باکو برای انحصار کریدور شمال جنوب نقشه دارد

تبعات خطرناک سکوت ایران در دسیسه های پشت پرده قفقاز

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۹۸۳ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عدم واکنش جدی ایران در برابر دست اندازی های مکرر باکو به خاک ارمنستان در منطقه آرتساخ، باعث افزایش طمع این رژیم برای پیشبرد سیاست اشغال گری و نسل کشی در استان جنوبی سیونیک نیز خواهد شد‌. لذا علیف سیاست ریزه خواری قلمروی ارمنستان را در این استان برای اشغال مناطق حساس جغرافیایی سیونیک و به خطر انداختن امنیت مسیرهای مواصلاتی ایران به ارمنستان ادامه خواهد داد تا بتواند انحصار کریدور شمال جنوب ایران از خلیج فارس تا اروپا را در دست بگیرد و با سوءاستفاده از این انحصار، با همدستی ترکیه و انگلیس به تحمیل سیاست های خود به جمهوری اسلامی در دیگر نقاط جهان و به خصوص غرب آسیا بپردازد. تبعات این خفگی ژئوپلتیک برای ایران غیرقابل جبران خواهد بود.
تبعات خطرناک سکوت ایران در دسیسه های پشت پرده قفقاز

دیپلماسی ایرانی: کنستانتین زاتولین، عضو دومای دولتی روسیه و معاون اول کمیسیون «همکاری کشورهای مستقل مشترک المنافع» تصریح کرده باکو ممکن است از تمدید مدت اقامت صلح بانان روسیه در قره باغ خودداری کند، زیرا آنها نیازی به شاهد اضافی برای کشتار ارامنه ندارند! وی افزوده باکو می تواند با عدم تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح در قره باغ کوهستانی، شاهدان غیرضروری برای بیرون راندن ارامنه از مناطق تاریخی خود را از بین ببرد.

الهام علی اف اخیرا گفته که ارمنیان ساکن در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) باید تابعیت باکو را بپذیرند یا منطقه را ترک کنند. به گفته علی اف، باکو قصد دارد در آینده نزدیک توافقنامه صلحی را برای پایان دادن به مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان امضا کند. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان هم گفته ارمنستان برای برقراری صلح باید برای همیشه از ادعاهای ارضی خود نسبت به سایر کشورها دست بردارد. زاتولین معتقد است که پاشینیان مردم و قلمروی آرتساخ را تسلیم باکو کرده است.

با توجه به این موضع گیری های علیف و پاشینیان، کنستانتین زاتولین هم تصریح کرده اقدام بعدی در ارتساخ امتناع روسیه از تمدید مدت حضور نیروهای حافظ صلح خواهد بود. زیرا آنها در ارتساخ مورد نیاز نیستند تا شاهدان خارجی حاضر نباشند که ببینند چگونه باکو ارامنه را اخراج می کند، تحت فشار قرار می دهد و با آنها برخورد می کند. وی افزود: داستان آرتساخ به همین جا ختم نمی شود، زیرا باکو در حال حاضر وعده های خود در مورد خودمختاری منطقه مورد مناقشه را رد می کند. دولت ارمنستان آرتساخ و مردم آن را تسلیم کرد. حتی در دوران شوروی، این سرزمین یک نهاد خودمختار در داخل جمهوری آذربایجان بود. اکنون همانطور که می دانیم آذربایجان از آنچه قبلاً وعده داده بود، یعنی اعطای بالاترین حد خودمختاری، خودداری می کند، هیچ کدام از اینها وجود ندارد. نام قره باغ نابود خواهد شد. زاتولین در پایان تاکید کرده که: این ادامه تاریخ به شکلی جدید است، در دوره جدیدی از تراژدی مردم ارمنی یعنی اخراج آنها از سرزمین های تاریخی خود هستیم.

