در سایه هشدار امریکا

یک تروریست افراطی، مسئول امنیتی اسرائیل می شود

۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ایتمار بن غفیر از فرصت حدود یک ساله حضور در کنست برای جلب توجه استفاده کرد. مثلا یک بار در خیابان‌های بیت‌المقدس شرقی سلاحش را بیرون آورد و به سمت فلسطینیان نشانه گرفت و تأکید کرد که باید فلسطینیانی را که سنگ پرتاب می‌کنند هدف گلوله قرار داد. ماه گذشته «یائیر لاپید» نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای گفت که «ایتمار بن غفیر»، را «یک خطر جدی برای امنیت اسرائیل» می داند و افزود که او «شبه‌نظامیانی در شهرک‌ها ساخته تا به نیروهای ارتش در کرانه باختری حمله کنند».
یک تروریست افراطی، مسئول امنیتی اسرائیل می شود

دیپلماسی ایرانی: تا همین چند وقت پیش «ایتمار بن غفیر» یک وکیل مدافع راست افراطی بود اما امروز رهبر سومین فراکسیون بزرگ در کنست اسرائیل است و قرار است نقش مهمی در بازگشت «بنیامین نتانیاهو» به نخست‌وزیری بر عهده بگیرد.

به گزارش CNN بن غفیر که 46 ساله است از مدافعان پرشور حزب کاخ بود که امریکا آن را یک نهاد تروریستی به شمار آورد و فعالیت آن در اسرائیل هم ممنوع شد.

یک بار تصویری از او در کنار خودروی «اسحاق رابین»، نخست وزیر اسبق اسرائیل که توافق صلح با فلسطینیان امضا کرد منتشر شد و گفت: «به ماشینش رسیدیم، به خودش هم می‌رسیم». سه هفته بعد از انتشار این تصویر یک صهیونیست افراط‌گرا اسحاق رابین را ترور کرد.

او به علت افراط‌گرایی اجازه خدمت سربازی پیدا نکرد و سراغ وکالت رفت و معمولا وکیل مدافع تندروهای شهرک‌نشین است.

ایتمار بن غفیر عکس بزرگی از «باروخ گلدشتاین» در خانه‌اش نصب کرده است. گلدشتاین یک پزشک یهودی بود که 29 فلسطینی را سر برید و به اتهام تروریسم محاکمه شد.

از سال 2020، بن غفیر فعالیت سیاسی را آغاز کرد و در سال 2021 یک کرسی در کنست به دست آورد. تبلیغات انتخاباتی او شامل انضمام کرانه باختری به اسرائیل و تخفیف قوانین مربوط به تیراندازی به فلسطینیان و تصویب قانون اعدام «تروریست‌ها» بود. او همچنین خواستار انتقال اعراب 1948 (اعراب ساکن اسرائیل) به کشورهای همسایه شد.

ایتمار بن غفیر از فرصت حدود یک ساله حضور در کنست برای جلب توجه استفاده کرد. مثلا یک بار در خیابان‌های بیت‌المقدس شرقی سلاحش را بیرون آورد و به سمت فلسطینیان نشانه گرفت و تأکید کرد که باید فلسطینیانی را که سنگ پرتاب می‌کنند هدف گلوله قرار داد.

ماه گذشته «یائیر لاپید» نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای گفت که «ایتمار بن غفیر»، را «یک خطر جدی برای امنیت اسرائیل» می داند و افزود که او «شبه‌نظامیانی در شهرک‌ها ساخته تا به نیروهای ارتش در کرانه باختری حمله کنند».

او گفت که رأی دادن به ایتمار بن غفیر به معنای رأی علیه ارتش و سربازان است.

سال گذشته بنیامین نتانیاهو در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری یک سمت وزارت در کابینه‌اش به بن غفیر گفت: «وزیر؟ نه، در کابینه من نه». اما در آستانه انتخابات لحن نتانیاهو تغییر کرد و گفت که می‌توان یک وزارت در کابینه را به بن غفیر بدهد.

اکنون بن غفیر که ائتلاف راست افراطی‌اش 14 کرسی به دست آورده در حال تلاش برای دستیابی به وزارت داخله یعنی مسئولیت پلیس اسرائیل است. موضوعی که ممکن است به روابط اسرائیل با امریکا آسیب زند.

روز جمعه «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری منصب وزارتی به اتمار بن غفیر گفت: «امیدواریم همه مقامات اسرائیل به ارزش‌های جامعه دموکراتیک و تسامح احترام بگذارند».

همزمان پایگاه خبری امریکایی «اکسیوس» به نقل از منابع امریکایی و اسرائیلی خبر داد که دولت بایدن تصمیم گرفته در صورت واگذاری سمت وزارت به بن غفیر از هرگونه تعامل با وی خودداری کند.

این منابع به این پایگاه خبری گفته‌اند که وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا به مقامات اسرائیل پیغام داده‌اند که حاضر به هیچ‌گونه تعامل با وی و دیگر راست‌گرایان افراطی نیستند.

منبع: سی ان ان / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو ایتمار بن غفیر فلسطینیان اسرائیل و فلسطین راست افراطی راست افراطی در اسرائیل امریکا و اسرائیل کنست بیت المقدس یائیر لاپید


( ۱۰ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۹
کدام شخصیت اسرائیلی تروریست یا حامی تروریست اسرائیلی نبوده است۔ بن گورین ؟ که سوسیالیست بود وتبعه عثمانی هم داشت وتحصیل کرده انجا بود۔خانم مایر ؟که روسی اوکراینی بود وتحصیل کرده امریکا ویا حتی شیمون پرز که لهستانی بلاروسی بود و جایزه صلح نوبل گرفت ویا اسحاق رابین که متولد فلسطین بود و در ظاهر بهترین بود ورئیس ستاد ارتش اسرائیل در جنگ شش روزه۔ وترور شده توسط اسرائیل۔ اسرائیل با مهاجرین جدید هرروز تروریست تر میشود۔شما رابین وپرز و گلدا مایر و بن گورین را بانتان یاهو متولد روسیه و اریل شارون متولد فلسطین مقایسه کنید۔انها با جنگ وتروریسم در اختیار گرفتند واین ها با تروریسم شدید تر حفظ میکنند۔این جماعت را از گوشه وکنار جهان جمع کردن ونگهداری کردن برای چیست؟ سوسیالیست های یهودی اسرائیل را بنیاد نهادند وسرمایه داران یهودی انرا برای حفظ سرمایه خود با عملیات تروریستی حفظ میکنند۔فیلم هفت دلاور را دیدم۔رئیس دلاوران به رئیس دزدان میگفت چرا به این مردم حمله میکنی وانها میکشی وغارت میکنی۔رئیس دزدان پاسخ داد من هم خرج دارم ۔باید خرج این همه دزد رابدهم۔اسرائیل هم خرج دارد۔