آنکارا در فشار

جنگ روانی یا اقدام هدفمند علیه ترکیه؟!

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه گروهی از کشورهای غربی را که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی موقتا کنسولگری‌های خود در استانبول را تعطیل کرده‌اند، به راه‌اندازی «جنگ روانی» و تلاش برای از بین بردن گردشگری ترکیه متهم کرد.
جنگ روانی یا اقدام هدفمند علیه ترکیه؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ۲۷ ژانویه سال جاری میلادی، سفارت آمریکا در ترکیه با انتشار هشدار امنیتی، درباره وقوع حملات احتمالی تروریستی در مرکز استانبول و در پی سوزاندن نسخ قرآن توسط فعالان راست افراطی در اروپا هشدار داد. سرویس دیپلماتیک فرانسه نیز هشدار مشابهی منتشر کرد.

روز دوشنبه هفته گذشته سفارت آمریکا یک هشدار امنیتی دیگر منتشر و به شهروندان این کشور در ترکیه تاکید کرد که به کلیساها، کنیسه‌ها و دفاتر دیپلماتیک در آنکارا نروند و از حضور در مراکز گردشگری مورد توجه توریست‌ها دوری کنند.

همان روز (دوشنبه)، سرکنسول هلند در استانبول فعالیتش را به صورت آنلاین کرد و علتش را هم احتمال وقوع حملات تروریستی در این شهر پس از مواردی مربوط به سوزاندن قرآن در اروپا دانست. روز چهارشنبه نیز کنسولگری‌های انگلیس و آلمان در همین شهر از رویه هلند پیروی کرده و ملاقات‌های حضوری را متوقف کردند. دفتر کانادا در استانبول نیز به شهروندانش تاکید کرد که به شدت محتاط رفتار کنند، اما از تغییر رویه فعالیت کنسولگری خود در این شهر ترکیه امتناع کرد.

اما در این میان روزنامه ینی شفق گزارش کرد، هیچ یک از کشورها نسبت به وقوع حملات احتمالی تروریستی در ترکیه و به ویژه استانبول دولت آنکارا را مطلع نکرده اند. منابع امنیتی و اطلاعاتی به این خبرنامه گفتند که هیچ اطلاعات یا هشداری در این رابطه از سوی آمریکا و دیگر کشورها دریافت نشده است. وزارت کشور ترکیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که پیش از انتشار نخستین هشدار از سوی آمریکا، موارد احتیاطی لازم برای مقابله با هرگونه اقدام تحریک آمیز در دست انجام است. ینی شفق در ادامه نوشت، در این بیانیه آمده که در صورت اشتراک اطلاعاتی، این داده‌ها و اطلاعات به دقت مورد تحلیل قرار می‌گیرد. 

- واکنش آنکارا

پس از آنکه برخی کشورها به صورت موقت هیات‌های دیپلماتیک‌شان در ترکیه را بنا به «هشدارهای امنیتی» بستند، ترکیه سفرای ۹ کشور غربی از جمله آمریکا و سوئد را احضار کرد تا از تصمیمات آنها برای بستن موقت هیات‌های دیپلماتیکشان و مطرح کردن هشدارهای امنیتی در ترکیه پس از آتش‌ زدن قرآن در اروپا انتقاد کند.

به گزارش رویترز، منابع در وزارت خارجه ترکیه اعلام کردند که همچنین سفرای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئیس و انگلیس احضار شدند. طی دو هفته گذشته، چندین تندرو نسخه‌هایی از قرآن کریم را در سوئد، دانمارک و هلند آتش زدند که باعث شد ترکیه مذاکرات برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را متوقف کند. پیشتر نیز ترکیه گروهی از کشورهای غربی را که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی موقتا کنسولگری‌های خود در استانبول را تعطیل کرده‌اند، به راه‌اندازی «جنگ روانی» و تلاش برای از بین بردن گردشگری ترکیه متهم کرد.

در همین راستا وزیر امور خارجه ترکیه تعطیلی موقت نمایندگی سیاسی برخی کشورها را یک اقدام «هدفمند» توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با سانتیاگو آندرس کافیرو، همتای آرژانتینی خود در نمایندگی وزارت امور خارجه استانبول دیدار و گفت‌وگو کرده و نشست مشترک خبری ترتیب داد. و در این نشست به فشار بر آنکارا از طریق بستن نمایندگی های دیپلماتیک در ترکیه پرداخت.

اما بی شک تندترین واکنش از سوی مقامات ترکیه وزیر کشور ترکیه باز می گردد. سلیمان سویلو در این باره گفت: «بسته شدن کنسولگری و هشدارهای مسافرتی بخشی از توطئه غرب برای آسیب رساندن به بهبود بخش گردشگری ترکیه پس از همه گیری ویروس کرونا است.» وزیر کشور ترکیه با انتقاد شدیداللحن از سفیر آمریکا در آنکارا، از وی خواست تا دستان کثیفش را از ترکیه بردارد.

