آیا پیامی نهفته است؟

هم‌زمانی حادثه اصفهان با اتفاقات فلسطین و حمله به سفارت آذربایجان

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این که آیا این تصادفات ارتباطی دارند یا خیر، در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. در این میان، باید به نسخه ها اکتفا و اعلام کرد که اوضاع پیرامون ایران در حال وخیم تر شدن است.
هم‌زمانی حادثه اصفهان با اتفاقات فلسطین و حمله به سفارت آذربایجان

نویسنده: گنادی پتروف

دیپلماسی ایرانی: گره تضادهای بین المللی مرتبط با ایران روز به روز بیشتر در هم پیچیده می شود. گزارش هایی از کشور مبنی بر حمله هواپیماهای بدون سرنشین به یک کارخانه اسلحه سازی وجود دارد. تهران به طور رسمی مسئولیت آن را بر عهده کسی قرار نداده است. در مطبوعات، نسخه هایی در حال افزایش است که بر اساس آن، حمله می تواند، توسط امریکا و اسرائیل انجام شده باشد.

این انفجار روز شنبه در شهر اصفهان رخ داد. وزارت دفاع کشور روز بعد و پس از آن که فیلم انفجار در رسانه ها پخش شد، متوجه این واقعیت شد. شب 28 ژانویه 2023، حدود ساعت 23:30 یک حمله ناموفق با استفاده از پهپادهای کوچک به یکی از مراکز وزارت دفاع انجام شد. به گزارش ایرنا، یکی از آنها توسط سامانه پدافند هوایی ساقط شد و دو تای دیگر در تله های پدافندی افتادند و منفجر شدند. وزارت دفاع همچنین تاکید می کند که تلفات جانی و یا خرابی تجهیزات نداشته است. فقط سقف کارگاه آسیب دیده است.

بر خلاف انتظار، مقامات ایرانی فورا از مسئولین این حمله نامی نبردند. فقط اطلاعاتی در مورد تحقیقات در حال انجام وجود دارد. افزون بر آن، به طور غیر رسمی، مقامات به رسانه ها می گویند که ممکن است سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) در پشت این حمله پهپادی باشد.

نسخه های جالبی در رسانه های خاورمیانه ارائه شده است. شبکه تلویزیونی حامی عربستان سعودی به نقل از منابع خبری گزارش داد که نیروی هوایی امریکا و برخی کشورهای دیگر به این نیروگاه در اصفهان حمله کردند. شبکه تلویزیونی پان عرب الحدث مستقیما این کشور دیگر را اسرائیل نامید. این رسانه با استناد به منابع امریکایی مدعی شده که کارخانه اصفهان به دلیل تولید موشک های بالستیک و پهپادهایی که گفته می شود، ایران قرار است، روسیه را تامین کند، انتخاب شده است.

گفته می شود که صنایع هوایی شاهد مستقر در اصفهان سازنده پهپادهای رزمی شاهد است که توسط متحدان ایرانی در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل، در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا، امریکا و بریتانیا قرار گرفته است.

جروزالم پست که به خوبی با نیروهای امنیتی اسرائیل در ارتباط است، مدعی است که عواقب حمله هواپیمای بدون سرنشین به کارخانه اصفهان بسیار جدی تر از آن چیزی است که مقامات ایرانی اعتراف می کنند. ظاهرا یک موفقیت فوق العاده حاصل شد و انفجار آن طور که وزارت دفاع ایران می گوید یک عدد نبوده، بلکه چهار انفجار بوده است.

اصفهان پس از دو حادثه پرحاشیه در سرزمین های فلسطینی و اسرائیل مورد حمله قرار گرفت. یکی در شامگاه 27 ژانویه در بیت المقدس اتفاق افتاد. در آنجا، شکرم الکام شهری، 21 ساله ساکن یک اردوگاه آوارگان فلسطینی، در نزدیکی کنیسه به سوی اسرائیلی ها تیراندازی کرد. در پی این اتفاق هفت نفر کشته شدند. مهاجم نیز جان باخت. البته، چنین حملاتی در اینجا غیرمعمول نیست، به خصوص که 27 ژانویه روز یاد بود هولوکاست است که احتمال حملات تروریستی افزایش می یابد. با این وجود، شکرم الکام شهری به طور غیرعادی، به هیچ یک از سازمان های رادیکال فلسطینی وابسته نبود. پس از این حمله، کابینه نظامی – سیاسی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو گرد هم آمد. تصمیمی در رابطه با تشدید شدید اقدامات ضد تروریستی گرفته شد. همه آنها مربوط به اسرائیل و فلسطین است. با این وجود، اظهارات تند نتانیاهو علیه ایران بلافاصله یادآوری می کند که مقامات اسرائیلی آنها را مسئول حمایت از رادیکال های فلسطینی می دانند. و در جلسه هیئت دولت، نخست وزیر گفت: هرکس به ما آسیب برساند، ما به او و هر کسی که به آنها کمک می کند، آسیب خواهیم رساند.

در نهایت، بر حسب اتفاق عجیب دیگری، روابط دشوار میان ایران و آذربایجان، کشوری که تهران رسما بارها آن را به حمایت از عملیات موساد در خاک ایران متهم کرده است، در آخر هفته به شدت بدتر شد. در 27 ژانویه، حمله ای به سفارت جمهوری آذربایجان در پایتخت ایران صورت گرفت. اورهان عسگروف، رئیس سرویس امنیتی، که راه این جنایتکار مسلح را مسدود کرده بود، جان باخت. به گفته حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، ضارب مردی 50 ساله که نامش فاش نشد، به دلیل مشکلات شخصی و خانوادگی دست به این جنایت زده است. ظاهرا مقامات آذربایجان این را باور نکرده اند. در هر صورت، روز یکشنبه اعلام شد که کارکنان سفارت و خانواده هایشان تخلیه شده اند. الهام علی اف این حادثه را یک حمله تروریستی خواند. 

این که آیا این تصادفات ارتباطی دارند یا خیر، در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. در این میان، باید به نسخه ها اکتفا و اعلام کرد که اوضاع پیرامون ایران در حال وخیم تر شدن است.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطین فلسطین و اسرائیل ایران و اسرائیل و فلسطین ایران و اسرائیل و آذربایجان آتش سوزی اصفهان حمله به یکی از تأسیسات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در اصفهان حمله به تاسیسات نظامی اصفهان


( ۶ )

نظر شما :

علی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۵۴
شناسنامه فرد تروریست توسط مطبوعات پخش شده شما میگین اسمش فاش نشده ؟
ناشناس ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۴
برای من جای تعجب خواهد بود که ایران با این هم وسعت و انواع عوارض طبیعی ، بیاید یک کارگاه مهم را کنار یک بلوار پرتردد وسط شهر احداث کند . یا کارگاه اصلی کاملا زیر زمبن است و یا جای دیگر . در هر صورت این حملات بیشتر تبلیغاتی است تا میدانی .