کرسی های اکثریت و پیچیدگی های سیاسی برای بی بی

همچنان کسی حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیست

۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۵۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
بر اساس نظرسنجی‌ها نتانیاهو و متحدانش دوباره حدود ۶۰ کرسی را خواهند داشت و این به معنای پیچیده شدن صحنه سیاسی و روند تشکیل دولت است. در این صورت نتانیاهو با استناد به اینکه بیشترین کرسی‌های مجلس را دارد مأمور تشکیل کابینه می‌شود ولی چون معلوم نیست که تا چه حد احزاب حاضر به ائتلاف با او شوند، درگیر چرخه طولانی مذاکرات خواهد شد.
همچنان کسی حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیست

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل امروز سه‌شنبه (اول نوامبر) شاهد پنجمین انتخابات ظرف 4 سال گذشته است، موضوعی که نشان‌دهنده شکنندگی ساختار سیاسی در این منطقه است.

به گزارش CNN نظام سیاسی اسرائیل پارلمانی و متشکل از چندین حزب است که هیچ کدام از آنها نمی‌توانند نیمی از کرسی‌های مجلس (کنست) را به دست آورند و در نتیجه باید برای تشکیل کابینه با یکدیگر ائتلاف کنند تا به 61 کرسی دست پیدا کنند.

بخش دیگری از مشکل وجود «بنیامین نتانیاهو» است که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در اسرائیل را تجربه کرده و درگیر پرونده‌های فساد است و شخصیتی دارد که برخی از بزرگ‌ترین سیاستمداران راست میانه هرچند به لحاظ ایدئولوژیک با او هم‌نظرند به علل شخصی یا سیاسی حاضر به ائتلاف با او نیستند.

این وضعیت باعث شده که نتانیاهو نتواند در 4 انتخابات گذشته اکثریت را به دست آورد. در سال گذشته در رخدادی بی سابقه احزابی از همه طیف‌های سیاسی اسرائیل ائتلافی تشکل دادند تا نتانیاهو خارج از قدرت بماند، اما این ائتلاف یک سال و سه ماه بیشتر دوام نیاورد و سران آن، «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» ناچار به برگزاری انتخابات جدید شدند.

رقبای اصلی انتخابات اسرائیل

بر اساس نظرسنجی‌ها حزب راست میانه یعنی لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو بیشترین بخت را برای پیروزی در انتخابات دارد و 30 کرسی را از آن خود خواهد کرد که به معنای به دست گرفتن یک چهارم کرسی‌های کنست است.

یائیر لاپید، نخست وزیر کنونی امیدوار است که بتواند در رتبه بعد به لحاظ تعداد کرسی‌ها قرار گیرد. اما نفتالی بنت که حزبش دچار دودستگی است احتمالا کاملا از صحنه کنار گذاشته خواهد شد.

بنی گانتس که با حزب تازه‌ای به نام «وحدت ملی» وارد کارزار انتخابات شده و چند مقام مهم امنیتی را همراه خود دارد هم امیدوار است که کرسی‌های قابل توجهی را کسب کند.

احزاب راست افراطی و صهیونیست‌های ایدئولوژیک که چهره اصلی آنها اتمار بن غفیر است هم امیدوارند که بتوانند بزرگ‌ترین فراکسیون افراط‌گرایان را تشکیل دهند.

حزب کار که به مدت 30 سال قدرت را در اسرائیل در دست داشت بر اساس نظرسنجی‌ها کرسی‌های اندکی به دست خواهد آورد.

انتخابات چگونه برگزار می‌شود

در انتخابات اسرائیل مردم به لیست‌ها رأی می‌دهند و هر حزبی که 3.25 درصد آرا را به خود اختصاص دهد بر اساس نسبت رأی‌ها به کرسی‌ها دست پیدا می‌کند.

هدف از 3.25 درصد بیرون ماندن احزاب کوچک از کنست به منظور تسهیل تشکیل ائتلاف‌های حاکم است.

پیش از این اسرائیل نظام انتخاب مستقیم نخست‌وزیر را تجربه کرد، اما این نظام به نتیجه نرسید و به نظام پارلمانی بازگشت.

پیش بینی‌ها چه می‌گویند؟

بر اساس نظرسنجی‌ها نتانیاهو و متحدانش دوباره حدود 60 کرسی را خواهند داشت و این به معنای پیچیده شدن صحنه سیاسی و روند تشکیل دولت است. در این صورت نتانیاهو با استناد به اینکه بیشترین کرسی‌های مجلس را دارد مأمور تشکیل کابینه می‌شود ولی چون معلوم نیست که تا چه حد احزاب حاضر به ائتلاف با او شوند، درگیر چرخه طولانی مذاکرات خواهد شد.

در میان احزاب مخالف هم وضع به همین منوال است و این به معنای بالا بودن احتمال اجرای انتخابات مجدد است.

مسائل مهم برای رأی‌دهندگان اسرائیلی چیست

از اصلی ترین مسائل برای رأی‌دهندگان اسرائیلی موضوع هزینه‌های زندگی است.

آنان همچنین توجه بسیاری به امنیت دارند: مسئله ایران و گروه‌های مسلح فلسطینی و افزایش تنش میان فلسطین و اسرائیل از دیگر مسائل مورد توجه رأی‌دهندگان است.

برخی گروه‌های کوچک نیز مسائل گروهی خود را دنبال میکنند. مثلا برای ارتدکس‌های افراطی معافیت از سربازی و برای صهیونیست‌های بنیادگرا موضوع حمایت از شهرک‌ها در کرانه باختری مهم است.

منبع: سی ان ان / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل انتخابات اسرائیل بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید نفتالی بنت راست افراطی راست افراطی در اسرائیل افراط گرایان اسرائیلی انتخابات کنست کنست


( ۳ )

نظر شما :