«فروپاشی» و «جنگ داخلی»، دو کلیدواژه پرتکرار بین مقامات تل آویو

فراخوان جهانی برای کنار گذاشتن نتانیاهو

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
این روزها «فروپاشی» و «جنگ داخلی» به دو کلیدواژه پرتکرار بین مقامات صهیونیست پیرامون آینده این رژیم بدل شده است؛ آینده ای که تنها به فاصله چهار ماه از بازگشت بی بی به قدرت به شدت تیره و تار جلوه می کند. در بهترین حالت ممکن اکنون نگوییم فروپاشی یا جنگ داخلی حتمی خواهد بود، اما ساختار سیاسی - اجتماعی در اراضی اشغالی دوچار یک «گسل و دوپارگی بدون بازگشت و بی سابقه» شده است. 
فراخوان جهانی برای کنار گذاشتن نتانیاهو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلکاسی ایرانی: این روزها «فروپاشی» و «جنگ داخلی» به دو کلیدواژه پرتکرار بین مقامات صهیونیست پیرامون آینده این رژیم بدل شده است؛ آینده ای که تنها به فاصله چهار ماه از بازگشت بی بی به قدرت به شدت تیره و تار جلوه می کند. در بهترین حالت ممکن اکنون نگوییم فروپاشی یا جنگ داخلی حتمی خواهد بود، اما ساختار سیاسی - اجتماعی در اراضی اشغالی دوچار یک «گسل و دوپارگی بدون بازگشت و بی سابقه» شده است. 

به همین واسطه وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی هم مبه مانند دیگر مقامات نسبت به وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی هشدار داد و تأکید کرد در  صورت تداوم شرایط فعلی به اصطلاح «ملت» از هم می‌پاشد. آنطور که خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در رشته توئیت‌هایی نگرانی خود را درباره وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی ابراز کرد.

اظهارات بنی گانتس در پی دودستگی ایجاد شده در بین مردم پس از ارائه طرحی دولتی با هدف تضعیف دستگاه قضا مطرح شد که مخالفان آن را کودتا می‌خوانند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید هدف این طرح بازگرداندن توازن به قوه‌های مجریه، مقننه و قضائیه است.گانتس در حساب توئیتری خود نوشت: «می‌ترسم که اینجا جنگ داخلی رخ بدهد. معتقدم که کسی خواهان آن نیست، اما وخامت در شیب منفی قرار دارد و خطر وقوع جنگ داخلی در حال افزایش است.» وی ادامه داد: «این حرف‌ها باد هوا یا پیشگویی‌های ناشی از خشم نیست. من در بین مردم زندگی می‌کنم و می‌بینم که چگونه از هم پاشیده می‌شویم و هیچ مسئولی در دولت وجود ندارد که جلوی آن را بگیرد.»

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی تصریح کرد، ممکن است این کودتا مبنای فروپاشی دولت اسرائیل باشد. گانتس عنوان داشت: «هرکس که احساسات میلیون‌ها اسرائیلی مخالف کودتا را دست کم بگیرد و شأن صدها هزار معترض که هفته به هفته به خیابان‌ها می‌آیند را کم شمارد و هرکس که از بیشتر لحظات پارلمان برای ترویج گامی آسیب‌زا استفاده کند که دولت اسرائیل را از درون ویران می‌کند، شایسته رهبری دولت نیست.» وی خطاب به نخست وزیر اسرائیل گفت: «نتانیاهو ما در یک قدمی پرتگاه هستیم.»

همزمان، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در اظهاراتی بیان داشت: «من به تلاش به نفع گفت‌وگو و ایجاد توافق‌هایی درباره روش حل‌وفصل اختلافاتی که موجب از هم پاشیدگی مردم می‌شود ادامه خواهم داد.»اظهارات رئیس رژیم صهیونیستی در پی مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ائتلاف دولتی با طرحی مطرح شد که وی برای حل بحران ارائه کرد. پیشنهاد هرتزوگ در سایه تلاش دولت صهیونیستی برای اجرای طرح اصلاح دادگستری که مخالفان آن را کودتا می‌خوانند مطرح شد.

