چرا مسجد الاقصی این قدر حساس است؟

نماد ناامیدی و خشم انباشته شده

۲۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در طول دهه گذشته، همه قیام های بزرگ فلسطینی ها از این جا شروع شده اند. فراتر از جایگاه مذهبی و نمادین، مسجد الاقصی به عنوان مکان آشکار کننده ناامیدی و خشم انباشته شده در طول سال ها عمل می کند. تشکیل دولت جدید اسرائیل می تواند تنش ها را بیشتر کند.
نماد ناامیدی و خشم انباشته شده

نویسنده: ژان فیلیپ لوفیف

دیپلماسی ایرانی: محوطه مسجدالاقصی یا کوه معبد، سومین مکان مقدس اسلام و مقدس ترین مکان یهودیان که وزیر امنیت ملی جدید اسرائیل از آن بازدید کرده، کانون درگیری اسرائیل و فلسطین است.

در طول دهه گذشته، همه قیام های بزرگ فلسطینی ها از این جا شروع شده اند. فراتر از جایگاه مذهبی و نمادین، مسجد الاقصی به عنوان مکان آشکار کننده ناامیدی و خشم انباشته شده در طول سال ها عمل می کند. تشکیل دولت جدید اسرائیل می تواند تنش ها را بیشتر کند.

این مکان که یهودیان آن را کوه معبد می نامند، مقدس ترین مکان در یهودیت و سومین مکان مقدس در اسلام پس از مکه و مدینه است. این محوطه 14 هکتاری در ارتفاعات بخش شرقی شهر بیت المقدس است که از زمان جنگ شش روزه در ژوئن 1967 توسط اسرائیل اشغال شده بود، سپس در سال 1980 ضمیمه شد و فلسطینی ها می خواهند آن را پایتخت کشوری کنند که آرزوی آن را دارند.

این مکان که مسلمانان آن را «الحرم الشریف» یا به‌طور ساده «الاقصی» نامیده‌اند، قبه‌الصخره را در خود جای داده است که [حضرت] ابراهیم (ع) پسرش را برای قربانی کردن به آن جا برد. و حضرت محمد (ص) از آن جا به آسمان عروج کرد. در جنوب محوطه، مسجد الاقصی قرار دارد که در قرن هفتم، پس از تصرف بیت المقدس توسط عمر ساخته شد.

با وجود تصرف بیت المقدس شرقی توسط ارتش اسرائیل در سال 1967، این محوطه همچنان توسط بنیادی اسلامی که توسط اردن تأمین مالی و مدیریت می شود، اداره می شود. نگهبانان این بنیاد مسئول نظارت بر رعایت قوانین مذهبی هستند، اما امنیت آن توسط پلیس اسرائیل تامین می شود.

طبق شرایط تاریخی که دولت اسرائیل در سال 1967 متعهد به رعایت آن شد، مسلمانان می توانند در هر زمان از شبانه روز به آنجا بروند و یهودیان می توانند در زمان های معین، تحت نظارت دقیق از طریق دروازه مغرب به آن دسترسی داشته باشند، اما مجاز به دعا خواندن در آنجا و یا ورود به آن با داشتن نمادهای مذهبی نیستند. در سال‌های اخیر، افراط‌گرایان مدعی این حق بوده‌اند و دفعات متعددی به آنجا می‌روند تا در آن جا دعا بخوانند.

حضور فزاینده این بازدیدکنندگان و مراسمی که برخی در آنجا به طور مکرر انجام می دهند، تنش هایی را با مسلمانان برمی انگیزد. مسلمانان می ترسند دولت یهود شرایط دسترسی را فراهم کند و قوانین را تغییر دهد، همانطور که ایتمار بن غفیر ادعا می کند.

حقوق برابر ممکن است یک خواسته مشروع به نظر برسد، اما اگر فلسطینی‌ها به شدت با آن مخالفت می‌کنند، به این دلیل است که می‌دانند اسرائیلی‌ها قصد دارند به‌تدریج آنها را از شهر قدیمی بیرون برانند؛ بر اساس الگوی آنچه در الخلیل روی داد.

تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه سفر ایتمار بن غفیر هشدار داد که هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود در محوطه مسجدالاقصی اعلان جنگ تلقی خواهد شد. در واقع، بیشتر ابتکارات اسرائیل در این مکان واکنش های خشونت آمیزی را به همراه داشته است.

در سال 1996، گشایش یک دسترسی جدید به تونلی که از نزدیکی محوطه مسجدالاقصی می گذرد، از سوی فلسطینی ها به عنوان هتک حرمت به این مکان مقدس تلقی و باعث درگیری هایی شد که طی سه روز بیش از 80 کشته بر جا گذاشت.

بیست و هشتم سپتامبر 2000، دیدار آریل شارون، رهبر مخالفان و رهبر جناح راست اسرائیل، از آن، آغازگر انتفاضه دوم، قیام فلسطینی ها بود.

ژوئیه 2017، نصب فلزیاب در چندین ورودی این مکان درگیری های جدیدی را باعث شد. ده روز پس از نصب آنها، دولت بنیامین نتانیاهو باید تصمیم می گرفت که آنها را از بین ببرد تا بحران را خنثی کند.

ماه مه 2021، پس از چند روز تنش شدید، حمله یهودیان، از جمله ایتمار بن غفیر، به مناسبت نمایش نیروی ملی گرایان و سرکوب اسرائیل علیه فلسطینی ها در داخل مسجد الاقصی را شاهد بود که باعث شلیک موشک حماس و جنگ یازده روزه در غزه شد.

بهار سال 2022، مداخله نیروهای اسرائیلی در محوطه مسجدالاقصی و ورود آنها به مسجد الاقصی برای بیرون راندن جوانان فلسطینی مصمم به «دفاع» از آن، پس از فراخوان یهودیان تندرو برای انجام مراسم قربانی کردن بره در این مکان که هیچ شانسی برای موفقیت نداشت، ده ها مجروح بر جا گذاشت و به بسته شدن کرانه باختری منجر شد.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مسجد الاقصی فلسطین اسرائیل فلسطینیان اسرائیل و فلسطین یهودیان ایتمار بن غفیر بنیامین نتانیاهو حرم شریف فلسطین و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :