سردبیری نیویورک‌تایمز:

با این دولت نتانیاهو اسرائیل در خطر است

۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۴۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
این روزنامه در مقاله ای با عنوان «دموکراسی در کشور یهود در خطر» است خاطرنشان کرد: دولت راست افراطی که به زودی به رهبری بنیامین نتانیاهو قدرت را در دست خواهد گرفت، نمایانگر تفاوتی کیفی و نگران کننده با تمام دولت های دیگر در تاریخ اسرائیل است.
با این دولت نتانیاهو اسرائیل در خطر است

دیپلماسی ایرانی: هیئت تحریریه «نیویورک تایمز» روز شنبه مقاله ای را منتشر کرد که در آن دولت بنیامین نتانیاهو را "تهدیدی برای آینده اسرائیل" توصیف می کند.

این روزنامه در مقاله ای با عنوان «دموکراسی در کشور یهود در خطر» است خاطرنشان کرد: دولت راست افراطی که به زودی به رهبری بنیامین نتانیاهو قدرت را در دست خواهد گرفت، نمایانگر تفاوتی کیفی و نگران کننده با تمام دولت های دیگر در تاریخ اسرائیل است.

نیویورک تایمز با هشدار نسبت به این که دولت نتانیاهو تهدیدی بزرگ برای آینده اسرائیل، رویکردش، امنیتش و حتی ایده یک سرزمین یهودی است گفت: با وجود اینکه نتانیاهو از حمایت رای دهندگان اسرائیلی برخوردار است، پیروزی ائتلاف او محدود بوده و نمی توان آن را به عنوان یک اختیار گسترده برای دادن امتیاز به احزاب افراطی ملی گرا و مذهبی تلقی کرد.

سرمقاله این روزنامه با اشاره به اینکه دولت بعدی اسرائیل دستیابی به راه حل "دو دولت" را از نظر نظامی و سیاسی غیرممکن می سازد، از دولت آمریکا خواست تا تمام توان خود را در حمایت از جامعه ای که با حقوق برابر و حاکمیت قانون اداره می شود به کار بگیرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه نتانیاهو اکنون با برآوردن بیشتر خواسته‌ های عناصر سیاسی افراطی در اسرائیل ، تمام تلاش خود را برای ماندن در قدرت به خرج می دهد، گفت: بازگشت نتانیاهو به عنوان نخست ‌وزیر، یک سال و نیم پس از برکناری ‌اش، را نمی‌توان از پرونده‌های فسادی که به او منتسب است جدا کرد.

دولت آینده که متشکل از احزاب راست افراطی خواهد بود، خواستار گسترش و قانونی شدن شهرک‌ ها به‌ گونه‌ ای است که تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری را غیرممکن کند. همچنین خواستار تغییر وضعیت موجود در قدس است، اقدامی که تهدید برای ایجاد دور جدیدی از خشونت و تشدید تنش و تضعیف اختیارات دادگاه عالی اسرائیل است و به کنیسه این امکان را می دهد که با به حاشیه بردن دادگاه، هر اقدامی مرتکب شود.

نیویورک تایمز افزود: این حرکت ها نگران کننده است و مقامات آمریکا باید این را اعتراف کنند. پاسخ اصلی دولت بایدن تاکنون، سخنرانی محتاطانه «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور بوده است که گفته بود ایالات متحده با سیاست های اسرائیل همکاری خواهد کرد، نه با افراد.

این روزنامه افزود: دولتی که در شرف تصدی مسئولیت است، تنها تکرار ائتلاف های بی ثبات و در حال تغییری نیست که پس از چهار انتخابات بی نتیجه گذشته رخ داده است. این ائتلاف ‌ها، مانند بسیاری از ائتلاف ‌های قبلی، اغلب شامل احزاب مذهبی یا ملی‌گرای حاشیه‌ای بودند. اما معمولاً توسط احزاب سیاسی میانه ‌رو تر یا حتی نتانیاهو در طول پانزده سال نخست ‌وزیری اش، تحت نظر بوده اند.

این روزنامه هشدار داد که همه اینها اکنون در خطر است. احزاب راست از اکثریت مطلق در کنیسه برخوردارند و نتانیاهو که امیدوار است دولت جدید، او را از محاکمه و زندان احتمالی نجات دهد، در اختیار آنهاست.

نیویورک تایمز افزود: این تنها یک چرخش ناامید کننده برای یک متحد قدیمی نیست. روابط میان اسرائیل و ایالات متحده همیشه به گونه ای بوده که از تعاریف سنتی از اتحاد نظامی یا دوستی دیپلماتیک فراتر رفته است. مجموعه ارزش های پایدار و مشترک، پیوندهای قوی و مختلفی را ایجاد کرده است. حمایت آمریکا از اسرائیل نشان دهنده احترام دو کشور به آرمان های دموکراتیک است. جناب بایدن و آقای نتانیاهو باید تمام تلاش خود را برای انجام مجدد این تعهد به کار گیرند.

منبع: نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو نتانیاهو اسرائیل نیویورک تایمز دولت راست افراطی در اسرائیل امریکا و اسرائیل جو بایدن


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۶
دولت های اسرائیل از دید خارجی ومخصوصا همسایگان و فلسطینیان یک چهره دارند۔راست افراطی وراست وچپ ندارند۔اگر کمی از روش متعارف خارج شوند رئیس دولت به سرنوشت اسحاق رابین دچار میشود۔ بد جوری سیاست مداران مستقل فکر را ترساندند۔دولت اسرائیل یک دولت نظامی داخلی وخارجی است که ظاهر امر رئیس دولت غیر نظامی وحزبی است که از هر نظامی نظامی تر است حتی امریکا۔هیچگاه فکر کرده اید احزاب اسرائیل از دو حزب فراگیر لیکود وکارگر یک باره بیش از ده گروه سیاسی شد۔