تسلط چارلز به زبان عربی

پادشاه جدید انگلستان چه مواضعی درباره مسائل جهان اسلام دارد؟

۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۰۶ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
چارلز در میان افراد خاندان سلطنتی انگلستان بهتر از هر کسی با اسلام آشنایی دارد: «او علاقه بسیاری به اسلام دارد و قرآن را خوانده و دوره آموزش زبان عربی را هم گذرانده است».
پادشاه جدید انگلستان چه مواضعی درباره مسائل جهان اسلام دارد؟

دیپلماسی ایرانی: به موجب عرف قانونی انگلستان پادشاه و افراد خاندان سلطنتی موظف به حفظ بی‌طرفی و خودداری از اظهار نظر علنی در مسائل سیاسی هستند و مذاکرات پادشاه یا ملکه با نخست‌وزیر نیز باید محرمانه بماند.

به گزارش «الجزیره» این وضعیت باعث شده که اطلاع از مواضع و دیدگاه‌های سیاسی چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، دشوار باشد.

با وجود این، «رابرت جابسون»، در کتاب «چارلز هفتادساله، اندیشه، آرزوها و رؤیاها» تصویری از دیدگاه‌های سیاسی چارلز در زمان ولایت عهدی وی از جمله درباره حوادث مربوط به جهان اسلام و عرب ارائه کرده است.

حمله به عراق

بر اساس این کتاب، چارلز از مخالفان جدی مشارکت کشورش در حمله به عراق در سال 2003 بود.

او «جورج بوش»، رئیس جمهوری وقت امریکا، را «فاقد هوش لازم» می‌دانست و معتقد بود که شواهد کافی که توجیه‌کننده حمله به عراق باشد وجود ندارد و حتی «تونی بلر»، نخست‌وزیر وقت انگلستان، را «سگ مطیع بوش» خوانده بود.

در این کتاب تأکید شده که دیدارهای هفتگی بلر با ملکه برای تدارک حمله به عراق به جلسات درگیری لفظی میان چارلز و بلر تبدیل شد و وی در بیان مخالفت خود هیچ پرده‌پوشی به خرج نمی‌داد.

چارلز همچنین از عملکرد دولت امریکا که باعث شد فرصت طلایی برای رسیدن به راه حلی جانشین جنگ از دست برود انتقاد می‌کرد و به برخی چهره‌های سیاسی نزدیک به خود گفته بود: «دولت امریکا وحشتناک است، تونی بلر هم بینش سیاسی درستی ندارد».

بر اساس آنچه در این کتاب آمده، چارلز هیچ گاه به گزارش‌های اطلاعاتی بلر درباره دستیابی عراق به سلاح‌های کشتار جمعی اعتماد نکرد و همیشه می‌گفت که بلر به جای شنیدن حرف‌های بوش باید به حرف‌های دیگر رهبرانی که در پی راه حلی غیر از جنگ بودند گوش بدهد.

فلسطین

در آغاز سال 2020، چارلز سوم به عنوان اولین فرد از خاندان سلطنتی انگلستان به بیت لحم سفر کرد و در آنجا یک سخنرانی پر از احساسات ایراد کرد و نسبت به «فاجعه از میان رفتن حضور مسیحیان در فلسطین» هشدار داد.

در این کتاب تأکید شده که پادشاه انگلستان در گفت‌وگو با افراد نزدیک به خود بارها گفته که «برای خلاص شدن از تروریسم باید زهر اصلی را از میان برد» که منظورش حل و فصل مسئله فلسطین است.

به گفته نویسنده این کتاب، چارلز همواره خواستار راه حل واقعی برای مسئله فلسطین بوده که موجب تغییر اساسی در وضعیت خاورمیانه شود و معتقد است که این مسئله «عامل اصلی دشمنی با غرب» است.

بر اساس اطلاعات این کتاب، همین مواضع چارلز باعث شد که وی در سال 2018 از سفر به سرزمین‌های اشغالی خودداری کند و به جای وی پسرش ویلیام، ولیعهد کنونی، به منطقه برود.

علاقه‌مند به زبان عربی

بر اساس آنچه در این کتاب آمده، چارلز در میان افراد خاندان سلطنتی انگلستان بهتر از هر کسی با اسلام آشنایی دارد: «او علاقه بسیاری به اسلام دارد و قرآن را خوانده و دوره آموزش زبان عربی را هم گذرانده است».

چارلز سوم تقید خاصی دارد که نامه‌هایش به سران جهان عرب به زبان عربی نوشته شود و آنها را به عربی امضا کند.

او معتقد است که «اسلام به ما یاد می‌دهد که چگونه در جهان در کنار هم زیست کنیم، ضمن اینکه جهان اسلام دربردارنده یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های فکری و معنوی بشری است».

چارلز همچنین در عرصه حقوقی با تصمیم فرانسه درباره منع حجاب در اماکن عمومی مخالفت کرد و آن را خلاف حقوق بشر دانست.

او همچنین با تصمیم دولت انگلستان درباره انتقال مهاجران به رواندا نیز مخالفت کرد و در سخنانی در برابر مقامات کشورهای مشترک‌المنافع گفت که این تصمیم «بازتاب‌دهنده ارزش‌های انگلستان نیست». 

منبع: میدل ایست نیوز/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریتانیا انگلیس پرنس چارلز کینگ چارلز پادشاه بریتانیا اسلام زبان عربی فلسطین جهان اسلام شاه انگلیس


( ۹ )

نظر شما :

حمید ۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۰۳:۲۳
عجب رپورتاژی! خیلی احمق بوده که با جنگ با عراق مخالف بوده چون به نفع منافع بلند مدت انگلستان و امریکا در خاورمیانه و همچنین آغازی در سیاست مهار چین بوده، چطور مخالف بود! البته به نفع آنها و به ضرر ما مردم خاورمیانه. این روباه پیر برای خاورمیانه برنامه داره و باید عزبی رو حوب بلد باشه!