پیوستن به سنتکام

پیشنهاد ضدایرانی امریکا به مراکش

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۷۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هدف از پیشنهاد مراکش در مجلس سنا برای پیوستن مراکش به مانورهای ارتش آمریکا مشارکت در راستای مقابله با «تهدید ایران» در منطقه به گفته مارک کلی، سناور امریکایی است.
پیشنهاد ضدایرانی امریکا به مراکش

نویسنده: نبیل بکانی

دیپلماسی ایرانی: پیشنهادی در مجلس سنای آمریکا درخصوص الحاق مراکش در ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با هدف تقویت مقابله با تهدید ایران در منطقه در سایه عملیات نظامی روسیه در اوکراین و سرعت گرفتن گسترش [نفوذ] ایران و چین مطرح شده است. احتمال زیادی وجود دارد که مراکش یعنی کشوری که سالانه مانور شیر آفریقایی را به صورت مشترک با آمریکا (در چارچوب ستاد فرماندهی آفریقای آمریکا ) سازماندهی می‌کند، به پیشنهاد سناتور مارک کلی، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، به ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) بپیوندد. هدف از پیشنهاد مراکش در مجلس سنا برای پیوستن مراکش به مانورهای ارتش آمریکا مشارکت در راستای مقابله با «تهدید ایران» در منطقه به گفته کلی است.

علاوه بر مانورهای برنامه ریزی شده از سوی AFRICOM (ستاد فرماندهی آفریقای ایالات متحده آمریکا) ممکن است از مراکش خواسته شود در مانورهای ساماندهی شده از سوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)  شرکت کند.

ستاد گفته شده در بالا که یکی از یازده فرماندهی رزمی یکپارچه آمریکاست منطقه وسیعی از مصر تا افغانستان را پوشش می‌دهد.

پیشنهاد الحاق مراکش در سنتکام از سوی مارک ادوارد کلی، سناتور دمکرات اهل آریزونا، مطرح شد. او بخشی از هیئت سناتورهای آمریکایی (از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات) بود که در ژانویه 2023 در پی نشست نقب به مراکش سفر کرده بودند.

این سناتور که نظرش در مجلس سنای آمریکا اعتبار دارد، رسما پیشنهادی برای ادغام کشور پادشاهی مراکش ارائه کرد و در حال حاضر در تلاش است تا مراکش را تشویق کند تا به مانورهای سنتکام بپیوندد.

این پیشنهاد در سایت رسمی او در جریان بیانیه‌ای منتشر شد که اولویت‌های دفاعی این سناتور در چارچوب پیشنهادها برای پیش‌نویس بودجه دفاعی ارتش آمریکا برای سال 2024 را اعلام می‌کرد.

این قانون پیشنهادی بر ضرروت اجرای ارزیابی‌ها درخصوص تهدیدها به منظور محدود کردن تهدیدهای مربوط به توانمندی‌های اتمی ایران تاکید می‌کند به گونه‌ای که در راستای بهبود هماهنگی میان آمریکا و شرکای منطقه‌ای به منظور مقابله با تهدیدهای مشترک ناشی از ایران از جمله ادغام مراکش در مانورهای سنتکام تلاش می‌کند.

این امر همچنین در چارچوب دیدار هیئتی از سناتورهای آمریکایی و اعضای انجمن توافقنامه آبرهام صورت می گیرد که پس از آن از امارات متحده عربی، بحرین و اسرائیل دیدن کردند.

کلی گفت که او از اهمیت حضور ارتشی در اندازه ارتش مراکش در مانورهای خاورمیانه مطمئن است؛ یعنی منطقه‌ای که واشنگتن درصدد تقویت حضور نظامی خود و هماهنگی مستمر با متحدان منطقه‌ای در مورد «تهدیدات» در یکی از بزرگترین مناطق «متشنج در سطح امنیتی» در جهان است.

به گزارش وب سایت «morocco latest news» پیشنهاد کلی، در بحبوحه آمادگی سنا برای دریافت توصیه‌هایی درباره پیش‌نویس تهیه قانون بودجه دفاعی سال 2024 مطرح می‌شود در حالی که تهدیدهایی که واشنگتن با آن از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مواجه می‌شود، افزایش می‌یابد و گسترش نفوذ ایران و چین در آفریقا و خاورمیانه سرعت می‌گیرد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مراکش ایران و مراکش ایران و امریکا ایران و امریکا و مراکش امریکا و مراکش سنتکام ایران و سنتکام


( ۵ )

نظر شما :