زیباری: عراق پرمخاطره ترین بحران سیاسی بعد از ۲۰۰۳ را تجربه می کند

۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۰۰۷۶۶۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «هوشیار زیباری»، از سران اتحادیه میهنی کردستان با اشاره به بحران نتایج انتخابات در عراق، تأکید کرد که مرحله کنونی «پرمخاطره‌ترین مرحله در تاریخ عراق بعد از 2003» است.

زیباری در سخنانی در نشست امنیت و صلح در خاورمیانه که در دانشگاه امریکایی دهوک در اقلیم کردستان عراق برگزار شد با اشاره به مسائل پیش آمده بعد از انتخابات عراق تأکید کرد که واقعیت این است که این انتخابات با توافق خود نیروهای عراقی برگزار شد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید که از برگزاری انتخابات حمایت نمی‌کرده است.

او که رئیس هیئت مذاکره کننده حزب دموکرات کردستان برای تشکیل حکومت جدید عراق است، گفت که سران سیاسی عراق خودشان قانون انتخابات جدید را که در آن دایره‌های کوچک انتخاباتی مطرح شد تصویب کردند و افزود که حزب دموکرات مخالف این قانون بود اما به رأی اکثریت در مجلس احترام گذاشت.

وی افزود که همچنین سران سیاسی عراق خواستار تشکیل کمیساریای عالی جدید متشکل از قاضیان کشور، رأی‌گیری الکترونیک، و نظارت بین‌المللی شدند و خودشان میثاقی برای رفتار انتخابات تنظیم و همگی آن را امضا کردند.

زیباری تأکید کرد که با توجه به این مسائل، شاید نتیجه انتخابات برای همه رضایت‌بخش نباشد، اما از نظر ما این انتخابات علی رغم برخی ملاحظات معمول، سالم و بدون مسئله بود و همه این را تأیید می‌کنند و تحقیقات بسیاری در این باره شد و مسائلی درباره از کار افتادن دستگاه‌ها و بالا بودن شمار برگه‌های باطله مطرح است اما باید به امروز فکر کنیم.

وی ادامه داد که در نتیجه کار این انتخابات به بالا آمدن نیروهای سیاسی‌ای انجامید بدون آنکه هیچ کس اکثریت مطلق به دست آورده باشد و باید توجه داشت که در نظام سیاسی عراق تعداد رأی‌ها اهمیتی ندارد بلکه مسئله تعداد کرسی‌هایی است که تشکل‌ها در مجلس به دست آورده‌اند.

زیباری خواستار نگاهی واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه به مسائل شد و گفت که در برابر نتایج انتخابات کنونی گزینه دیگری وجود ندارد چون اگر بخواهیم انتخابات را ابطال کنیم به آن معناست که هرگز دیگر انتخاباتی در عراق برگزار نخواهد شد و اگر بخواهیم روند دموکراتیک را کنار بگذاریم یعنی بازگشت به مرحله دیکتاتوری و اگر بخواهیم همه رأی‌ها را به صورت دستی بازشماری کنیم خلاف قانون است.

او گفت که عراق در برابر روزهای حساس و سرنوشت‌سازی است و «به نظر من به عنوان یکی از کسانی که در ساخت این نظام سیاسی مشارکت داشته این خطرناک‌ترین بحرانی است که عراق از سال 2003 دچار آن شده است چون شکافی کامل را شاهد هستیم که برخی طرف‌ها کاملا مخالف نتایج انتخابات هستند».

این عضو ارشد حزب دموکرات گفت که همه در پی یافتن راه‌حل‌ها و تلاش برای تشکیل دولتی هستند که همه مردم عراق را در بر بگیرد و کسانی که رأی لازم را نیاورده‌اند در نظام سیاسی کشور حضور داشته باشند.

او افزود که حزب دموکرات مدافع روند دموکراتیک و قانونی تأیید نتایج نهایی انتخابات است و با هرگونه تعطیل کردن روند انتخابات و ابطال آن مخالف است و آن را موجب آشوب در کشور می‌داند.


( ۳ )

نظر شما :