اسرائیل در نخستین تلاش برای جنگ زمینی شکست خورد

عقب نشینی به پشت دیوارهای غزه

۰۱ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ارتش رژیم صهیونیستی پس از بیش از یک  هفته تهدید مردم غزه به انجام عملیات زمینی و ورود به غزه، عصر دیروز به تکاپو افتاد تا چنین حمله ای را آغاز کند اما در همان گام نخست شکست خورد و عقب نشینی کرد. گردان‌های شهیدعزالدین قسام در بیانیه‌ای خبردادند، روز گذشته یک نیروی زرهی صهیونیستی چند متر از دیوار مرزی در شرق خان یونس عبور کرد و وارد نوار غزه شد اما با کمین نیروهای قسام مواجه شده و عقب‌نشینی کرد.
عقب نشینی به پشت دیوارهای غزه

دیپلماسی ایرانی: ارتش رژیم صهیونیستی پس از بیش از یک  هفته تهدید مردم غزه به انجام عملیات زمینی و ورود به غزه، عصر دیروز به تکاپو افتاد تا چنین حمله ای را آغاز کند اما در همان گام نخست شکست خورد و عقب نشینی کرد. گردان‌های شهیدعزالدین قسام در بیانیه‌ای خبردادند، روز گذشته یک نیروی زرهی صهیونیستی چند متر از دیوار مرزی در شرق خان یونس عبور کرد و وارد نوار غزه شد اما با کمین نیروهای قسام مواجه شده و عقب‌نشینی کرد.

به گزارش ایرنا، در ادامه بیانیه گردان‌های شهیدعزالدین قسام آمده است: «مجاهدان شاخه نظامی حماس فوراً نیروی نفوذی دشمن را محاصره کرده و دو بولدزر و یک تانک آن را نابود کرده و نیروهای صهیونیستی را مجبور به عقب‌نشینی از منطقه و بازگشت به آن سوی دیوار مرزی کردند و سپس به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشتند.»

تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود به نوار غزه در حالی اتفاق افتاد که اندکی پیش از آن، لوید آستین، وزیر جنگ امریکا با اذعان به دشواری حمله زمینی به غزه، اعلام کرده بود، حمله زمینی به غزه ممکن است به دلیل تونل‌های ساخته شده توسط حماس بسیار سخت و دشوار شود. به گزارش ایسنا، وزیر جنگ امریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای بی‌سی» تأکید کرده بود: «حمله زمینی به غزه ممکن است به دلیل تونل‌های ساخته شده توسط حماس دشوارتر باشد.»

در همین راستا، «اسحاق بریک» سرلشکر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت: «ورود به غزه اکنون یک دام است، تلفات سنگینی به جا خواهد ماند و این جنگ بسیار طولانی خواهد شد، باید به محاصره غزه و بمباران آن ادامه داد و پس از آن حمله زمینی را آغاز کرد.»

پس از غزه نوبت به کرانه باختری رسید

با ورود به سومین هفته تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، نکته‌ای که کمتر به آن پرداخته شده وضعیت فلسطینیان ساکن کرانه باختری است که به نوعی تحت‌الشعاع قرار گرفته است، در حالی که این بخش از مردم فلسطین هم پا به پای غزه متحمل جنایت و تجاوز شده‌اند. از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 7 اکتبر، ده‌ها نفر در کرانه باختری به دست نیروهای صهیونیست یا شهرک‌نشینان به شهادت رسیده‌اند. پیرو این موضوع و در تازه‌ترین حملات، رژیم صهیونیستی همزمان با موج دستگیری‌ها در کرانه باختری، پس از نزدیک به دو دهه بامداد یکشنبه اقدام به بمباران ساحل غربی رود اردن کرد. هدف این بمباران یک مسجد در اردوگاه جنین بود.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مسجد«الانصار» در اردوگاه جنین واقع در کرانه باختری را بمباران کردند که البته به گفته منابع خبری، منزل پشت این مسجد نیز بمباران شده است. خبرنگار الجزیره با بیان اینکه نیروهای اشغالگر پس از هدف قرار دادن مسجد الانصار در محله الدمج در اردوگاه جنین، نیروی کمکی نظامی به حومه و ورودی جنین اعزام کردند، خاطرنشان کرد که آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) به ساکنان این شهر هشدار داد از اردوگاه جنین و از مواضع نیروهای اسرائیلی دوری کنند.

