خطر تشدید تنش ها وجود دارد

نفس های در سینه حبس شده

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مناقشه تلخ بر سر اصلاحات قضایی، نشان دهنده یک "تهدید قریب الوقوع و واقعی برای امنیت دولت" اسرائیل است. تهدیدی که می تواند به طور جدی موجودیت اسرائیل را زیر سوال ببرد و تهدیدی برای فروپاشی آن باشد.
نفس های در سینه حبس شده

نویسنده: سینا ماریا شویکله

دیپلماسی ایرانی: صدها هزار نفر از هفته ها پیش به خیابان های اسرائیل آمده اند تا علیه اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده دولت اسرائیل تظاهرات کنند. به نظر می رسد که برنامه های کابینه نتانیاهو نه تنها می تواند تهدیدی برای دموکراسی در اسرائیل باشد، بلکه امنیت داخلی اسرائیل و منطقه را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

اخیرا بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل و عضو دولت مذهبی راستگرای تندروی بنیامین نتانیاهو وجود فلسطینی‌ها را در صحنه بین‌المللی در پاریس رد کرد و گفت: «چیزی به نام مردم فلسطین وجود ندارد.» این اظهارات از چشم کشورهای عربی همسایه دور نماند و دیری نگذشت که سفیر اسرائیل در امان احضار شد و پارلمان اردن حتی خواستار اخراج وی شد.

اگرچه تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا با نمایندگان اسرائیل در مصر بر تنش زدایی به توافق رسیدند، اما حماس و دیگر جناح های فلسطینی از آنها به خاطر حضور در این نشست انتقاد کردند. همچنین حزب الله لبنان چند روز پیش با نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. این همان خطری است که یوآف گالانت، وزیر دفاع برکنار شده اسرائیل طی روزهای اخیر درباره آن هشدار داده بود. وی گفت که دشمنان اسرائیل می توانند از شرایط پیش در آمده در آن سوء استفاده کنند. مناقشه تلخ بر سر اصلاحات قضایی، نشان دهنده یک "تهدید قریب الوقوع و واقعی برای امنیت دولت" اسرائیل است. تهدیدی که می تواند به طور جدی موجودیت اسرائیل را زیر سوال ببرد و تهدیدی برای فروپاشی آن باشد.

فقط مشکلات ناشی از گروه های مسلح نیست که بر نتانیاهو و دولتش فشار می آورند. اسرائیل تمام تلاش خود را برای نهایی کردن به اصطلاح توافقنامه آبراهام، معاهدات صلح با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش برای تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی انجام داده بود. اما اکنون دولت امارات هشدار داده که موضع تحریک آمیز اسرائیل در قبال فلسطینی ها بار دیگر روابط را تیره کرده است.

همچنین نزدیکی بین عربستان سعودی و ایران نشان می دهد که تا چه اندازه وضعیت در منطقه اخیرا شروع به تغییر کرده است. نتانیاهو به دنبال گنجاندن ریاض در توافقنامه آبراهام بود. با این حال، زمانی که عربستان سعودی و ایران چند هفته پیش با میانجیگری چین به از سر گیری روابط دیپلماتیک نزدیک شدند، بسیاری از منتقدان این را شکست سیاست خارجی اسرائیل دانستند.

تحولات اخیر نشان می دهد که فضای حاکم بر اسرائیل چقدر ملتهب است. چند روز پس از آنکه کنست هفته گذشته قانونی را برای تشویق شهرک سازی لغو کرد، برای سومین بار طی چند هفته اخیر تیراندازی هایی در شهر هوواره فلسطین رخ داد. تحولات امنیتی هفته گذشته در غزه و جنوب لبنان اوج تنش بود. تنشی که می رفت یک تحول عمیق ایجاد کند و دولت نتانیاهو را به یک چالش جدی و حتی چه بسا سقوط هدایت کند. فعلا اوضاع آرام شده است اما هر آن احتمال یک فوران شدید تنش وجود دارد. نتانیاهو تنها نفس ها را در سینه حبس کرده و هنوز کاری از پیش نبرده است.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت نتانیاهو افراطی ترین دولت در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل فلسطین فلسطینیان اسرائیل و فلسطین ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و فلسطین ایران و اسرائیل و امریکا


( ۴ )

نظر شما :