زنگ آغاز اعتراضات از سرزمین های اشغالی تا واشنگتن زده شد

بحران دامن اقتصاد اسرائیل را گرفته است

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
همزمان با تداوم اعتراضات علیه لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه رژیم صهیونیستی، معاون سابق رئیس بانک این رژیم در سخنانی گفت که این لایحه رژیم اشغالگر را در سرآشیبی سقوط اقتصادی بزرگ و بی سابقه ای قرار داده است. «زوی اکشتاین»، معاون سابق رئیس بانک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی که با شبکه عبری زبان «کان» داشت در این باره تاکید کرد که اصلاحات قضایی ساختار قدرت در این رژیم را تهدید می‌کند و باعث وخامت اوضاع اقتصادی آن می‌شود.
بحران دامن اقتصاد اسرائیل را گرفته است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: همزمان با تداوم اعتراضات علیه لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه رژیم صهیونیستی، معاون سابق رئیس بانک این رژیم در سخنانی گفت که این لایحه رژیم اشغالگر را در سرآشیبی سقوط اقتصادی بزرگ و بی سابقه ای قرار داده است. «زوی اکشتاین»، معاون سابق رئیس بانک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی که با شبکه عبری زبان «کان» داشت در این باره تاکید کرد که اصلاحات قضایی ساختار قدرت در این رژیم را تهدید می‌کند و باعث وخامت اوضاع اقتصادی آن می‌شود.

وی اذعان کرد که رژیم صهیونیستی امروز در سرآشیبی سقوط اقتصادی گسترده و بزرگ قرار دارد که به همه صهیونیست‌ها و شهرک نشینان آسیب خواهد رساند. اکشتاین ادامه داد، اصلاحات قضایی قابلیت‌های امنیتی رژیم اشغالگر را نیز تهدید می‌کند، چراکه بر تمایل شرکت‌های فناوری پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در آن، به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی تأثیر می‌گذارد. این مقام صهیونیست همچنین تاکید کرد که رژیم اشغالگر طی سال جاری میلادی نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های فناوری پیشرفته را شاهد بوده است و  بازار عدم اطمینان سرمایه گذاران و کاهش فعالیت اقتصادی را نشان می‌دهد.

در همین راستا، پروفسور «آس پرزیس»، از اقتصاددانان برجسته رژیم صهیونیستی نیز معتقد است که این رژیم  مشکل بسیار بزرگی در زمینه اقتصادی دارد و اقتصاد آن درحال حرکت به سمت هرج و مرج است. پیشتر نیز روسای بانک‌های رژیم صهیونیستی به بتسلئیل اسموتریچ هشدار داده بودند که به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از طرح کابینه برای هدف قرار دادن سیستم قضایی، پول سرمایه گذاران خارجی ۱۰ برابر سریع‌تر از حد معمول درحال خارج شدن از بانک‌های رژیم اشغالگر است.

پافشاری کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای پیش بردن روند تصویب لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» بحران امنیتی و اقتصادی در اراضی اشغالی را تشدید کرده است و همزمان با ادامه تظاهرات کارشناسان و برخی مقامات نسبت به فروپاشی اقتصادی این رژیم هشدار داده‌اند.

به رغم مخالفت‌های شدید با این طرح؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است، هدف آن ایجاد توازن بین قوه‌ها از طریق کاهش اختیارات دادگاه عالی به نفع کنست (پارلمان) است.اما منتقدان معتقدند که این اقدام راه را برای سوء استفاده از قدرت باز می‌کند، اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال دستگاه قضایی می‌داند که در نهایت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته‌های سیاستمداران می‌کند.

-    زنگ آغاز اعتراضات از سرزمین های اشغالی تا واشنگتن زده شد!

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از آغاز چندین تظاهرات در سراسر اراضی اشغالی در ساعات اولیه صبح دیروز، سه‌شنبه خبر دادند. به گزارش این رسانه‌های عبری بان، تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی کابینه تندروی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همانطور که مخالفان این طرح وعده داده بودند، صبح دیروز از حدود ساعت هفت صبح به وقت محلی، از میدان بیما در تل‌آویو آغاز شد.

