تل آویو با سیاستی نخ‌نما شده، تندروتر می شود؟

سود سیاسی نتانیاهو از تشدید تنش

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سود سیاسی که دولت نتانیاهو از تشدید تنش حاصل می کند، آشکار است. توجه جامعه از مسائل داخلی به مسائل امنیت ملی معطوف می شود. علاوه بر این، حزب لیکود در شرایط کنونی، از استدلال‌ های بیشتری برای تشدید سیاست خود در قبال فلسطین برخوردار می شود.
سود سیاسی نتانیاهو از تشدید تنش

دیپلماسی ایرانی: در روز 6 آوریل، خاک اسرائیل مورد شلیک گسترده راکتی از لبنان قرار گرفت. به گفته رسانه های اسرائیلی، در مجموع حدود 100 موشک شلیک شده است. اسرائیل از سال 2006، زمانی که با جنبش حزب الله جنگ کرد، چنین حمله گسترده ای را به خود ندیده بود.

بر اساس گزارش‌ های مطبوعاتی، ده‌ ها موشک کوتاه ‌برد مختلف از خاک لبنان به شهرک ‌های ناحیه شمالی اسرائیل و همچنین شهرهای تل ‌آویو، نتانیا و حیفا شلیک شد. پس از اولین حمله تلافی جویانه، شبه نظامیان فلسطینی حداقل 9 موشک دیگر از غزه به سمت اسرائیل شلیک کردند. بیشتر آنها توسط سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین رهگیری شدند، اما برخی از آنها به اهداف غیرنظامی اصابت کردند. به گفته اورژانس اسرائیل، "در پی این حملات سه نفر مجروح شدند، اما هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست." البته بعد از آن هم اسرائیل از مخابره اخبار بیشتر در این زمینه خودداری کرد. در ارتباط با این حادثه، فرودگاه بن گوریون تل آویو تمامی پروازها را به حالت تعلیق درآورد و حریم هوایی شمال این کشور بسته شد.

پس از جلسه کابینه نظامی – سیاسی دولت، ارتش اسرائیل پاسخ داد. در شب 7 آوریل، نیروی هوایی این کشور به ارتباطات حماس در نوار غزه و تاسیساتی که گفته می شود، توسط این سازمان برای تولید سلاح استفاده می شد، حمله کرد. علاوه بر این، حومه شهرک ‌ها در خاک لبنان که چندین اردوگاه فلسطینی در آن مستقر هستند نیز مورد حمله قرار گرفت.

دلیل تشدید تنش ها، عملیات پلیس اسرائیل در روز چهارشنبه در مسجد الاقصی بود. ماموران مستقیما وارد نمازخانه مسجد شدند و شروع به متفرق کردن فلسطینی های تجمع کرده در آنجا کردند. شبکه تلویزیونی الجزیره از استفاده پلیس از نارنجک های شوکر، گاز اشک آور و دیگر وسایل ویژه خبر داد. در نتیجه، بیش از 350 نفر دستگیر شدند. نکته قابل توجه این است که اولین خبرها برای رفتن و دفاع از مسجد، قبل از شروع عملیات در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

سود سیاسی که دولت نتانیاهو از تشدید تنش حاصل می کند، آشکار است. توجه جامعه از مسائل داخلی به مسائل امنیت ملی معطوف می شود. علاوه بر این، حزب لیکود در شرایط کنونی، از استدلال‌ های بیشتری برای تشدید سیاست خود در قبال فلسطین برخوردار می شود. در نتیجه از سوی دیگر، تنش باز هم تشدید می شود.

باید خاطرنشان کرد که در میان حامیان حزب الله بسیاری هستند که خواهان پاسخ سخت و سریع هستند؛ ایران قبلا گفته است که آن را انجام خواهد داد. با این وجود، این سطح از تنش و خشونت، پتانسیل هر دو سازمان را به حداکثر می رساند. در مورد حماس، از نظر تعامل در خاک فلسطین و فعالیت های حزب الله به دلیل شرایط سخت اقتصادی در لبنان پیچیده است. از این گذشته، آنها علاوه بر عملکرد سیاسی، طیف وسیعی از اقدامات حمایت اجتماعی – اقتصادی را نیز انجام می دهند. در این مورد، آنها نمی توانند نسبت به اقدامات تهاجمی دولت اسرائیل چه علیه آنها و چه علیه ایران و سوریه واکنش نشان ندهند.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: فلسطینیان فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین بنیامین نتانیاهو افراطی ترین دولت در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل حزب الله حزب الله لبنان حزب الله و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :