طرابلس مرکز رشد گروه های افراطی

پیوستن جوانان لبنانی به داعش به علت فقر شدید

۱۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۵۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
از ماه آگوست گذشته، مردم طرابلس در مورد ناپدید شدن مردان جوان از شهر که فاقد فرصت های شغلی و خدمات اولیه است، صحبت کرده اند، در حالی که لبنان دو سال است که شاهد یک بحران اقتصادی بی سابقه بوده که بانک جهانی آن را به عنوان یکی از بدترین بحران ها در جهان از سال ۱۸۵۰ تاکنون به شمار آورده است.
پیوستن جوانان لبنانی به داعش به علت فقر شدید

دیپلماسی ایرانی: هنگامی که «زکریا العدل»، جوان لبنانی از شهرش در شمال لبنان ناپدید شد، خانواده اش گمان کردند که وی برای فرار از سختی زندگی به آن سوی دریا مهاجرت کرده است، ولی آخرین چیزی که انتظارش را داشتند این بود که خبر پیوستن او به گروه تروریستی داعش و قتل او در عراق به گوش آنها برسد.

زکریا که 22 سال داشت، یکی از هشت جوانی است که خانواده هایشان از ماه دسامبر گذشته از قتل آنها در عراق باخبر شده اند.

آنها از جمله ده‌ ها مرد جوانی بودند که از تابستان خانه ‌های خود را در فقیرترین و محروم‌ ترین محله ‌های شهر طرابلس در لبنان ترک کردند تا اینکه بعدا بر اساس گفته منابع امنیتی مشخص شد که در مقابل حقوق های بسیار بالا به گروه تروریستی داعش ملحق شده اند.

خانواده زکریا اصرار می کنند که وی هیچ ارتباطی با گروه تروریستی داعش نداشته است و تنها دغدغه او تامین معیشت خانواده اش بوده است.

طرابلس همواره مرکز رشد گروه های افراطی بوده است که پس از آغاز جنگ در سال 2011 از مخالفان سوری حمایت کرده اند یا در کنار آنها جنگیده اند، همچنین بارها با ارتش لبنان درگیر شده اند که منجر به قتل ده ها سرباز شده است و این گروه ها به دست داشتن در حملات تروریستی در داخل و خارج طرابلس متهم هستند.

«علی العدل»، برادر زکریا می گوید: هنگامی که زکریا ناپدید شد گمان کردیم که به دنبال مهاجرت غیرقانونی به کشور سوئد است، همان طور که صدها نفر از مردم منطقه در ماه های اخیر به دلیل شرایط سخت زندگی به این کار اقدام کردند.

وی در ادامه می افزاید که زکریا برای تامین معیشت خود با چرخ دستی سبزی و سپس ماهی و ذرت می فروخت و با اندوه ادامه می دهد که او به دلیل فقر رفت.

غفران که نیاز به عمل فوری قلب دارد و فرزندانش توان مالی آن را ندارند نتوانست جلوی اشک هایش را بگیرد.

وی دست هایش را بر روی صورتش گذاشته و برای سرنوشت پسرش که به گفته او غریبانه مرده است حسرت می خورد.

از ماه آگوست گذشته، مردم طرابلس در مورد ناپدید شدن مردان جوان از شهر که فاقد فرصت های شغلی و خدمات اولیه است، صحبت کرده اند، در حالی که لبنان دو سال است که شاهد یک بحران اقتصادی بی سابقه بوده که بانک جهانی آن را به عنوان یکی از بدترین بحران ها در جهان از سال 1850 تاکنون به شمار آورده است.

یک منبع امنیتی تخمین می ‌زند که تعداد افرادی که تاکنون به این سازمان تروریستی پیوسته ‌اند 48 نفر بوده است.

وی در ادامه می افزاید که یکی از اهالی شهر که با گروه تروریستی داعش در ارتباط است و خارج از لبنان زندگی می کند در پیوستن بیشتر این جوانان به این گروه تروریستی نقش داشته است.

این منبع معتقد است که دلایل مادی علت اصلی پیوستن جوانان به این گروه تروریستی است که به آنها وعده پرداخت حقوق های بسیار بالا تا سقف پنج هزار دلار در ماه را می دهد.

فروپاشی اقتصادی که مردم لبنان دو سال است با آن دست و پنجه نرم می کنند، درد و رنج ساکنان طرابلس را تشدید کرده است که بیش از نیمی از آنها پیش از شروع این بحران زیر خط فقر بوده اند.

در بغداد، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق گفت که کشورش در حال بررسی اطلاعاتی است که از طرف لبنانی در مورد این پرونده دریافت کرده است.

در لبنان، هزاران نفر از اهالی طرابلس و اطراف آن به اتهام تروریسم زندانی هستند و اکثر آنها سال ها بدون محاکمه در زندان به سر می برند و خانواده های آنها از دولت می خواهند که آنها را عفو کنند.

در محله فقیرنشین وادی النحله، هفته گذشته مادر عمر سیف از مرگ او مطلع شد.

مادر عمر، دولت لبنان را مسئول آنچه بر پسرش گذشته است می داند در نتیجه ناتوانی در مدیریت بحران های پی در پی کشور از یک سو و بی عدالتی بر مردم طرابلس به علت تحت پیگرد قانونی قرار دادن در پرونده های امنیتی از سوی دیگر.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان تروریست تروریسم مبارزه با تروریسم داعش فقر شدید پیوستن به داعش طرابلس شهر طرابلس اقتصاد لبنان سقوط اقتصاد لبنان


( ۷ )

نظر شما :