در معادن طلای آذربایجان چه خبر است؟

طلا از آن دولت و پسماند برای مردم

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۰۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: علی مفتح
علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روستاییان سال ها از نشت سیانور و سایر مواد سمی از یک مخزن پسماند در معدن طلا که باعث ایجاد مشکلات بهداشتی در بین مردم محلی از جمله سرطان و همچنین آسیب رساندن به محصولات می شود شکایت داشتند. این شکایت ها در طول سال ها چندان منسجم نبود تا اینکه اهالی سویودلو تصمیم گرفتند تا در ماه ژوئن سال جاری میلادی و به دلیل برنامه ریزی برای ساخت مخزن دوم دست به تظاهرات بزنند. یکی از اهالی در گفت و گو با شبکه میدان تی وی به سختی زندگی به خاطر بوی تعفنی که نفس کشیدن را برای ساکنین این روستا سخت می کند اشاره می کند و می گوید: ««چون داخل آن دریاچه اسیدی است و طبیعت را تا شعاع ۱۰۰ متری می سوزاند! به منظور افزایش تولید طلا، اکنون در حال ساخت دریاچه دوم در روستا هستند. روی خود رودخانه است! دریاچه سرریز خواهد شد و به رودخانه شمکیر خواهد رسید. آیا می توانید تصور کنید که این یه چه معناست؟ طبیعت تا شمکیر و تووز و گنجه نابود خواهد شد».
طلا از آن دولت و پسماند برای مردم

دیپلماسی ایرانی: در روز بیستم ژوئن امسال، ساکنان منطقه سویودلو تصمیم گرفتند تا سرانجام اعتراضات خود را علنی کنند. دشواری ها و مشکلاتی که این منطقه را برای ساکنان آن غیرقابل سکونت کرده بود دیگر قابل تحمل نبود. به همین دلیل هم اهالی سویودلو تظاهراتی را برپا کردند تا نسبت به اثرات مخرب برداشت طلا اعتراض کنند. 

روستاییان سال ها از نشت سیانور و سایر مواد سمی از یک مخزن پسماند در معدن طلا که باعث ایجاد مشکلات بهداشتی در بین مردم محلی از جمله سرطان و همچنین آسیب رساندن به محصولات می شود شکایت داشتند. این شکایت ها در طول سال ها چندان منسجم نبود تا اینکه اهالی سویودلو تصمیم گرفتند تا در ماه ژوئن سال جاری میلادی و به دلیل برنامه ریزی برای ساخت مخزن دوم دست به تظاهرات بزنند.

یکی از اهالی در گفت و گو با شبکه میدان تی وی به سختی زندگی به خاطر بوی تعفنی که نفس کشیدن را برای ساکنین این روستا سخت می کند اشاره می کند و می گوید: ««چون داخل آن دریاچه اسیدی است و طبیعت را تا شعاع ۱۰۰ متری می سوزاند! به منظور افزایش تولید طلا، اکنون در حال ساخت دریاچه دوم در روستا هستند. روی خود رودخانه است! دریاچه سرریز خواهد شد و به رودخانه شمکیر خواهد رسید. آیا می توانید تصور کنید که این یه چه معناست؟ طبیعت تا شمکیر و تووز و گنجه نابود خواهد شد».

در همین رابطه، پروفسور عبدالحسن عباسوف با اشاره به این که مخزن پسماند «هیچ حصار و محافظی ندارد» می گوید: «اولا، جمعیت محلی از نظر اقتصادی-اجتماعی در وضعیت دشواری قرار دارند. قبل از راه اندازی معدن طلا هم وضعیت اینگونه بود، اما بعد از راه اندازی معدن به تدریج بدتر هم شد. مشکلات زیست محیطی جدی به دلیل برآورده نشدن الزامات مهم فناوری در روند تولید به وجود آمده است. شاید به این دلیل است که آن ها نمی خواهند پول خرج کنند. به طور خلاصه، رویکرد ناجوانمردانه باعث وقوع عواقب زیست محیطی شده است و تلفات از زنبور عسل گرفته تا دام افزایش یافته است. اگر معدن بر حیوانات اثر بگذارد، مطمئنا انسان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به ویژه در جمعیت روستایی بیماری های نادر شروع به گسترش کرده اند، به خصوص بیماری های سرطانی و خونی».

