مجامع بین المللی باید ورود کنند

زنان و کودکان، سپر انسانی گروه های مسلح کُرد

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۱۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
گروه های مسلح کُردی مستقر در اقلیم شمال عراق از کودکان و زنان عضو خود به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، بنابراین لازم است که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری موضوع «خلع سلاح» یا «خارج کردن کودکان و زنان» را از طریق ظرفیت‌های بین‌المللی اجرایی کنند. 
زنان و کودکان، سپر انسانی گروه های مسلح کُرد

دیپلماسی ایرانی: پس از سقوط  رژیم بعث صدام و تشکیل اقلیم شمال آن کشور، یکی از مسائل راهبردی میان ایران و اقلیم حضور شبه‌نظامیان کُرد ضدانقلاب در آن منطقه بوده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، تقریباً همهٔ این «گروه های مسلح» مزبور به نحوی مورد حمایت مادی، تسلیحاتی و معنوی مسئولین اقلیم قرار داشته‌اند و این در حالی است که مناسبات دولت ایران با مسئولین اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی بغداد پس از سقوط صدام در وضعیت مطلوبی قرار داشته و دارد. لذا طبیعی به نظر می آید که منافع راهبردی طرفین اقتضا می‌کند که از تشدید تنش جلوگیری کنند.

از سویی دیگر غلبه گفتمان کرُدگرایی نزد مسئولین اقلیم شمال عراق که تلاش می‌کنند خود را «رهبر کُردهای جهان» معرفی کنند سبب شده تا نخواهند با این گروه های مسلح برخورد سختگیرانه‌ای داشته باشند.

البته در طول این سال‌ها اقلیم تقریباً این گروه ها را به مقرات محدودی محصور کرده ولیکن همواره از این احزاب مسلح و مخالف ایران به عنوان کارت بازی در مناسبات با ایران و سایر همسایگان بهره برده است.

همچنین، ترکیه دیگر همسایه اقلیم شمال عراق است که در تنش بالایی با شبه نظامیان پ.ک.ک قرار دارد و نتوانسته از ابزارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی استفاده کرده است و عملاً پ.ک.ک را در خاک اقلیم کردستان مورد حمله مستقیم قرار دهد.

این در شرایطی است که بر اساس قانون اساسی عراق این امکان برای همسایگان وجود دارد که در صورت وجود «یک کانون ناامن ساز در خاک عراق» علیه آنها، این کشورها رسما وارد عمل شوند و می توان این موضوع را علت حضور نظامی ترکیه در اقلیم شمال عراق قلمداد کرد.

ایران نیز با همین استدلال حملات متناوبی را علیه مقرات احزاب کُرد مسلح مخالف خود انجام داده و عملاً این مسئله از وضعیت کارت بازی به یک «چالش امنیتی» برای اقلیم شمال عراق بدل شده است.

تنش اخیر بین دو جناح شبه نظامی کومله که منجر به کشته شدن دو نفر از این شبه نظامیان شد سبب شد تا مسئولین اقلیم وارد عمل شوند و قبل از پایان اولتیماتوم ایران مبنی بر لزوم خلع سلاح گروه های کُرد مقیم اقلیم دو جناح کومله را عملاً خلع سلاح کنند تا «پالس مثبتی به ایران» ارسال کنند.

در این شرایط مسئولین اقلیم شمال عراق با چالش‌های جدی‌تری نیز روبه رو هستند که به نظر می‌رسد نمی‌خواهند بیش از این برای گروه های کُرد مخالف ایران هزینه کنند.

اخیرا حکم دادگاه داوری بین المللی در خصوص شکایت عراق از ترکیه مبنی بر صادرات نفت این کشور از طریق اقلیم شمال عراق به بندر جیهان صادر شد و طی این حکم ترکیه به پرداخت حدود یک و نیم میلیارد دلار غرامت محکوم و صادرات نفت عراق از مسیر فوق الذکر به صورت موقت قطع شد.

