سفری که موفق نبود

درس عبرت تلخ بایدن از سفر به خاورمیانه

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۳۴۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در نشست هفته گذشته با  اعضای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج  فارس، مصر، عراق و اردن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: شجاعت، از خود گذشتگی و فداکاری آمریکایی های خدمت کرده در خاورمیانه همچون فرزندم، سرگرد بیو بایدن و دوران خدمت وی در عراق، مورد ستایش آمریکایی هاست. چنین سخنانی مورد ستایش و تایید مخاطبان آمریکایی خواهد بود اما این گونه سخنان به خشم و نارضایتی گسترده مردم خاورمیانه و قربانیان جنگ های به راه افتاده بر پایه اسناد دروغین همچون کسب جنگ افزار های کشتار جمعی توسط صدام حسین و کمک وی به تروریست ها توسط امریکا در عراق می انجامید. جنگ عراق به ایجاد بحران غذایی و قحطی و جان باختن صدها هزار شهروند عراقی و آوارگی میلیون ها نفر دیگر شد. 
درس عبرت تلخ بایدن از سفر به خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه و تلاش وی برای تولید و صدور نفت خام بیشتر از سوی کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی برای برطرف ساختن نیازهای آمریکا و مقابله با بحران ناشی از افزایش قیمت انرژی در آمریکا به انتقاد های گسترده ای انجامید. اولین دیدار وی با محمد بن سلمان، ولیعهد کشوری که جو بایدن آن را منفور خوانده بود، به خشم و نارضایتی گسترده دموکرات ها انجامیده است.

برای کاهش انتقاد ها، جو بایدن از راهکار کهنه و تکراری مقصر جلوه دادن چین استفاده کرد و پکن را به اتخاذ اقدامات قهرآمیز متهم کرد و گفت: واشنگتن در خاورمیانه میدان را برای حضوری چین و روسیه خالی نخواهد کرد. 

در نشست هفته گذشته با  اعضای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج  فارس، مصر، عراق و اردن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: شجاعت، از خود گذشتگی و فداکاری آمریکایی های خدمت کرده در خاورمیانه همچون فرزندم، سرگرد بیو بایدن و دوران خدمت وی در عراق، مورد ستایش آمریکایی هاست.

چنین سخنانی مورد ستایش و تایید مخاطبان آمریکایی خواهد بود اما این گونه سخنان به خشم و نارضایتی گسترده مردم خاورمیانه و قربانیان جنگ های به راه افتاده بر پایه اسناد دروغین همچون کسب جنگ افزار های کشتار جمعی توسط صدام حسین و کمک وی به تروریست ها توسط امریکا در عراق می انجامید. جنگ عراق به ایجاد بحران غذایی و قحطی و جان باختن صدها هزار شهروند عراقی و آوارگی میلیون ها نفر دیگر شد. 

چنین فجایعی فقط به مردم عراق محدود نمی شود و مردم دیگر مناطق خاورمیانه نیز با عملکرد و نتایج حضور آمریکا در خاورمیانه همچون بمباران های مختلف و سرنگون ساختن حکومت لیبی پس از دست کشیدن حکومت این کشور از برنامه هسته ای خود و حملات هوایی و اعزام غیرقانونی نیرو به کشوری خارجی در سوریه و موضع گیری ناعادلانه واشنگتن در مناقشه  فلسطین و اسرائیلی ها آشنا هستند.

صرف نظر از تلاش بایدن و برخی از خبرنگاران آمریکایی برای ایجاد تنش میان چین و کشورهای خاورمیانه، مقام های عربستان سعودی بازیچه عملکردهای آمریکا نشدند و تلاش آمریکا برای ایجاد تنش را کاملا نادیده گرفتند. عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی به شبکه سی ان بی سی گفت: عربستان سعودی با ملت ها روابط برقرار می کند و ما برای هیچ کشوری امتیاز و برتری خاصی قائل نیستیم. وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: چین بزرگترین شریک تجاری عربستان است و این کشور دارای بازار گسترده انرژی است و خواهد بود و پکن بزرگترین سرمایه گذار در عربستان سعودی است و هر گونه درگیری با چین، برای جامعه جهانی مخرب خواهد بود.

مقام های عربستان سعودی، در پاسخ به انتقادهای واشنگتن از عربستان سعودی نیز به عملکردهای نادرست آمریکا و تاریخچه سرشار از خطای این کشور همچون برداشت های اشتباه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا از صدام و شکنجه زندانیان در بازداشتگاه ابوغریب و حمله پهپادی به کابل در ماه اوت سال گذشته و کشته شدن 10 شهروند افغان ازجمله 7 کودک بر اثر این حمله و فاجعه به جای مانده از خروج نابه‌هنگام نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از دو دهه حضور در این کشور اشاره کردند.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جو بایدن سفر بایدن به خاورمیانه عربستان سعودی عربستان و امریکا امریکا و عربستان سعودی محمد بن سلمان چین و عربستان نشست جده


( ۴ )

نظر شما :

محمد ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۲
جالب بود