همین مشکلات عدیده که به سبب استخراج طلا حتی هوا و آب را غیر قابل استفاده کرده است باعث شد تا روستاییان دست به حرکت اعتراضی بزنند.

همچون هر اعتراضی در مناطق روستایی، زنان آذربایجانی این بار هم جلودار این حرکت بودند. اما همین هم سبب نشد تا رژیم الهام علی اف از خشونت علیه تظاهرات کنندگان اجتناب کند. پلیس آذربایجان با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی سعی کرد تا با ساکنان محلی روستای سویودلو گَدَه بَی مقابله کند. طبق گزارشات شبکه خبری اوپن کاوکاسوس مدیا، تعدادی از این معترضان بازداشت و جریمه شده و برخی هم در جریان مقابله پلیس مجروح شده اند. در این میان، حتی خبرنگاران هم از خشونت پلیس مصون نمانده اند. به گزارش شبکه آبزاس مدیا، بعد از این سرکوب، «در ورودی و خروجی روستای سویدلو گده بی ایست بازرسی مستقر شده و نشان دادن مدارک هویتی برای کسانی که به روستا داخل می شوند الزامی گشته است. اگر نشانی افراد در داخل روستا ثبت شده بود به آن ها اجازه ورود می دادند و در غیر این صورت از ورود آن ها جلوگیری می شده است».

این در حالی است که ایجاد ایست بازرسی بدین شکل حتی بر اساس قوانین آذربایجان هم خلاف قانون است. به گفته وکیل آذربایجانی صمد رحیملی «ایجاد ایست بازرسی در روستای سویودلو و محدودیت ورود و خروج توسط پلیس غیرقانونی است. برای اعمال محدودیت ورود و خروج باید با فرمان رئیس جمهور در آن منطقه حالت فوق العاده اعلام شود و مجلس ملی نیز ظرف ۲۴ ساعت این فرمان را تصویب کند».

چه کسانی در استخراج معدن دست دارند؟

به گفته شبکه میدان تی وی، اولین استخراج طلا در معدن گده بی مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی می شود. سهم آذربایجان از قرارداد استخراج ۵۱ درصد و سهم شرکت آنگلو-آسیان ماینینگ از آن ۴۹ درصد می باشد. 

شرکت آنگلو-آسیان ماینینگ (Anglo Asian Mining) قبلا با نام RV Investment Group Services LLC شناخته می شد که در دلاواره ایالات متحده به ثبت رسیده بود. این شرکت در وبسایت خود می نویسد که یک «کسب و کار معدنی مستقر و پایدار با مجموعه ای از دارایی ها برای تولید مس، طلا و نقره در غرب آذربایجان است». به نوشته وب سایت آنگلو-آسیان ماینینگ، این شرکت «در حال حاضر دارای هشت منطقه قراردادی به مساحت ۲٫۵۴۴ کیلومتر مربع در غرب آذربایجان است».

سابقه فعالیت شرکت آنگلو آسیان ماینینگ به سال ها پیش باز می گردد، زمانی که در سال ۱۹۹۷ میلادی، حیدر علی اف رئیس جمهور سابق آذربایجان حق توسعه و بهره برداری از ۹ معدن مس و طلا را به شرکت RV Investment Group Services LLC واگذار کرد. 

هدایت شرکت آنگلو آسیان ماینینگ بر عهده محمدرضا وزیری، ثروتمند ایرانی است که ملیت آمریکایی را در اختیار دارد. آقای وزیری ۷۰ ساله و فارغ التحصیل دانشگاه ملی ایران است که در زمان شاه سمت ریاست دفتر روابط خارجی وزارت دربار شاهنشاهی ایران را بر عهده داشته است. وی رئیس اتاق بازرگانی آمریکا و آذربایجان است. اگرچه وب سایت اتاق بازرگانی آمریکا و آذربایجان در معرفی اعضای هیئت مدیره و شورای افتخاری مشاوران تنها به ذکر «افراد برجسته» و «افراد بسیار برجسته» بسنده کرده، اما منابع متعددی وجود دارد که خبر از عضویت افرادی چون هنری کیسینجر، زبیگنیف برژینسکی، برنت اسکوکرافت، دیک چنی و جیمز بیکر تاکنون می دهند. 

