نشست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

خطیب زاده: منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم/پروازهای اخیر جنگنده‌های اسرائیل و امریکا یک نمایش بی‌رنگ و بو بود

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سعید خطیب زاده گفت: موقعی که آمریکا در دوران ترامپ از برجام خارج شد پیام مستقیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام را دریافت کردیم. ۱۱ تعهد مکتوب اتحادیه اروپا داد که هیچ کدام از این تعهدات را انجام نداد. نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنم به جای این‌که دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیرون می‌روند باورشان نمی‌شود، برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌‌توانند به عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند. نه دولت آلمان و نه دولت فرانسه و نه دولت انگلیس تا امروزی که در خدمت شما هستم هیچ کدام از تعهداتشان را که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام ندادند.
خطیب زاده: منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم/پروازهای اخیر جنگنده‌های اسرائیل و امریکا یک نمایش بی‌رنگ و بو بود

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفت:‌ رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کنیم و نه شوخی می‌گیریم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره خبری مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند مذاکرات دوجانبه و محرمانه‌ای با ایران در کشور ثالث مثل عراق داشته باشند، اظهار داشت: بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج آمریکا از برجام هم به عنوان کشوری که در آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود، برخی ملاقات‌ها بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی نبوده است. موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است، آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و  طرفی که به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد و تمامی تلاش خود را کرده که برجام را از بین ببرد و تحریم‌های فرامنطقه‌ای و ظالمانه و غیرقانونی را بر ضد مردم ایران اعمال کرده و به عنوان کشوری که تمام تلاش خود را کرده که مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و در این راستا آن‌چنان زیاده روی کرده که نه تنها شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند، مورد فشار قرار داده، بلکه متحدان خودش را نیز تنبیه کرده است. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران تا موقعی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد، تصور نمی‌شود کرد که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در مذاکرات وین اعلام شد که گفت‌وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی آمریکا به تعهداتش است ولذا ایران و ۱+۴ گفت‌وگو می‌کردند و ۱+۴ و برخی کشورهای اروپایی نیز با آمریکا گفت‌وگو می‌کردند که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزییات درست انجام می‌شود. این شرایط هنوز تغییر نکرده است.

وی درباره اظهارات سالیوان مبنی بر این‌که آماده بازگشت به مذاکرات با حسن نیت با ایران هستیم نیز گفت: امیدوارم آنه‌چه از قول سالیوان گفتید درست باشد. اقدامات و برنامه‌های پیگیری شده توسط دولت بایدن تا امروز مخالف اعلام نیت آقای سالیوان است. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم و منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و پاسخ ایران عنوان کرد: هیچ وقت تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم و منتفی ندانستیم. اساسا ذات این رژیم بحران آفرینی و ریشه‌های آن در ناامنی و بی ثباتی رشد و نمو می‌کند. رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران آگاه است و توانمندی محدود خودش را هم می‌داند و از آن طرف هم اراده ایران را برای این‌که درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کند و نه شوخی می‌گیرد. لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: اگر امروز در وضعیت برجام در این نقطه قرار داریم، آقای بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردنکشانه با نقض مقدمات بدیهی حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. نسبت آمریکا با برجام الان نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تمام تلاش خود را کرده که این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و همچنین تلاش کرده که دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند. اگر سیستم سیاست خارجی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آنها مکرر گفته شود که چه کسی از توافق خارج شد. ایران به رغم تمامی این موضوعات با یک صبر راهبردی یک ساله به تعهداتش ادامه داد، البته توافقاتی بین ایران و اتحادیه اروپا بود که بی عملی اتحادیه اروپا در پایان یک سال باعث شد ایران به عنوان کشور عضو برجام برخی از اقدامات جبرانی را انجام دهد که این اقدامات جبرانی براساس بندهای خود برجام انجام شد.

