تهران قدرتمندتر از آنچه تصور می شود

افسانه‌‌ جنگ آمریکا - اسرائیل علیه ایران

۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۵۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
صحبت از حمله اسرائیل به ایران افسانه‌ای است که با افسانه‌ امضای قرارداد تسلیحاتی از سوی عربستان با آمریکا به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار در دوران ترامپ برابر است. با گذشت چهار سال از آن قرارداد مشهور تسلیحات تحویل داده شده از دو میلیارد دلار فراتر نرفته است.
افسانه‌‌ جنگ آمریکا - اسرائیل علیه ایران

نویسنده: حسین مجدوبی

دیپلماسی ایرانی: در طول هفته‌ گذشته روزنامه‌های عربی و بین المللی خبرهایی را درباره تدارک اسرائیل – آمریکا برای حمله به ایران منتشر کردند و به رزمایش نظامی هوایی اسرائیل با مشارکت تعدادی دیگر از کشورها استناد جستند. رسانه‌ها در طول بیست سال اخیر از این حمله قریب الوقوع صحبت می‌کنند و با توجه به این که رخ نداده و رخ نخواهد داد تبدیل به افسانه‌ای شده است.

اسرائیل که میزبان رزمایش «پرچم آبی» بود، این رزمایش نظامی را از سال 2013 به بعد هر دو سال یک بار برگزار می‌کند. تفاوت رزمایش امسال بزرگتر بودن آن و مشارکت کشورهایی مانند فرانسه،انگلیس و ایتالیا بود.

در حقیقت صحبت از هر گونه حمله‌ اسرائیل حتی بعد از هماهنگی با آمریکا غیرممکن شده است بلکه فراتر در شرایط فعلی طبق داده‌ها در چارچوب افسانه و سخنان بیهوده قرار می‌گیرد. صحبت از حمله اسرائیل یا آمریکا به ایران به نداشتن شناخت کافی از تحول در روابط بین المللی و نیز توازن قدرت نظامی بازمی‌گردد.

عواملی که باعث می‌شود چنین جنگی دشوار باشد اگر نگوییم غیرممکن به شرح زیر است:

- اسرائیل قدرت نظامی بزرگی به شمار می‌رود که از امکانات عظیمی برخوردار است؛ اما نمی‌تواند در حال حاضر بر ایران پیروز شود و نمی‌تواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند زیرا استفاده از آن به معنای پایان یافتن خود اسرائیل است.

- آمریکا برای اینکه از طریق تسلیحات کلاسیک و نه اتمی بر ایران پیروز شود حداقل به جنگی سه ساله و پیاده سازی نیروها همانند جنگ جهانی دوم و نیز همکاری مطلق با کشورهای عربی و غیر عربی مجاور نیاز دارد. آمریکا نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران را تنها با پروازهای محدود جنگنده‌های خود از نوع ب 52 نابود کند زیرا این تاسیسات در زیر زمین قرار دارند و هر عملیات برای نابودی آنها نیازمند یورش واقعی به مناطقی دارد که این تاسیسات در آنها قرار دارند. این امر پرهزینه از نظر مادی و زمانی است بدون اینکه نتیجه تضمین شده باشد.

- ایران جهش واقعی در صنایع جنگی داشته است و این جهش در سامانه ضدهوایی و موشک های این کشور تجلی می‌یابد. موشک های هجومی به ویژه در سایه ضعف گنبد آهنین اسرائیل و سامانه پاتریوت قادر به نابودی اسرائیل هستند. همچنین این موشک ها می‌توانند جنگنده‌هایی را که به منطقه نزدیک می‌شوند تهدید کنند. یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در این زمینه موفقیت ایران در سرنگون کردن گلوبال هاوک در سال 2019 بود. در آن زمان پنتاگون درستی گمانه‌زنی‌ها درباره قدرت ایران را درک کرد.

- هم زمان آمریکا و اسرائیل از نوع تسلیحات اعطایی چین و روسیه به ایران پس از توافق راهبردی بزرگ بین تهران و پکن خبر ندارند. داده‌هایی وجود دارد که می‌گوید ایران به سامانه اس 400 به صورت محرمانه دست یافته است تا با هر گونه ماجراجویی آمریکا یا اسرائیل مقابله کند.

- آنچه بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌ها فراموش کرده‌اند تغییر رخ داده در توازن قدرت نظامی است. کشورهایی مانند اسرائیل و آمریکا قدرتمند باقی مانده‌اند؛ اما کشورهای دیگر نیز در سطح نظامی پیشرفت کرده‌اند و این امر شکاف میان آنها را کم کرده است. برجسته‌ترین مثال‌ها پاکستان، ایران و ترکیه هستند که جزء 15 کشور نخست در فهرست قدرت های نظامی هستند و بسیاری از مهمات خود را می‌سازند.

حمله اسرائیل به ایران یعنی پناه گرفتن اسرائیلی‌ها در پناهگاه هایشان برای حفاظت از خود در برابر موشک‌های ایران و حزب الله و چه بسا حماس. این امر در سایه شیوع کرونا به معنای افزایش مبتلایان است و قربانیان کرونا بیشتر از قربانیان موشک ها خواهد بود.

کشورهای بزرگی در آسیا مانند پاکستان، چین و روسیه از دستیابی ایران به سلاح اتمی نمی‌ترسند. جناح قدرتمندی نیز در دولت عمیق آمریکا وجود دارد که چندان از دستیابی ایران به بمب اتم نمی‌ترسد و می‌تواند با ایران هسته‌ای هم زیستی کند. این جناح می‌داند حمله اتمی یا شیمیایی ایران به اسرائیل غیرممکن است زیرا به معنای نابودی اتمی ایران است. در نتیجه وجود این جناح عملگرا در آمریکا به معنای منتفی شدن کامل فرضیه جنگ است. این جناح قبلا نیز در سال 2006 دولت بوش را از حمله به ایران بازداشته است.

صحبت از حمله اسرائیل به ایران افسانه‌ای است که با افسانه‌ امضای قرارداد تسلیحاتی از سوی عربستان با آمریکا به ارزش 400 میلیارد دلار در دوران ترامپ برابر است. با گذشت چهار سال از آن قرارداد مشهور تسلیحات تحویل داده شده از دو میلیارد دلار فراتر نرفته است.

این قرارداد تبلیغ شد بدون اینکه محال بودن تولید این میزان تسلیحات در کارخانه‌های آمریکا و نیز محال بودن فروش تسلیحات پیشرفته از سوی پنتاگون به عربستان و نیز محال بودن وجود ظرفیت تحویل چنین میزان تسلیحاتی از سوی ارتش عربستان در نظر گرفته شود. هیچ جنگی میان آمریکا – اسرائیل و ایران رخ نخواهد و این جنگ تنها افسانه‌ای در سطح رسانه‌هاست.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل حمله امریکا جنگ ایران و اسرائیل جنگ ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل قدرت نظامی ایران


( ۲۴ )

نظر شما :

خسرو ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۸
تحلیل واقع بینانه ای است احتمال حمله به ایران و ساقط کردن دولت مانند عراق در دوران صدام غیرممکن است ولی این غیر ممکن موجب ادامه و شدت تحریمها برای بیشتر قوی نشدن ایران خواهد شد گاهی حمله های نقطه ای از طرف ایران و اسراییل وجود خواهد داشت اما جنگ گسترده ای اتفاق نخواهد افتاد -- لکن فقط رفع تحریمها و افزایش روابط جهانی میتواند به بزرگتر شدن اقتصاد و رفاه و پیشرفت کشور منتهی گردد