بشار اسد در مسکو

پوتین به دنبال احیای روابط ترکیه و سوریه؟!

۲۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۰۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
حسین فاطمی در یادداشتی می نویسد: «رامی الشاعر»، دیپلمات سابق و مشاور نزدیک به وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با «عربی۲۱» در این باره تاکید داشت که پیش‌بینی می‌شود گفت‌وگوهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی در مسکو بر پرونده ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا متمرکز باشد.
پوتین به دنبال احیای روابط ترکیه و سوریه؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور سوریه روز سه‌شنبه در یک سفر رسمی به روسیه سفر کرد و شامگاه سه شنبه در یک سفر رسمی وارد مسکو شد تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. هیئت همراه بشار اسد شامل فیصل مقداد، وزیر امور خارجه، منصور عزام، وزیر امور ریاست جمهوری، سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و علی عباس، وزیر دفاع، کنان یاغی، وزیر دارایی، فادی الخلیل، رئیس کمیسیون برنامه ریزی دولتی، قیس خضر، دبیر کل کابینه، لونا الشبل، مشاور ویژه ریاست جمهوری و بشار الجعفری، سفیر سوریه در مسکو است.

اگر چه از ابعاد سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری، نظامی و دفاعی، سفر بشار اسد به روسیه و دیدارش با پوتین قابل ارزیابی است، اما به باور طیف وسیعی از تحلیلگران و ناظران محور اصلی این سفر ناظر به تلاش های مسکو در جهت احیای روابط ترکیه و سوریه است. در همین رابطه و همزمان با ورود رئیس جمهوری سوریه به مسکو برای دیدار با همتای روس خود، یک مشاور نزدیک به وزارت امور خارجه روسیه هدف از انجام چنین دیداری را در راستای عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا ارزیابی کرده است.

«رامی الشاعر»، دیپلمات سابق و مشاور نزدیک به وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با «عربی۲۱» در این باره تاکید داشت که پیش‌بینی می‌شود گفت‌وگوهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی در مسکو بر پرونده ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا متمرکز باشد.

الشاعر در این باره خاطر نشان کرد که دو کشورها با تاریخ ۱۵ و ۱۶ ماه جاری میلادی به عنوان موعد اولیه برای برگزاری نشست معاونان وزرای امور خارجه به توافق رسیدند؛ اما تا بدین لحظه برگزاری این نشست تایید نشده است. پیشتر نیز منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که معاونان وزیران امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روزهای ۱۵ و ۱۶ مارس (۲۴ و ۲۵ اسفند) در مسکو دیدار خواهند کرد.

 مشاور نزدیک به وزارت امور خارجه روسیه این راهم مطرح کرد که دولت سوریه در تلاش است تا هرگونه فعالیت دیپلماتیک مرتبط با حل و فصل مشکلات با ترکیه را تا پایان رایزنی‌های اسد و پوتین در مسکو به تعویق بیندازد. الشاعر افزود: «نشست معاونان وزرای امور خارجه باید در مسکو برگزار شود؛ اما تاریخ و دستور کار آن همچنان در حال بررسی است.» این دیپلمات سابق پیش‌بینی کرد که بشار اسد پس از دیدار با پوتین در خصوص لزوم یافتن راه حلی برای بحران سوریه و بازگشت روابط با ترکیه به حالت عادی انعطاف نشان دهد. وی ادامه داد: این اتفاق به حل بسیاری از مسائل، که مهم‌ترین آنها پرونده پناهندگان و آوارگان است، کمک می‌کند و نقطه آغازی برای توقف روند وخامت اوضاع اقتصادی سوریه خواهد بود.

کلید واژه ها: ایران روسیه ترکیه سوریه بشار اسد ولادیمیر پوتین


( ۲ )

نظر شما :