میلیونی به سمت ایران در زیر برف و باران، افکار عمومی غرب را شوراند و انتقادها از بوش پدر را بخاطر تشویق ملت عراق به قیام و سپس رها کردن آنها به اوج خود رسید. این امر زمینه ساز ورود شورای امنیت به مساله، از رهگذر دولت سوسیالیست فرانسه شد که در سال های قبل از طریق برخی از کردهای ایران، در ارتباط نزدیکی با مسائل کردها قرار گرفته بود. در ادامه قطعنامه 688 تصویب شد و کردستان عراق رسما منطقه پرواز ممنوع اعلام شد. این نخستین تجربه مداخله بشردوستانه ملل متحد و تحدید حاکمیت کشورهای عضو بود که از دل آن دولت اقلیم کردستان بیرون آمد.

در فاصله سال های 1991 تا 2003 که دست صدام از کردستان کوتاه شده بود، کردها عملا و به صورت دوفاکتو مستقل شده بودند. اما شکوفایی اقتصادی و گسترش روابط‌ خارجی و مطرح شدن آن به عنوان یک بازیگر منطقه ای پس از سقوط صدام رخ داد.

از قضا در این مرحله نیز این ترکیه بود که دوباره و ناخواسته سبب خیر شد. بوش پسر در اندیشه تکمیل کار ناتمام پدر و ساقط کردن صدام بود. جبهه جنوب که کویت و کشورهای عرب متحد آمریکا بودند، در اختیارش قرار داشت. اما فعال کردن ترکیه و وارد کردن آن به ماجرا، مستلزم طی فرایند پیچیده تری بود. دولت نوپای حزب عدالت و توسعه که هنوز قدر قدرت و بلامنازع نشده بود، خواسته آمریکا را به پارلمان ارجاع داد. پارلمان هم در یک روند دموکراتیک خواسته دولت مبنی بر مشارکت با واشنگتن در سرنگونی صدام را رد کرد. دلیل اصلی هم، بیم  قدرت گیری کردهای عراق پس از صدام و حرکت آنها به سمت استقلال بود. دست رد ترک ها بر سینه آمریکا، لاجرم آن را به سوی کردستان راند و کردها ناگهان خود را در موقعیتی رویایی یافتند: تبدیل شدن به شریک برابر و بدون واسطه با ائتلاف بین المللی ضد صدام و تحمیل دستور کارهای دیرینه خود که از رهگذر تبدیل اربیل به کانون جبهه شمال حاصل آمده بود. 

پیامدهای این تحول بلافاصله به سود کردها آشکار شد. آنها در ساختن عراق جدید دست بالا پیدا کردند و سیل سرمایه خارجی به کردستان  سرازیر شد. در حالی که عراق پس از صدام در آتش جنگ داخلی و فرقه گرایی می سوخت، ثبات و آرامش کردستان و رواداری آن در قبال اقلیت های دینی و قومی، چشم جهانیان را خیره کرده بود. این دستاورد هم که اقلیم کردستان را به بازیگری مشروع و نیمه مستقل با اقتصادی شکوفا تبدیل کرد، تا حد زیادی مدیون جا خالی دادن و اشتباه محاسبه زمامداران آنکارا بود.

کلید واژه ها: قیام شعبانیه عراق کردستان عراق اقلیم کردستان عراق ترکیه ترکیه و اقلیم کردستان عراق ایران و اقلیم کردستان صدام حسین حزب بعث


( ۴۱ )

نظر شما :

مجید ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
از این جهت در تمبرهای خود و رسانه ها خاک ایران را جزو کشور خودشان قلمداد میکنند؟
یک ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۱
کردها هرجا که باشند و در هر کشوری که باشند خودشان را ایرانی تر از هر ایرانی میدانند ! و همواره خود را پاره ای از ایرانشهر بزرگ دانسته و میدانند.