با عنایت به تاثیرگذاری موضوع بر درآمدهای اقلیم شمال عراق و تکاپوی مقامات اقلیم به منظور رفع موانع پیش رو «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم در اوایل سال ۱۴۰۲ طی سفری به بغداد با نخست وزیر و سایر مقامات عالی رتبه عراق ملاقات و در نهایت توافقنامه‌ای را در چهار بند امضا کردند.

اقلیم کردستان به دلیل اختلافات با دولت مرکزی نفت خود را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رساند، اما پس از این توافق با وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد از این به بعد نفت اقلیم با قیمت بازار جهانی به فروش خواهد رسید.

این موضوع یکی از چالش‌های جدی در حیات اقلیم شمال عراق است، اما آنچه فراتر از این مسائل سیاسی و اقتصادی مطرح است و کمتر مورد توجه طرف‌های منازعه از اقلیم با دولت ایران است مسئله «حقوق کودکان، زنان و نوجوانانی» است که به دلایل عمدتاً معیشتی یا آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و امثال آن وارد این گروه های مسلح می شوند.

بسیاری از این افراد از «طبقات پایین جامعه کُردی ایران» هستند که باید بیش از پیش مورد حمایت مسئولین کشور قرار گیرند.

متأسفانه ما نتوانستیم تا کنون از ظرفیت‌های قانونی و حقوقی خود نظیر پیگیری های بین المللی از سوی «دستگاه دیپلماسی» برای نجات این کودکان و زنان آسیب پذیر استفاده نکردیم و این احتمال وجود دارد که آنها در این فضای متشنج قربانی شوند.

بر اساس گزارش هایی که منتشر شده است، گروه های مسلح مزبور از «کودکان و زنان» عضو خود به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کنند، لذا به نظر می‌رسد مسئولیت انسانی مسئولین اقلیم شمال عراق، نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری است که به سرعت موضوع «خلع سلاح» یا «خارج کردن کودکان و زنان» را از طریق ظرفیت‌های بین‌المللی دنبال کرده و از بروز یک فاجعه انسانی پیشگیری کنند.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان کردها ایران و اقلیم کردستان ایران و عراق زنان کرد کودکان کرد تروریست های کرد


( ۱۵ )

نظر شما :