نشریه آذربایجان اینترنشنال به سال ۱۹۹۶ میلادی در نسخه بهار خود خبر از تاسیس اتاق بازرگانی آمریکا و آذربایجان را با اسامی زیر به عنوان اعضای هیئت مدیره می دهد که با هم به بررسی سوابق آنها می پردازیم:

رضا وزیری - رئیس، از کارمندان نظام شاهنشاهی ایران و بازرگان در حال حاضر 

ریچارد آرمیتاژ - دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین المللی از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹ که بعدها به سمت قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش منصوب شد.

فرهاد عظیما - فعال صنعت هواپیمایی، صاحب و مدیر سابق شرکت هواپیمایی - گفته می شود هواپیماهای آقای عظیما در جریان حمایت ایالات متحده از مجاهدین افغانستان علیه شوروی به پاکستان سلاح حمل کرده اند. همچنین هواپیماهای شرکت ایشان بعد از توافق کمپ دیوید به مصر و در جریان درگیری ها در یوگسلاوی به کرواسی سلاح حمل کرده اند. 

بتی بلر، ویرایشگر و یکی از موسسین نشریه آذربایجان اینترنشنال - خانم بلر سال ها در آذربایجان ساکن بوده اند.

نادر فهم - ۷۰ ساله و متولد ایران - آقای فهم شرکت آلفا کام که یک شرکت مشاوره مخابراتی به نمایندگی از چندین شرکت بزرگ مخابراتی در خاورمیانه می باشد را تاسیس کرده است.

جان گور - یکی از باتجربه ترین تحلیلگران و مشاوران ساکن واشنگتن در امور دولت و مدیر سابق بریتیش پترولیوم آمریکا.

جان ایمله - مدیر شرکت نفتی یونوکال آمریکا

تری کونس - مدیر شرکت نفت و گاز اکسون موبیل آمریکا

فرخ نخجوانی (احتمالا ایرانی) - از شرکت فیلمسازی آراز گلدن گیت

دون استیسی - رئیس شرکت نفت و صنایع شیمیایی آموکو آمریکا

جان ثراش - مدیر اجرایی شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی آمریکای شمالی

بیل وایت - بازرگان، معاون اسبق وزیر نیرو و رئیس شرکت توسعه هاو بیکر و همچنین شهردار هوستون از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۰ میلادی.

علاوه بر این، نام های برژینسکی و جان سونونو (فرماندار نیوهمپشایر و رئیس کارکنان کاخ سفید در دوران جورج دبلیو بوش) در میان اعضای افتخاری هیئت مدیره به چشم می خورد. از مهم ترین نام ها در هیئت امنا هم می توان به الهام علی اف و حافظ پاشایف (سفیر وقت آذربایجان در ایالات متحده و قائم مقام کنونی وزارت خارجه آذربایجان) اشاره کرد.

محمد رضا وزیری، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا و آذربایجان و همچنین شرکتی که امتیاز استخراج طلا به آن داده شده بود در ابتدا نتوانست سرمایه ای برای سرمایه گذاری تامین کند و پروژه تقریبا از بین رفت، اما افزایش شدید و مستمر قیمت طلا از ۳۵۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۰۱ میلادی به بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس در ۱۰ سال آینده وی را سرانجام نجات داد. آذربایجان به فکر استخراج طلا افتاد و رسانه ها از ساخت تونل ها و کارخانه های نوین استخراج طلا در مقیاس بزرگ نوشتند که آذربایجان را در زمره بزرگترین تامین کنندگان طلا در بازار جهانی قرار می داد.

در ژوئن ۲۰۰۵، حسین باقروف، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان اعلام کرد که ۳۰ میدان جدید فلزات گرانبها، از جمله ۴ ذخیره طلا طی سه سال گذشته از طریق بررسی های انجام شده شناسایی شده است. یکی از این میدان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بود: چوودار در غرب آذربایجان.

رسانه ها گزارش دادند که ذخایر طلای چودار به مراتب بیش تر از دیگر ذخایر است و حسین باقروف اعلام کرد که مذاکرات برای توسعه چوودار با شرکت های خارجی در حال انجام است.