علی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
کاش این را هم می نوشتید که همان کوردهایی که در زمان صدام به ایران پناهنده شدند در حال حاضر با کشیدن نقشه های خیالی کردستان بزرگ که قسمتهایی از ایران و ترکیه وعراق وسوریه را شامل می شود، ادعایی مالکیت براین خاکها را دارند. در همین سفر پاپ به عراق این نقشه بروز شدودر حالی که تورکیه خواسته و اعتراض خودرا بصورت رسمی اعلام نموده دستگاه دیپلماسی ما خاموش نشسته و هیچ گونه اقدامی نکرده است. جالب اینکه به خاطر شعر خوانی اردوغان در موضوع قره باغ چه اعمال غیر دیپلماتیکی که انجام ندادند و چه افتضاحاتی که به بار نیاوردند. وکاش می نوشتید که همین حالا اگر تورکیه دست از پشت اقلیم بردارد چند روز هم دوام نمی آورند.
خسرو ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰
هنوز حمایت ترکیه از حزب دمکرات بارزانی و حمایت ایران از اتحادیه میهنی از یاد نرفته است و درگیری دو حزب در شمال عراق و کشتار همدیگر فراموش نشده است از حمله امریکا به عراق بگونه ای با شور شعف صحبت شده است که انگار دو میلیون نفر عراقی در این غائله نمرده اند ، هنوز که هنوز است عراقیها از بمباران امریکا رها نشده اند ،امریکا با حضور در عراق امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است واقعا می ارزید که دو میلون عراقی بمیرند تا به قول شما حکومت نیمه مستقل اقلیم شکل گیرد؟ فکر می کنید امریکا حکومت اقلیم شمال عراق را به عنوان بازیگر مستقل می شناسد؟ از کدام اقتصاد شکوفا صحبت میکنید ؟ درامد اقلیم از فروش نفت است و بس ، و خریدار نفت اقلیم فقط ترکیه است ، آرزوهایتان برای استقلال کردستان ، مانع از فهم دقیق واقعیتها از طرف شماست ، استقلال کردستان و آمدن پاپ به عراق و بالاخص اربیل فتنه ای است که آتش آن بازار مکاره خاورمیانه را آتش می زند ، در طرح پولی که به میمنت آمدن پاپ در اربیل چاپ شده است قسمتهایی از ایران نیز در نقشه خیالی کردستان بزدگ آمده است آنرا چگونه توجیه می کنید ؟ به نظر شما دولت ایران ، تجزیه کشور را بر می تابد ؟ فکر نمی کنید زود خوشحال شده اید ؟ باور کنید که هیچکدام از چهار کشور ایران و عراق و سوریه و ترکیه ، اجازه تشکیل کردستان خیالی (اسراییل دوم ) را نخواهند داد
کوروش ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۷
جناب خسرو که فک کنم اسم اصلیت چیزی شبیه هاکان یا بوزگورد باشه! میخوای اقتصاد شکوفا اقلیم رو بفهمی برو متطقه غرب کشور ببین چند تا جوون تحصیل کرده میرن اونجا کارگری! بله ژاپن نشده اقلیم کردستان ولی از مناطق کردنشین ما در کردستان و ایلام و کرمانشاه و آذربایجان غربی خیلی جلوتره. اسرائیل هم سراغش رو از ترکهای تزکیه و آذربایجان بگیر که جیب‌هاشون رو با خرید اسلحه و تجارت پر کردن. اتفاقا هر دوی اینها باید خوشحال از یه اسرائیل دیگه باشن!
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳
به علی و خسرو : متاسفم براتون کاش حداقل انقدر بی پروا در سرزمینم از بیگانه حمایت نمیکردید کاش ایران شما رو نداشت کاش ، واقعا جناب علی شما فرق تمبر غیر رسمی در یک ایالت از یک کشور رو با رجز خوانی یک ریس جمهور در مراسم رسمی و علنی متوجه نمیشید ؟ ایران بدرستی به دولت مرکزی عراق اعتراض کرد متوجه هستین ، چون طرف ایران دولت مرکزی عراق هست نه یه حکومت داخلی
حمیدرضا ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳
خوبه آقای خدیو در مورد نقشه کردستان بزرگ (شامل قسمت هایی از ایران و ..)که به مناسبت ورود پاپ به کردستان طراحی شده یه مقاله ای بنویسند
علی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۶
کاش به جای جواب دادن های افراد بیسواد که بدون مطالعه وفقط با احساس تکلیف سعی دارند برای همه ی نظرها جواب بنویسند ، افرادی دانشمند و تحصیل کرده جوابهای دقیق به تمامی نظرات درج شده در سایت می داد تا همه متوجه اشتباهات خود باشند یا حداقل بهتر بود به جای وکیل مدافع همیشگی، خود نویسنده مقاله ها جوابهای لازم را بدهند اگر توانستندواگر نتوانستند با شجاعت اعتراف کنند.