در همین ارتباط، خبرنگار شبکه العالم در جنین نیز گفت: «هنگام حمله ارتش رژیم صهیونیستی گروهی از جوانان در مسجد حضور داشتند و دو جوان اولی به نام محمد زیدان ابوالعبد از اردوگاه جنین و نفر دوم که هنوز هویتش مشخص نیست به شهادت رسیدند و سه نفر نیز مجروح شدند.» بنا بر این گزارش، مسجد الانصار در ژوئن گذشته شاهد درگیری‌های سختی بود به گونه‌ای که رزمندگان مقاومت با نیروهای اشغالگر نبرد شدیدی کرده و به پیروزی‌هایی دست یافتند.

همزمان با حمله به مسجد، صدای انفجار در دیگر مناطق اردوگاه جنین نیز شنیده شد. طبق آخرین آمار ارسالی، هلال احمر فلسطین اعلام کرد، در این حمله 5 نفر شهید و چند نفر دیگر مجروح شدند. منابع خبری همچنین اعلام کردند، ارتش رژیم صهیونیستی بعد از بمباران این مسجد نیروهای خود را به ورودی‌های اردوگاه جنین در کرانه باختری اعزام کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که مسجد الانصار توسط جنگنده این ارتش هدف قرار گرفته است.

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که در عملیات مشترک با شین بت، تونل زیر مسجد الانصار در شهر جنین را هدف قرار داده است. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ خود در توجیه حمله وحشیانه‌اش به یک مسجد مدعی شد: «در این تونل گروهی وابسته به جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی حضور داشتند که در ماه‌های گذشته حملاتی را انجام داده و قصد انجام عملیات علیه اسرائیل را داشته‌اند.» ارتش این رژیم افزود: «بر اساس داده‌های اطلاعاتی، این گروه حمله قریب‌الوقوع به اسرائیل را برنامه‌ریزی کرده بود.»
 
شنبه خونین کرانه باختری

تجاوزات صهیونیست‌ها تنها به دیروز یکشنبه محدود نبود. ساکنان کرانه باختری هفته جاری را با حمله بی‌سابقه اشغالگران به اریحا آغاز کردند. در این باره روز شنبه صهیونیست‌ها یورش‌ها و بازداشت‌هایی را در مناطق مختلف کرانه باختری انجام داده و به شهرک‌ها و روستاهای نابلس از جمله قصره، برقه، یتما و بیتا یورش بردند، آنها در بیتا، به منازل اسید فرحات، نظام فرحات و براء برکات یورش برده و آنها را بازداشت کردند، علاوه بر این اشغالگران به اردوگاه بلاطه نیز یورش بردند که متعاقباً درگیری‌هایی در آنجا شکل گرفت. در درگیری‌های بامداد روز شنبه در اریحا دو جوان فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست زخمی شده و تعدادی دیگر از آنها بازداشت شدند. ایسنا به نقل از منابع فلسطینی گزارش داد که در رام‌الله نیروهای اشغالگر به شهرک‌های المزرعه، رنتیس و عاروره یورش برده و درگیری‌هایی میان نیروهای مقاومت و اشغالگران شکل گرفت و سربازان صهیونیست از گلوله واقعی علیه مردم استفاده کردند، همچنین آنها به محله «سطح مرحبا» در شهر البیره یورش بردند.