وی درباره بخش دیگری از اظهارات بلینکن مبنی بر این‌که گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم، نیز گفت: برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی روح و نخ نما شده‌ای مبنی بر این‌که همه گزینه‌ها روی میز است، آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و همانطور که در افغانستان گزینه‌هایش را امتحان کرد. بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها در آمریکا بیفتد و در دام منطق آنهایی بیفتد که تمام تلاش خود را می‌کنند که میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند، تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را مبتنی بر احترام به حقوق ملت‌ها ایجاد کند و بداند جامعه جهانی اقدام درست را با آغوش باز خواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان و مسائل پیش آمده بین عربستان و لبنان و برخی کشورهای دیگر گفت که گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با هیچ کس صحبت نمی‌کنیم. در کنار دوستانمان هستیم و هیچگاه موضوع صحبت ما با کسی نبودند. ریاض هم می‌داند سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها مدت‌هاست که اثر خود را از دست داده است و سیاست درستی هم نیست. ما همواره در کنار مردم یمن و دوستان خودمان ایستاده‌ایم.

وی با بیان این‌که گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی هم جدی بوده و هم موضوعات به صورت شفاف بین دو طرف بیان شده است، اظهار داشت: این‌که به کجا برسیم به صورت جدی مشروط و مربوط است به جدیت طرف مقابل برای اقدام و عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم و ابراز نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیز عنوان کرد: هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا به خوبی می‌دانند که وضعیت فعلی به دلیل بی عملی و فرار از مسئولیت سه کشور اتحادیه اروپا و مشخصا آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. موقعی که آمریکا در دوران ترامپ از برجام خارج شد پیام مستقیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام را دریافت کردیم. ۱۱ تعهد مکتوب اتحادیه اروپا داد که هیچ کدام از این تعهدات را انجام نداد. نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنم به جای این‌که دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیرون می‌روند باورشان نمی‌شود، برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌‌توانند به عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند. نه دولت آلمان و نه دولت فرانسه و نه دولت انگلیس تا امروزی که در خدمت شما هستم هیچ کدام از تعهداتشان را که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام ندادند. آنها ثابت کردند که بیش از این‌که پایتخت‌های آنها در موضوعات حقوق بین‌الملل مهم باشد، این واشنگتن است که در روابط فراآتلانتیک برای آنها تعیین تکلیف می‌کند. کما این‌که آن موقع به آن صورت تعیین تکلیف کرد و الآن هم به نوع دیگری. اتحادیه اروپا باید از این بی عملی خارج شود و خودش را به یک کنشگر مسئول و فعال نزدیک کند.

