فرافکنی باکو در عین متهم بودن

آقای علی‌اف این رسم همسایگی نیست

۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۹ کد : ۲۰۱۵۷۳۶ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می‌نویسد: به نظر می رسد اظهارات آقای علی‎اف بیش از آنکه گله باشد فرار رو به جلوست. او زمانی به فکر سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ایران و پاسخ به مانور نظامی کشورمان افتاد که فاش شد فرمانده عملیات تروریستی در حرم حضرت شاه چراغ (ع) در شیراز، تبعه آذربایجانی است و از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف با گذرنامه رسمی آذربایجان به تهران سفر کرده، این یعنی اینکه احتمالا آذربایجانی‌ها در جریان این فعالیت تروریستی بوده‌اند یا در خوشبینانه‌ترین حالت خاک آذربایجان را به مرتعی برای جولان تروریست‌های داعشی تبدیل کرده‌اند. رئیس جمهوری آذربایجان به جای اینکه در این باره توضیح دهد در فراری رو به جلو دست پیش گرفته است و اظهارات فرافکنانه سر می‌دهد. 
آقای علی‌اف این رسم همسایگی نیست

دیپلماسی ایرانی: روز گذشته الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان برای چندمین بار طی اظهاراتی به کشورمان حمله کرد و از این که ایران در مرزهای شمالی‌اش مانور نظامی برگزار کرده و میزبان نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در تهران بوده است، انتقاد کرد. واکنش آقای علی‌اف آن هم بعد از گذشت چندین روز از هر دو رویداد، تعجب‌برانگیز است. آن هم در حالی که مقامات دو کشور تقریبا هر ماه به پایتخت های یکدیگر سفر می کنند و تلاش دارند روابط دو کشور را توسعه دهند. 

این نخستین بار نیست که علی‌اف چین اظهاراتی بیان می کند، مشابه این اظهارات را بارها از او شنیده‌ایم؛ همین چند ماه پیش بود که او لحن تهدید خود را علیه ایران تشدید کرد و چند روز پس از آن مقامات ارشد دولت خود را به ایران فرستاد و تلاش شد جلوی تیرگی روابط دو کشور گرفته شود. بارها شنیده‌ایم که طرف آذربایجانی می‌گوید بر توسعه روابط با ایران اهتمام داریم و خواهان تنش با تهران نیستیم اما هر بار در عمل می‌بینیم که طرف آذربایجانی عملا رفتارهایی در خصومت با ایران انجام می‌دهد. 

آذربایجانی ها در حالی صحبت از دوستی با ایران می‌کنند که همچنان در کتاب‌های درسی و شبکه‌های تلویزیونی، حتی شبکه‌های تلویزیونی دولتی، صحبت از آذربایجان بزرگ می‌کنند و عملا ایران را مورد تهدید امنیتی و ارضی قرار می‌دهند. در بیشتر موارد دولت ایران سکوت کرده و تلاش داشته جلوی تشدید تنش با همسایه شمالی را بگیرد، و حتی به رسانه‌های ایرانی توصیه شده که خشم خود را فروخورند و خویشتنداری کنند و در انتقاد از طرف آذربایجانی مصلحت‌اندیشی کنند و به اظهارات پوپولیستی و پان‌ترکیستی آذربایجانی‌ها و حرف‌های یاوه و پوچ آنها وقعی ننهند. اما به نظر می رسد دولت باکو و رهبر آن، الهام علی‌اف سکوت ایران را حمل بر ناتوانی و محق بودن خود کرده است و سعی دارد از نجابت ایران و ایرانی‌ها سوء استفاده کند. 