تنها یک نام در این میان ذکر شد و آن باز هم RV Investment Group Services LLC بود که در آگوست ۲۰۰۵ به خبرگزاری ترند گفته بود که کارشناسان شرکت از چوودار بازدید کرده اند و در حال آماده سازی پیشنهادی برای ارائه به دولت جهت توسعه این میدان هستند. در همین حین، استخراج طلا از میدان گده بی (یعنی همان میدانی که زیان های زیست محیطی آن باعث اعتراضات اخیر شده) که چندان دور تر از چوودار نبود آغاز شده بود.

واکنش دولتی پس از سرکوب

تظاهرات سویودلو نه تنها با سرکوب معترضان توسط پلیس بلکه با کارزار تبلیغاتی علیه آن ها نیز همراه بود. مقامات دولتی در ابتدا آغاز اعتراضات را نتیجه «حمایت غرب» خواندند. سپس، آن ها پیکان تبلیغات را به سمت روسیه نشانه رفتند و این اعتراضات را حرکتی «سازماندهی شده توسط روسیه» دانستند. بعد از آن بود که تبلیغات علیه صالح رستملی زندانی سیاسی سابق و عضو جبهه مردمی به همراه سزگین، پسر ۱۷ ساله وی که اهل گده بی است شروع شد. این اتهامات همچنین علیه فتح الله گولن متهم سازماندهی کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه هم مطرح شد!

اعتراضات در فضای مجازی و رسانه های مخالف ادامه داشت تا اینکه در روز سیزدهم جولای، علی اسداف نخست وزیر آذربایجان با تشکیل کمیسیونی به بررسی وضعیت زیست محیطی در این منطقه پرداخت. 

در جلسه کمیسیون، اسداف به وزرای محیط زیست و اورژانس دستور داد تا تخلفاتی را که گفته می شود توسط این شرکت در منطقه مرتکب شده است، «بررسی و اصلاح» کنند، که به گفته او شامل «انجام سه بار عملیات ساختمانی در مخزن پسماند در سال های مختلف بدون هماهنگی با مراجع ذیربط، عدم بررسی کارشناسی اسناد پروژه احداث مخزن پسماند و عدم ارزیابی پایداری مخزن بوده است».

این جلسه یک روز پس از آن اتخاذ شد که الهام علی اف دستور تحقیق در مورد فعالیت های معدن آنگلو آسیان و نظارت وزارت محیط زیست بر این فعالیت ها را صادر کرد.

آقای علی اف در اظهاراتی گفت که «البته، آنها [آنگلو آسیان ماینینگ] برای خیریه به اینجا نیامده اند، بلکه برای کسب درآمد به اینجا آمده اند. اما این بدان معنا نیست که طبیعت ما باید در این مسیر از بین برود. این بدان معنا نیست که مراتع و چراگاه های مردم باید اشغال شود. این بدان معنا نیست که مخزن پسماند دوم را بدون کسب مجوز از کسی بسازند. چه کسی به آن ها اجازه داده است؟ به نظر می‌رسد یا با وزارت محیط‌ زیست و منابع طبیعی تبانی کرده‌اند یا به تنهایی این کار را انجام داده‌اند. بنابراین باید به طور کامل بررسی شود. همه دستورالعمل‌ها به دادستانی و سایر دستگاه‌های ذیربط داده شده است».

نتیجه این بود که کمیسیون دولتی در ۱۸ جولای یافته های خود را منتشر کرد که بر اساس آن «شرکت فعال در منطقه قوانین ایمنی، زیست محیطی و بهداشتی را زیر پا گذاشته و در روند بهره برداری و ساخت، موافقت دستگاه های اجرایی مربوطه اخذ نشده است».

