رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه: سیاست همسایگی باید یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی باشد

۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۸ کد : ۲۰۰۹۳۲۶ سرخط اخبار

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: حساب همسایه باید از دیگران جدا باشد و سیاست همسایگی موفق می تواند به طور متقابل نگرانی های امنیتی ایران نسبت به همسایگان و همسایگان نسبت به ایران را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، محمدحسن شیخ اسلامی در همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز  مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم همسایگی سطح تحلیل خاص سیاست خارجی است، اظهار کرد: مقوله همسایگی به لحاظ نظری  از جنس سطح تحلیل است و تفاوت آن با سطح تحلیل منطقه ای در آن است که سطح تحلیل منطقه ای مربوط به مطالعات سیاست بین الملل است.

وی با بیان اینکه  سیاست همسایگی در دولت سیزدهم در اولویت است، ادامه داد: مفهوم همسایگی سطح تحلیل خاص سیاست خارجی است. سیاست همسایگی به زبان ساده عبارت است از اراده و برنامه ریزی برای استفاده از فرصت هایی که جغرافیای همسایگی در اختیار می گذارد و مدیریت تهدیدهایی که این جغرافیا در روابط ایجاد می کند.

شیخ الاسلامی افزود: این مفهوم البته ایده جدیدی نیست، آنچه که جدید است اجماعی است که در دولت سیزدهم در خصوص اهمیت، ضرورت و فوریت و اولویت این سیاست به وجود آمده است.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شناخت و تبیین ابعاد نظری و سازوکارهای عملی سیاست همسایگی بسیار دارای اهمیت است و از این رهگذر این سیاست به یک منظومه منسجم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبدیل می‌شود که در آن مفاهیمی همچون تشدید تعاملات و تبادلات دو و چند جانبه، ارتقاء اعتماد متقابل، گفت‌و گو و تفاهم و همکاری و همبستگی خواهد بود.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه وجه مشخصه موفقیت سیاست همسایگی همچون تدبیر و رویکرد سیاست خارجی، تامین و تحقق اهداف و منافع ملی کشور است، گفت: حساب همسایه باید از دیگران جدا باشد و سیاست همسایگی موفق می تواند به طور متقابل نگرانی های امنیتی ایران نسبت به همسایگان و همسایگان نسبت به ایران را کاهش دهد. در این الگو تهدیدات و مشکلات موجود در حوزه همسایگی زمینه گفت و گو تلقی می شوند و بنیان همکاری ها را تقویت می کنند.

وی تاکید کرد: در پرتو این سیاست هزینه های مقابله با نظام سلطه با تقویت گشایش متقابل و همبستگی در محیط همسایگی کاهش می یابد از این راه تحقق و ترویج آرمان ها و آموزه های انقلاب شکوهمند اسلامی در سایه چنین گشایشی میسر می‌شود.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه سیاست همسایگی باید یکی از ستون های اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی فعال پویا و هوشمند باشد، تاکید کرد: همسایه می تواند به لحاظ جغرافیایی هم مرز نباشد، اگر این ایده را بپذیریم باید در کنار جغرافیا عناصر و مولفه های دیگری را برای همسایگی تعریف کنیم.


نظر شما :