لازم است جناب علی اف بداند اولا، ایران یکی از بزرگترین کشورهای غرب آسیاست که تهدید آن به مثابه بازی کردن با دم شیر است. توانایی‌ها و امکاناتی که ایران دارد، در سایه همین وضعیت سخت فعلی ایران، از بسیاری جهات از بسیاری از کشورهای منطقه بیشتر است. ثانیا، بد نیست آقای علی‌اف یک بار هم شده اظهارات پدر خود را مرور کند که در پاسخ به درشت‌گویی‌های یکی از سران ارتش دولت خود که گفته بود باید تبریز را بگیریم و به فکر آذربایجان بزرگ باشیم، گفته بود: «آقایان بدانید جزء به کل می پیوندد، کودک به دامان مادر می‌رود، اگر هم ادعای الحاق باشد، این ما هستیم که باید به ایران بپیوندیم نه بالعکس.» ثالثا، بد نیست آقای علی‌اف نگاهی به گذشته خود هم بیندازد و ببیند که در روزهای سخت از جمله جنگ‌های دهه نود میلادی چه کسی بود به آذربایجان کمک کرد. یا همین الآن کیست بیش از هر همسایه‌ای به آذربایجان کمک‌های متنوع می‌کند و بنا به ملاحظاتی ترجیح می‌دهد این کمک‌ها رسانه‌ای نشود؟! آیا آقای رئیس جمهور این قدر انصاف دارند که این کمک‌ها را نادیده نگیرند؟!

رئیس جمهوری آذربایجان در حالی به ایران خورده می‌گیرد که عملکرد خود را به بوته نقد نمی‌گذارد؛ اگر ایران مانور نظامی در شمال کشورش برگزار می‌کند که اتفاقا مانورش بدون مشارکت کشور دیگری است و علیه کسی هم رجزخوانی نکرده، آذربایجان نیز در مناطق مرزی با ایران بارها مانورهای مشترک نظامی با ترکیه و پاکستان برگزار کرده و اتفاقا علیه ایران رجزخوانی کرده است. بگذریم از این که حتی گفته می‌شود در مواردی اسرائیلی‌ها نیز در این مانورها مشارکت دارند. اگر علی‌اف از این ناراحت است که چرا ایران میزبان نخست‌وزیر ارمنستان است، ارمنستانی که خود بارها با آن برای حل اختلافاتش مذاکره کرده است، باید به این پرسش هم پاسخ دهد که چرا آذربایجان روابطش را آن قدر با اسرائیل نزدیک کرده که رابطه صمیمی با اسرائیل را به نزدیکی با ایران با این همه اشتراکات ترجیح می‌دهد، حاضر است برای اسرائیلی‌ها اردوگاه‌های موقت یهودیان تاسیس کند و مقامات اسرائیلی را یکی پس از دیگری در آغوش بکشد، خاک آذربایجان را برای انجام فعالیت های جاسوسی و ضد امنیتی علیه ایران در اختیار اسرائیل بگذارد و پذیرفته این رژیم امنیت ایران را تهدید کند؟!

وانگهی آیا مگر سفر مقامات کشورها به پایتخت‌های یکدیگر باید با اجازه و هماهنگی آقای الهام علی‌اف باشد؟! وقتی ایشان نخست وزیرها و وزرای امور خارجه و روسای جمهور اسرائیل و مقامات موساد را در آغوش می‌کشد آیا از ایران اجازه می‌گیرد یا با تهران هماهنگ می‌کند؟!

به نظر می رسد اظهارات آقای علی‎اف بیش از آنکه گله باشد فرار رو به جلوست. او زمانی به فکر سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ایران و پاسخ به مانور نظامی کشورمان افتاد که فاش شد فرمانده عملیات تروریستی در حرم حضرت شاه چراغ (ع) در شیراز، تبعه آذربایجانی است و از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف با گذرنامه رسمی آذربایجان به تهران سفر کرده، این یعنی اینکه احتمالا آذربایجانی‌ها در جریان این فعالیت تروریستی بوده‌اند یا در خوشبینانه‌ترین حالت خاک آذربایجان را به مرتعی برای جولان تروریست‌های داعشی تبدیل کرده‌اند. رئیس جمهوری آذربایجان به جای اینکه در این باره توضیح دهد در فراری رو به جلو دست پیش گرفته است و اظهارات فرافکنانه سر می‌دهد. 

آقای الهام علی‌اف به جای اینکه به ایران خورده بگیرد، باید پاسخ دهد به چه حقی به خود اجازه می‌دهد که در روز 21 اکتبر 2022 در دیدار با دبیرکل سازمان به اصطلاح کشورهای ترک‌زبان درباره ظرفیت باکو برای دخالت در حقوق و امنیت و سرنوشت آذری‌زبانان سایر کشورها صحبت می‌کند در حالی که این اظهارات آشکارا با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و قواعد حسن هم‌جواری مغایرت آشکار و تضاد غیرقابل انکار دارد. 