فراخوان جهانی برای کنار گذاشتن نتانیاهو

بی توجهی بی بی به هشدارها پیرامون تبعات مخرب تلاش او برای اصلاح ساختار قضایی رژیم صهیونیستی و نیز اقدامات دولت افراطی اش در حمله، کشتار، جنایت و تجاوز به مردم فلسطین که موجب شده عملیات های استشهادی تا قلب مرزهای 1948 سیر صعودی به خود بگیرد، مخالفان نتانیاهو را به صرافت برای برکنار کردن او انداخته است. چرا که مقامات سابق و اسبق رژیم صهیونیستی به چشم خود می بیند که نتانیاهو تا پای فروپاشی این رژیم به دنبال تغییر ساختار سیاسی و قضایی برای تداوم قدرت طلبی خود است.  از همین رو است که حتی اولمرت هم دست یاری به سمت کشورهای جهانی دراز کرده تا بی بی را به هر قمیت از قدرت کنار بگذارند و نشان دهند که برنامه اصلاح دستگاه قضایی مدنظر نتانیاهو برایشان اهمیتی ندارد.

پیرو این درخواست کمک، ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه ۱۲ این رژیم گفت: «هر رهبری که خود را دوست اسرائیل معرفی کند باید با این دولت اسرائیل مخالفت کند. این دولت دشمن اسرائیل است و من از شما می‌خواهم که نخست وزیر را تحقیر کنید.» اولمرت تاکید کرد: «کسی که پایه‌های دموکراتیک اسرائیل را ویران کند، نماینده آن نیست. نتانیاهو با ظاهر شدن اخیر خود نشان داد که از یک حمله عصبی رنج می‌برد.»

دور باطل

کارنامه بی بی و دولت افراطی در چهار ماه اخیر به قدری غیرقابل دفاع شده که نتایج یک نظرسنجی جدید در اراضی اشغالی این واقعیت را نشان داد در صورتی که در شرایط فعلی انتخابات جدیدی در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی برگزار شود، نتانیاهو نخست وزیری را از دست خواهد داد.این ادعای روزنامه معاریو است که اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در مورد انتخابات آینده رژیم صهیونیستی کرده است. این روزنامه اشاره کرد که بر پایه نظرسنجی انجام شده در صورتی که انتخابات جدید رژیم صهیونیستی امروز برگزار شود، جناح نتانیاهو ۵۷ کرسی را کسب خواهد کرد.

این نظرسنجی می‌افزاید که جناح یائیر لاپید هم موفق به کسب ۶۳ کرسی خواهد شد. از زمان روی کار آمدن دولت نتانیاهو که به عنوان تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، تظاهرات‌های گسترده و بی‌سابقه‌ای در سرتاسر اراضی اشغالی برگزار شده است. هر هفته صدها هزار نفر علیه دولت نتانیاهو و سیاست‌های او به ویژه طرح اصلاحات قضائی دست به تظاهرات می‌زنند.

ذیل یک ارزیابی خوش بینانه درصوتی که نتانیاهو حاضر به کناره گیری از قدرت شود و دوباره انتخابات زودهنگام پارلمانی هم در اراضی اشغالی برگزار گردد، تغییری در وضع موجود نخواهد بود. چرا که دور باطلی از انتخابات کنست بدون ایجاد ثبات سیاسی را به دنبال دارد.  حتی اگر بر مبنای نظرسنجی معاریو جریان اپوزیسیون فعلی منتسب به لاپید بتواند 63 کرسی را به دست آرود و موفق به تشکیل کابینه شود باز هم مجبور به استعفا خواهد شد، چرا که نتانیاهو در لباس رهبر اپوزیسیون همان کاری را خواهد کرد که پیش تر با دولت ائتلافی «بنت - لاپید» کرد که مجبور به کناره گیری از قدرت شد. 

هر چند که اکنون رفتار مشابهی از سوی ائتلاف اپوزیسیون مرکزی «لاپید - گانتس» هم این گزاره را در میان ناظران تقویت کرده که دولت نتانیاهو نیز ظرف ماه ها و یا حتی هفته های پیش رو مجبور به استعفا خواهد بود. در این رابطه تقریبا همه تحلیلگران و رسانه های منطقه ای و جهانی بر این نکته توافق دارند که بی بی یک سالگی به قدرت رسیدن مجدد خود را نخواهد دید. از این رو است که در راستای تاکید اول گزارش باید عنوان داشت ساختار سیاسی - اجتماعی در اراضی اشغالی دوچار یک «گسل و دوپارگی بی بازگشت و بی سابقه» شده است، به نحوی که روی کار آمدن نتانیاهو، لاپید و ...، نه تنها نمی تواند از عمق این گسل بکاهد، بلکه به آن بیشتر دامن می زند. پس «فروپاشی» و یا وقوع «جنگ داخلی» چندان بی راه نیست.
   

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیل اولمرت بنی گانتس یائیر لاپید


( ۷ )

نظر شما :