با توجه به سیر تحولات در قفقاز جنوبی، ضروری است جمهوری اسلامی ایران سکوت خود در برابر توطئه باکو برای نسل کشی و پاکسازی قومی قریب الوقوع ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن آرتساخ بشکند. به خصوص که رژیم علیف بارها با طرح اتهامات دروغین و خیال پردازی های رسانه ای، ایران را به نقض حقوق بشر و تبعیض علیه برخی قومیت ها در ایران متهم کرده، اما در حالی که در ایران اقوام و مذاهب گوناگون قرن ها در کنار هم با آرامش و مدارا زیسته اند، باکو در عمل در حال اجرای مرحله به مرحله سیاست نسل کشی ارامنه در آرتساخ است و البته مرور عملکرد علیف از سال ۲۰۲۰ تاکنون ثابت کرده که وی در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، در این مرحله متوقف نمی شود.

عدم واکنش جدی ایران در برابر دست اندازی های مکرر باکو به خاک ارمنستان در منطقه آرتساخ، باعث افزایش طمع این رژیم برای پیشبرد سیاست اشغال گری و نسل کشی در استان جنوبی سیونیک نیز خواهد شد‌. لذا علیف سیاست ریزه خواری قلمروی ارمنستان را در این استان برای اشغال مناطق حساس جغرافیایی سیونیک و به خطر انداختن امنیت مسیرهای مواصلاتی ایران به ارمنستان ادامه خواهد داد تا بتواند انحصار کریدور شمال جنوب ایران از خلیج فارس تا اروپا را در دست بگیرد و با سوءاستفاده از این انحصار، با همدستی ترکیه و انگلیس به تحمیل سیاست های خود به جمهوری اسلامی در دیگر نقاط جهان و به خصوص غرب آسیا بپردازد. تبعات این خفگی ژئوپلتیک برای ایران غیرقابل جبران خواهد بود.

از همین رو، جمهوری اسلامی ایران نباید در برابر سیاست های مخرب باکو در ارتساخ و سیونیک سکوت کند. این سیاست ها، منافع امنیتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت تهدید می کند و با توجه به اظهارات مقامات روسیه مشخص است که این کشور نیز از خوی توسعه طلبی باکو و سیاست های مخرب علیف که توسط انگلیس، رژیم صهیونیستی و ترکیه تحمیل می شود، رضایت ندارد ولی فعلا به علت درگیری در اوکراین و عدم جدیت دولت ارمنستان در حفظ آرتساخ برنامه ای برای فشار بیشتر به علیف ندارد. لذا جمهوری اسلامی ایران می تواند با طراحی یک سیاست خارجی حساب شده و مبتنی بر همکاری با روسیه و کشورهای دیگری همچون هندوستان برای توقف سیاست های مخرب باکو در قفقاز اقدام کند، فرصت ها در این زمینه محدود هستند و باید قبل از آنکه کارد به استخوان برسد برای تثبیت منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در قفقاز جنوبی اقدام شود تا نسل های آینده بابت این غفلت تاریخی ما را شماتت نکنند.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آرتساخ آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و ارمنستان و آذربایجان الهام علیف ارمنستان قفقاز آذربایجان و ارمنستان نیکول پاشینیان ترکیه و آذربایجان و ارمنستان ترکیه و آذربایجان آیران و ترکیه و آذربایجان احسان موحدیان


( ۳۱۰ )

نظر شما :