گویا آقای علی‌اف گمان کرده این روزها که کمی اوضاع داخلی ایران آشفته شده می‌تواند به پشتوانه ترکیه و اسرائیل علیه کشور بزرگمان رجزخوانی کند، خیر این گونه نیست، او باید خود بداند که منافعش ایجاب می کند با ایران همکاری کند و الا در کمترین مورد ایران می تواند مسیر ترانزیتی جنوب به شمال را به جای آذربایجان که باکو روی آن حساب بسیاری کرده، تغییر جهت بدهد و از مرز شمال شرقی و از طریق ترکمنستان عبور دهد که هم هزینه کمتری دارد و هم دردسر کمتری نسبت به دولت قدرنشناس آذربایجان.  

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان الهام علیف الهام علی اف ایران و ارمنستان آذربایجان و ارمنستان ایران و آذربایجان و ترکیه ایران و آذربایجان و ارمنستان ایران و اسرائیل ترکیه و آذربایجان اسرائیل و آذربایجان


( ۵۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵
شاهزاده موشه اف رسم ورسومات محترمانه حالیش نمیشه۔
آذری زاده ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۳
بسیار جالب! اولا دوستان خائن مطلب مطالعه کنید و جواب دهید! دوما چطور و با چه رویی روابط با اسراییل و انجام مانور مشترک با نئوعثمانی ها دشمنین چند صد ساله ما که تفکرات مخالف تشیع دارند و جنگ های صد ساله با صفوی و کشتار اجداد مارا در کارنامه دارند و با نظارت صهیونیسم و انگلیس پشت مرزهای ما به انجام میرسد را توجیه میکنید؟ وای برما که شخص اول یک مملکتی بطور مستقیم با زبان ارعاب و تهدید با ما صحبت کرده و باعث گسترش نژادپرستی و افراطگرایی شده ایا شما ندیدید سرنوشت محتوم صدام حسین را در اوج قدرت ودر ارش که چگونه بر فرش و حتی زیر فرش کشیده شد!! درس بگیرید اینقدر کورکورانه جلو نروید که در انتها قطعا تر و خشک با هم خواهند سوخت
قشقایی با اصالت ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۵
ما ایرانی هستیم و منافع ایران برای ما اولویت هست دوما چطور و با چه رویی روابط با اسراییل و انجام مانور مشترک با نئوعثمانی ها دشمنین چند صد ساله ما که تفکرات مخالف تشیع دارند و جنگ های صد ساله با صفوی و کشتار اجداد مارا در کارنامه دارند و با نظارت صهیونیسم و انگلیس پشت مرزهای ما به انجام میرسد را توجیه میکنید؟ وای برما که شخص اول یک مملکتی بطور مستقیم با زبان ارعاب و تهدید با ما صحبت کرده و باعث گسترش نژادپرستی و افراطگرایی شده ایا شما ندیدید سرنوشت محتوم صدام حسین را در اوج قدرت ودر ارش که چگونه بر فرش و حتی زیر فرش کشیده شد!! درس بگیرید اینقدر کورکورانه جلو نروید که در انتها قطعا تر و خشک با هم خواهند سوخت
پویا علامه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۸
ایکاش آقای موسوی متن من را بخوانی من یک کابوس در زندگی ام دارم که مرا رها نمی‌کند. کابوسی که در جلوی چشم من است. خون‌های بسیاری بر زمین ریخته، چه جوان‌هایی که از دست داده‌ایم تا در زنجان و قزوین بجنگیم و این شهرها را از دست ندهیم. می‌فهمی من چه می‌گویم.
فرزاد ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰
