اوج گیری ناآرامی ها در سرزمین های اشغالی

عرین الاسود، بازیگر جدید معادلات فلسطین

۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۳۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از به شهادت رسیدن التمیمی درگیری‌های شدیدی میان نیروهای مقاومت فلسطین و سربازان اسرائیلی در شهر نابلس آغاز شد.گروه عرین الاسود (بیشه شیران) پس از شهادت التمیمی در بیانیه‌ای اسرائیل را به یک «شب خشم» و به دنبال آن «روز خشم» تهدید کرد. با این اقدامات عملا عرین الاسود، بازیگر جدید معادالات فلسطین به شمار می رود.
عرین الاسود، بازیگر جدید معادلات فلسطین

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: سرانجام پس از ۱۱ روز عملیات گسترده پاکسازی، عامل عملیات تیراندازی چند روز قبل در ایست بازرسی «شعفاط» را هدف قرار داده و وی را به شهادت رساندند.

آن گونه که خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، عدی التمیمی، جوان ۲۲ ساله فلسطینی عصر چهارشنبه گذشته به یکی از نیروهای گارد امنیتی اسرائیل در ورودی شهرکی در نزدیکی شهر قدس شلیک و وی را زخمی کرد، اما کمی بعد به ضربه گلوله این نیروها به شهادت رسید.ارتش اسرائیل از ۱۱ روز قبل عملیات پاکسازی گسترده‌ای را برای جستجوی التمیمی آغاز کرده بود، اما موفق به بازداشت وی نشده بود.

در همین حال عملیات اسرائیل طی چند روز گذشته به درگیری‌های شدیدی با ساکنان اردوگاه «شعفاط» و شهرک «عناتا» واقع در مجاورت آن تبدیل شده و چند تن از نزدیکان التمیمی نیز بازداشت شدند.

تهدید عرین الاسود

پس از به شهادت رسیدن التمیمی درگیری‌های شدیدی میان نیروهای مقاومت فلسطین و سربازان اسرائیلی در شهر نابلس آغاز شد.

گروه عرین الاسود (بیشه شیران) پس از شهادت التمیمی در بیانیه‌ای اسرائیل را به یک «شب خشم» و به دنبال آن «روز خشم» تهدید کرد. با این اقدامات عملا عرین الاسود، بازیگر جدید معادالات فلسطین به شمار می رود. این گروه اعلام کرد که نیروهایش در پاسخ به این اقدام اسرائیل، پیش از بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته در پایگاه نظامی «جبل جرزیم»، در نزدیکی ایست بازرسی شماره ۱۷ و نیز در نزدیکی شهرک «دیر شرف»، سه عملیات تیراندازی علیه نیروهای اشغالگر اجرا کردند.

همچنین نیروهای مقاومت، سربازان اسرائیلی مستقر در ایست «بیت ایل» واقع در شمال شهر «البیره» را هدف قرار داده و پایگاه «عوفر» واقع در غرب رام‌الله را هدف تیراندازی شدید خود قرار دادند. آنها به ایست بازرسی «الجملة» در شمال شهر جنین نیز حمله کردند.

 از یورش به جنین تا اعتصاب عمومی

فلسطینی‌ها در قدس اشغالی، کرانه باختری اشغالی و نوار غزه در اعتراض به شهادت التمیمی دست به اعتصاب عمومی زدند. در این راستا تمامی مغازه‌ها، پاساژها و مدارس قدس اشغالی و کرانه باختری تعطیل شده و گروه‌های ملی و اسلامی برای مقابله با اشغالگران فراخوان دادند.

در عین حال منابع فلسطینی دیروز جمعه اعلام کردند، در جریان یورش ارتش اسرائیل به شهر جنین یک فلسطینی شهید و سه تن دیگر زخمی شدند.به گزارش فلسطین الیوم، این منابع گفتند، صلاح بریکی، جوان ۱۹ ساله فلسطینی در اثر تیراندازی نیروهای صهیونیستی در جریان یورش آنها به شهر جنین کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

به گفته این منابع، نیروهای اشغالگر به مرکز شهر جنین یورش برده و وارد چند ساختمان شده و تک تیراندازهای خود را روی پشت بام این ساختمان‌ها مستقر کردند که به وقوع درگیری با جوانان فلسطینی و تیراندازی از سوی نظامیان صهیونیستی منجر شد و در اثر آن چهار تن به شدت زخمی شدند.

در پی این درگیری، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، صلاح بریکی در اثر جراحتی که در درگیری با نیروهای اسرائیل برداشته بود، به شهادت رسید.نیروهای صهیونیستی جوان فلسطینی «براء کفاح علاونه» را نیز پس از یورش به منزلش در جنین بازداشت کردند.

با شهادت صلاح بریکی شمار شهدای فلسطینی در اثر تیراندازی نیروهای اسرائیل از ابتدای ماه میلادی (اکتبر) جاری به ۱۷۵ تن (۱۲۴ تن در کرانه باختری و ۵۱ تن در نوار غزه) رسیده است که ۴۱ تن از آنها کودک هستند.
همچنین هلال احمر فلسطین اعلام کرد، این سازمان ۱۰۲ زخمی را در جریان درگیری‌هایی که روز پنجشنبه در نابلس، عزون و اردوگاه الفوار در کرانه باختری رخ داد، درمان کرده است.

 یک رزمایش

به موازات اوج یافتن درگیری ها و تهدیدات عرین الاسود، ارتش اسرائیل پنج‌شنبه فته گذشته از آغاز یک مانور نظامی یک‌ هفته‌ای در شمال اراضی اشغالی خبر داد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، در بحبوحه تنش‌ها با حزب‌الله لبنان از پنج شنبه یک مانور نظامی یک‌ هفته‌ای را در شمال اراضی اشغالی آغاز کرد. ارتش اسرائیل با اشاره به اینکه این مانورها پنج‌شنبه هفته جاری به پایان خواهند رسید، تاکید کرد: «پیش‌بینی می‌شود صدای انفجارهایی در منطقه شنیده شوند.»

ارتش اسرائیل همچنین گزارش داد: «مانورها از قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده و بر اساس ارزیابی جدیدی انجام نمی‌شوند.» ارتش اسرائیل در هفته جاری نیز مانور بزرگی در صحرای النقب، منطقه وادی عربه و شهر ایلات واقع در جنوب اراضی اشغالی داشت.

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل عرین الاسود جنین نوار غزه مانور نظامی


( ۱۲ )

نظر شما :

ایرانی ۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۵
175 کشته و 102 زخمی در کمتر از سه هفته.. این شرایط «عادی» زندگی ملت فلسطین برای ده ها زیر سایه ی استعمار ا‌شغالگران غربی ست، که بعضی ها در ایران سنگشان را به سینه می زنند.