مجتبی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۸
بی هویتی و عدم تعلق قبایل بیابانگرد فاقد فرهنگ زندگی مسالمت امیز جمعی باعث بانی تحریف تجاوز کشتار و....میشود مثال ان تاریخ بسیار شکوهمند کشتار قومیتی نژادی بازماندگان عثمانی و باکو استحاله شده ترکیه است .حال فقط ایران میتواند به ترک تازی انها پایان دهد .همه توجیهات پانترکها و نفوذیان نوکران باکو و انکارا در تهران حداکثر توانشان را به کار گرفته اند تا جلوی بیداری و حقیقت تاریخی را بگیرند
ناشناس ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۲
علی پانترکه استراحت بسه . بدو که مقاله در حیطه ی خذعبلات تو است .
علی ایرانی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۳
بسیار دقیق و موشکافانه بود
مهدی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۵
از آقای احسان موحدیان که کارشناس هستند برای بار چندم درخواست می کنم مستندشان درباره عدد ( ۱۲۰۰۰۰ ارمنی قره باغ ) را بفرمایند تا بقیه محققین استفاده نمایند .
یاشاسین آذربایجان ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۵
قره باغ خاک در نقشه های جهانی و سازمان ملل خاک آذربایجان است اسمش هم تورکی است
محمد ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹
با آذربایجان دشمنی نکنید لطفا
آیدین ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۹
فکر نکنم مسائل قفقاز ربطی به ایران داشته باشه،کشورهای همون منطقه میتونن در موردش صحبت کنن
کاشانی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۹
کاملا درست است. اما آقای موحدیان، به نظر میرسد ارمنستان خود در برابر باکو دارد کوتاه می آید. راه حل این مشکل، تاثیرگذاری ایران بر دولت غربگرای پاشینیان، آگاه کردن او از مضرات تسلیم شدن در برابر باکو، و تقویت رابطه نظامی و اقتصادی با ارمنستان است. مقدمه این کار نیز تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ارمنستان است تا در نتیجه یک مطالبه ملی، دولت کنونی ارمنستان سیاست های خود را تغییر دهد و یک دولت با سیاستهای ملی گرایانه سر کار بیاید. وگرنه واکنش های عصبی باکو ادامه دار است و شواهد نشان میدهد قصد هیچگونه تغییر در سیاست های اشغالگرانه و مستکبرانه خود را ندارد. متاسفانه به دنبال تحلیل های جاهلانه بعضی صاحب منصبان، سر ایران در جنگ آخر قفقاز کلاه رفت و جبران مافات دشوار شده است. امید که حکومت ضد آزادی و غیر دموکراتیک خاندان علیف سرنگون شود، و البته چنین نیز خواهد شد.
حسینی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۶
جواب مجتبی ,پان فارسیسم درایران درحال خشک شدن است انشاالله
یک انسان ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۷
ضمنا اگه به ایران و ایرانی احترام قایل هستی بهتره نظرات دیگران رو هم با ادب و احترام قبول کنی و از این ادبیات سخیف و توهین آمیز تون به سایر قومیتها دست بردارید احترام احترام میاره و بی ادبی هم جواب خودش رو میاره فهمیدی عقل کل
علی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۷
در ابتدا باید گفت در تقسیمات جغرافیایی منطقه قفقاز وکشور آذربایجان ناحیه ای به نام آرتساخ وجود ندارد وبرای همیشه به زباله دان حواله شده است. درادامه باید گفت ایران چرا باید در مناقشه موجود بین دوکشور مستقل دخالت کند در حالی که خود گرفتار صدها مشکل بین المللی وداخلی است. چرا می خواهید کشور بیشتر وبیشتر به انزوا فرو روفته و برخلاف سیاست های دولت که می خواهد با همسایگان روابط حسنه داشته باشد عمل کنید. چرا درحالی که رهبران کشور ارمنستان اشغالگر با درک وضعیت خوددر مناقشه می خواهد به گونه ای مسائل را حل کند که به حفظ منافع ملی خود بیانجامد سنگ اندازی می کنید. نشر برخی از نظرات که باتوهین بی حد وحصر گروهی ایرانشهری به تورکها (که شامل تورکهای میلیونی ایرانی نیز می شود) نیز قابل توجه است که امیدمیرود اصلاح شود. به نظر من قبل از این که دیر شود از نشر چنین مقالاتی که منافع ملی کشور را هدف گرفته و منجر به اختلال در روابط فرهنگی دیرینه مورد ادعای نویسنده می شود جلو گیری شود. در آخر به ناشناس : نظرات من منتشر نمی شود والا جوابهای علمی من به خزعبلات شماها داده شده است.
