ایران باید به هوش باشد

زنگ هشدار مذاکرات انحلال ارمنستان در آمریکا

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۹۲۶۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موجدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه در منابع مختلف منتشر شده، اگر "بسته واشنگتن" به توافق نامه امضا شده مبدل شود، آنگاه سندی برای انحلال دولت ارمنستان آماده شده و روند محاصره این کشور تشدید خواهد شد که برای ایران نیز شرایط نامناسبی ایجاد خواهد کرد و کشورمان را در محاصره کشورهای ترک قرار خواهد داد.
زنگ هشدار مذاکرات انحلال ارمنستان در آمریکا

دیپلماسی ایرانی: منابع ارمنی مذاکرات اخیر به اصطلاح صلح با باکو در واشنگتن را مذاکرات انحلال ارمنستان نام نهاده اند، به خصوص که خلوصی آکار، وزیر جنگ ترکیه تا به حال چندین بار مدعی پذیرش ایجاد کریدور زمینی زنگزور توسط ارمنستان از خاک خود بین باکو و نخجوان شده، مقامات ارمنستان مرتبا می گویند هیچ چشمداشتی به خاک جمهوری باکو ندارند و به طور ضمنی الحاق آرتساخ به خاک باکو را پذیرفته اند، ولی باکو حاضر نیست به صراحت و به طور رسمی تمامیت ارضی ارمنستان را به رسمیت بشناسد.

بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه در منابع مختلف منتشر شده، اگر "بسته واشنگتن" به توافق نامه امضا شده مبدل شود، آنگاه سندی برای انحلال دولت ارمنستان آماده شده و روند محاصره این کشور تشدید خواهد شد که برای ایران نیز شرایط نامناسبی ایجاد خواهد کرد و کشورمان را در محاصره کشورهای ترک قرار خواهد داد.

در این صورت، حق تعیین سرنوشت مردم آرتساخ از دست رفته و آنها حتی به عنوان یک "اقلیت قومی" محسوب نخواهند شد. زیرا علیف و رژیم باکو مرتبا از ضرورت "بازگشت" مناسب آذربایجانی ها به ارمنستان که آن را آذربایجان غربی می نامند، صحبت خواهند کرد.

البته در آینده نزدیک، آذربایجانی ها نمی توانند به ارمنستان «بازگردند»، اما در واشنگتن با مذاکرات پاشینیان و علیف، «توجیه مشروعی برای این مشکل» در روند مذاکرات در نظر گرفته می شود.

سند مورد بحث در واشنگتن فاجعه بار بوده و به پاکسازی قومی و محو جمعیت ارمنی آرتساخ می انجامد که رویکردی مثبت و همدلانه در قبال ایران دارند، علاوه بر این تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان زیر سوال می رود و حتی در مورد «تضمین بین المللی برای بقای ارمنستان» بحثی نخواهد شد.

نتیجه این تحولات برای جمهوری اسلامی ایران بسیار خطرناک است. پس از تسلط جاسوسان صهیونیست ها، ترکیه و ناتو بر ۱۴۰ کیلومتر مرز ایران با قره باغ از سال ۲۰۲۰ به این سو و افتتاح سفارت صهیونیست ها در ترکمنستان، آنها به یک عقبه استراتژیک دیگر برای فعالیت های نظامی، جاسوسی، اطلاعاتی و اقتصادی دست می یابند. به بیان دیگر، یک گستره جغرافیایی بزرگتر با امکان تسلط بر تحرکات ایران در اختیار باکو قرار می گیرد که بدون شک باکو این گستره مرتفع را در اختیار صهیونیست ها، اسرائیل، ترکیه و ناتو قرار می دهد تا آنها راحت تر بتوانند برای تهدید امنیت و تمامیت ارضی ایران برنامه ریزی کنند. تحول مذکور تامین امنیت فرودگاه های نظامی تازه تاسیس ناتو در منطقه را هم تسهیل می کند.

