پافشاری تا رسیدن به خواسته ها

سه دلیل که ایران بر خواسته خود پافشاری می کند

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۰۶۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اینها دلایل اصلی است که تهران را به پافشاری بر موضع و خواسته‌های خود ترغیب می کند. در واقع جلسه اخیر روز چهارشنبه مجلس ایران با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به منظور حمایت سیاسی کامل از مذاکره کننده ایرانی برای ادامه قاطعیت و پافشاری بر مواضع و عدم عقب نشینی از آنها برگزار شد. بنابراین وقتی تهران می گوید توپ در زمین واشنگتن است، این گفته به این معناست که دیگر چیزی برای ارائه به غرب ندارد.
سه دلیل که ایران بر خواسته خود پافشاری می کند

نویسنده: صالح القزوینی

دیپلماسی ایرانی: در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از توافق هسته‌ای بی نیاز است، باید گفت نه این‌گونه نیست بلکه ایران به آن نیازمند است؛ اما اگر این توافق به حداقل درخواست‌های ایران پاسخ ندهد، نه نیازی به آن است و نه خیری در آن.

پافشاری ایران بر درخواست‌هایش به چند علت برمی‌گردد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

نخست: حداکثر کاری که غرب در صورت شکست مذاکرات انجام می‌دهد، اعمال تحریم است در صورتی که ایران با این تحریم‌ها سازگار شده و جایگزین‌هایی برای دور زدن آنها پیدا کرده است. با وجود این‌که بهای زیادی برای این جایگزین‌ها پرداخت کرده اما این بها به تسلیم شدن در برابر اراده غرب نرسیده است. طبق محاسبات ایران اوضاع تا زمانی که به جنگ میان دو طرف نرسد، می‌توان تحریم‌ها را تحمل، مهار و خنثی کرد. از این رو هر راه حلی که تمام تحریم‌ها را برندارد، قابل قبول نیست.

دوم: ایران باور دارد با برنامه‌ای هسته‌ای خود می‌تواند با اعصاب غرب بازی کند و با هر بار اعلام انجام گامی پیشرفته در برنامه هسته‌ای می‌تواند خشم و ترس آنها را برانگیزد. به ویژه که همه باور دارند توافق هسته‌ای تنها راه مهار برنامه هسته‌ای ایران است. درست است که صحبت برخی‌ها درباره نزدیک بودن دستیابی ایران به بمب اتم واقعیت ندارد؛ اما این مسئله ایران را اذیت نمی‌کند بلکه یکی از راه های وادار کردن غرب به امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها است.

سوم: شرایط غرب ایران را به سمت اصرار بیشتر بر شروط و خواسته‌هایش سوق می‌دهد. تا همین اواخر اوضاع اقتصادی و سیاسی غرب به آنها اجازه نمی‌داد از مرحله تحریم و جنگ روانی به سمت جنگ نظامی بروند و امروز به علت جنگ اوکراین اوضاع غرب وخیم تر شده است.

اولویت غرب در زمان کنونی پیروز شدن بر روسیه در جنگ اوکراین است و باور دارد اگر بتواند بحران‌های دیگر مانند پرونده هسته‌ای ایران را حل کند، می‌تواند در اوکراین پیروز شود. ایران نیز آماده اعطای این فرصت طلایی به غرب بدون دریافت هیچ امتیازی نیست.

اینها دلایل اصلی است که تهران را به پافشاری بر موضع و خواسته‌های خود ترغیب می کند. در واقع جلسه اخیر روز چهارشنبه مجلس ایران با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به منظور حمایت سیاسی کامل از مذاکره کننده ایرانی برای ادامه قاطعیت و پافشاری بر مواضع و عدم عقب نشینی از آنها برگزار شد.

بنابراین وقتی تهران می گوید توپ در زمین واشنگتن است، این گفته به این معناست که دیگر چیزی برای ارائه به غرب ندارد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل ایران و اروپا ایران و امریکا و اروپا مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و 1+5 ایران و 1+4


( ۸ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۲
یک توافق کوتاه مدت و حداکثر دو ساله متضمن هیچ گونه منفعت اقتصادی برای ایران نیست. فقط لیست تعهدات ما بلند تر میشود. با خروج اورانیوم 60 درصد احتمال درگیری با اسرایل بیشتر میشود. بعد توافق احتمالی ، بهره مندی از اثار ان موکول به همراهی ایران در تحریم روسیه میشود . این امر فرصت های بسیاری از ایران سلب میکند و تهدید های جدید میافریند. لذا تا دستیابی به خواست های مشروع ما ، هر گونه توافقی ابتر است.