نگرانی از ایران یا خبری در سوریه است؟

پیام‌های افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس

۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
واشنگتن اعزام هواپیماها و ناوهای جنگی و تفنگداران دریایی خود به منطقه را با دعوت کردن ایران به توقف فوری اقدامات بی ثبات کننده که آزادی تجارت در آبراه راهبردی تنگه هرمز را تهدید می کند، همراه کرد. با این حال پرسش هایی درباره نیاز آمریکا به  اعزام پیشرفته ترین جنگنده ها و یک ناوشکن راهبردی برای نظارت بر امنیت کشتیرانی بین المللی، مطرح است.
پیام‌های افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس

نویسنده: محمد قواص

دیپلماسی ایرانی: اقدام وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به اعزام جنگنده های اف-35 و یک ناوشکن و هواپیماهای اف-16 به خاورمیانه، رویداد نظامی قابل توجهی در دانش نقشه خوانی ژئوپلتیک محسوب می شود. ممکن است واشنگتن خطر ایران برای کشتیرانی در آبراه های خلیج فارس را برای توجیه این اقدام خود گوشزد کند ولی خطر ایران مسئله تازه ای نیست که نیازمند این واکنش فوری باشد.

واشنگتن اعزام هواپیماها و ناوهای جنگی و تفنگداران دریایی خود به منطقه را با دعوت کردن ایران به توقف فوری اقدامات بی ثبات کننده که آزادی تجارت در آبراه راهبردی تنگه هرمز را تهدید می کند، همراه کرد. با این حال پرسش هایی درباره نیاز آمریکا به  اعزام پیشرفته ترین جنگنده ها و یک ناوشکن راهبردی برای نظارت بر امنیت کشتیرانی بین المللی، مطرح است. پرسش مهم تر به میزان جدی بودن آمریکا برای توسل به نیروی نظامی علیه آنچه واشنگتن راهزنی دریایی ایران در خلیج فارس می نامد و میزان عزم واشنگتن برای تغییر قواعد درگیری با تهران مربوط می شود.

تصمیم پنتاگون برای اعزام نیروی نظامی به منطقه را با نگاهی فراگیرتر به مناقشاتی که آمریکا در سطح منطقه ای و بین المللی با آن مواجه است، می توان تفسیر کرد. شاید هدف واشنگتن از این اقدام، جلب توجه دیگران به سیطره امنیتی انحصاری خود بر خلیج فارس با توجه به تحکیم روابط کشورهای منطقه با چین و چند روز بعد از دیدار وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری با وزیر امور خارجه روسیه باشد. این اقدام آمریکا همچنین نمی تواند با جنگ در اوکراین و تاثیرات آن در سوریه بی ارتباط باشد. به طوری که ماه گذشته وزارت دفاع آمریکا از اعزام شمار بیشتری هواپیمای اف-22 به منطقه در واکنش به «رفتار ناایمن و غیرحرفه ای» خلبانان روس در آسمان سوریه خبر داد.

توضیحات مقامات آمریکایی نشان می دهد هدف آمریکا تقویت استفاده از جنگنده ها در اطراف تنگه راهبردی هرمز به منظور محافظت از کشتی ها در برابر خطرات ایران است. اما منابع دیگر معتقدند این تصمیم آمریکا در نگرانی واشنگتن و فرماندهان نظامی آمریکایی از روابط در حال گسترش ایران و روسیه و سوریه در سراسر خاورمیانه، ریشه دارد.

هرچند آمریکا میزان دقیق نیروهای اعزامی به منطقه را اعلام نکرده ولی اعزام آنها این احتمال را مطرح می کند که قرار است تحولاتی در منطقه روی دهد. رسانه های آمریکایی از جنگی سخن می گویند که آمریکا وارد آن خواهد شد ولی به نظر می رسد اعزام نیروها دست کم در مرحله کنونی، بخشی از ابزارهای مذاکره و نمایش قدرت واشنگتن چه در خصوص پرونده ایران چه در مناقشه با مسکو و پکن است.

منبع: اسکای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ناو امریکا جنگنده های امریکا خلیج فارس منطقه خلیج فارس ایران و امریکا توقیف کشتی تنگه هرمز تنش میان ایران و امریکا


( ۱۴ )

نظر شما :