این روند قبلا هم رخ داده و رژیم علیف بلافاصله بعد از تسلط بر ۱۴۰ کیلومتر مرز با ایران شرکت های مختلف صهیونیستی، ترکیه ای و اروپایی را برای راه اندازی شهرک ها و کارخانه های هوشمند، اسکان افراد مشکوک و نیروهای اطلاعاتی در قالب شهروندان عادی در شهرک های نوساز و غیره به منطقه کشاند. ولی حتی حاضر به خرید مصالح ساختمانی از ایران هم نشد و برای بازرگانان و تجار ایرانی ویزا صادر نکرد تا نیات پلید خود را ثابت کند.

بنابراین صلح سیاهی که آمریکا می خواهد به ارمنستان تحمیل کند، موجب تسلیم آرتساخ به باکو، نسل کشی و مهاجرت ارامنه، ایجاد کانون تهدید تازه در نزدیکی مرز ایران با جایگزینی جمعیتی، تعقیب راحت تر ایده کریدور تورانی ناتو در سیونیک، ترک منطقه توسط روس ها و محاصره ایران توسط آمریکا، اسرائیل، ترکیه و ناتو می‌شود.

مقاومت ارمنستان هم باعث آغاز جنگی تازه برای تحقق همین اهداف می شود و در صورت شکست ارمنستان، دشمنان ایران با خیال راحت بر ایران تمرکز می کنند. احتمال زیادی وجود دارد که علیف قبل از انتخابات ترکیه و به خاطر نگرانی از شکست اردوغان و از دست دادن حامی اصلی خودش به ارمنستان حمله کند. هرچند سیاست ترکیه در قبال قفقاز توسط ناتو و صهیونیست ها تعیین می شود و منابع نزدیک به کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی اردوغان تایید کرده اند که آنها هم در همه زمینه ها در کنار باکو خواهند ایستاد.

در شرایط فعلی و براساس اطلاعات موجود، حمله گازانبری از سمت نخجوان به روستای آنگغاکوت و سپس سیسیان و از طرف مقابل به گوریس برای رسیدن به سیسیان و قطع و سپس اشغال جنوب ارمنستان محتمل است و تجمع نیرو در دو طرف مرز ارمنستان از سوی باکو وجود دارد. ایران باید باز بر مواضع اصولی خودش در مورد تغییرناپذیر بودن مرزهای بین المللی تاکید کند.

سکوت ایران درمورد مذاکرات به اصطلاح صلح ارمنستان و باکو در امریکا غیرمنطقی و غیر مسئولانه و انفعال ایران در این زمینه غیرقابل جبران است، چنانچه انفعال قبلی و خاک اسلام نامیدن قره باغ و تماشای تسلط دشمنان قسم خورده تمامیت ارضی ایران در اراضی مذکور اشتباهی مرگبار بود. ایران باید برای اصلاح سیاست روسیه در این منطقه و حفظ منافع خود در قفقاز تلاش کند، هسته های مقاومت موجود در آرتساخ را مورد حمایت قرار دهد و از گسترش گستره جغرافیایی تحت کنترل ناتو و صهیونیست ها در مرزهای شمال غربی خود جلوگیری کند. 

مایه تاسف است که ایران حتی در سطح سخنگوی وزارت امور خارجه حاضر به موضع گیری در مورد ماه ها محاصره آرتساخ نبوده و رویه های ضدانسانی رژیم باکو که در دو سال گذشته از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به منافع ایران خودداری نکرده، را محکوم نکرده است.

