نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران

برتری جناح تندروی ضد آمریکایی

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۳۳۷۱ اخبار اصلی اخبار داخلی
محمد حسین، چهل و نه ساله کارمند دانشگاه که در مسجدی در شهر تهران به رئیسی رای داده بود، گفت: «چنانچه رئیسی رئیس جمهور شود، کشور قدرتمند خواهد شد و برای منافع کشور با کشورهای خارجی مذاکره خواهد کرد.» 
برتری جناح تندروی ضد آمریکایی

نویسنده: موموکو کیدرا

دیپلماسی ایرانی: به همراه نزدیک شدن به پایان دوره رییس جمهوری حسن روحانی از جناح میانه رو در ماه اوت، رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران روز هجدهم ماه ژوئن در این کشور آغاز شده است. نتایج انتخابات بر مذاکره احیای توافق هسته ای هم تاثیر خواهد گذاشت.

محمد حسین، چهل و نه ساله کارمند دانشگاه که در مسجدی در شهر تهران به رئیسی رای داده بود، گفت: «چنانچه رئیسی رئیس جمهور شود، کشور قدرتمند خواهد شد و برای منافع کشور با کشورهای خارجی مذاکره خواهد کرد.» 

به نظر می رسد میزان مشارکت که نشان دهنده میزان حمایت از نظام است، در مقایسه با دور قبل که بیش از هفتاد درصد بوده، کاهش چشمگیری داشته است. 

از میان 592 نفر که برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، صلاحیت فقط هفت نفر تایید شده است و در این میان نامزدهای مقتدر جناح اصلاح طلب و میانه رو رد صلاحیت شدند. روز شانزدهم سه نامزد انصراف خود را اعلام و در این میان  دو نامزد از جناح محافظه کار تندرو از رئیسی اعلام حمایت کردند. رئیسی را می توان پیروز این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران دانست.

سال 2015 دولت روحانی در دوران دولت اوباما با امضای توافق هسته ای با آمریکا و اروپا راهی برای بازگشت به جامعه بین المللی را دنبال کرد. اما با این حال دولت سابق ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شد و تحریم های اقتصادی علیه این کشور را از سر گرفت. به دنبال خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای میزان مشارکت در انتخابات مجلس شواری اسلامی در سال 2020 کاهش یافت و جناح محافظه کار تندرو بیشتر کرسی های مجلس شورای اسلامی را بدست آورده است. ارزش ریال در برابر دلار سقوط کرده و تورم افزایش یافته است. پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، مذاکره کشورهای ذینفع برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای از سرگرفته شده است. کشورهای ذینفع در توافق هسته ای انتظار داشتند، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران به توافق دست یابند، ولی هم اکنون تحقق چنین امری غیر ممکن شده است. 

رئیسی مانند آیت الله خامنه ای به دنبال  احیای توافق هسته ای برای لغو تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران است. ساموئل رامانی، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه آکسفورد انگلیس در همین زمیه گفت: «رئیسی به احتمال قوی پیش از محدود کردن برنامه های هسته ای ایران، به دنبال لغو تحریم های آمریکاست. اما آمریکا به رئیسی اعتماد ندارد و همین امر ممکن است مذاکره را بیش از پیش دشوارتر کند.»

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری ایران سید ابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران و امریکا


( ۱۱ )

نظر شما :