تداوم شهرک سازی و اوج گیری خشونت ها

تل اویو قدرت بازدارندگی‌ اش را از دست داده‌ است

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به موازات گسترش اعتراضات و همچنین تشدید اختلافات و دودستگی در کابینه نتانیاهو و متعاقبش آغاز دور استعفا و ریزش در بدنه ارتش، شاهد گسترش عملیات‌های استشهادی در سراسر سرزمین های اشغالی هستیم. همین نکته باعث شده است که مقامات امنیتی نسبت به آینده این رژیم نگران باشند. چنانی که رئیس سابق موساد در واکنش به عملیات استشهادی اخیر در غور اردن تاکید کرد، این عملیات نشان‌ می‌دهد که اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.
تل اویو قدرت بازدارندگی‌ اش را از دست داده‌ است

حسین فاطمی، روزنانه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال تداوم و تشدید اعتراضات و تظاهرات شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی علیه تلاش دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو برای اصلاحات قضایی و نگرانی در خصوص شکل گیری دیکتاتوری نخست وزیر شاهد ریزش در ساختار سیاسی و نیز ارتش رژیم صهیونیستی هستیم. در این رابطه رسانه‌های عبری زبان از استعفای یکی از افسران نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مخالفت با اصلاحات قضایی خبر دادند.

به گزارش خبری المیادین، یکی از افسران نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و از خلبانان این رژیم اعلام کرد که در زمان کنونی یک روز در هفته را برای تظاهرات در مقابل منزل یوآو کیش، وزیر آموزش و پرورش که در ده‌ها پرواز او را همراهی کرده، انتخاب کرده است.

این اقدام در مخالفت با پیش نویس قانون اصلاحات قضایی صورت می‌گیرد. این درحالی است که بنیامین نتانیاهو و یاریو لوین، وزیر قضایی و سیمحا روتمن، رئیس کمیته قانون اساسی در کنست به اقدامات خود برای تصویب این پیش نویس ادامه می‌دهند. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یکی از افسران ذخیره دستگاه عملیات ویژه در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند که عضویت داوطلبانه در بخش ذخیره ارتش در صورت تصویب قانون اصلاحات قضایی متوقف خواهد شد. شنبه هفته جاری دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی علیه دولت نتانیاهو گسترش یافت و صدها تن از اعضای دستگاه‌های امنیتی به آن پیوستند.
۵۵۰ تن از یگان دریایی کماندوهای رژیم صهیونیستی عریضه‌ای را امضا کرده و در آن از یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم خواستند «کودتا علیه دستگاه قضایی» را متوقف کند. این حوادث نشان می‌دهند که ارتش رژیم صهیونیستی در میدان مین‌های سیاست داخلی و دودستگی‌های آن افتاده است. دودستگی‌ها در داخل اراضی اشغالی علیه اصلاحات قضایی افزایش یافته است.

اما افزون‌بر افزایش اعتراضات و انتقادات و متعاقبا ریزش در بدنه ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل اصلاحات غیرقانونی بنیامین نتانیاهو، کابینه وی نیز با اختلافات و دودستگی جدی مواجه شده است تا جایی که به نقل از منابع عبری زبان تشدید این اختلافات منجر به نخستین استعفا از دفتر نخست‌وزیر اسرائیل شد.

آنگونه که سایت I24 New اعلام کرد «آوی ماعوز»، رئیس حزب تندرو «نوعم» استعفای خود را از سمت معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیر به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تقدیم کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ماعوز درپی عدم اعطای اختیارات توافق شده به وی در زمان امضای توافق ائتلاف دولت با نتانیاهو از سمتش استعفا کرده است.

در پیام استعفای ماعوز آمده است: «از اینکه متوجه شدم هیچ قصد جدی برای حفظ توافق ائتلاف وجود ندارد تعجب کردم. بنابراین تصمیم گرفتم از سمت خود استعفا کنم.» وی افزود: «همانطور که می‌دانید، من در طول دو ماه گذشته، از زمان تشکیل دولت، تلاش کرده‌ام تا ضمن ایجاد همکاری با وزرا، برای اجرای توافق‌های فی مابین اقدام کنم تا این رویه‌های وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و وزارت بهداشت که از دولت لاپید به ارث رسیده لغو ‌شود.» این استفاده در حال شکل می‌گیرد که تنها حدود دو ماه از عمر دولت نتانیاهو می گذرد. لذا بسیاری از کارشناسان و ناظران معتقدند در ادامه شدت ریزش ها و استعفاهای پیشرو می تواند به شکست ائتلاف دولت نتانیاهو منجر شود.

