صدها نوزاد و کودک خردسال در پشت میله‌های زندان

ترکیه به محل شکنجه تبدیل شده است

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
به گزارش مجله اینترنتی سربستایت (Serbestiyet)، ۲۰۷۶ خردسال بین ۱۲ تا ۱۸ سال در بازداشت هستند. این مجله به نقل از وزارت دادگستری ترکیه (تا تاریخ اول مارس ۲۰۲۳) گزارش می دهد که ۳۹۶ بازداشتی بین صفر تا شش سال دارند که به همراه مادران خود بازداشت شده اند.
ترکیه به محل شکنجه تبدیل شده است

نویسنده: ارکان پهلوان

دیپلماسی ایرانی: وضعیت حقوق بشر در ترکیه به طور پیوسته رو به وخامت بوده و به ویژه در زندان ها چشمگیر است. هزاران کودک از جمله نوزادان و کودکان خردسال در پشت میله های زندان هستند. به گزارش مجله اینترنتی سربستایت (Serbestiyet)، 2076 خردسال بین 12 تا 18 سال در بازداشت هستند. این مجله به نقل از وزارت دادگستری ترکیه (تا تاریخ اول مارس 2023) گزارش می دهد که 396 بازداشتی بین صفر تا شش سال دارند که به همراه مادران خود بازداشت شده اند.

اکثر مادران زندانی سیاسی هستند که به تروریسم و تلاش برای کودتا متهم شده اند. آنها متهم به حمایت از جنبش موسوم به "جنبش گولن" هستند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فتح الله گولن را به برپایی کودتای 15 ژوئیه 2016 متهم کرده و متعاقبا جنبش تحت نظر او را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی کرده است.

علاوه بر نمایندگانی مانند اومر فاروق گرگرلی اوغلو (YSL حزب چپ سبز) و سزگین تانریکولو (CHP)، بیش از همه فعالان حقوق بشر مانند جمه بیراند، همسر روزنامه‌نگار فقید و مشهور مهمت علی بیراند در ترکیه هستند که برای جلب توجهات به وضعیت کودکان و نوزادان در زندان تلاش می کنند.

اخیرا گزارش مشترکی توسط سه سازمان غیردولتی از سوء استفاده های گسترده در زندان های ترکیه منتشر شد. کارشناسان بنیاد حقوق بشر ترکیه TIHV، انجمن حقوق بشر IHD و انجمن پزشکی ترکیه TTB در گزارش مشترک خود می‌گویند: «کل کشور به شکنجه‌گاه تبدیل شده است». در این گزارش آمده است: «شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در بازداشتگاه‌ها با افزایش اقتدارگرایی دولت ادامه دارد.» نظارنی بر رعایت قوانین و مقررات وجود ندارد، قوانین خودسرانه بر ترکیه حاکم بوده، احکام زندان بسیار طولانی مدت بوده و مکانیسم های پیشگیرانه کار نمی کند.

بهبود وضعیت حقوق بشر در ترکیه در آینده نزدیک محتمل به نظر نمی رسد. در شاخص موسوم به دموکراسی دانشگاه وورزبورگ، این کشور در بین 177 کشور در رتبه 132 قرار دارد و بنابراین یک "حکومت خودکامه متوسط" در نظر گرفته می شود.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه زندان زندان های ترکیه زندانیان سیاسی زندانیان سیاسی ترکیه رجب طیب اردوغان فتح الله گولن شکنجه


( ۱۲ )

نظر شما :

کوروش ۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۱
بله. آرمان پانترکی یک عده پشت پرده کثیفی دارد. البته فاشیست های ترک قبول نخواهند کرد.
خراسانی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵
از نظر وارثان عثمانی و پانترکها هر شخص بخواهد خلاف سیاست و سیستم انها باشد باید کشتار شکنجه و زندانی شود فرقی نمیکند نوزاد .کودک سالخورده یا نوجوان و جوان معترض به شرایط ترکیه .همتباران انها در سوریه و عراق مگر به اقلیتهای غیر ترک و شیعیان و علویان رحم کردند تا انها بخواهند رحم کند ؟؟؟؟؟؟؟
خسرو ۲۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۲
ترکیه و عثمانی و حتی صفوی و افشار قرنها بر خاورمیانه حکومت کرده اند و داعیه اسلام و منطقه گرایی داشته اند امروز اورپایی ها فقط از ایران و ترکیه حساب می‌برند به همان خاطر با جعل انواع تئوری ها و دروغهای تاریخی می‌خواهند دو کشور را و بخصوص ترکیه را به خاطر مواجهه مستقیم با اورپای مسیحی ، بدنام و تجزیه کنند تعداد زندانی های عادی در ترکیه و ایران از میانگین جهانی کمتر است هرنوشته ای را نمی توان خوراک ترک ستیزی کرد مخصوصا وقتی دروغ باشد و عکس العمل مردم دو کشور در حمایت از دولتهایشان این را نشان می‌دهد