روسیه در اوکراین گرفتار شده است

محاسبات اشتباه پوتین

۰۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۰۷۲۷ اخبار اصلی اروپا
پیش فرض های نادرست، لجستیک وحشتناک و مقاومت سرسختانه اوکراین، ماجراجویی رئیس جمهور روسیه در اوکراین را تا به این لحظه به کلی ناکار کرده است. 
محاسبات اشتباه پوتین

نویسنده: جک دتش (Jack Detsch)

دیپلماسی ایرانی: طبق برنامه ریزی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این کشور می توانست در عرض چند روز ولودومیر زلنتسکی و دولتش را سرنگون کند. با این حال چشم انداز جنگ برای نیروهای روسی که برای محاصره پایتخت با کمبود امکانات پایه روبه رو هستند، به طور فزاینده ای مبهم می شود. 

رفته رفته بزرگترین ترس رئیس جمهوری روسیه می رود تا به واقعیت بپیوندد. حالا کشورهایی که زمانی در پیوستن به ناتو منفعل بودند علاقه خود را به این کار آشکارتر می کنند، ناتو حضورش در اروپای شرقی را تقویت می کند، آلمان به افزایش هزینه های دفاعی فکر می کند و می خواهد در وابستگی اش به انرژی روسیه بازنگری کند.

روسیه در مورد ارتش خود و اوکراین پیش فرض های اشتباهی داشت، همچنین درباره اینکه اوکراینی ها ارتش روس را نیرویی آزادی بخش می دانند. پوتین در دوران کرونا کاملا قرنطینه شده بود و بسیاری از ناظران در مورد کیفیت و صحت اطلاعات رسیده به او تردید دارند.

حمله اولیه با مقاومت سربازان اوکراینی و سراسیمگی سربازان روسی همراه بود که آمادگی روانی لازم برای رفتن به جنگ را نداشتند و در ادامه با کمبود سوخت و غذا روبه رو شدند. سپس نیروهای روسی درگیر یک جنگ متعارف و اسیر ضد حملات اوکراینی ها شدند. گزارش ها نشان می دهد که تا به حال 7هزار سرباز روسی کشته شده اند، اگرچه تلفات واقعی بیش از اینهاست. 

ناظران غربی بر این باورند که نیروهای روسی از تحرک لازم برخوردار نیستند. وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی به شکل فوق العاده ای از این عدم تحرک نیروهای روسی بهره برداری کرده و خسارت سنگینی به آنها وارد کرده اند. 

گرچه ارتش روسیه در ابتدا آماده به نظر می رسید اما مسکو در حال حاضر مشغول تقویت و جمع آوری نیرو مثلا از سربازان سوری است. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده در این زمینه می گوید که این اقدام روسیه نشان می دهد که کرملین نگران آن است که نیروهایش چه مدت می توانند جنگ را ادامه دهند.

کرملین همچنین انتظار داشت نوع متفاوتی از واکنش را از سوی اوکراین دریافت کرد. یک مقام اسرائیلی در این باره می گوید که پوتین بر این باور بود که نیروهای روسی با یک جنگ نفر به نفر قرن بیستمی علیه اوکراین روبه رو هستند اما در عوض از واحدهای کوچکی ضربه خوردند که جنگ افزارهای پیشرفته روسیه را از کار انداختند. 

با این حال هنوز خطرات مهمی در شرق وجود دارد. مقامات دفاعی ایالات متحده بر این موضوع پافشاری می کنند که روسیه تلاش می کند نیروهای اوکراینی را در خط مقدم دونباس از شمال و جنوب احاطه کند تا مانع از دفاع آنها از کی‌یف شود. 

همچنان که ارتش اوکراین مانع از پیشروی روسیه می شود، زلنتسکی با مهارت خوبی با کشورهای غربی برای کمک های بیشتر نظامی لابی می کند. زلنتسکی به مقامات ایالات متحده آمریکا، آلمان و انگلیس تجربه جنگ جهانی دوم را یادآوری می کند تا آنها را به اجرای اقدامات بیشتری وادار کند.  

مرحله بعدی جنگ به این بستگی دارد که آیا مسکو می تواند چالش های لجستیکی خود را برطرف کند و تلفات نیروهایش را کاهش دهد و آیا اوکراین می تواند کمک های نظامی بیشتری از غرب بگیرد یا نه. اگر روس ها بتوانند در چند هفته آینده، پیشروی و شهرهای کلیدی را تسخیر کنند می توان سناریویی را در نظر گرفت که در آن روس ها در شش ماه آینده شرق اوکراین را در تصرف خود داشته باشند.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین ولادیمیر زلنسکی


( ۳۵ )

نظر شما :