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰
ممنون جناب علی وقتی یه پانترک کسی رو بیسواد خطاب کنه قطعا متوجه هستین که چقدر معنی میده ، بازم ممنون
آبتین ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹
اتفاقا در مورد کردهای کردستان سوریه هم همین کار را کرد ترکیه. ترکها با حمایت و تسلیح داعش و مخالفین تکفیری سعی در ابتدا سعی در نابودی اسد و سپس کردها داشتند. زمانی که کار به تضعیف داعش در سوریه رسید دنیا انتخابی بهتر از کردها نداشت چرا که ترکیه که بیشترین مرز را با داعش داشت و از همانجا به تکفیری ها سرویس میداد و می‌دهد تمایلی به نابودی داعش نداشت و اسد هم درگیر مخالفینش در شهرهای مهم بود.
خسرو ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱
ایرانی همدانی : کجای نوشته من حمایت از بیگانه داشت؟ اگر واقعا آنطور که می گویی ملی و مذهبی هستی ؟ ، نباید از لاف زنی تجزیه طلبهای پانکرد ( کوروش کرده که فکر میکنه اقلیم اورپا شده ) و نوشته های خدیو که به نوعی آرزوی تجزیه هست دوری کنی ؟ و بتوانی مرگ بر تجزیه طلب بگویی ، جسور باش و نترس ، تجزیه ایران به ضرر همه ما و مخصوصا کردهاست -- و پانکردی که با اسم کوروش می نویسی باور کن که اگر عراق تجزیه شود اربیل به ترکیه و سلیمانیه به ایران ملحق میشود آرزوی باطل نکن
ایران دوست ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۱
درد شما تجزیه طلبی نیست عزیزان پانترک. همونطور که درد اربابهاتون در ترکیه هم تجزیه ایران نیست. اگه درد شما تجزیه بود توی دهن کسایی میزدید که پرچم ترکیه رو میبرن ورزشگاه و وسط تلاوت قرآن ترکیه ترکیه میکنن و پلاکارد ضد ایرانی بلند میکنن و اسم خلیج فارس رو تحریف میکنن. پس شماها از تجزیه حرف نزنید که فعلا تجریه طلب ترین گروه خود شما پانترکها هستید. بنده در دانشگاه خیلی افراد مختلفی رو از مناطق مختلف ایران دیدم. هیچ کرد، بلوچ و... به اندازه شماها شوق تجزیه ایران رو نداره.
Hamed ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴
کردها یک قوم ایرانی تبار اصیل هستند و بر عکس ترکها که از مغولستان و آسیای میانه وارد ایران و خاورمیانه و آناتولی شدند....کردها برادر اصلی ما ایرانیان هستند و بهتره همه جوره از کردها در منطقه حمایت کنیم و اون ها رو در برابر ترکتازی های اردوغان و ترکیه تنها نگذاریم، فارس، کرد، لر، مازنی همه اینا از یک جنس هستندو ایرانی تبار، نباید اجازه بدیم ایرانی تبارها تنها باشن در خاورمیانه و مورد ستم ترکها قرار بگیرند.....کرد هرجا باشد، ایرانی است.