این ها همه در حالی انجام می شود که در جریان درز اسناد محرمانه شرکت موساک فونسکا معروف به «اسناد پاناما» مشخص شد که آرزو و لیلا علی اوا، دو دختر الهام علی اف صاحب ۵۶ درصد از کنسرسیومی هستند که در شش معدن این کشور به استخراج طلا مشغول است. در سال ۲۰۰۶ میلادی، دولت آذربایجان با امضای قرارداد محرمانه ای ۷۰ درصد از کل سود آتی حاصل شده از این معادن را به شرکت های دختران آقای علی اف داد. سرنوشت ۳۰ درصد باقی مانده چه شد؟ با امضای این قرارداد بقیه هم سهم دولت جمهوری آذربایجان شد که در کنترل الهام علی اف قرار دارد! حالا مشخص نیست منظور آقای علی اف کسانی که با ادارات آذربایجان تبانی کرده اند چه کسی است!

علی مفتح

نویسنده خبر

دانش آموخته فلسفه و مطالعات اروپایی از بلژیک

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان طلا معادن طلا معادن طلای آذربایجان معدن طلا معدن طلای آذربایجان سویودلو الهام علی اف خانواده علی اف معدن گده آنگلو آسیان ماینینگ


( ۲۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۶
در کل این خانواده برای ماندن بر سر قدرت به هر ریسمانی چنگ می زند و هر وقت کم آورد پای خارجی را وسط می کشد و البته یکی ار حربه های پرتکرارشان هم جعل تاریخ و دشمن نشان دادن ایران به مردم شمال ارس ( بخوانید زندانیان چشم و گوش بستۀ شوروی ) است بگونه ای که تا آمدند مزۀ آزادی را پس از شوروی بچشند ، خانوادۀ علیف آمدند و ...
هموطن ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۴
سلام این مقاله شما بیانگر ندیدن تیردر چشم خود و دیدن خار در چشم دیگران است. اگر اینگونه است و من رد نمی کنم پس بلایی که معادن تکاپ و اهر سر مردم و منطقه می آورند را نمی بینید.
کامران ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۱
ذره بین به دست دنبال یک موضوع کوچک باش اما موضوع بزرگتر را نبین! فاجعه الوده سازی رود ارس بسیار وسیعتر از این مقاله بی اهمیت و کوچک است! جالب انکه سایت hetg am ارمنستان مقاله الوده سازی رود ارس را از سایت خود حذف کرده است!!!
ج.نسیمی ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۶
جناب مفتح شما که اینقدر دلسوز مردم ج. اذربایجان هستید و نگران سلامت انها میباشید چرا در عرض۳۰ ساله اشغال ۲۰ در اراضی اذربایجان به دست ارامنه که با کشتار و اخراج یک میلیون اهالی به جز زمین سوخته چیزی باقی نگذاشته اند و سالها طول خواهد کشید تا مینهای کاشته شده توسط ارامنه خنثی و مین روبی شود تا مجددا اوارگان به خانه های خود برگردند، چرا زمانیکه ارامنه معادن طلای کلبجر را استخراج و غارت میکردند صدایتان نیامد؟ چرا بر تاراج معادن طلای قره باغ که هنوز هم توسط ارامنه تاراج میشود سخن نمیگویید، چرا به الودگی رود ارس که توسط نیروگاه اتمی موستمار ارمنستان الوده میشود ساکت هستید؟ چرا صحبت از تخریب صدها مسجد و زیارتگاه و غارت اثار تاریخی توسط ارامنه سکوت کردید؟ چاپ سخنان یک ضد رژیم علی اف هر چند هم صحییح باشند ولی در مقابل هزاران جنایت ارامنه خیلی هم صمیمی به نظر نمیرسد،.
عبدالرضا ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۶
اول که تیتر مقاله را دیدم تعجب کردم که چطور شده اجازه دادند تا اعمل تخریبی دولت در معدن طلای زر شوران خودمان را بنویسند بعد که حواندم از دورنگری نویسنده مقاله تعجب کردم کوه به این بزرگی را نمی بیند ولی قطعه سنگ کوچکی را ان ور مرز می بیند
مهدی A ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۸
از نویسنده محترم این مقاله خواهشمندیم با این جدیت و حرارتی که دارند ، یک مقاله تحقیقی نیز راجع به معادن طلای کشور خودمان بنویسند .
Bs ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۶
۱۷:۳۴ یه پانترک هیچوقت هموطن من نیست.اسمتو عوض کن