به گزارش روسیا الیوم، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: «هر سفیر آمریکایی که به ترکیه می آید، برای آسیب و آزار ترکیه تلاش می‌کند. من به سفیر آمریکا از این جا می‌گویم روزنامه نگارانی را که به آنها دیکته می‌کنی، می‌شناسم، دستان کثیفت را از سر ترکیه بردار. من این را به صورت کاملاً آشکار می‌گویم... دستان کثیفت را از ترکیه بردار. من به صورت آشکار کاری را که کردید و گام‌هایی را که برداشتید و اینکه چگونه می‌خواهید ترکیه را دچار دستپاچگی کنید، می‌دانم. دستان کثیفت را بردار و آن نقاب‌های خندان را کنار بزن، همه چیز آشکار است.» وی افزود: «هر سفیر آمریکا می‌پرسد که چگونه می‌تواند ترکیه را آزار بدهم. این یکی از بزرگ‌ترین مصیبت‌های ترکیه طی سال‌های عدیدی بوده است. او سفیران دیگر را جمع می‌کند و تلاش می‌کند که به آنها مشورت دهد. همان کار را دراروپا انجام می‌دهند، سفارت آمریکا اروپا را اداره می‌کند.»

اوایل هفته گذشته، وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که مقامات ترکیه تعدادی مظنون را به دنبال هشدار یک «کشور دوست» بازداشت کرده اند، اما هیچ سلاح، مهمات یا نشانه‌ای از یک اقدام خشونت آمیز برنامه ریزی شده پیدا نکرده اند. در ماه نوامبر، در یک بمب گذاری در خیابان شلوغ استقلال استانبول در قلب شهر، شش نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. مقامات ترکیه، شبه نظامیان کُرد را عامل این حمله می دانند.

رسانه‌های ترکیه روز پنجشنبه گزارش کردند، آنکارا اطلاعاتی از آمریکا یا دیگر کشورها که هشدار امنیتی منتشر می‌کنند و کنسولگری‌های خود را در استانبول به صورت موقت می‌بندند، درباره احتمال حملات تروریستی در این شهر دریافت نکرده است.

کلید واژه ها: ترکیه آمریکا هلند کانادا سوئد مولود چاووش اوغلو سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه


( ۱۰ )

نظر شما :

محمد ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۴
کشورهای خاورمیانه باید یاد بگیردند که از نظر غربی ها ، در آخر ما ملت های درجه دو هستیم و نباید فکر کنیم که با تضعیف یکدیگر می توانیم موفق شویم . همانطور که اروپا فارغ از هر اختلاف نظری ، در آخر یکپارچه و متحداست. قدرتهای منطقه ما هم باید بدانند که هیچ چیز به اندازه اتحاد محلی نمی تواند آنها را قدرتمند کند. ایران ، ترکیه ، عراق و عربستان باید با هم متحد شوند و جز این راه دیگری نیست
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۷
جناب محمد خان ، نیمه ابتدایی کامنت شما درست است و نیمه دوم اشتباه . نتنها در خاورمیانه بلکه در کل جهان ، هیچگاه اتحاد پایدار و عادلانه ای وجود نداشته و نخواهد داشت . اتحاد فعلی غرب هم سوری و از سر نیاز است و الا اگر شرایط مهیا شود باز هم قصابی جنگ جهانی اول و دوم افتتاح خواهد شد . در مورد ایران و همسایگانش هم همینطور است . چهل سال است از شکممان زده ایم برای همسایگان . یک سری به نانوایی ها بزنید تا ببینید مهاجران اغلب غیر قانونی چگونه نان یارنه ای را با ما شریک شده اند در حالی که در هیچ جای جهان اینگونه سخاوت به خرج نمی دهند و البته به عنوان تشکر ، هیرمند را بسته اند . هنوز کفن بهترین مردان این سرزمین که برای نجات عراق از دیو داعش جانشان را داده اند ، خشک نشده که عراقیها برای ما اه اه و پیف پیف در می آورند . موجودیت کشوری به نام آذربایجان از صدقه سری ایران است اما جای تشکر ، یاغی گریشان را می بینیم . بشر فقط زور را می فهمد . از قدیم تا الان و تا ابد . زور داشته باش ، برایت سر و دم تکان می دهند . ضعیف باش یا اگر قوی هستی ، ماخوذ به حیا باش تا ببینی چگونه برایت جفتک می اندزند . خوش خیالی است اگر تصور کنیم کرۀ زمین با چهارتا کراوات و ادکلون و ماشین لوکس و کنفرانس و بیانیه و ... آدم شده است . خیر . هنوز همانی خری است که بود و ایضا خواهد بود .
نا شناس ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۳:۵۶
چقدر جنگ اوکراین دنیا را تغییر داده است؟