خطیب‌زاده درباره بیانیه عنوان کرد: اولا جمهوری اسلامی ایران براساس باورهای اصیل اسلامی و دینی خود که البته فتوای مقام معظم رهبری نیز مهر تأییدی بر همه این‌‌ها بوده هیچ وقت به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی بر خلاف آنچه این سه کشور انجام می‌دهند نبوده و هیچ گاه هم در دکترین امنیتی و دفاعی آن این موضوع (سلاح کشتار جمعی) قرار نداشته است. اتفاقا همه جهان باید جمع شوند که خلع سلاح سراسری در جهان اتفاق بیفتد. آمریکا به عنوان تنها کشوری که این جسارت بی‌شرمانه را کرده که از بمب اتم علیه ملت دیگری استفاده کند باید روزی بپذیرد که خلع سلاح شود و همچنین دیگر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در جایگاهی نیستند که در خصوص برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور دیگری صحبت کنند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان روابط خودش را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری کرده و در چارچوب ان.پی.تی تعهداتش را انجام داده و می‌دهد. تمامی تعهدات فراپادمانی به دلیل نقض مکرر برجام توسط طرف‌های دیگر و خروج آمریکا با اعلام رسمی به آژانس متوقف شده است و از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده، جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده که تنها و صرفا براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقداماتش را می‌چیند و نه هیچ چیز دیگری فراتر از پادمان. سطح غنی سازی و میزان آن و اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه‌ صلح آمیز ایران و با مصارف کاملا مشخص شده و با اعلام به آژانس انجام می‌شود. آنچه در طرف مقابل اتفاق می‌افتد غیرقابل قبول است و هیچ گاه پذیرفته نمی‌شود آنها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند. امیدواریم آن‌چه در بیانیه به عنوان نیت خوب طرف‌های مقابل عنوان شده اتفاق بیفتد و ما استقبال می‌کنیم. سفر آقای باقری به بروکسل برای همین بود که اولا روشن شود که چرا آمریکا ۶ دور گفت‌وگوهای کاملا دقیق و رو به جلو را به بن بست کشاند و چرا با رویکرد یکجانبه‌اش اجازه نداد آن‌چه که باید در اجرای برجام طابق النعل بالنعل اجرایی شود، عملیاتی شود و این‌که چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد. اگر آمریکا روزی که به وین می‌آید، با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ملت ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۱+۴ و ایران را با استدلالات بی سر و ته برای نگهداشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند، همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد. منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره این‌که ایران در مذاکرات چه تضمینی می‌خواهد؟ اظهار داشت: مباحث فنی و تکنیکی را باید اجازه دهید در چارچوب‌های خود بحث شود و در فضای عمومی سوء تفاهم‌‌هایی را ایجاد می‌کند. جمهوری اسلامی ایران و اتفاقا ۱+۴ به شمول روسیه و چین بیش از همه متقاضی این هستند که آمریکا بتواند نیتش را در عمل با ارائه تضمین‌های درست ثابت کند که هیچ کس دیگری در واشنگتن جهان را مسخره نخواهد کرد. آن‌چه ترامپ انجام داد نه تنها به سخره گرفتن کشورهای عضو برجام بود، بلکه به سخره گرفتن حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی بود. این‌که آمریکا چه نوع تضمین‌های حقوقی و سیاسی را بدهد در مباحث مطرح شده است. آمریکا تا به امروز خودش را خارج از دایره ارائه هرگونه تضمینی می‌دانسته و تصور می‌کند پلیس دنیاست و هر زمانی بخواهد می‌تواند از موقعیت خود به عنوان یک عمل مجرمانه سوء استفاده کند. در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن مرحله و شوک یک بار رد شدند، مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها در وضعیتی بازگشت آمریکا را به برجام می‌پذیریم که مطمئن باشیم بازگشت آمریکا به برجام قطعی است.

خطیب‌زاده درباره درخواست رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و ملاقات با امیرعبداللهیان نیز اظهار داشت: روابط ایران و آژانس کاملا فنی و حرفه‌ای است. سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارند و در سفرهای قبلی مدیران کل آژانس به تهران برخی ملاقات‌های از جنس تشریفاتی و تکریمی انجام شده است. ولی برخی موضوعات دیگر هم بود که به صورت ماهوی انجام شده است و اگر سفری تنظیم شود اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود، تنظیم خواهد شد. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند و مطابق برنامه‌های ما باشد امیرعبداللهیان حتما گروسی را می‌بیند و منعی برای این قضیه وجود نداشته و نخواهد داشت.

خطیب‌زاده همچنین گفت که تاریخ سفر وزیر خارجه هند در دستورکار بوده است و به محض نهایی شدن اعلام می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز گفت: ‌این مربوط به سال۱۳۵۱ است و هیچگاه این موارد با آمدن و رفتن هیأت حاکمه و دولت‌ها تغییر نمی‌کند. در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به تعهدات خود به ویژه براساس بند ۳ قرارداد پایبند نبودند و نهاد مسئول و اجرایی قرارداد کمیساران عالی آب هستند که وزارت نیرو از سوی ایران مسئولیت داشته و همواره پیگیری کرده و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که اینها اجرایی شود و این موضوع پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن اظهار داشت: گروهک ورشکسته منافقین در برخی از کشورها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تاسف برانگیزتر این است که با پول برخی مقامات کشورها را تشویق به سخنرانی می‌کند. هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خود در این جلسات سخنرانی می‌کنند. تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان تمام شده و گاهی سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند و شرم آور است که برخی آنها که در این گروهک هستند علیه مردم خود اقدام می‌کنند. هر عضوی از این گروهک ورشکسته  توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ اهدای ۲ هزار ماسک توسط سفارت کره جنوبی به یکی از بیمارستان‌ها نیز اظهار داشت: هیچ ملتی برنمی‌تابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد. پول‌های جمهوری اسلامی ایران باید برگردد و این‌ها پول‌های قطعی ایران است. تلاش‌هایی صورت گرفته ولی به اندازه کافی نبوده است. با هر دو طرف در ارتباط بودیم هم بانک مرکزی و هم طرف کره.

وی درباره اظهارات جیک سالیوان نیز گفت: سالیوان در دوره اوباما یکی از مذاکره کنندگان بوده و برخی صحبت‌های آن ما را درباره نیات دولت فعلی آمریکا به تردید می‌اندازد. سالیوان انگلیسی می‌داند که left به چه معناست و آنکه لفت داد آمریکا بود. ایران و ۱+۴ عضو برجام هستند به آمریکا توصیه می‌کنیم تمرکز و توجه کند به مسیر بازگشتش به برجام.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: اگر فقط یک دلیل برای این‌که گفت‌وگوهای وین به نتیجه نرسید همین اظهارات متناقض مقامات آمریکا و اقدامات دوگانه‌ای که انجام می‌دهند از یک طرف میراث ترامپ را حفظ و از سوی دیگر فشار حداکثری را اعمال کنند. دولت آمریکا در وین به طور مشخص گفت‌وگوها را به پیچیدگی‌های رساند که به بن بست رساند. رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی اعمال شده از سوی آمریکا ضمن این‌که دارای جزئیات است ولی این همه پیچیدگی‌و موخره و مقدمه و ضمیمه لازم نداشت. آوردن لیست قرمز، سبز و  کارهای نمایشی. باید از پیچیدگی کم کرد و باید تحریم‌ها به صورت موثر رفع شوند و ضمانت برای اجرای موثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی ایران باید به صورت جدی احیا شود.

وی درباره تعیین نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: فعلا نمایندگی ایران در آژانس توسط آقای غائبی کارهایش انجام می‌شود و پروسه معرفی ریاست نمایندگی وین در دست پیگیری است و طی این هفته که تاریخ گفت‌وگوها را با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تعیین و به طرف‌های مقابل اعلام شود تلاش خواهد شد این پروسه هم نهایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرزهای بلاروس اظهار داشت: برخی در دام‌ گروه‌های شیادی می‌افتند و به صورت غیرقانونی با وعده‌های فریبکارانه و هزینه‌های سرسام آور از طرق مختلف توسط این باندها با وعده از ایران خارج و بالای ۹۰ درصد هیچ وقت به مقصد نمی‌رسند. توصیه می‌کنم مردم ما از مسیرهای قانونی برای سفر اقدام کنند و در دام این گروه‌ها که هیچ وقت سرنوشت افرادی که با آنها همراه می‌شوند روشن نمی‌شود اجتناب کنند. از زمانی متوجه شدیم برخی هموطنان در مرز گرفتار شده‌اند تلاش کردیم و حتی یافتن موقعیت آنها خیلی سخت بود. برخی به مینسک آورده شدند برخی به تهران بازگشتند. بسیاری از این اتباع را نمی‌دانیم کجا هستند و موضوع این ۱۳ نفر نیستند. دارای پیچیدگی‌هایی است.  ‌به دولت بلاروس گفتیم با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار داریم حداکثر همکاری شود و گزارش‌هایی از برخورد با این اتباع را داشتیم که در ملاقات‌ها گفتیم و طرف بلاروس گزارش‌ها را دریافت و پیگیری می‌‌کند. تا لحظه آخر این موضوع پیگیری می‌کنیم. این پروسه‌ای نیست که یک روزه تمام شود و امیدواریم توجه و آگاهی در مردم ما بیشتر شود که از این مسیرها برای تردد استفاده نکنند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره جزایر سه گانه ایرانی نیز تصریح کرد: جزایر ایران در خلیج فارس همواره ایرانی بوده، هستند و خواهند بود. اگر به نقشه‌های منطقه برای ۷۰ تا ۸۰ سال پیش هم نگاه کنند برخی کشورهایی که اینجا هستند خودشان را در نقشه نمی‌بینند. ضمن این‌که همسایه صبوری هستیم و حسن همسایگی را در عمل نشان دادیم در مورد یک میلیمتر از خاک‌مان کوتاه نیامدیم و خون‌های مقدسی که در هشت سال دفاع مقدس بر روی این خاک ریخت نشان داد که ما از یک وجب خاکمان هم نمی‌گذریم.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ما ۹۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان داریم و مقامات استانی ما رفت و آمد دارند و یکی از موضوعات جدی دیپلماسی با همسایگان است. طی دو هفته آینده اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه را در تهران خواهیم داشت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی بیان کرد: ما تناقض در رفتار و گفتار خود نداشتیم و به عنوان دولت مسئول استدلالات خود را گفتیم برای ما اهمیت ندارد آمریکا به چه سمتی در سیاست داخلی و نسبت به ایران حرکت کند تا مادامی که تحریم‌های آمریکا به عنوان هدف گفت‌وگوها در وین محقق شود. تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده است مرتبط با برجام است و منافع ایران را خدشه دار کرده و باید مرتفع شود.