ناشناس ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۹
در تایید نوشتار جناب دکتر موحدیان، به خصوص "فرصت ها در این زمینه محدود هستند": باید نیروهای مسلح ایران سریع وارد عمل شده و در یک عملیات برق آسا در کمتر از 24 ساعت جمهوری باکو را به مام میهن بازگردانند. توجه کنید متحدین علیف در ضعیف ترین شرایط خود هستند. ترکیه درگیر زلزله و انتخابات، اسراییل در بحران سیاسی-امنیتی، و انگلیس درگیر اوکراین. این یک فرصت طلایی است، که اگر از دست برود حسرت آن را خواهیم خورد. اما اگر با یک عملیات سریع کار را تمام کنیم، دنیا در برابر عمل انجام شده قرار خواهد گرفت واز آنجایی که دردسرهای مهم تری دارند (اوکراین/تایوان/سودان و...) کسی به یاد بادکوبه هم نخواهد افتاد.
موسی کریمزاده ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۶
قره باغ آذربایجان است والسلام.آرتساخ رویای زود گذر بود که تمام شد
رضا ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۳
آذری ها ژنتیک ایرانی دارند ترک خالص چشم بادومی قزاق و قرقیز و ترکمن صحرا تاتار اویغور شبیه چینی هان
بابک ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۵
بسیار عالی ✔️ بنظر میاد هر چه بیشتر کوتاه بیاییم و مدارا کنیم، دشمن بی پروا تر می‌شود. از نگاه دشمنان سکوت ایران در برابر این دست‌اندازی ها نه به معنای مدارا و مماشات است بلکه به ضعف و انفعال تعبیر می‌گردد. پس تا دیر نشده باید کاری کرد. البته شخصاً با جنگ مستقیم مخالفم بجز در موارد بسیار ضروری. زیرا باید حواسمان باشد که دولت آذربایجان همچون دولت اوکراین به دامی گسترده شده برای ایران تبدیل نشود. اما ما ابزارهای زیادی در خود آذربایجان داریم که می‌توانیم از آنها برای فشار آوردن به دولت باکو و وادار کردن آن به اتخاذ سیاست صحیح بهره ببریم. درست مانند آنچه در رابطه با عربستان سعودی انجام دادیم.
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۲
به نظر فعلا نیاز به مداخله مستقیم ایران نیست. زخم دیدگان باکو اماده همکاری با ایران هستند . مبادی صادرات انرژی به ترکیه و اسرایل و نا امنی در باکو اهداف خوبی برای تنبیه باکو و حامیان پوشالی او ست. در انتها ایران باید از اعتبار خود دفاع کند و با یک تهدید معتبر که ظهوری در خارج به شرح یاد شده دارد جلوی شرارت باکو را بگیرد و اگر موثر نشد باکو را به قرن 10 بفرستد.
ایرانیم ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۶
رهبردستوربده تا الهام علیپوف رو از روزمین محوکنیم
محمد ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۳
پان ارامنه بیان از این مقاله لذت ببرن
محسن ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۵
دیر یا زود آذری ها و ارمنی ها دوباره صلح می کنند و مثل قدیم کنار هم زندگی می کنند و اون موقع استاد موحدیان و طرفدارهاش بیکار می شوند . البته اگر تا اون موقع از دست کارهای الهام سکته نکرده باشند.
عسگر ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۰
تحلیل کاملا یکطرفه وبدوراز جقیقت.تماما اتهام ودروغ وجعل تاریخی به نفع ارامنه.
Akinci ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۱:۵۵
تاجیکستان فارس زبان و افغانستان هم نژاد ایرانی و آریانا هم روی خوش به ایران و سیاست های خارجی ما نشون نمیدن هر چند ایرانی و ایرانشهری بازیابی هویت خودش رو مدیون ترک تباران آل سلجوق، خاندان صفوی، مردانی چون آقامحمدخان قاجار و نادرشاه افشار می باشد در کمال ناجوانمردی در مقام دشمنی با وارثان آنها در آمده است کمی انصاف داشتیم قدر بانیان این هویت رو بیشتر می دونستیم
