فرصت ها برای پاس طلایی و گل زنی های تاریخی

اردوغان را دریابیم

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۹۷۶۶ آسیا و آفریقا خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید وحید کریمی و سید علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی در دیپلماسی ایرانی می نویسند: اردوغان را دریابیم، او که اکنون از غرب دل پر خون دارد و به روشنی دید دو طرف آتلانتیک چگونه برای سقوط دولت او دست به دعا برده بودند، حالا که توانسته در یک معادله به چون و چرا، قدرت را حفظ کند، مترصد فرصتی است تا تلافی این رفتارهای غربی ها را بکند. اگر غرب همانند همیشه در فراموشی لحظات ناکامی با هدف حفظ منافعش سعی دارد، اردوغان چنین روحیه ای ندارد و بی مهری ها را به این آسانی فراموش نمی کند. برای همین پیش بینی می شود گرایش او به شرق بیش از پیش شود؛ و این می تواند فرصتی به ما بدهد که از این رویکرد او بهره ببریم.
اردوغان را دریابیم

دیپلماسی ایرانی: «پاس طلایی» در فوتبال را حتما شنیده آید که معمولا زیباتر از گل زدن است. «پاس طلایی سیاسی» هم داریم. 

همین جناب کسینجر، پاس های طلایی ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری آمریکا بود که در روابط بین الملل تحول ایجاد کرد. 

پاس های طلایی هلموت کهل، صدراعظم آلمان به گنشر، وزیر امور خارجه، غوغا کرد و آلمان را متحد و اروپا و روابط شرق و غرب را دگرگون کرد. 

فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل، با مشارکت یکدیگر، جنگ جهانی دوم را در مسیر پیروزی متفقین علیه متحدین قرار دادند. 

حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله هاشمی رفسنجانی برای انقلاب و پایه های حکومت در جمهوری اسلامی تلاش کردند و ایران را به عنوان الگو برای دیگر کشورها قرار دادند، آنها برای رسیدن به این هدف زلزله سیاسی جهانی را رقم زدند. 

هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خود و تورگت اوزال، همتای ترکیه ای او، روابط ایران و ترکیه را متحول و فعال کردند. 

همچنین هاشمی رفسنحانی و ملک عبدالله، ولیعهد و بعدا پادشاه وقت عربستان، هر دو در تنظیم روابط ایران و عربستان موثر بودند. 

مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق و دونالد ریگان، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده امریکا با پاس کاری های سیاسی موفق به حذف شوروی شدند. 

هدف از مثال های فوق بیانگر این اهمیت است که اگر میخواهید گل بزنید، پاس طلایی لازم است. غرب آسیا «گل زن های خوبی» دارد اما پاس کاری نمی کنند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که اخیرا در یک انتخابات دموکراتیک مجددا رئیس جمهور شد، یکی از رهبران در غرب آسیاست که می‌تواند گل بزند. سیاست های نیمه مستقلانه اردوغان در عرصه سیاست خارجی نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران است. تا قبل از اردوغان، ترکیه حتی در بین کشورهای غربی تحویل گرفته نمی شد. آن را عضو حمال ناتو می دانستند و پشت درهای اتحادیه اروپایی برای ایستادن در سالن نشست رهبران التماس می کرد. اردوغان گل های خوبی زد. کشور سوئد برای عضویت در ناتو، منتظر رخست اردوغان است. اردوغان چندین گل به پوتین زده و مبالغه نیست اگر گفته شود در بین کشورهای همسایه، پوتین بیشترین تاثیرپذیری و نیازمندی را به اردوغان دارد و این را به صراحت ابراز کرده است. اردوغان با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دست به یقه است و به روایتی پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه، شکست بایدن و امریکا بود. رهبران اروپایی نیز از اینکه مبادا اردوغان به آنها بتازد با احتیاط رفتار و گفتار می کنند. 

همه رهبران در غرب آسیا، گل زن های خوبی هستند. محمد بن سلمان در عربستان سعودی، طالبان، جمهوری اسلامی ایران، محمد امارات متحده عربی با رهبرانش از جمله محمد بن زاید و محمد بن راشد، ترکیه و سوریه گل زنی سیاسی را در مسابقه سیاست خارجی دارند منتهی بصورت پراکنده گل زده اند و بعضا گل به خودی در منطقه حساس و در عین حال تاریخی و غنی غرب آسیا زده اند. در حالی که گل زنی زمانی موثر می شود که نیاز به «پاس کاری» و «همیاری سیاسی» آن رفع شود، به این ترتیب است که پاسکاری و سپس گل زنی به ترفیع جایگاه مردم خسته در منطقه کمک می کند و می تواند مایه مباهات آنها شود. 