تظاهراتی با چاشنی حمایت از فلسطینینان

در کنار آن چه تلاش های مخرب نتانیاهو برای اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری دیکتاتوری به عنوان موتور محرکه اعتراضات سراسری در اراضی اشغالی مطرح بود اکنون اقدامات، تصمیمات و مواضع چهره های تندروی کابینه نتانیاهو و تشدید خشونت‌های بی سابقه علیه فلسطینیان هم به عامل مضاعفی تبدیل شده است که اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان را علیه این دولت به دنبال داشته است.

در این باره هزاران اسرائیلی بنا به ابتکار عمل گروه «صلح اکنون» با تظاهرات گسترده در تل‌آویو خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان در شهرک حواره را محکوم کردند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که هزاران نفر در تل‌آویو تجمع کردند تا حوادث شهرک حواره را محکوم و دستور کار افراطی دولت فعلی اسرائیل را رد کنند؛ دولتی که از شهرک نشینان حمایت می‌کند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعار «بن گویر، به زودی شما را در لاهه خواهیم دید» با اشاره به محاکمه بین‌المللی وی خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند. تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطین و بنرهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی در مخالفت با اشغالگری نوشته شده بود.

به نقل از سایت العین الاخباریه امارات، تظاهرکنندگان، حزب راست‌گرای «قدرت یهود» به رهبری ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و حزب «صهیونیسم دینی» وابسته به بتسلئیل اسموتریچ،‌ وزیر دارایی اسرائیل را مسئول تجاوزات اخیر دانستند. جنبش چپ‌گرا «صلح اکنون» اعلام کرد: «هزاران اسرائیلی‌ در محکومیت کشتار حواره در تل‌آویو تجمع کردند و با طرح‌های تندروی دولت اسرائیل در حمایت از شهرک‌نشین‌ها و نژادپرستی مخالفت کردند.»این گروه افزود: « ما خواهان صلح و عدالت هستیم و دولت خواهان اغتشاش است؛ اما ما مقابله خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد.» پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک اسرائیلی را که به سمت تظاهرکنندگان گاز فلفل پرتاب کرد،‌ بازداشت نمود.

در اثر این رویداد دو تظاهرکننده زخمی شدند. پلیس اسرائیل تعدادی از خیابان‌های تل‌آویو را در نتیجه این تظاهرات بست و بعد از مدتی باز کرد.»پس از کشته شدن دو شهرک نشین در اثر تیراندازی در نزدیکی شهرک فلسطینی حواره در جنوب نابلس، شهرک نشینان روز یکشنبه حملات خشونت آمیزی را به این شهرک انجام دادند. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نوشت، حدود ۴۰۰ شهرک نشین با تظاهرات در نزدیکی حواره، ۳۰ خودرو را آتش زدند و بیش از ۱۰ خانه را سوزاندند که در اثر آن ده‌ها فلسطینی زخمی شدند. این روزنامه عنوان داشت، شهرک‌ نشینان شش خانه را در حالی که ساکنان داخل آن بودند به آتش کشیدند.

طرح وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای کانون شهرک سازی آویتار

در حال ساکنان اراضی اشغالی دور جدید اعتراضات را نسبت به اقدامات خشونت آمیز دولت راستگرای نتانیاهو علیه فلسطینیان آغاز کرده اند که به نظر می‌رسد این کابینه کماکان بر آتش خشونت ها و تتشدید فضای ناامنی می دمد. کما اینکه یک شبکه عبری اعلام کرد، وزیر شهرک سازی در وزارت جنگ و وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل اراضی کانون شهرک سازی "آویتار" در جبل صبیح در نابلس به "زمین‌های دولتی" است که می تواند به خشونت ها علیه مردم فلسطین دامن بزند.

به گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، هدف از این اقدام مشروعیت بخشیدن به این کانون شهرک سازی تخلیه شده و تبدیل آن به یک شهرک رسمی است و در نتیجه از تلقی این اقدام به عنوان اقدامی یک جانبه اجتناب می‌شود. این شبکه اعلام کرد، در اجلاس العقبه که در اردن برگزار شد، بر توقف قانونی سازی کانون‌های شهرک سازی جدید یا ساخت واحدهای مسکونی جدید که اقدامی یکجانبه تلقی می‌شود، تصریح شد. طبق اعلام این شبکه، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی و وزیر شهرک سازی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در برابر دولت آمریکا در تنگنا قرار نگیرد.
در همین راستا، شبکه مذکور اعلام کرد، دولت ایالات متحده از دولت رژیم صهیونیستی خواسته است در مورد خشونت اخیر شهرک نشینان در شهرک فلسطینی حواره و نیز درباره دلایل اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مقامات ارشد آن محتوای بیانیه مشترک اجلاس العقبه را تکذیب کردند، توضیح دهند.

از سوی دیگر، مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی از تصمیم رهبری سیاسی برای محدود کردن عملیات تهاجمی در شهرهای فلسطین انتقاد کردند. وبسایت عبری Ynet به نقل از این منابع نوشت که جلوگیری از حملات فقط با دفاع غیرممکن است، اما برای خنثی کردن آنها باید در عمق شهرهای کرانه باختری کار کرد. مقامات ارشد ارتش اسرائیل خواستند عملیات بازداشت‌های شبانه از سر گرفته شود که به اعتقاد آنها باعث ایجاد حس بازدارندگی در میان فلسطینی‌ها می‌شود.

قدرت بازدارندگی‌مان را از دست داده‌ایم

به موازات گسترش اعتراضات و همچنین تشدید اختلافات و دودستگی در کابینه نتانیاهو و متعاقبش آغاز دور استعفا و ریزش در بدنه ارتش، شاهد گسترش عملیات‌های استشهادی در سراسر سرزمین های اشغالی هستیم. همین نکته باعث شده است که مقامات امنیتی نسبت به آینده این رژیم نگران باشند. چنانی که رئیس سابق موساد در واکنش به عملیات استشهادی اخیر در غور اردن تاکید کرد، این عملیات نشان‌ می‌دهد که اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است.

به گزارش شبکه خبری المیادین، برخی رسانه‌های اسرائیلی به عملیات استشهادی در غور اردن واکنش نشان داده و تاکید کردند، آنچه رخ داد و به مرگ یک شهرک‌نشین و زخمی شدن تعدادی دیگر ختم شد، دقیقا همان چیزی است که دو نهاد امنیتی و نظامی اسرائیل از آن هراس دارد و آن رویکرد عملیات در پی عملیات است.

دنی یاتوم، رئیس سابق موساد در این خصوص اظهار کرد: «این عملیات نشان می‌دهد که اسرائیل دیگر قدرت بازدارندگی سابق را ندارد.» یاتوم گفت: «این واقعیت که فلسطینی‌ها در روز روشن زمانی که افراد زیادی حضور دارند، دست به عملیات بزنند سپس موفق به فرار شوند حاکی از این است که باید تلاش گسترده‌ای برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی انجام شود.»

اور هیلر، خبرنگار مسایل نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: «موفقیت فلسطینی‌ها در حواره دیگر گروه‌های مسلح در مناطق مختلف را به حضور با اسلحه در خیابان‌ها تشویق می‌کند و در اینجا صحبت به طور مشخص از منطقه اریحا است.»

برخی تحلیلگران اسرائیلی اظهار کردند، «آنچه شامگاه یکشنبه در منطقه حواره در جنوب نابلس رخ داد، دال بر شکست دو نهاد امنیتی و نظامی در کنترل اوضاع است.» همچنین آنها هشدار دادند،‌ آنچه در حواره رخ داد، می‌تواند به تنشی شدید و آشوب در کرانه باختری ختم شود و این همان سناریویی است که پیش از این نهادهای اطلاعاتی اسرائیل نسبت به آن هشدار داده بودند.

اوهاد حامو، خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت که اسرائیل هرگز چنین شرایطی را آن هم در این حجم و ابعاد تصور نمی‌کرد، در واقع ما از نداشتن حاکمیت و کنترل کامل از سوی نیروهای امنیتی صحبت می‌کنیم.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو فلسطینیان شهرک سازی ها موساد


( ۷ )

نظر شما :