محافظه کاری در مورد تحولات قفقاز جنوبی و سکوت و بی عملی در این زمینه ناتو، انگلیس، ترکیه و از همه مهم تر صهیونیست ها را جسورتر می کند و آنها متصور می شوند، می توانند بازی ضدایرانی خود را در این منطقه پیش ببرند. امید است وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول هر چه سریع تر با جمع بندی واقع بینانه از تحولات منطقه موضع گیری شفافی در مورد رویه تهاجمی دشمنان ایران در شمال ارس داشته باشند.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارمنستان جمهوری آذربایجان آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و آذربایجان و ارمنستان امریکا و ارمنستان امریکا و آذربایجان امریکا و آذربایجان و ارمنستان زنگه زور ناتو ناتو و قره باغ قره باغ اسرائیل و آذربایجان ایران و اسرائیل و آذربایجان ترکیه و آذربایجان ترکیه و ارمنستان احسان موحدیان


( ۶۴۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۸
یا نمی دونی محاصره چیه یا کلا نمی دونی محاصره چیه ؟ عده ای کشورک کوچک در شمال ایران ، نامش محاصره نیست .‌
آذربایجانلی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۵
" روند محاصره این کشور تشدید خواهد شد که برای ایران نیز شرایط نامناسبی ایجاد خواهد کرد و کشورمان را در محاصره کشورهای ترک قرار خواهد داد." من واقعا نمی دانم که چرا اجازه نشر اینگونه افکار را در این سایت می دهند در حالی که نزدیک به نصف جمعیت کشور عزیزمان ایران را ترک ها تشکیل داده اند و همین ترکها از بیانگذاران ایران کنونی بوده اند. حال چرا ترکان که همزبان و هم کیش نصفی از جمعیت ایران هستند را شما میخواهید دشمن بنامید و بر این سیاست غلط خود تاکید دارید جای سوال است.
به اذربایجانی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۶
نصف کشور ایران ترک کردی ؟؟؟؟تاریخ ایرانم از ورود اقوام موغول ترک میدانید؟؟؟؟ .بنیانگذار ایران هم شدید؟؟؟ البته در خواب و توهم .حال شاکی هستید چرا ترکها را دشمن میدانید ؟؟؟؟؟اینقدر دز قومگرایی زیاد کار به نژاد پرستی و جنایات مانند ترکیه امروزی میرسونه ارامتر ایران اسم قبیله یا قومیت خاصی نیست و فرصت ترکتازی به قومگراها نمی دهد .هنوز قلعه اشکتنیان و کتیبه کوروش در استان اماسیه و دریاچه وان زنده و پا برجاست
تربیزی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۶
نژاد و زبان ملاک انسانیت نیست. ولی حال که عده ای نژادپرست متوهم به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف در بین مردم ایران زمین هستند، پاسخ زیر تقدیم می شود: نکته قابل توجه اینکه مردم آذربایجان عزیز اکثرا زیباروی، سفیدپوست با چشمانی درشت هستند ولی اقلیتی از آنان آثاری از ویژگی های زردپوستان را دارند. به طوری که درصدی اندک از مردم آذربایجان چشمانی کشیده و بادامی و گونه هایی برجسته و صورت پهن و مردان با ریش های تنک و کم پشت بسان زردپوستان اوغوز مثل خوارزمشاهیان، سلجوقیان، عثمانیان، و نیز مغولان و تاتاران دارند. در حالی که به استناد نوشته خود سومریان، و نیز نوشته های اکدی های سامی (جد اعراب اصیل)، سومریان مردمی سیاه پوست یا «سیاه سر» به ترتیب به سومری ug sag gig ga و به اکدی tsalmat qaqqadi بودند. شاهنامه فردوسی: «یکی روم و خاور دگر تورک و چین، سیم دشت کوردان و ایران زمین». مولوی هم می فرماید: «تورک خندیدن گرفت از داستان، چشم تنگش گشت بسته آن زمان».
