دعوت مجدد محمود عباس به گفت‌وگوی جامع ملی فلسطینی‌ها

شنبه های اعتراضی علیه نتانیاهو تا کجا ادامه دارد؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
هزاران اسرائیلی در پنجمین شامگاه شنبه علیه طرح‌های جنجالی دولتی به منظور تغییرات در دستگاه قضا تظاهرات کردند. جمعیتی گسترده به رغم هوای بارانی در مرکز شهر ساحلی تل‌آویو جمع شدند و مجددا علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند.
شنبه های اعتراضی علیه نتانیاهو تا کجا ادامه دارد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: هزاران اسرائیلی در پنجمین شامگاه شنبه علیه طرح‌های جنجالی دولتی به منظور تغییرات در دستگاه قضا تظاهرات کردند.به گزارش خبرگزاری آلمان، جمعیتی گسترده به رغم هوای بارانی در مرکز شهر ساحلی تل‌آویو جمع شدند و مجددا علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند.

آنها با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل شعار «آزادی، برابری، کیفیت دولت» را سردادند. تعدادی نیز در خیابان‌های حیفا و چندین شهر کوچک تجمع کردند. تظاهرکنندگان خواهان توقف طرح‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای تضعیف دستگاه قضا هستند. ایلیاد شراجا، رئیس «جنبش برای درستی قدرت در اسرائیل» نتانیاهو را به نرون، امپراتور رم  که نظاره‌گر آتش زدن رم بود، تشبیه کرد.

شراجا فریاد می‌زد «ننگ، ننگ ننگ» و به جمعیت پیوست. او گفت: «نتانیاهو، تمایل دارد برای اجتناب از محکومیتش در پرونده فساد از دستگاه قضا سوء استفاده کند.»او نسبت به طرح شیطانی دولت درباره تبدیل اسرائیل از دولت یهود دموکراتیک به دولت دیکتاتوری هشدار داد.

در یک دست نوشته که پزشکی در تل‌آویو در دست داشت نوشته بود: پزشکان به منظور زندگی دموکراتیک مباره می‌کنند. طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل پس از آنکه توسط یاریو لوین، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو مطرح شد انتقادهای گسترده‌ای‌ را به ویژه از سمت مخالفان به همراه داشت و تا جایی که منجر به برگزاری تظاهرات طی چندین هفته در تل‌آویو شد.

هدف از این طرحی که لوین مطرح کرده کنترل کامل دولت بر انتصاب قضات از جمله دادگاه عالی است و قدرت این دادگاه را برای لغو قوانین به شدت محدود می‌کند و کنست را قادر می‌سازد دوباره تنها با اکثریت ۶۱ رای قوانینی که دادگاه لغو کرده، مجددا تصویب کند.

- خلبان رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به ترور تهدید کرد

یک خلبان صهیونیستی که در بمباران راکتورهای هسته‌ای عراق در سال ۱۹۸۱ شرکت داشت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در صورت ادامه اجرای طرح اصلاح دستگاه قضایی به ترور تهدید کرد. به گزارش سایت خبرگزاری سما، سرهنگ زئیو راز، یکی از رهبران تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: "اگر نخست وزیر قدرت دیکتاتوری پیدا کند، او و وزیرانش باید کشته شوند."

در پاسخ، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در بیانیه‌ای که در حساب توییتر خود منتشر کرد، اعلام کرد: «تحریک علیه نخست وزیر نتانیاهو اوج جنون را می‌شکند. ما از درخواست زئیو راز برای ترور نخست وزیر نتانیاهو و وزرا شوکه شدیم. شاباک و پلیس باید فوراً برای دستگیری او و سایر محرک‌ها علیه نخست‌وزیر اقدام کنند.»

پس از آن، پلیس اسرائیل بیانیه‌ای رسمی منتشر و اعلام کرد که کوبی شبتای، فرمانده پلیس رژیم صهیونیستی پس از «افزایش قابل توجه اظهارات تحریک‌آمیز خطرناک» تصمیم گرفته است که هرگونه پست «از این نوع» در رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، پلیس اسرائیل با پست‌های تحریک آمیز ابدا مسامحه نخواهد کرد و هرکس با هدف آسیب رساندن به شخصیت‌های عمومی پستی تهدیدآمیز یا تحریک آمیز منتشر کند یا اظهارنظر این چنینی داشته باشد مورد بازجویی قرار می‌گیرد و در صورت اثبات جرم، علیه وی کیفرخواست صادر می‌شود.

در پایان این بیانیه آمده است: «پلیس اسرائیل آزادی تظاهرات در یک "کشور" دموکراتیک را از کسی سلب نخواهد کرد، اما در عین حال اجازه نخواهیم داد سخنان خشونت آمیز، تحریک آمیز و تهدیدآمیز مطرح شود.»
یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز تهدید به ترور نتانیاهو را محکوم کرد و در توییتر خود نوشت: «هر گونه

تحریک و خشونت فقط به جنگ برای نجات "کشور" آسیب می‌رساند. من از همه دوستداران "کشور" می‌خواهم که تظاهرات کنند، اعتراض کنند و به خیابان‌ها بیایند، اما قانون را رعایت کنند و دنبال خشونت نباشند.»

- دعوت مجدد محمود عباس به گفت‌وگوی جامع ملی فلسطینی‌ها

به موازات حال ناخوش در سرزمین های اشغالی، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور برقراری مجدد اتحاد و پایان دادن به دودستگی بار دیگر گروه‌های فلسطینی را به گفت‌وگوی ملی جامع دعوت کرد. به گزارش المیادین، حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مجددا از گروه‌های فلسطینی خواسته گفت‌وگوی جامعی داشته، مکانیزم‌ها، ایده و راهبردهایی برای تحکیم جبهه داخلی و پایان دادن به دودستگی وضع کنند.

وی در توییتی نوشت: «عباس در جلسه روز جمعه رهبری فلسطین این درخواست را مطرح کرد.» بسام الصالحی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین هم گفت، در این جلسه از گروه‌های فلسطینی مختلف خواسته شد به منظور دستیابی به توافقی بر سر یک استراتژی واحد نشست فوق‌العاده داشته باشند.

وی در گفت‌وگو با رادیو فلسطین گفت: «اتحاد ملی و ضرورت تلاش‌ها در دو مسیر مهم است، مسیر نخست پایان دادن کامل به حالت دودستگی طبق توافقات مورد نظر و دوم اتخاذ موضعی واحد در مقابله با تجاوزات روزافزون رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، سرزمین، دارایی‌ها و مقدسات آنها.» الصالحی گفت: «عباس در این جلسه مفصل در مورد دیدارش با طرف آمریکایی و طرف‌های عربی صحبت کرد.»

وی گفت، رهبری در این جلسه تاکید کرد که تصمیماتش در مورد روابط با رژیم صهیونیستی و توقف هماهنگی امنیتی با این رژیم همچنان پابرجاست چرا که دلیل این تصمیمات همچنان وجود دارند اینکه رژیم صهیونیستی با شهرک سازی و یهودی سازی قدس همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد و به راه حل نهایی آسیب می‌زند.


 

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو شنبه های اعتراضی اسرائیل فلسطینیان یائیر لاپید


نظر شما :