طبق اظهارات منابع فلسطینی، تعداد زیادی از سربازان صهیونیست در ایست بازرسی ۱۶۰ واقع در نزدیکی مسجد ابراهیمی در الخلیل و تعدادی از آنها در منطقه «جبل کرباج» واقع در جنوب الخلیل مستقر شدند. اشغالگران در منطقه «وادی شاهین» در شهر بیت لحم واقع در جنوب کرانه باختری هدف تیراندازی قرار گرفتند. در جریان درگیری‌ها و یورش‌های دشمن صهیونیستی به شهرک بیتونیا در غرب رام‌الله، دو کودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

همین‌طور در راهپیمایی‌هایی در کرانه باختری که برای اعلام حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مقاومت در نوار غزه برگزار شد، درگیری‌هایی میان فلسطینی‌ها و اشغالگران شکل گرفت که در نتیجه آن تعدادی شهید و زخمی شدند. در راهپیمایی بزرگی که از مسجد النصر آغاز شد، اشغالگران گلوله واقعی و گاز اشک‌آور به سمت شرکت‌کنندگان شلیک کردند که در نتیجه آن عدی فواز منصور ۱۷ ساله به شهادت رسید و ۱۵ فلسطینی دیگر زخمی شدند. در درگیری‌هایی که در منطقه النقاره در شهرک بیت فوریک در شرق نابلس شکل گرفت نیز ۲۰ فلسطینی زخمی شدند.
 
حمله به دو اردوگاه

در ادامه حملات روز شنبه صهیونیست‌ها به کرانه باختری، خبرگزاری قدس پرس به گفته برخی منابع محلی در اریحا گزارش داد که بامداد روز شنبه و در پی یورش نیروهای اشغالگر صهیونیستی به دو اردوگاه عقبه جبر و عین السلطان در این شهر، واقع در شرق کرانه باختری، دو جوان فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران زخمی شده و تعدادی دیگر نیز بازداشت شدند. به گفته این منابع، اشغالگران با گلوله واقعی به سمت جوانان فلسطینی شلیک کردند که در نتیجه آن یکی از آنها از ناحیه کمر و دومی از ناحیه دست زخمی شد، همچنین اشغالگران خمیس الصرفندی، کارمند دانشگاه الاستقلال را از اردوگاه عقبه جبر و یک جوان فلسطینی به نام سلیمان ابو رومی را از منزلش در اریحا بازداشت کردند.

منابع یاد شده اظهار کردند، اشغالگران همراه با یک دستگاه بولدوزر به منزل ماهر شلون اسیر ۴۴ ساله فلسطینی واقع در اردوگاه عقبه جبر یورش برده و مقدمات تخریب آن را آغاز کردند. همچنین آنها به خانواده محمود عید، جوان فلسطینی ساکن اردوگاه عین السلطان حکم بازرسی نشان داده و به تعدادی دیگر از خانه‌های واقع در اردوگاه یورش برده و آنها را تفتیش کردند. باشگاه اسرای فلسطین اعلام کرد، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی طی ساعات گذشته ۷۸ فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کردند.
 
شهادت نوجوان فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها در اریحا

نوجوان فلسطینی در حمله اشغالگران به شهر اریحا در کرانه باختری به شهادت رسید. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، منابع محلی اعلام کردند، محمد عواجنه نوجوان فلسطینی در جریان یورش نظامیان اشغالگر اسرائیلی به اردوگاه عقبه جبر در اریحا به ضرب گلوله به شهادت رسیده است. در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه عقبه جبر ۴ نفر هم زخمی شدند.

محمد عواجنه ۱۷ ساله از جوانان فلسطینی شهر اریحا که در یورش بامداد دیروز اشغالگران صهیونیست زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحت به شهادت رسید. اشغالگران به اردوگاه‌های عقبه جبر و عین السلطان در شهر اریحا یورش برده و منزل ماهر شلون، اسیر فلسطینی واقع در اردوگاه عقبه جبر را منفجر کرده و تعدادی از فلسطینی‌ها در این دو اردوگاه و شهر را بازداشت کردند.

اشغالگران خانه دو طبقه ماهر شلون را منفجر کردند و بر اثر این انفجار خانه‌های اطراف آن نیز آسیب دیدند. رژیم صهیونیستی یکم مارس شلون را بازداشت کرد و ششم همان ماه به منزل او بازگشت و به آنجا یورش برد. شلون فوریه گذشته در یک عملیات تیراندازی در نزدیکی بحر المیت یک شهرک‌نشین را از پا درآورده بود.