شاهد هستیم در اتحادیه های فرامنطقه ای مثل بریکس، که می رود به زودی به یک مدعی جدی در برابر بلوک های دیگر سیاسی و اقتصادی جهان از جمله گروه هفت تبدیل باشد، برزیل با چین، و هند با آفریقای جنوبی، و روسیه با همه آنها، پاس کاری سیاسی می کنند. نکته شایان توجه در این است که هر کدام از آنها، به ویژه چین، هر جا لازم باشد در قامت سنگربانی مهم نیز در بریکس ظاهر می شوند. لازم است رهبران در غرب آسیا «پاس های سیاسی» در کمک به یکدیگر برای گل زدن به سود کل منطقه را فراموش نکنند. بریکس می تواند فضای جدیدی باشد که با پاسکاری با آن منافع بسیاری نصیب کل منطقه شود. اقدامی که کشورهای ایران، عربستان، ترکیه و امارات برای عضویت در آن در قامت گل زن وارد عمل شده‌اند.

اردوغان را دریابیم، او که اکنون از غرب دل پر خون دارد و به روشنی دید دو طرف آتلانتیک چگونه برای سقوط دولت او دست به دعا برده بودند، حالا که توانسته در یک معادله به چون و چرا، قدرت را حفظ کند، مترصد فرصتی است تا تلافی این رفتارهای غربی ها را بکند. اگر غرب همانند همیشه در فراموشی لحظات ناکامی با هدف حفظ منافعش سعی دارد، اردوغان چنین روحیه ای ندارد و بی مهری ها را به این آسانی فراموش نمی کند. برای همین پیش بینی می شود گرایش او به شرق بیش از پیش شود؛ و این می تواند فرصتی به ما بدهد که از این رویکرد او بهره ببریم و با توسعه همکاری ها با دولت او اقدامات عملی به سود منافع کل منطقه انجام دهیم.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران ترکیه ایران و ترکیه رجب طیب اردوغان بریکس اعضای بریکس اعضای جدید بریکس عضویت در بریکس انتخابات ترکیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سید وحید کریمی سید علی موسوی خلخالی