هزاران اسرائیلی از ساعات اولیه صبح در تظاهرات گسترده علیه اصلاحات قضایی شرکت کرده‌ و به خیابان‌ها آمده‌اند.طبق این گزارش، معترضان ورودی بورس تل‌آویو و پایگاه «کریاه» وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو را بستند. معترضان همچنین چندین جاده و چهارراه اصلی را مسدود و تردد خودروها در این مناطق را مختل کردند. تظاهراتی نیز در مقابل خانه بار دیوید، رئیس هستدروت (اتحادیه سندیکاهای کارگری رژیم صهیونیستی) در شهر «کریات اونو» برگزار شد. معترضان برخی مسیرهای ساحلی ورودی «کریاه» و «بورصه» در تل‌آویو را مسدود کردند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت نیز در این باره گزارش داد: هزاران تظاهرکننده جاده مقابل بورس اوراق بهادار تل‌آویو را مسدود کردند و برخی دیگر جاده‌های منتهی به ساختمان وزارت جنگ را بستند.

در مقابل، روزنامه صهیونیستی «ایزرائیل هیوم» نیز از برگزاری تظاهرات طرفداران کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی خبر داد و نوشت که موافقان با تجمع جلوی شهرک های صهیونیست نشین، مانع خروج معترضان برای شرکت در تجمعات و راهپیمایی های اعتراضی سراسری امروز شدند.

در این رابطه گروهی ۵۰ نفره از موافقان لایحه تغییرات قضائی نیز مقابل محل اقامت «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و از وی خواستند که نظامیان متمرد را اخراج کند. موافقان لایحه تغییرات قضائی با شعار «گالانت بیدار شو و تسلیم متمردان نشو»، خواستار اخراج آندسته از نظامیانی شدند که در اعترض به این لایحه تمرد را در پیش گرفته اند.

موافقان لایحه تغییرات قضائی همچنین مقابل منزل «گالی بهاراو میارا» دادستان کل رژیم صهیونیستی که از مخالفان لایحه تغییرات قضائی است، تجمع کردند. آنها همچنین تجمعی در نزدیک خانه مشاور قضایی کابینه برگزار کردند. با این وجود مخالفان کودتای قضایی بی بی، تجمعات بزرگی را در چندین ایستگاه قطار و خیابان کاپلان در تل‌آویو که یکی از برجسته‌ترین مراکز اعتراض است،‌ برگزار کردند. برنامه‌های جنبش‌های اعتراضی شامل بستن راه‌های اصلی بود و در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه، تظاهرکنندگان شروع به مسدود کردن راه‌ها از جمله بزرگراه‌ها کرده و از آنجا به سمت سکوهای ایستگاه‌های قطار حرکت کردند. اما غروب دیروز اعتراضات در کاپلان و دیگر مراکز اعتراضی در سراسر اراضی اشغالی متمرکز شد. در عین حال، معترضانی که در «های‌تک» (فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی) کار می‌کنند، تلاش ‌کردند همزمان با اعتراضات فعالیت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را مختل کنند.

به موازات دور جدید اعتراضات سراسری صهیونیست ها علیه تصمیمات کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ویژه لایحه جنجال برانگیز تغییرات قضایی، رسانه ها گزارش دادند که دیروز سه شنبه معترضان به لایحه تغییرات قضایی در آمریکا نیز همزمان با دیدار اسحاق هرتزوک، رئیس رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور آمریکا مقابل کاخ سفید تظاهرات کردند.
اعتراضات به لایحه تغییرات قضایی در سایه اصرار کابینه نتانیاهو برای طی کردن مراحل تصویب آن در کنست گسترش یافته و بخش های مختلف ارتش رژیم صهیونیستی را نیز در بر گرفته و باعث نافرمانی شماری از افسران و نیروهای ذخیره رده های مختلف شده است. این درحالی است که گروهی از نظامیان بازنشسته و سابق ارتش رژیم صهیونیستی از نافرمانی در ارتش و اعتراضات حمایت کرده اند و شماری از افسران بازنشسته دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک نیز خواهان توقف این لایحه شده و درباره تبعات خطرناک آن برای امنیت این رژیم هشدار داده اند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو آمریکا جو بایدن اسحاق هرتزوگ


( ۱ )

نظر شما :