زیتون ۰۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۵
بیشتر شبیه تلقین است تا تحلیل ...روس ها اگر الان درگیر نمی شدن باید خودشون را برای جنگ در خاک روسیه آماده میکردن .....به نظرم هدف اصلی جنوب اوکراینه نه کیف ......حالا شما فرض کن روس ها دارن عمدا کشش میدن تا سرزمین اوکراین خالی از سکنه بشه و برای اشغال کمتر دردسر داشته باشن .....تا حالاش سه و نیم میلیون پناهنده اوکراینی از جمعیت طرفداران غرب در اوکراین کم شده....نفت بالای 100 دلار ....جنگ فرسایشی به نفع روسیه است......
ابراهیم قدیمی ۰۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۹
محاسات اشتباهی از طرف یک رهبر پوپولیستی بدون دانش سیاسی وبی تعقل وتفکر و سازمان سیاسی مردمی۔احساسات ناسونالیستی در هر ملتی بدمید باد میکند وبه اشتباه می افتد۔درس سباست وتجربه سیاسی برای تحرک یک مردم بدون دانش سیاسی لازم نیست۔تبلبغات موثر تر است۔سیاسیونی که با تبلیغات ملت هائی را فریب میدهند۔
اشکان ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۵:۲۸
زیتون محاسبات پیازی کرد
علی ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۲
زیتون جان، زمان همیشه علیه متجاور عمل می کند، چطور فرض کنیم که روسیه از تلفات دادن و نرسیدن به اهداف خشنود است، اصلا تعریف شما از دردسر چیه، برای نیروهای اوکراینی خالی شدن شهرها و اطمینان از نبودن هم شهری ها و اقوام و.... یک مزیت است و دست آنها را برای جنگ شهری باز می کند و.... این که نتیجه گرفتید روسیه از جنگ فرسایشی استقبال می کند نا امیدم کرد اگر الان یه کشوری باشد که بشکن می زند روس گیر کرد و جنگ فرسایشی شد و وقتش است بطرف فیل با هر اسلحه ای و از هر مکانی شلیک کرد آمریکا است که نه تنها تلفات نمیدهد در حال احیای نقش برادر بزرگ که چه عرض کنم پدر بودن خودش در اروپا است
به ابراهیم قدیمی ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۷
خود شما فهمیدی داری چی میگی؟
ابراهیم قدیمی ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵
نرود میخ اهنین بر سنگ۔تقصیر میخ میست۔تقصیر سنگ است۔
حاج حسین ۰۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۳
اگر کسی مثل آقای جک دتش (Jack Detsch) خواسته باشد که آرزوهایش را به عنوان تحلیل سیاسی بخواهد به خورد مردم اروپا بدهد، این دلیل نمی شود که ما هم آن را به عنوان یک سند غیر قابل انکار به خورد خوانندگان خودمان در ایران هم بدهیم. این یک قضاوت شتابزده است. من فکر نمی کنم آقای پوتین و دم و دستگاهش گرفتار پوپولیسم شده و بی گدار به آب زده باشد و هنوز یک ماه از جنگ نگذشته ما به این تحلیل رسیده باشیم که او در اوکراین گرفتار شده است. او جنگ ترکیبی به راه انداخته و هدف در هم ریختن اعصاب ملتهای اروپایی است و می بینیم که تنگناهای تحمیل شده بر ملت های اروپا جواب داده و تحمل این وضعیت برای آنها روز به روز غیر قابل تحمل تر می شود. منتظر باشید.
علی ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۱
پهپادهای بایراکتار ترکیه ارتش روسیه رو زمینگیر کرده خسارات وحشتناکی به ارتش روس‌ وارد‌ کرده برنده این جنگ همین پهپادها هستند
دانش ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۲
از منظر سیاسی، تیم روسی عملکرد متوسطی داشته است [حداقل به نظر اینجانب، چنین رخ می‌نماید] در حوزه میدانی و تاکتیکی، نظامیان روسی از ضعف عملکردی و نداشتن پروتکل‌های مشخص در برخورد با شهروندان غیر مسلح اوکراینی و در وهله بعدی، نحوه برخورد با نیروهای مسلح اوکراینی، رنج می‌برند. آنچه بیش از پیش رخ می‌نماید، لزوم توجه به پیوست رسانه‌ای و مدیریت اخبار و اطلاعات در سطح جهانی؛ همزمان با پیشروی و درگیری‌های میدانی می‌باشد. نبرد کنونی میان روسیه و اوکراین، درس‌های بزرگی برای تصمیم‌گیران و مدیران سیاسی و همچنین فرماندهان کارآزموده ما می‌باشد تا بتوانیم در برخوردهای نظامی احتمالی آتی، نقاط ضعف‌هایی که در صحنه میدانی و سیاسی شاهدش بودیم را برطرف نموده و بتوانیم علاوه بر پیروزی در صحنه عملیاتی، در حوزه روانی و رسانه نیز دست پر را داشته باشیم.