بهرنگ صمدی ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۳:۴۹
بی دلیل نیست که آمریکا از جمهوری باکو حمایت می کنه. به خاطر منافع خودشون هست
ناشناس ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۷
بعد از حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین به صورت چشمگیری تعداد کامنتهای پانترکها کاهش یافته . کافیست سری به آرشیو همین سایت بزنید و گذشته را با الان مقایسه کنید . شواهد نشان می دهد که کامنتهای از سمت سایبریهای عربستان هم کاهش خواهد یافت . در جواب اونهایی که تصور می کنند این اندک پانترک از داخل ایران پیام می دهند کافیست اندکی دانش نرم افزار و وب داشته باشید که بدانید ، اولین حضور یک پانترک در فضای مجازی از داخل ایران ، آخرین حضورش خواهد بود . این تعداد کامنتهای پانترکی هم که البته کاهش چشمگیری هم داشته عمدتا از ترکیه و مقداری هم از سمت باکو است ‌. به امریکا و کانادا هم فکر نکنید چون اینها پول و پَله ی رفتن تا اونجا رو ندارند .
خسرو ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۶
نوشته پی نوشت نداشت کاش منابع را مثل یک مقاله علمی ردیف می‌کرد ولی هدف نوشته بیشتر سیاه‌نمایی علیف( بیراه نبود ) و خانواده اش بود ، نمی دانم چرا این نیاز را حس کرده است ولی حالا که دست به قلم شدید در مورد دریاچه اورمیه و مریوان و بختگان و دشت زابل و .... هم بنویسید که بیشتر به ما مربوط می‌شود نابودی جنگل‌های شمال با جاده سازی و راه آهن و ویلاهای سفارشی هم موضوع خوبی است یا خشکی زاینده رود و کرخه و بی آبی خوزستان
در جواب پانترکیست ها ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۸
در جواب این پانترکیست هایی که می گن چرا از مشکلات داخلی نمی نویسی یا از ارومیه و مریوان و ارس و ... نمی نویسی اولا این که اینجا سایت ایران دیپلماسی هستش و مطالب بین المللی رو توضیح می ده. مثل اینکه شما سایت رو اشتباه اومدید. دوما این که وجود مشکلات در جاهای دیگه دلیل نمی شه که از این مشکلات غافل شد و نمی شه که یک کتاب نوشت در مورد مصائب و مشکلات عالم هستی و گرمایش کره زمین و نیروگاه اتمی و دشت زابل و بختگان و جنگل های هیرکانی و .... نویسنده اومده در یک مقاله چند بعدی در مورد فساد رخنه شده در جمهوری آذربایجان توضیح داده. این خسرو هم که می گه هدف سیاه نمایی علیف هستش خودش خبر نداره که خبر فساد این خانواده تو تمام عالم پیچیده و چندی پیش هم بی بی سی و هم الجزیره مستند هایی پخش کردند از فساد این ها. این ها اصلا به سیاه نمایی نیاز دارن؟
آتیلا از بوداپست ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۴
این مطالب باید از صدا و سیما پخش بشن که مردم آگاه بشن تا فریب اون ها رو نخورن و بدونن دشمنان ایران که به دروغ واسه ملت ما دل سوزی می کنن فقط به فکر پول و منافع هستن و خودشون در فساد غوطه ور هستن
طرفدار سخن حق ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۲
متاسفانه شاهدیم که پانترک ها به جای اینکه به مشکل اصلی و موضوع محوری مقاله بپردازن دارن فرافکنی می کنند
ایرانی ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۳
مقاله ی بسیار خوب وقابل مطرحی است مخصوصا در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تا از این طریق در رادیو بین المللی ایران واز آن طریق در سطح بین الملل مطرح شود و تا نقطه ی عطفی شود برای مطرح کردن ذره ای وگوشه ای از ظلم وچپاول آشکا دولت ها به ملت های مظلوم چه به صورت مستقسم یا غیر مستقیم باید در جهت آگاهی ملت ها حداقل کارگران معدن ها کار شود تا این بدعت شکسته شود وکارگران معدن هم سهمی ولو کوچک در معدن داشته باشند مخصوصا به نابه دستور دین اسلام تا این بدعت شکسته شود با تشکر از دیپلماسی ایرانی و تویسنده ی محترم که با تیزبینی این مقاله را نوشتند امیدواریم به گوش خاندان علی اف برسد