اردبیل ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۸
حملات ارتش ترکیه به این" کانون های نا امن ساز" در عراق و سوریه را که طبق قراردادهای بی مابین حق قانونی اش است، بارها تلویزیون ایران و کارشناسانش " تجاوز"،" عثمانی گرایی" " سلطان اردوغان" قلمداد کرده اند! در حالیکه برخورد با گروههای مسلح تروریستی مثل پ ک ک، کومله،دموکرات کردستان،پژاک، ی پ گ،پ ی د و با هر عنوان دیگری اگر در داخل کشور و یا کشورهای همسایه فعالیت کنند، حتی دموکراتیک ترین کشورها هم با قاطعیت عمل می کنند.
علی ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰
جای تامل داره که هنوز این تروریستهای کرد رو گروههای مسلح کرد خطاب میکنین . چرا اشاره ای به تروریست بودن اونا نمیکنین ؟
علی ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۸
این ابزاری است که تروریست های کرد همواره استفاده می کنند اما مسولان سیاست خارجی ما هم دور این بازی را میخورند.
ایرانی ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲
خیلی جالب است که ارتش و دولت ترک به طور مداوم و روزانه غیرنظامیان را در عراق و سوریه می‌کشند و علنا از داعش و سایر گروه های تکفیری حمایت می‌کنند و آنها را به جدیدترین سلاحها تجهیز کرده اند و مناطق زیادی در قبرس و عراق و سوریه را اشغال کرده اند و حتی از سلاحهای شیمیایی هم استفاده می‌کنند. خلاصه جنایتی باقی نمانده که انجام نداده باشند ولی چون اسم دولت و ارتش روی آنها است کسی به آنها نمی‌گوید تروریست!!! یعنی شما دولتی باشید که با رانت و پانترک بازی روی کار بیایید و صبح تا شب آدم بکشید تروریست نیستید! بله سو استفاده از زنان و کودکان محکوم است ولی چرا کسی به جنایات ترکیه که خودش یکی از عوامل شکل‌گیری پ ک ک و پیوستن افراد مختلف به این گروه است اشاره ای نمی‌کند!؟
خسرو ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۸
چرا این گروه‌های تروریست می‌توانند نوجوانان عشایر کرد را جذب کنند؟ واقعا این نوجوانان سپر انسانی هستند یا کودک سرباز؟ چرا حکومت محلی اقلیم با وجود قدرت بارز ایران ، از گروه‌های تروریستی می‌تواند حمایت کند ؟ چرا حکومت مرکزی عراق در قلمرو ملی عراق حاکم نیست ؟ نقش امریکا و اورپایی ها در حمایت از گروه‌های تجزیه طلب تروریست چیست؟ چرا تجزیه طلبی جز اخلاق سیاسی الیت تحصیل کرده کرد شده است ؟ رشد بسیاربالاو غیرعادی جمعیت در مناطق کردنشین برای تامین نیروی گروه‌های تروریستی نیست ؟
قویطاس ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۱
استفاده از کودکان و زنان یک امر ناپسند است و باید محکوم کرد ولی خود فاشیستهای ترک باعث و بانی این مسئله هستند.
مهدی ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۱۶
عجب سوژه ای شده کلمه تروریست تو این روزگار ! جنایتهای صدامی فاشیستهای خشک مغز ترک در طول تاریخ که زبان بیش از سی میلیون شهروند انکار میکنن و بخاطر سرودن یک ترانه کردی آدم میکشن ، ترور و تروریسم حساب نمیشه !!!
کوروش ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۸
واقعا کلید واژه های این به اصطلاح مقاله نیات نژادپرستانه آن را آشکار میکنند. شما در مورد ترکیه و حزب حاکم آن تحلیل می‌نویسید در کلیدواژه ها عباراتی مثل پانترکها و فاشیستهای ترک را قید میکنید!؟
ناشناس ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۹
زن در فرهنگ غرب به یک ابزار مطلق تبدیل شده . هر چه برهنه تر ، جایگاهش در ویترین اجتماع ، بالاتر . به فیلمهای هالیوودی و نقش زن در این فیلمها دقت کنید . اصلا او زن بندۀ خدا نمی دونه در فیلم نقشش چیه . فقط در فیلم هست تا نقش اول مرد هر از چند گاهی ... حضور زنان با لباس نظامی هم نوعی دیگر از برهنگی است که باز توسط غرب ترویج می شود . زنانی که از اساس خلقتشان به گونه ای است که حضورشان در جنگ به صورت یک جنگجو ( نه امدادگر و مانند آن ) فقط دست و پاگیر است و چالش زا . تصاویر بردگان جنسی با لباس نظامی البته از نوع بدن نما و حداکثر آرایش ممکن ، در بین نظامیان اوکراینی هم نوع دیگری از سوء استفاده از بانوان است که هر از چندگاهی رسانه ای می شود . متاسفانه غرب به تازگی چوب حراج به فرهنگ بشر زده . فرهنگی که حاصل هزاران سال خون جگر خوردن ملت های مختلف از جمله خود غربیان ، با گذر از توحش به انسانیت حاصل شده است .
مسعود ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۴
اینک بر بالای هر خانه ای بیرقی سفید بر افراشته اند و لک لک ها با پرهای سفیدشان بالهای باد را شانه می کنند، گرما سوزان و رودخانه ها خشک و چاهها شورند،میکاییل را اول از خواب بیدار کنید ! شلاقش را دهید بر دست تا بکوبد ابرها را از برای باران !؟ توبه هرگز دیگر هیچ مادری را به عزا ننشانیم !
عبدالرضا ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۵
جالب است مقاله در مورد مشکل ایران با اقلیم شمال عراق است ولی خوانندگان محترم تورکیه را هدف قرار می دهند