محمد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۰
آقای -به دروغ- آذربایجانلی! ما آذری‌ها خود را ترک نمیدانیم. ما آذری هستیم و ترک نیستیم. ترک عثمانی که تو و امثال تو سنگش را به سینه میزنید همواره در طول تاریخ تشنه‌ی خون ما آذری‌ها بوده‌ و تا توانسته‌ ما را کشته و غارت کرده. چقدر باید تباه شده باشی که سنگ کسی را به سینه بزنی که میخواسته کشورش را با کشتار آذربایجانی‌ها توسعه دهد و نتوانسته. خودت را آذربایجانلی نام نگذار، چرا که شما حقیرها مایه‌ی ننگ مایید و از ما نیستید. آذری آذری است و تا ابد آذری می‌ماند و شما ضعیف‌النفس‌های ترک‌پرست همچنانکه روسیاه هستید، روسیاه‌تر خواهید شد. گویند دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید. این مناسب حال شما نژادپرست‌های عثمانی است که از اسرائیل نژادپرست خوشتان آمده. چقدر تباه، چقدر تاسف آور، و چقدر نادانید. بند نافتان را با قتل و کشتار بریده‌اند اما خون آذری‌های ایران را نمی‌توانید در شیشه کنید و به ریششان بخندید. حسرت آذربایجان ایران به دلتان می‌ماند و شتر در خواب بیند پنبه دانه.
ایرانی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۴
همین توهمات نژادپرستانه است که کار را به اینجا رسانیده است! کدام ۵۰ درصد جمعیت؟! فکر می کنید همه ترک زبانان همین طرز فکر نژادپرستانه عصر حجری را دارند؟ آیا ترک زبان های که به تهران و البرز و استان های دیگر مهاجرت کرده اند و بر خلاف تبلیغات مسموم و ناجوانمردانه نژادپرستان با نهایت آرامش و خیر و خوشی در شرایط یکسان با دیگر مردم زندگی می کنند، با هم کار می کنند، ازدواج متقابل بین جوانان خود دارند و در حقیقت عمیقأ در هم تنیده اند، به این ترهات و توهمات غیر انسانی گوش فرا می دهند؟ چنگیز خان مغول و لشکریان زردپوست اش که اکثر تورک اصیل بودند ۴۰ میلیون مرد هندواروپایی و ایرانی نژاد را در سرتاسر آسیای میانه و ایران بزرگ شامل افغانستان، قفقاز و شرق ترکیه را قتل عام کرد و پس از تجاوز گسترده به زنان و دختران زبان خود را حاکم کردند. تاریخ گواه است که این وحشیان بیابان‌گرد زردپوست اساسا بر خلاف ایرانیان شهر نشین نبودند و متاسفانه حالا با پشتیبانی ناتو و همسودی با آن، گرگ زادگان نسل گرگ خاکستری (بوز قورد) خون آشام مدعی تمدن شده اند و حتی می خواهند شاهنامه را که داستان حماسه های مقاومت ایرانیان در مقابل هون های (خزرها یا هپتالیان) یاجوج ماجوج به شمال قفقاز هستند را همانند پورسینا، نظامی گنجوی و مولوی به کمک دلارهای نفتی به نام خود بزنند.
ایران ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
مسئله اینجا ست که اگر خود ارمنستان در این به اصطلاح پیروزی های باکو و علیف نقش داشته باشه تکلیف چیست. به نظر میرسه اتفاقا همین پاشنیان با ترکها داره زیر ابی میره توجیه ش هم اینه که مثلا الان ترکها فضای اسمان برای پرواز هواپیماهای ارمنی بستن و ما مجبور یم با ترکها کار کنیم !!!!!!
شهروند ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۲