( ۲۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹
ارزو داریم ودعا میکنیم پرزیدنت اردوغان عمر طولانی داشته باشد و دوره پنج ساله خود را با موفقیت به اتمام برساند۔امین۔
قویطاس ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۰
اردوغان دریابید تا پان ترکیسم ها در ایران جولان دهند
ناشناس ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹
سوال .‌ یه مورد از کارهایی را بفرمایید که اردوغان انجام داده و سبب دلخوری غرب شده است . نماینده ی غرب در خاورمیانه ، اسراییل است . یک مورد را مثال بزنید که اردوغان خلاف میل اسراییل رفتار کرده باشد . حتما ابتدای لیست مثالهایتان کمک به دور زدن تحریم ایران توسط ترکیه یا دمخور بودن ترکیه با روسیه در اوج تنش بین شرق و غرب را خواهید آورد . آیا اخراج ترکیه از ناتو توسط غرب ، کار سختی است ؟ آیا وضع تحریم های فلج کننده به سبک تحریمهای ایران ، ضد ترکیه از سوی غرب ، کار سختی است ؟ آیا جلوگیری از سفر گردشگران به ترکیه و شکستن کمر اقتصاد گردشگرمحور ترکیه ، برای غرب کار سختی است ؟ باورتان شده که اردوغان طرفدار فلسطین است ؟ باورتان شده که ترکیه بدون هماهنگی غرب ، با روسها زد و بند می کند ؟ چه لطفی بزرگتر از اینکه در اوج تحریمهای غرب و برای زهردار کردنش ، هر سال میلیاردها دلار پول ایرانیها به ترکیه و با واسطه به غرب سرازیر می شود . آیا دریچه ی خروج این پول را اردوغان باز کرده یا غرب ؟ راستی اسم قهوه خانه ی بین راهی ارسال تروریستها از سراسر منطقه به سوریه و عراق چه بود ؟ احیانا نامش فرودگاه اسلامبول نبود ؟ دیوانه کننده شده ایران امروز . این همه عاشق یک جا ، والله نوبره . عاشق روسیه . عاشق غرب . عاشق ترکیه . عاسق اوکراین . عاشق فلان . عاشق بیسار .‌
ناشناس ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۴
ابراهیم قدیمی اینجا پاچه خواری اردوغان را می کند و در مقاله ای دیگر ، حمله .‌ به نظر می رسد علی پانترکه از عادت زشت ، " دزدی " اسامی خوشش آمده . البته وقتی رییسش دزدی فرهنگی می کند باید هم کارگر دزدیهای سطح پایین مرتکب شود . رده بندی داره بالاخره .
مسلم ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰
یاشاسین‌اردوغان‌یاشاسین‌تورکیه‌یاشاسین‌دوموکراسی‌یاشاسین‌اسلام‌یاشاسین‌تورک‌دونیاسی
ایرانی ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۷
اردوغان یه ده یورویی بذارن جلوش، فورا برای غربی‌ها دم تکون میده. خیلی عجیبه که نویسندگان این مقاله هنوز خصلت دورویی و رنگ عوض کردن اردوغان رو نمی‌خوان ببینن.
خسرو ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۳
نوشته متناسب با نام دیپلماسی بود به نظرمن روابط مناسب بین ترکیه و ایران و پاکستان می‌تواند منطقه را دگرگون کند
میر جوانشیر ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۴
اردوغان را بی خیال ، شما خودتان را دریابید انموقع تمام مشکلات منطقه حل خواهد شد.
کامران ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۵
تکیه بر شمال جغرافیایی و کنترل جنوب !! این تنها راهکار کشور ایران است ، با توجه به بافت جمعیتی و اشتراکات با کشورهای همسایه
ابراهیم قدیمی ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۳
جناب ناشناس بااحترام این را من خودم نوشتم۔من هبچگاه به پرزیدنت اردوغان حمله نکرده ام برخلاف پرزیدنت علیف ونه مردم غیور اذربایجان ان هم به دلایلی حمله میکنم۔۔ من از ارامنه دفاع میکنم ولی به ترک ها حمله نمی کنم۔ ترک ها وارامنه جزئی لایتجزا از این منطقه هستند۔یکی قدیم تر ودیگری جدید تر۔سیاست های ترکیه وابسته به سابقه ای طولانی پس از شکست عثمانی در جنگ اول و ایجادددولت ترکیه توسط کمال اتاتورک بالاجبار بود وهست۔ اتاتورک برای طرد عثمانی گرائی غلظت تر کی را زیاد کرد۔ پرزیدنت اردوغان نقشی در این تغییرات نداشته است۔ من ارزوی سلامتی طولانی وموفقیت ایشان در رهبری مردم ترکیه کشور برادر خودمان ترکیه را کردم۔من واقعا ترکیه را ایران ترک زبان وترک ها را برادر خودمان میدانم۔پیوند ایران وارامنه و ترک زبانان پیوندی وگسستی است که تاریخ دانان باید انرا تحلیل کنند۔ممکن است تقصیر انوشیروان عادل باشد۔
علی ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۱
توهین کنندگان به ترکها در این سایت افرادی نادان و بیسوادن که مثل دلقها در حال نمایش دادن بیسوادی و ابلهی خودشان هستن .
نبرد اردبیل ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۴
تا بوده این ترکیه بوده که از رویکردهای مختلف و وسط بازی بیشترین بهره را برده از دل تقابل اسراییل و ایران روسیه و امریکا روسیه و اوکراین اعراب و اسراییل و …. منافع ملی ترکیه را تامین کرده و برخلاف نظر نگارنده اردوغان همیشه انعطاف لازم در جهت حفظ منافع مای کشورش را داشته مثل تغییر رویکرد در باب تلاویو و دمشق و حتی قاهره و ایضا مسکو از تقابل به آشتی درگیری های ترکیه با یونان نیز از جنس منافع ملی ترکیه در حوزه انرژی و اکتشافات است فقط در دو نمونه یعنی قبرس و تا حد زیادی جمهوری اذربایجان رویکردی ایدئولوژیک داشته
التماس تفکر ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۳
طرف اینجا در حد ویکی پدیا از اقتصاد ترکیه اطلاع نداره فک میکنه اقتصاد صنعتی ترکیه که عضو گروه جی بیست است توریست محوره ( که توریستی کردن کشور کار هر دولت و ملتی نیست مثل توهم درآمدهای ایتالیا از توریسم بدون توجه به صنعت این کشور یا سعودی ها ازتوریسم مذهبی که عددی در برابر ارامکو و درآمدهای نفتی عربستان نیست ) از اون طرف ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی حساس ترکیه و ایضا توان نظامی ترکیه ( دوما ارتش کمی ناتو یکی از برترین نیرو هوایی های ناتو ) و تکنولوژی و تولیدات نظامی این کشور در موشک تانک و جنگال و پهباد و جدیدا جنگنده نسل پنجم برای پیمان ناتو رو درک نمیکنه بعد به سبک دایی جان ناپلئونی در چهارچوب تئوری های کودکانه توطئه میخواد روابط بین الملل رو تحلیل کنه
علی ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۵
ترکیه با شناخت درست و واقع بینانه از مناسبات جهانی و استفاده موثر از پتانسیل های داخلی و خارجی در حال تبدیل شدن به یک بازیگر بسیارمهم در جهان است. بسیار محتمل است که با مدیریت پروسه ی همگرایی کشورهای ترک و افزایش توان بازیگری ترکیه در قفقاز و آسیای میانه ترکیه به یک قطب در جهان چند قطبی پیش رو تبدیل شود.و همراهی و همکاری ایران با ترکیه تنها تصمیم واقع بینانه می تواند باشد.