متاسفانه مشکلاتی که در روابط با همسایه ها به ما تحمیل شده ناشی از تصمیمات و سیاستهاییست که در گذشته و حال در تهران توسط سیاسیون ما گرفته شده و گرفته میشود.اصولا انتظار برقراری روابط دوستانه ی باثبات با کشوری که از اساس بر پایه ی تفکرات و ایدیولوژی ایرانستیزانه و توسعه طلبانه و جعل و تحریف مسلمات تاریخی و دشمنی با هویت ایرانی شکل گرفته ونام کشورش هم با زمینه سازی ادعاهای ارضی نسبت به خاک کشور ما از ما دزدیده و مطالب درسی کشورش که در واقع بازتاب و نمود و بروز ایدئولوژی و سیاستهای اصولی و بنیادین و بلند مدت هر کشوری هست؛پر است از مطالب ایرانستیزانه؛ توهم و خوشخیالی بیش نیست.مثل این می ماند که در اسراییل کسی پیدا شود و از روابط دوستانه با ایران سخن بگوید در حالی که سیاست و ایدیولوژی ایران آزادی قدس و نابودی رژیم اسراییل هست.ویا اینکه کسی در ایران از روابط دوستانه با آمریکا سخن بگوید در حالی که درحال حاضر سیاست علنی و اعلامی آمریکا تغییر نظام سیاسی و به قول خود آمریکاییها تغییر رژیم هست.
محمد ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۰
آذربایجان مدرن وقوی رو ایرانشهری ها نمی توانند هضم کنند
پارادوکس ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۳
جناب پویا علامه ! شما نگران جوانهای صهیون و ارهابی تروریست در موطن مصنوعیتون باشید! ما با افتخار خون میدهیم
ایرانی ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۹
جالبه همه فضلا و علما تحلیل که چه عرض کنم فحش ها و توهین های خودشون رو به علیف نوشتند فقط مونده این عبدالرحمن، نمیدونم کجا مونده
خسرو ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۷
کاش متن کامل سخنان الهام علیف را نگاه کنید اگر واقعا ایران را تهدید کرده باشد رییس جمهور ما هم اورا تهدید کند اگر در جایی از سرزمین آ ذربایجان پایگاه اسراییلی بوده که ثابت شود از آنجا پهپادی برخواسته و به ایران وارد شده ، آن مرکز بمباران گردد اگر عضو داعش از آذربایجان بوده و با دولت و توسط دولت آنجا اعزام شده ، با شدیدترین نحوی برخورد شود ولی نباید ملت آذربایجان و نفرت از آنها هدف گیری شود از یاد نبریم که نباید منافع ملی کشورمان را کارت بازی ارمنستان بکنیم که سیاست مدار ایرانی و تفکر ایرانی بسی نخبه تر از پاشینیان غربگراست فریب دیازپورای ارمنی راکه تجزیه طلبی کردی را پشتوانه خود کرده است را نخوریم اتحاد شوم داشناقها و پانکردها تجزیه منطقه بخصوص ایران و ترکیه را هدف قرار داده است در پایان اگر مسیر ترانزیتی شمال جنوب از سمت ترکمنستان به نفع ایران است باید همان مسیر انتخاب شود البته با دلایل علمی و اقتصادی
محمد ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۴
آیا رسم همسایگی تربیت تروریسم و ارسال آن به همسایه است؟ یا حمایت از غاصب و کمک در غصب خاک همسایه.
علی ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۶
شیوه خطاب قرار گرفتن الهام علیف ( آقای علی اف) و حالت گلایه محترمانه داشتن را مقایسه کنید با خطاب قرار دادن بارزانی ها در کردستان عراق ( مسعود بارزانی به دنبال چیست؟) که اکثرا با لحنی تند و دور از ادب و دیپلماسی صورت میگیرد. این درحالیست که هر ذهن عاقلی میداند خطرات رژیم باکو برای تمامیت ارضی ایران دهها برابر کردستان عراق است. البته ترک زبان بودن نویسنده نیز موثر است. متاسفانه لابی ترکی در ایران قوی و بانفوذ است ولی ایرانی ترین ایرانیان یعنی کردها لابی داخلی ندارند و به اشتباه برچسب تجزیه طلب خورده و می‌خورند.
فرزاد ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۷