اشغالگران همچنین روز شنبه بیش از ۹۰ فلسطینی را در شهرها، روستاها و اردوگاه‌های مختلف کرانه باختری بازداشت کردند که شامل اسرای آزاد شده، فعالان و بازداشتی‌های سیاسی سابق تشکیلات خودگردان بود. علاوه بر این، اشغالگران دیروز به منزل خانواده صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس واقع در شهرک عاروره در شمال رام‌الله یورش برده و آن را به پایگاهی نظامی تبدیل کرده و یک بنر تحریک‌آمیز روی آن نصب کردند که نوشته شده، «اینجا خانه صالح محمد سلیمان العاروری بود که تبدیل به پایگاه ابو النمر اطلاعات اسرائیل شده است.»

علی محمود خصیب، رئیس شورای شهرک عاروره در این خصوص به العربی الجدید گفت: به منزل شیخ العاروری یورش برده و آنجا به یک پایگاه نظامی تبدیل شده است. خصیب در ادامه گفت: از بامداد دیروز به شهرک یورش برده شد و بازداشت‌ها تا این لحظه ادامه دارد و ما نمی‌توانیم تعداد آنها را مشخص کنیم، چرا که نیروهای اشغالگر هنوز عقب‌نشینی نکرده‌اند.
 
آمارها چه می‌گویند؟

با توجه به حملات بی‌وقفه صهیونیست‌ها به کرانه باختری طی 16 روزی که از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد، وزارت بهداشت فلسطین با احتساب 5 شهید دیروز یکشنبه در جریان بمباران مسجدی در جنین، مجموع شهدای کرانه باختری را ۹۰ نفر اعلام کرد. طبق این آمار بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی دیگر به ضرب گلوله اشغالگران و شهرک‌نشین‌ها زخمی شده و تا روز جمعه نیز تعداد بازداشتی‌ها در کرانه باختری از عدد ۹۳۰ نفر عبور کرده است. البته سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر از بازداشت ۴۵۰ فلسطینی در کرانه باختری از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» به بهانه همکاری با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خبر داد.

 سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، نیروهای این ارتش ۴۵۰ نفر از نیروهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را بازداشت کرده‌اند، اعلام کرد، این ارتش عملیاتش در نوار غزه را برای کاهش خطر از نیروهایش در مرحله آتی تشدید کرده است. طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، در مقابل، مؤسساتی که به امور مسجدالاقصی رسیدگی می‌کنند، اعلام کردند، اشغالگران ۱۱۳۰ مورد بازداشت از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی اجرا کرده‌اند. البته الجزیره آمارهای فراتر از این اعداد و ارقام ارائه می‌کند. این شبکه قطری به نقل از مقامات فلسطینی گفته که از هفتم اکتبر و با آغاز عملیات طوفان الاقصی تا کنون صهیونیست‌ها حدود چهار هزار کارگر غزه و بیش از هزار نفر را در کرانه باختری دستگیر کرده‌اند.
به گفته الجزیره، اشغالگران طی دو هفته گذشته و پس از آغاز بمباران نوار غزه، آنقدر فلسطینی را دستگیر کرده‌اند که تعداد فلسطینیان بازداشتی به دو برابر رسیده است. پیرو این نکته و تا قبل از هفتم اکتبر، حدود ۵۲۰۰ فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بودند و اکنون این آمار تا بعدازظهر پنجشنبه به بالای ده هزار نفر رسیده است. به گفته مقامات و گروه‌های حقوق بشر در دو هفته گذشته، اسرائیل حدود چهار هزار کارگر غزه را که در سرزمین‌های اشغالی کار می‌کردند، دستگیر کرده و در پایگاه‌های نظامی نگهداری می‌کند. این در حالی است که صهیونیست‌ها به طور جداگانه، ۱۰۷۰ فلسطینی دیگر را نیز در حملات شبانه ارتش در کرانه باختری و قدس شرقی دستگیر کرده‌اند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه کرانه باختری رود اردن حماس جنین رام الله


( ۲ )

نظر شما :