مرحوم سرداری نیا با کتاب مشهور خود" ایروان یک ولایت مسلمان نشین بود" داستان این ولایت با نام "چوخور سعد" با پایتختی ایروان را به درستی روایت کرده بودند ( چوخور در تورکی یعنی گودی و سعد از نام رئیس ایل سعدلو گرفته شده است) اطلاعات درز کرده از چند کتیبه سنگی ( ورق بزنید) در روستای " بنجی" که نام پنج تن آل عبا در آنها نوشته شده است، اثباتگر حضور تورکان مسلمان در این سرزمین است. این کتیبه ها مربوط به مسجدی است که ارمنی ها ویران کرده اند و سال ساخت آن در ۶۶۱ هجری قمری است. معماران بنا " استاد جعفر" و " استاد محرم" و شمایلی از حضرت علی ع نیز رسم شده است و " جناب علی" نوشته شده که زمینه مصادره ان توسط زبان محوران را فراهم ساخته است می دانیم که در این مقطع بعد از اتابکان آذربایجان ( آتا بیگ لغتی تورکی است) جزئی از امپراطوری مغولها بوده است. حضور تورکان قپچاق از دوره سلجوقی در "ولایت چوخور" امری اثبات شده است. منابع: ابوالحسن بینش، تهران، موسسه فرهنگی آرایه، ۱۳۷۴، جاپ چهار، بخش۱، ص۱۰۴. The Mongols and the Armenians (1220-1335) Bayarsaikhan Dashdondog عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۳، ص۳۷۸  Bournoutian, George A. (1992). "The Khanate of Erevan Under Qajar Rule: 1795-1828". Persian Studies Series. Mazda Publishers. p2
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹
اقای کارشناس امریکا و بلوک غرب اگر لازم باشد منافع ارمنستان مسیحی را ترجیح میده به صدتا کشور مثل ایران و آذربایجان. ضمنا دشمن خطاب کردن ترکهاها برای کشور ما که میلیونها تورک زبان دارد بدبین کردن این جمعیت عظیم نسبت به کشور عزیزمان ایران است.
قیدار تورک ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۵
آقایی احسان موحدیان کشورتون که میگید اگه ایرانه اکثریت تورک رو داره شماها کی میخواهید تورک ستیزی در این مملکت رو کنار بگذارید اینجا مملکت امام حسینه شماها با تفکرات نژاد پرستانه خودتون به خیال خودتون در حال ساختن چه چیزی هستید امروز خدارو شکر جامعه ما سواد اینو داره که متوجه بشه شما یک نژاد پرست هستید
هموطن ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۶
وزیر جنگ ترکیه هم پیام (تهدید)کرده کریدور زنگه زو علیه هیچ کشوری نیست و باعث پیشرفت و شکوفایی و ارامش مردمان قفقاز خواهد شد (البته با کشتار و تجاوز به ارمنستان و استقرار ناتو و مزدوران سلفی و ترکی و قطع ارتباط ایران با قفقاز )اما هنوز سیاسیون ایرانی تحت القایات مسموم نفوذ لابی پانترکها خوش بین و به هشدار و نگرانی پسنده کردند تا کی ؟؟؟؟؟؟
سهند ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۹
کشورک جعلی آرتساخ به کوری چشم دشمنان ترکها به تاریخ پیوست زنده باد توران
فرهاد ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۲
کدام منبع میگوید نصف ایران ترک هستند؟ این توهمات از کجا می آیند؟ در منابع معتبر در بهترین حالت کل اقوام ترک ۲۰ درصد ایران را هم تشکیل نمی‌دهند.
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۳
قره باغ متعلق به آذربایجان بود که سربازان دلیر مردان آذربایجان توانستند خاک خودرا از اشغال ارمنستان جنایتکار آزاد کنند یاشاسین آذربایجانی
خسرو ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۲
جمله کاتولیک تر از پاپ در مورد موحدیان --- بی کم و کاست قالب می‌شود ، فرضیات نژادپرستانه و دروغ و دورویی و جنگ طلبی و ... نمی تواند موضوع دیپلماسی آن هم از نوع ایرانی آن باشد آرتساخ تمام شد بیشتر ارامنه فهمیدند که اشغال سرزمین آذربایجان اشتباه بود زنگه زور فقط کریدور عبور و مرور خواهد شد نه چیز دیگر ، هیچ حمله ای به زنگه زور نخواهد شد در ده روز آینده که هیچ --- هیچگاه جنگ دیگری در زنگه زور اتفاق نخواهد افتاد ---موحدیان محترم کاش تو اینقدر دغدغه در مورد ایران داشتی ، برو ارمنستان و اسمت را پطرس ( موحدیان هم ...)بذار باور کن رهبر اقلیت نژادپرست ارمنستان میشوی