در متن نگارش نویسنده محترم نکته ای مهم و قابل تامل وجود دارد که اگر بنا به ادعای این نویسنده صحت داشته باشد؛نشان از توطئه ای بزرگ وخیانتی آشکار به منافع ملی دارد.آنجا که نویسنده مدعیست «همین الان ایران بیش از هر همسایه ای کمکهای متنوع به آذربایجان می کند وینا به ملاحظاتی ترجیح میدهد این کمکها رسانه ای نشود.»باید برای ملت ایران مشخص شود که با وجود دشمنی آشکار باکو با کشور ما و همکاری فعال این رژیم با دشمنان دیگر ما از جمله اسراییل و انگلیس؛چه کسانی وبا چه انگیزه ای در داخل کشور؛ ظرفیتها و امکانات کشور ما را مخفیانه در خدمت پیشبرد اهداف دشمنان ما قرار میدهند؟مگر ملاحظه ای بالاتر از منافع ملی برای کشوری قابل تصور هست؟شاید چاره ی کار کشور ما در قطع همین دستهای پشت پرده و ملاحظه کاری باشد که اینهمه سخاوتمندانه منافع ملی ما را در پای اجانب قربانی میکنند.
ایرانی ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۲
دیگه آش انقدر شور شده صدای تحلیل گرای پانترک هم دراومده.
حسین ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۱
حمله مسلحانه در مرزهای غربی و کشتن مرزبانان عزیز برچسب هستن؟
فرزاد ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۸
به خسرو:شما به فکر دویست دلار ماهیانه تان باشید .خیلی نگران منافع ملی ایران و تجزیه اون توسط ارمنی‌ها نباشید. سیاستمدار به اصطلاح نخبه ی ایرانی و به قول بعضی همفکرانتان قوه ی عاقله کشور تا الان فریب امثال شما را خورده اند بگذارید یک بار هم فریب دیاسپورای ارمنی را بخورند.
مسعود ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۸
عمواوغلی من مثل معروفی است "وقتی باد می کاریم طوفان درو می کنیم" یک رفیق حزبی سابق آذری در پاسخ گلایه های استاد "خلخالی" می گفت : " ایران به چه حقی (نیه ) حسینیون در آذربایجاندا تآسیس و تجهیز می کند و چرا برای ما آیت اله تربیت می کند "؟ آذربایجان در برابر دخالتهای ایران لابد دارد عکس العمل نشان می دهد!؟ رعایت حسن همجواری از اصول مسلم سیاست خارجی ما باشد ، البته در عمل ! علی اف گلایه داردو از ایران و روند رو به رشد اسلامگرایی در سرزمین خود ! نگران است و بیمناک است از اینکه یک صبح بیدار شود و پایان اقتدار خاندانش رقم خورده باشد ! آ ذربایجان نگران است که حب جمهوری اسلامی در دل مردمش در نهایت گسستی را که به علت سیاستهای نابخردانه ی شاهان قاجار آذربایجان را دوتکه کرد به هم پیوست کند و این تکه از قلب و چشم و چراغ ایران به مام وطن دوباره بپیوندد، به خصوص وقتی روسیه در کریمه و مناطق روسنشین خرسون و.... چنین سیاستی را به مرحله ی اجرا در آورده است مانورهای سپاه با اقتدار اسلام در مرزهای شمالی چنین افکاری را در ذهن علی اف می پروراند و ثابت می کند که آذربایجان جزؤ لاینفک ایران اسلامی است و آن را پس می گیریم
به فرزاد ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۰
مثل اینکه جنابعالی این مبالغ رو از پان فارسها میگیری که ادعا داری مخالفان نظرات شما میگیرن .
فرزاد ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵
به ۱۲:۲۰:به کسی که از شرف و کیان و حیثیت کشورش دفاع میکنه کسی پول نمیده به کسی پول میدن که میخاد اونو بفروشه.
به فرزاد ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۳
اسناد ویکی لیکس و ....نشان داده پانترکها و تجزیه طلبان حقوق ماهانه 200دلاری مقرری میگیرند از دول ارباب خود (باکوو...)
خسرو ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۴
فرزاد کرد یا ارمنی ، میدانم که آرزوهای دور درازی برای ایران ما دارید سرت کلاه رفته دویست دلاری که گرفتی قلابی هست