خلیفه اردوغان ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۸
خسرو ترکه ببخشید دده طغرل بیکاری هر کی هر چی میگه می پری تو بحث کاسه لیس اردوغان و علی اف
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۹
چناب خسرو واقعا فکر میکنید ایران به ترکیه پشت میکنه و اجازه تجزیه کردستان عراق و نهایتا اسیب جدی به ترکیه و قطعا دولت شیعه عراق رو میده ؟ بزرگوار ایران اگر قرار بود انقدر هیجانی و عملگرا دقیقا شبیه ترکیه تصمیم میگرفت که باید تا الان تکلیف خیلی چیزا مشخص بود و کلی خرابی به بار میومد ، مضاف بر اینکه برادر من واقعا فکر میکنید اقلیم میتونه تجزیه بشه ، واقعا اینطور فکر میکنید ؟ بزرگوار تهدیدی از جانب اقلیم وجود نداره مطمئنا مشکل ترکیه هم اینجا نیست کردستان عراق به کردهای ایران از همه نظر نزدیکند مشکل اصلی ترکیه سوریه است که کرداش بی نهایت از همه نظر به کردای ترکیه نزدیکند و خدا رو شکر ایرانم اونجا نیست که دغدغه شما باشه ، مضاف بر اینکه پانکردا فقط در یک صورت خطرناکند و اون حمایت امریکاست که بازم ترکیه دوست صمیمی امریکاست و ایران تنهاست پس مشکل شماها چیه واقعا ؟ مضاف بر اینکه اگر واقعا فکر میکنید امریکا اجازه میده بخشهایی از اقلیم به ترکیه ملحق بشه سخت در اشتباهید امریکا هیچ قدرتی در خاورمیانه نمیخواد نه ایران نه ترکیه نه هیچ کس مخالفتشم با همه پرسی اقلیم هم به خاطر ایران و ترکیه نبود قطعا، حالا پشت پرده چه خبره الله اعلم ، تهدید اقدامات هیجانی ترکیه است که به یک دولت محلی مشروعیت بین المللی میده متوجه هستین باید اعتراضات به دولت مرکزی باشه نه دولت محلی نباید نفت از دولت محلی خرید بشه خود این باعث تقویت احساسات واگرایانه و مرکز گریز در اقلیم میشه و در نتیجه کنترل اقلیم سخت میشه چرا ؟ چون همه میتونن اونجا لونه کنند از امارات و اسرائیل تا فرانسه و امریکا و عربستان فهمیدنش اصلا سخت نیست مقصر کیه
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۱
در ثانی تاکید من برای حمایت از کردا توسط ایران ناظر بر استفاده از اونها بر علیه ترکیه نیست بلکه ناظر بر تنهایی ایران و شیعیان هست و کردها هم مثل ایران تنهان پس متحدان خوبی هستند ، ایران برای اونها و اونها برای ایران و شیعیان توازن ایجاد میکنند ، دیر یا زود کردها میتونن از علوی ها و شیعیان سوریه در برابر بی عدالتی حمایت کنند و این باید راهبرد ایران باشه ، فراموش نکنیم که دیر یا زود سوریه به اتحادیه عرب بر میگرده و قطعا در این صورت فشار اعراب به کردها و شیعیان و علویان از جنوب و فشار ترکهای سنی به کردها و شیعیان از شمال بیشتر میشه پس برای توازن باید ایران وارد عمل بشه فردا دیره خیلی دیره ، همه حرف من اینه در ثانی وقتی شما در زمین ترکیه و اعراب بر علیه شیعیان و ایران بازی میکنید باید بهتون چی گفت ؟
کوروش ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۱
شما نمیخواد نگران کردستان باشی. شما نگران سرزمین مادریت، ترکیه باش. هرچند که سرزمین اصلی شما مغولستان هست.
سامان ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۷
باتشکر از جناب دکتر خدیو عزیز اقا خسرو هم کوردستانو بین ایران و تورکیه تقسیم کرد خسته نباشی
مهدی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۵
با جا به جا کردن چهار تا ال سی دی و چند حلقه لاستیک و تیر اندازی به چند تا سرباز جوون و بی گناه و نادیده گرفتن حکومت مرکزی ایران از روی دلرحمی و ترحم دور ورتون داشته نقشه چاپ کردین؟بازم دلتون میخواد موشک بزنن تو جلسه غیر قانونیتون برین رو هوا؟
ایران ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۶
این چه اقتصاد شکوفائی یه که وقتی دو روز دولت مرکزی عراق بودجه اقلیم رو نداد کل شهر های اقلیم شورش به پا شد آقای خدیو؟!!