محسن ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۳:۵۲
کاملا درست است، تا دیر نشده باید اقدام کرد.
ایرانی مسلمان ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۰
طرفداری از ارمنستان متجاوز و اشغالگر خاک برادران شیعه مان، بس است.
ح ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۸
یک مقاله هم در مورد کسانی که در درون حاکمیت سنگ اندازی می‌کنند تا جواب باکو داده نشود بگذارید خیلی خیلی مردم اذیت میشن وقتی این همه توهین و افترا به ایران داده میشه دریغ از یک جواب ساده.مشکل باکو و رژیم صهیونسیتی نیست مهم پان‌ترکیسم و لابی قوی آذربایجان در لایه های مختلف حاکمیت وجود دارد
موسی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۷
ایران باید یه گروه مقاومت تو خاک ارمنستان ایجاد کنه تا جلوی این زیاده خواهی ها گرفته بشه
Reza ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۶
این کارشناس متأسفانه تحلیل درستی از اتفاقات منطقه نداره نظراتش بدرد نمیخوره
رشید ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۵
چرا درمورد افتتاح سفارت اسرائیل در ترکمنستان حرفی نمی زنید و تجلیلی نمی کنید آیا در آنجا این رژیم صهیونیستی و اشغال گر نیست و فقط در آذربایجان خطرناک است.
کیارش ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۱
مزدوران فارسی زبانی که از الهام حمایت میکنن بدونن که اگر نقشه های ترکیه و الهام عملی بشن هزاران فرصت شغلی من جمله ترانزیت کالا به ارمنستان از آذری های ایران گرفته میشه و به کفتار های پان ترک داده میشه
مریم ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰
سلام ، چرااا ایران درمقابل علیف وباکو برای نسل کشی ارامنه آذربایجان درقره باغ سکوت کرده وجلوشون نمیگیره؟؟؟؟؟!!!!!
عباس ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۵
تا دیرنشده ایران بایستی یک شبه آذربایجان راتصرف وقدرتش را بدنیا ثابت کند وگرنه همه قدرت ابران راوارونه جلوه خواهندداد
دوستدار ایران ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۷
باسلام به نظر من بهترین ضد پاتک ایران علیه ترکیه و آذربایجان ، حمایت از کردهای سوریه و عراق و ترکیه در مقابل ترکیه به عنوان پاشنه آشیل اقدامات آذربایجان کاملا قابل توجیه است و این دو کشور را کاملاً عقب خواهد راند.
کاوه کشاورزی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۵
سالهاست اتباع جمهوری آذربایجان از ایران برای تردد استفاده می کنند همانطور که از زمان شوروی نخجوان خودمختاری بوده بهتر است ناگورنوقره باغ هم خودمختار بماند اما راه آهن زمان شوروی از مناطق جمهوری آذربایجان به خودمختاری نخجوان بدون داشتن ایستگاهی در منطقه ارمنی نشین احیا شود و نیروهای حافظ صلح امنیت راه آهن مذکور را تامین کنند
جاهد ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۳
جناب موحدیان خیلی ساده لوحانه است که قره باغ را ارتساغ نامید کل ارمنستان در خانات آذربایجان ایجاد شده است لطفا به عنوان یک انسان آزاده منصفانه بیاندیشید
آریائی کهن دیاران ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۷
ترک نژادپرست و فاشیست و جانی هست از ابتدای مهاجرت این قوم ستمگر و جنایتکار با تصرف سرزمینهای اقوام کهن این منطقه اقدام به تاریخ سازی جعلی و هویت نموده است
پرسپولیس ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۳۳
اقای موحدیان تحلیل عالی فرمودین امیدوارم مسئولین هرچه زودتر نفوذی ها و پانترک الهی ها پاکسازی کنند ایرانی مغول وحشی رام کرد باکو و ترکیه رو هم به لطف حق سرجاشون میشونیم مثل سوریه