فرصتی که برای اروپا و امریکا به دست آمده است

جنگ اوکراین بهترین سرپوش برای تایید توافق غرب با ایران

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۰۳۵۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ناظران باور دارند آمریکایی‌ها مدت هاست تصمیم خود را گرفته‌اند و منتظر فرصت مناسبی هستند و اکنون زمان آن فرارسیده زیرا تمرکز بر جنگ اوکراین است. 
جنگ اوکراین بهترین سرپوش برای تایید توافق غرب با ایران

دیپلماسی ایرانی: تمرکز رسانه‌ای و دیپلماتیک در سطح بین المللی بر جنگ اوکراین به طرف های مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران آزادی بیشتری برای تسریع اعلام توافق اعطا کرد در زمانی که اظهارات مسئولان ایرانی و غربی به این مسئله اشاره دارد که این توافق بسیار نزدیک است.

ناظران می‌گویند که تمرکز بر اوکراین – به ویژه در سایه سختگیری تهران و تلاشش برای بهره برداری از سردرگمی غرب و تمایلش برای پایان دادن به این توافق در نزدیکترین زمان ممکن – به کشورهای مذاکره کننده با ایران آزادی زیادی برای مانور و ارائه امتیاز می‌دهد. آنها اشاره می‌کنند که دولت جو بایدن می‌خواهد صرف نظر از بهایی که پرداخت خواهد کرد، سریعا دستیابی به این توافق را اعلام کند.

ناظران باور دارند آمریکایی‌ها مدت هاست تصمیم خود را گرفته‌اند و منتظر فرصت مناسبی هستند و اکنون زمان آن فرارسیده زیرا تمرکز بر جنگ اوکراین است. 

کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر روی این مسئله حساب نمی‌کنند که دولت بایدن ممکن است منافع آنها را مد نظر قرار بدهد و بندهایی در توافق جدید با ایرن بگنجاند؛ چرا که در اظهارات مسئولان آمریکایی هیچ اشاره‌ای به این مسئله وجود ندارد که بندی در توافق مربوط به امنیت منطقه وجود داشته باشد. بندی که ایران را به حفظ امنیت همسایگانش و نیز توقف رقابت تسلیحاتی ملزم کند.

مصاحبه روز پنجشنبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با مجله «آتلانتیک» نشان داد که رابطه با دولت بایدن در بهترین وضعیت خود قرار ندارد و عربستان و ولیعهد این کشور به مواضع واشنگتن نه فقط درباره موضوع هسته‌ای ایران بلکه تمام مسائل مهم دیگر اهمیتی نمی‌دهند.

بعد از انتشار این مصاحبه که خشم پنهان عربستان از انتخاب‌های واشنگتن را نشان داد، ولیعهد عربستان با رئیس جمهوری روسیه و اوکراین تماس گرفت و میانجیگری برای توقف جنگ را پیشنهاد داد. این اقدام نشان می‌دهد عربستان الآن روی تحکیم روابط با مسکو حساب می‌کند و اینکه ریاض از شراکت در زمینه نفت بهره می‌برد تا به این وسیله نقشی بین المللی را به دور از واشنگتن و محاسباتش بازی کند.

این سردی در روابط با آمریکا شامل امارات نیز می‌شود و اوج آن پس از سردرگمی آمریکا در برخورد با حملات موشکی بازوهای عملیاتی ایران به پایتخت امارات بود. به غیر از عربستان سعودی و امارات متحده عربی به نظر نمی‌رسد سایر کشورهای عربی خلیج فارس نگران خطرات این توافق باشند چرا که آنها غرق در مشکلات خودشان هستند.

این امر به کشورهای حاشیه خلیج فارس محدود نمی‌شود بلکه اروپا نیز غرق در بحران اوکراین و خطرات ناشی از آن است. سکوت درباره مداخله نظامی روسیه برای اتحادیه اروپا که خود را چارچوبی جامع معرفی می کند و خواستار الحاق کشورهای بیشتر است، شرم آور است. همچنین این تنش‌زایی احتمال دارد روابط اروپا با روسیه را تخریب کند و باعث دردسرهایی غیر قابل تحمل شود به ویژه اگر مسکو تصمیم بگیرد از کارت گاز خود برای اعمال فشار استفاده کند.

نتیجه این که اروپا مانعی در تسریع روند دستیابی به توافق هسته‌ای نمی‌بیند و چه بسا به آمریکایی‌ها می‌گوید: عجله کنید، به توافق برسید و همین الآن امضا کنید. اظهارات رئیس هیئت انگلیس القا کننده این مسئله بود. او گفت دیپلمات‌های اروپایی مذاکره کننده در وین برای رایزنی به پایتخت‌های خود برمی‌گردند و دستیابی به توافق را دردسترس خواند.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ایران و 1+4 جنگ اوکراین روسیه و اوکراین


( ۱۹ )

نظر شما :