سورنا تبریزی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۱
هرکجا کرد باشد آنجا تمدن ایرانی می درخشد. درود بر کردستان ایرانزمین
سجاد ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۴
این خیری که جناب کارشناس میگه دقیقا چیه؟؟؟؟؟؟؟ کدوم خیر؟؟؟؟
ميلاد اهوازي ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
هر بار که در سایت دیپلماسی ایرانی مطلبی نوشته میشه که اسم کشور ترکیه در اون هست ، شاهد موج کامنت هایی هستیم که بوی گند نژادپرستی ازش به مشام میرسه. موسسه ایرام برای مقابله با دیپلماسی ایرانی لشکر سایبری به راه انداخته
جامی ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۰
ترک تازی جماعت دویست دلاری در زیر این مطلب خیلی بامزه است.
ایرانی ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۶
به همه دوستان که از اصطلاحات و کلمات نامناسب استفاده میکنند : واقعا چرا ؟ مگه اذربایجانیها جزو ایران نیستند ؟ این چه طرز برخورد هست ؟ به همون اندازه که شما از کردهای خارج از ایران طرفداری میکنید اذربایجانیها هم میتونن از ترک های خارج از ایران طرفداری کنند ، البته از نطر من هر دو اگر از دریچه منافع ایران نباشه و صرفا مباحث احساسی و نزادی باشه مردود هست ، مضاف بر اینکه اذربایجان سر ایرانه هیچ وقت فراموش نکنید اذربایجان تاج ایران زمین هست و هیچ کس حق نداره به این نازنین خطه از ایران زمین بی احترامی کنه البته به هیچ قوم و خطه ایی در ایران اما جایگاه و مقام رفیع اذربایجان عزیز کاملا مشخصه ، منصف باشیم و مودب ، دوستان کسی قرار نیست برگرده خونش ایران خانه ماست خانه ما اذربایجانیها و خواهد ماند ما قوم سربلند این سرزمینیم ما شمشیر بران این سرزمینیم ما مظهر قدرت ایران زمینیم ، فراموش نکنید ما وارث ارتش سربلند ایران قزلباش قهرمان و همیشه پیروز هستیم ، ایران تا ما رو داره هرگز هرگز نمیمیره و البته همه اقوام از چهارگوشه ایران باید بابت شمال و شمال غرب خیال تخت باشن اذربایجان بیداره
كامران ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳
ایران به اندازه کافی از تروریسم کردی ضربه خورده پس طرفداران این گروهای رنگارنگ با اسامی مختلف پ ک ک پژاک کوموله دمکرات و... نقاب وطن پرستی و ایران دوستی بر چهرشون نزنند و فرافکنی نکنند. از جنایات اسماعیل سیمیتگو بگیر تا سربریدن ارتشیان و بسیجیان توسط کوموله و شهادت روزمره مرزبانان ایرانی توسط پژاک . اگر دنبال مطالبات فرهنگی و قومی خود هستید چرا همیشه دست به اسلحه و ترور هستید!!
آتیلا ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳
جناب آقای Hamid که ادعا داری ترکها از آسیای میانه آمدند و باید برگردند به همانجا فکر کردی شماها کی هستی که برای ترکها تعیین تکلیف میکنی بهتره امثال شما ها خودتان را بهتر بشناسید امثال شماها از هندوستان آمدید تازه در هندوستان هم ترکها بودند که برای شما آقایی می کردند شما ها یا اطلاع ندارید و یا مغرضانه این ادعاها را تکرار میکنید در طول هزاران سال پیش چه کسانی بر این سرزمینها حکومت کردند و آنرا حفظ و یک پارچه کردند اجداد شما چه کار می کردند و به چه کاری مشغول بودند فکر کردین در صد سال پیش که با توطئه انگلیسی‌ها رضا پایانی قزاق بی سواد و اصالت و ریشه گرجی را سر کار آوردن و برای شما هخامنش و کورش درست کردند و با آنها تا به امروز مشغول‌تان کردند حالا تصور کردید که ریشه دار شدید که اکنون برای ترکها که وجودتان مدیون آنهاست الدرم بلدرم می کنید
خسرو ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴
آخر و عاقبت کرد تازی ، دشمنی با ایران و مردم صلح طلب خاورمیانه است ، خیالتون تخت باشه دوران تجزیه و تاسیس کشورهای جدید تمام شده است و مثل صد سال گذشته ، امپریالیستها بعد از تمام شدن کارشان تجزیه طلبها را تنها و سفیل و سرگردان ول خواهند کرد
ایران دوست ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹
جناب خسرو آتیلا کامران لااقل با فاصله کامنت بذار که معلوم نشه یه نفر هستی. دوران نفرت پراکنی قومی تموم شده عزیز. سواد و مطالعه تنها راه نجات از افکار پوسبده صد سال پیش عثمانی هاست. این هم که هر لغتی رو میشنوی بخوای بچسبونیش به بقیه مثلا پانترک رو بکنی پانفارس و پانکرد یا ترک تازی رو جعل کنی نخنما شده. حالا با هر اسمی میخوای این کار رو بکن. این لغات مثل پانترکیسم و ترکتازی پشتوانه تاریخی و آکادمیک داره. این کار همون اندازه جاهلانه و مضجکه که ساختگی دونستن تخت جمشید و... توسط شماها هست.