وی درباره توافق جامع بین ایران و روسیه نیز اظهار داشت: در سفرهای دو طرف و گفت‌وگوی اخیر امیرعبداللهیان با لاوروف این گفتگو انجام شد هر چه زودتر سند جامع راهبردی نهایی شود و این سند الآن نزد ماست و در حال تدوین بخش‌های مختلف آن هستیم و به محض اینکه مجوز مذاکره را دریافت کنیم گفت‌وگوها را با دولت روسیه آغاز خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: آمریکا بهتر می‌داند تنها گزینه‌اش عمل به قانون و احترام به ملت‌هاست. آمریکا از ابعاد نظامی و امنیتی به اندازه کافی به توانمندی‌های خود اعتماد دارد و به جای گفته‌های نخ نما شده بهتر است این صراحت را پیدا کنند که از ادبیات و منطق جنگ طلبانه و تندروانه‌ای که قبلا در واشنگتن می‌دیدیم فاصله بگیرد. تا اطمینان نیابیم که تمام تحریم‌های آمریکا به صورت موثر برداشته نشود هیچ اقدام جبرانی را متوقف نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیوستن وزرای امور خارجه به نشست در وین اظهار داشت: الآن در سطح وزرای خارجه موضوعی مطرح نیست و فعلا در حد معاونان سیاسی است چون موضوعات مختلفی باید بحث شود و این گفت‌وگوها طی دو سه هفته آینده خواهد بود. قرار است با انرژی ویژه‌ای پیگیری شود. گفت وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست و مقدماتی که انجام شده برای این است که از بن بست خارج شویم و اگر آمریکا بخواهد بن بست را ادامه دهد، مسیر سختی در مقابل آمریکا خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع دوگانه غرب در قبال حقوق بشر اظهار داشت: بدترین نگاه به حقوق بشر نگاه سیاسی و ابزاری است. آنهایی که فکر می‌کنند حقوق بشر یکی از ابزارها در جعبه ابزارشان هستند که به دیگران فشار بیاورند بزرگترین خائنان به حقوق بشر هستند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و اینکه آیا احتمال می‌دهید مذاکرات در جریان بین دو کشور به تسهیل روابط تجاری کمک می‌کند؟ نیز بیان کرد: تا بازگشایی سفارتخانه‌ها فاصله داریم و الان زود است در خصوص این موضوع صحبت کنیم. آن‌چه هست گفت‌وگوهای ما در بغداد شروع یک فرآیند بوده که انتهای آن می‌تواند به آنجا بینجامد. اینها مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتظار ایران از نقش چین در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و در بروکسل تاریخ قطعی و نهایی نشد چون ایران می‌خواست با همه طرف‌ها و از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ در این هفته نهایی می‌شود.

خطیب‌زاده درباره پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، عربستان مصر و آمریکا در منطقه گفت که با دقت و با جزئیات دقت رصد می‌کردیم. یک نمایش بی رنگ و بو بود و بیش از این هم ارزش پرداختن ندارد.

وی در ابتدا ۱۳ آبان را گرامی داشت و گفت: خاطرات این روز تا ابد در ذهن و روح ملت مقاوم و قهرمان ایران همواره باقی است و چراغی برای امروز و آینده این ملت مستقل و قهرمان پرور است.

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا سعید خطیب زاده خاورمیانه منطقه خلیج فارس نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :