با توجه به تهدیدها و رفتارهای علی اف

امریکا نباید وارد مناقشه ایران و آذربایجان شود

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۶۸۲۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
حمایت از آذربایجان در مناقشه این کشور با ایران، به نفع امریکا نیست. آذربایجان متحد اصلی امریکا نیست. واشنگتن مسئول دفاع از این کشور نیست. افزون بر آن، باکو عضو ناتو نیست. در پی آزاد سازی موفقیت آمیز سرزمین های اشغال شده توسط ارمنستان، علی اف به جای ایجاد زمینه سازش، ادعاهای تندی علیه ایروان ایراد می کند.
امریکا نباید وارد مناقشه ایران و آذربایجان شود

نویسنده: الکساندر بلوف

دیپلماسی ایرانی: در زمینه ای از وخیم تر شدن روابط میان ایران و آذربایجان، در واشنگتن، صدای حمایت قوی از باکو به گوش می رسد. مایکل دوران، یکی از طرفداران اصلی باکو و عضو انستیتوی هادسون، تصویری را منتشر کرده که در آن، الهام علی اف در کنار یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی ایستاده است. ظاهرا، این عکس در مرز با ایران گرفته شده و نشانگر نوع رویکرد جو بایدن در برابر تهران است.

اما، حمایت از آذربایجان در مناقشه این کشور با ایران، به نفع امریکا نیست. آذربایجان متحد اصلی امریکا نیست. واشنگتن مسئول دفاع از این کشور نیست. افزون بر آن، باکو عضو ناتو نیست. در پی آزاد سازی موفقیت آمیز سرزمین های اشغال شده توسط ارمنستان، علی اف به جای ایجاد زمینه سازش، ادعاهای تندی علیه ایروان ایراد می کند.

بیانیه سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان مورخ نوامبر سال 2020 در خصوص برقراری آتش بس، در راستای ازسرگیری ارتباطات حمل و نقلی میان بخش اصلی آذربایجان و نخجوان و احداث کوریدور زمینی از طریق ارمنستان تا ترکیه است. اما، باکو چشم انداز این تحولات را تضعیف کرده و اعلام کرده که نوار سرزمین ارمنستان که از این گذرگاه می گذرد، باید جزء سرزمین آذربایجان باشد. این روند، باعث نگرانی های ایروان و تهران شده است.

در ایران به این مظنون هستند که آذربایجان به پایگاهی تبدیل شده که سرویس اطلاعاتی اسرائیل از طریق آن، دست به عملیات هایی علیه ایران خواهد زد. باکو همچنین، این تفکر را مطرح می کند که استان های شمالی ایران که محل اکثریت آذری ها است، باید به آذربایجان ملحق شوند. از هیچ کشوری نمی توان انتظار داشت که منفعلانه شاهد چنین حرکت های غیردوستانه  و مغایر با منافع ملی اش باشد. بنابراین، زمانی که تهران رزمایش نظامی گسترده ای را در مرز آذربایجان آغاز می کند، این یک واکنش کاملا قابل پیش بینی است.

واشنگتن نباید در این درگیری، از باکو حمایت کند. دولت جو بایدن از مبارزه با فساد مالی به عنوان یکی از اهداف اصلی سخن می گوید. در این زمینه، آذربایجان نمونه خوبی به شمار نمی رود. این کشور از میان 180 کشور، جایگاه 129 را در فساد مالی از آن خود کرده است. الهام علی اف، رئیس جمهوری این کشور و اطرافیانش بارها، درگیر رسوایی های بین المللی فساد مالی شده اند.

دولت امریکا باید در برابر فراخوانی های شاهین ها برای مشارکت در این درگیری مقاومت نشان دهد، زیرا این امر مغایر با ارزش ها و منافع امریکا به شمار می رود. به رغم تلاش های لابی متحد با آذربایجان در واشنگتن، کنگره نیز باید با جدیت از هر اقدامی که می تواند به درگیری در قفقاز جنوبی دامن بزند، اجتناب کند.

منبع: رگنیوم (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و امریکا ایران و امریکا و آذربایجان الهام علی اف جو بایدن ارمنستان و آذربایجان


( ۱۱ )

نظر شما :

فدوی ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۸
در عالم سیاست یک تجربه ی تکرار شده و اثبات شده وجود دارد . اگر چیزی را بخواهی و نتوانی بگیری ، مجبور خواهی شد چیزی هم اضافی بدهی . هر چند این دست مقالات و مطالب را اغراق آمیز بیان می کنند و در این مورد خاص هیچگاه مقامات رسمی آذربایجان جرات نمی کنند اینگونه علنی در مورد خاک ایران صحبت کنند و اینگونه صحبت ها بیشتر توسط نمایندگان درجه چندم مجلس و سایتها و روزنانه های زرد برای دیده شدن بیان می شود ، اما این مخفی کننده ی ساده لوحی علیف نیست که نمی داند ، وقتی دندان برای کندن نداری پس باید دستت را برای دادن آماده کنی . این جماعت چندین سال است که فکر میکنند چون ایران با امریکا درگیر است پس می توانند چیزی از ایران بکنند تا بلکه روستایشان به شهر تبدیل شود و مدنیت عقب افتاده اشان اندکی رنگ و لعاب به خود بگیرد . یک پایین شهری که دنبال وصلت با بالا شهری است .
خسرو ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۲
نگران نباشید امریکا از آذربایجان حمایت نمی کند انگار این نوشته را یکی از نابغه هایی که در دو ماه گذشته ، مطالب نظیر این را می نوشتند به نام اسکندر بلوف تدوین کرده اند -- تهییج افراطی ها و تنش آفرینی در روابط با همسایگان بر خلاف اصول اولیه سیاست خارجی است - هیچ زبان رسمی آذربایجان در سی سال گذشته تمامیت ارضی ایران را زیر سوال نبرده است ولی افراطی های غیررسمی پان بدون اعتبار در هر دو طرف مرز ، چنین چیزهایی مطرح کرده اند که از قضا حجم و عمق ادعاهای افراطی ها بنام ایرانی ( که به نظر من براندازان نظام و یا پانکردهای تجزبه طلب را شامل میشوند ) شدیدتر بوده است
به خسرو ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۹
آره تو راست میگی کتابهای تاریخی باکو رو هم براندازان و پانکردها نوشتن با اونهمه جعلیات تاریخی و گنجوندن ۵ استان غیرترک تو نقشه خیالی آذرباییجان