آتیلا ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۱
جناب آقای ایراندوست چرا همه را مانند خودت فرض می کنی کجای ادبیات نوشته های من شبیه خسرو و کامران می باشد چرا وقتی که در مقابل پرسش‌ها و واقعیتهای مسلم تاریخی مواجه می شوید شروع می کنیید به فرا فکنی و توهین  شما ها که ادعای ایران باستان را دارید از تاریخ قبل از اسلام به جز تخت جمشید و جندی شاپور که کلی حرف و حدیث در مورد اصالتشان وجود دارد چه اثر و نوشته ای موجود است چرا در مورد آثار و تمدن یونانیها و مصریهای باستان کسی تشکیک و سوالی ندارد بله پهلویهای دست نشانده غربی‌ها چون بی ریشه بودند همواره در مقابل شاهزادگان قاجاری و سلاطین گذشته ترک احساس حقارت داشتند برای جبران آن رفتند سراغ پروژه جعل تاریخ و باستانگرایی با کمک مستشرقین غربی البته با پرداخت پول‌های هنگفت
کوروش ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۲
اگه فقط یک گروه حق نداشته باشه راجع به مردم خاورمیانه صحبت کنه، اون مغول‌ها هستن. آخر همه اومدید ادعا هم دارید؟ احترام مهمون بودنتون رو رعایت کنید. با چنگیز بازی به جایی نمی‌رسید.
کوروش ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۳
ضمنا قرار نیست همه ساکت بشن تا یک عده روان پریش پانترک هرچیزی خواستن راجع به هر زبان و قومی غیر از خودشون بگن. هارای هارای کنید همونطور جوابتون رو میدیم. پدران معنوی شون داعش رو حمایت و سازمان دهی کردن به بقیه میگن تروریست. در مناطق اینها قاچاق لباس و مواد آرایشی و بهداشتی از مرزهای رسمی ترکیه صدها برابر حمل بار چند تا کولبره ولی بقیه قاچاقچی میشن! نه عزیزم. تروریست و قاچاقچی های کسایی هستن که دارن در لباس قانونی این کار رو میکنن. این هم آمارهای رسمی میگه. تا الان هم خیلی به علت نفوذتون در باندبازیهای کشور باهاتون راه اومدن وگرنه باید خیلی قبل جمع می‌شدید.
فرهاد ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۵
تنها چیزی که ترکها میتونن بهش افتخار کنن، نسل کشی، کشتار و خونریزی هست عزیزان. نه وجود کسی به شماها وابسته بوده و نه گلی به سر کسی زدید. حد خودتون رو بدونید.
ایرانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۸
دوستان تحریریه : سیاست اشتباه عدم دفاع از ایران باستان متاسفانه کارو به گستاخی پانهای مختلف رسونده و به جای افراط پهلوی تفریط بعد از انقلاب ایران زمین رو تهدید میکنه ای کاش همه نوشته هایی که منطقی ایران باستان رو بیان میکنند حذف نمیکردین و در عوض به همین راحتی توهین کنندگان به هویت ایران از بامداد تاریخ تا به امروز رو در بیان نظراتشون همراهی نمیکردین ، هر چند ازادی بیان کاملا باید رعایت بشه اما لازمه این مطلب رعایت ازادی بیان برای همه است ، فقط خوندن متون تاریخی مربوط به یونان که در جایگاه رقیب ایران بودند مثل هرودوت و گزنفون فکر کنم کافی باشه برای شما جناب اتیلا ، هر چند کسی که خودش رو بخوابزده نمیشه بیدارش کرد
به ایرانی قلابی ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۲
خود هرودوت و گرنفون که بعید میدونم نوشته هاشون را خونده باشی پر از جعلیات و اراجیفه ضمنا این کتاب نویس های یونانی تا صد دویست سال پیش کجا بودند که با باز شدن پای انگلیس و فرانسه به خاورمیانه این مورخین دروغین تاریخ پیدا شدند و شروع به هخامنش بازی و کوروش سرایی کردند
ایرانی ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۱
به نوشته بالا : یک تعریف از انسان حیوان ناطق هست ، هر چند من ترجیحم این تعریفه که انسان فقط در برخورداری از عقل و خرد هست که با حیوان متمایزه ، انسان هردمند باش و از خردت استفاده کن ، انسان دقت کن که اگر بخوایم همه یافته های جهان رو انکار کنیم راه بازه و امکان پذیر، فقط تنها مشکلش اینه که باعث مضحکه عام و خاص میشید ، در هر جامعه ای به قول یه سیاستمدار محبوب پنج تا ده درصد پان و افراطی طبیعیه و نمیشه کاریش کرد و فقط باید در مقابل افکار و سخنانشون گاهی حیرت کرد گاهی خندید و گاهی به بی عقلیها تاسف خورد چون نرود میخ اهنین بر سنگ ، بزرگوار این کتاب ها مال الان نیستند مال هزاره قبلی هستند همیشه هم بوده اند فقط شما و امسال شما به تازگی قدرت مطالعه شون رو پیدا کردید ، اینکه یونان رو دوست ندارید دلیل بر انکار بزرگیشه ؟ اینکه ایران رو دوست ندارید دلیل بر انکار تمدنش هست ؟ میدونین چرا یونان و اسکندر برام محترمتر از بقیه هستند ؟ چون اونقد با خرد هستند که اگر نه همه واقعیت اما حدالقل به بخشی از حقایق رقباشون اعتراف کنند این نشانه وارستگیه ، یه سفارش دوستانه به شما هم میکنم و اون خوندن بیانات ابن خلدون عرب ( قطعا میدونید که کلا اعراب با ایران مشکل دارند و زیاد در موردش صادق نیستند پس اصلا نمیتونید به ابن خلدون بگید پان ایرانیست ) در مورد اقوام مسلمانی که بخش بزرگی از تمدن اسلامی و علوم عقلی و نقلی و حتی فقه و تفسیر رو به وجود اوردند هست ، هر چند یه پان هیچوقت مطالعه نمیکنه ذهنش رو میبنده و دهانش رو باز میکنه ، البته منظورم همه پانهاست چه پان ایرانیست چه پان عرب چه امسال شما پانترک ها
Hasanpirani ۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۷
بژی کورد بژی کوردستان
به Hamed ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۶
از کامنتت نژادپرستی میباره. یادت رفته شاخه ایرانی گروه تروریستی pkk در مرزهای غربی و شمال غربی چقدر از مرزبانان کشورمونو شهید کردن یادت رفته همین گروهک های تروریستی عامل عقب ماندگی مناطق شمال غربی هستن یادت رفته همین گروهک های تروریستی عامل اصلی ایجاد ناامنی، ترور، بمبگذاری و اقدامات خرابکارانه هستند. این گروهک های تروریستی اصلا خودشان را ایرانی نمی دانند. ایران تحت چه عنوانی باید به این گروهک های تروریستی کمک کنه؟؟ اگه ترکیه تجزیه بشه مطمئن این گروهک های تروریستی ایران رو هم تجزیه خواهند کرد. اینم یادت نره در دوران نبرد کوبانی تروریست زن عضو ypj رو به خبرنگار بی بی سی گفت پس از جنگ با داعش، با ایران هم خواهیم جنگید. مشکل تو و امثال تو اینه که ترک ستیزی چشمتونو کور کرده و بس.