عسگر ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۷
تنهاراه نجات ایران پیوستن به سازمان کشورهای ترک است که میتواند منافع خودرادرقالب این سازمان پیگیری کند وگرنه بیچاره خواهدشد دوم اینکه تحلیلهای یکطرفه ودایگی مهربانتراز مادر جوجه تحلیلگرانی چون موحدی برای ارامنه جنایتکار هم کاری به پیش نخواهدبرد
حسین ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۰
ایران الان ب راحتی میتواند روسیه را تحت فشار قرار دهد و روسیه را وادار ب عکسعمل کند چرا که اولا روسیه خوب میداند که بدون کمک ایران در اوکراین شکست خواهد خورد و درثانی تمام موارده ذکر شده اعم از حظور اسراعیل و انگلیس و ناتو برای روسیه بیشتر زنگ خطر را ب صدا درمی اورد الان چیزی که واضح است اینکه پاشینیان حتی از علیپوف خطرناکتر است چرا که پاشینیان منافقانه رفتار میکند و زنجیرش را داده دست امریکا کلا پاشینیان بسیار بسیار غرب زده و مزدور امریکاست بعید نیست که امریکا بخاطر شکست های مکرر در منطقه بلاخص در خلیج فارس بخواهد جای پایی در باکو و غرباغ و ارمنستان پیدا کند ، اینکه مسعولان کشور چه چیزی در چنته دارند بایستی صبر کردو دید ،
رحیم ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۴
این پست نژاد پرستانه است.ترک‌ها تو طول تاریخ به ایران خدمت کردند. نژاد پرست اون کسی هست که به این بار هستند که محاصره کشورهای ترک قرار می‌گیریم.این یعنی نژاد پرست.یعنی پانفارس
آذربایجان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۷
این مقاله سراسر ضدتورک و آذربایجانی بوده و سبب مکدر نمودن و تشویش افکار عمومی مردم آذربایجان جنوبی(آذربایجان ایران) خواهد شد که ۴۰ میلیون تورک در این سوی مرز بدبین دولت ایران خواهند شد!!!
آذربایجان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۳
ایرانشهری ها فرار کنیداوضاع ۱۸۰درجه فرق کرد خخخخ
سنجری ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۵
آقای موحدیان قبل از نوشتن مطلب باید کمی مطالعه داشته باشد تا این جملات که غلط فاحش هستند را ننویسد: - مقامات ارمنستان مرتبا می گویند هیچ چشمداشتی به خاک جمهوری باکو ندارند و به طور ضمنی الحاق آرتساخ به خاک باکو را پذیرفته اند( مقامات ارمنستان نه تنها به خاک آذربایجان بلکه به اراضی استانهای شرقی ترکیه هم چشم دارند و این در قانون اساسی ارمنستان هست و هیچ مقامی در ارمنستان الحاق قره باغ به جمهوری آذربایجان را نپذیرفته و اگر پذیرفته بودند صلح بین دو کشور برقرار می شد) - اگر "بسته واشنگتن" به توافق نامه امضا شده مبدل شود، آنگاه سندی برای انحلال دولت ارمنستان آماده می شود. یعنی ارمنستان به طور کلی از صفحه روزگار محو می شود که در ادامه می گویند ایران با خطر محاصره ترکها مواجه می شود.(آیا در جهان امروز امکان دارد کشوری در اثر نتیجه مذاکرات کلا" منحل و از بین برود. آیا این توهم نیست!) - احتمال زیادی وجود دارد که علیف قبل از انتخابات ترکیه و به خاطر نگرانی از شکست اردوغان و از دست دادن حامی اصلی خودش به ارمنستان حمله کند. (اگر احتمال این اقدام اینقدر زیاد است پس علیف دو هفته بشتر وقت ندارد و باید سریع ارمنستان را فتح کند! آیا واقعا" این شدنی است؟ این یک توهم غیر کارشناسی نیست؟) و اما راهکار آقای نویسنده مانند سایر همقطارانش تنها ذکر یک جمله کلی به این شکل است: «ایران باید باز بر مواضع اصولی خودش در مورد تغییرناپذیر بودن مرزهای بین المللی تاکید کند.» مگر تا الان تاکید نکرده؟ مگر از این تاکید عقب نشینی کرده؟ این تاکید در میدان عمل چه تاثیر دارد؟ این تاکید که میفرمایند دقیقا" شامل چه اقداماتی است؟ در ضمن هرچقدر این آقای استاد دانشگاه! به جمهوری آذربایجان باکو و به قره باغ آرتساخ بگوید اصل واقعیت تغییر نمی کند همه دنیا به این کشور جمهوری آذربایجان و به منطقه مورد نظر قره باغ می گویند.
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۴
باید باکو خنثی بشه، ارمنستان نیاز به متحد داره و آماده دادن امتیاز هم به ماست
بهرام ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۶
خدا از زبونت بشنوه، ولی کو گوش شنوا،
سامان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰
پانترک دروغگو طبق آمار نفوس و مسکن وزارت کشور حدود 14.500 میلیون از جمعیت ایران را ترک زبان ها تشکیل میدهند. می خوام بپرسم نصفی رو از کجات درآوردی؟
داریوش ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸
انشاالله مسلمانان شیعه آذربایجان بر کفار ارمنی و طرفداران منافقشان پیروز خواهند شد و دل امام زمان را خوشنود خواهند کرد
ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۲
سوال من این است که اون دوست عزیزی که ترکها را بانی و بنیانگذار ایران میداند آیا تاریخ رو بدرستی وحتی اجمالی مطالعه کرده که این ادعا را میکند جای تاسف داره که تاریخ را به انحراف جهت مصادره به نفع کنی البته بنده برای هموطنان آذرباییجانی خودم احترام قائلم و به تک تکشون افتخار میکنم.
مهران ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۰
محاصره ای در کار نیست چون اگه قرار بر محاصره باشه شمال ایران اکثرا ترک هست و این ذهن معیوب پان ایرانیست هست که بی خود دشمن تراشی می کنه در ضمن ایروان و زنگه زور خاک تاریخیه آذربایجان بوده و خواهد بود نویسندگان مغرض و نژاد پرست عامل گسست وحدت ملی ایران هستن
علی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۰
دوست هموطنم اگرواقعا"به این اب وخاک تعصب داری وبرای اون ارزش قائلی پس خواهشا"دست ازاین افکاردشمن شادکن برداریداینجاایرانه ودرتمام دوران قومیت های فراوان بازبانهای مختلف درکنارهم وزیریک پرچم ازنوامیس یکدیگرودرنهایت باگذشتن ازجانشان ازاین سرزمین دفاع کردند.بنده شخصا"ازسمت مادری ترک زاده هستم واینجاکسی قصداهانت به هیچ قوم وزبانی رونداره اینجا اصلا"بحث این حرفهانیست شماهم یاندانسته این حرف رومیزنیدکه امیدوارم درافکارتون تجدیدنظرکنیدیااینکه اگاهانه وازروی قصداین مسائل روعنوان میکنید که دراون صورت شرم برشما خیلی واضحه که دشمن اصلی ماچه کسانی هستندواونها برای ضربه زدن به ماازهیچ چیزی کوتاهی نمیکنندبطورمثال همسایه ما اذربایجان که زمانی قسمتی ازاین سرزمین بودوهموطن مابودوهنوزهم ملتش بطورقطع برای تمام ایرانی هاعزیزهستندشخصی به اون حکومت میکنه که اصلا"بویی ازشرافت وانسانیت نبرده وکوچکترین فرصتی پیداکندازتوهین کردن به ائمه گرفته تاخودخداکوتاهی نمیکندواین پلیدخاک کشورش روکرده پایگاه وحشی ترین شیاطین دنیابعدایران کوچکترین حرفی یاحرکتی صورت بده نیروهای جان برکف بی جیره ومواجب امثال شماشروع میکنیدبه گفتن اراجیفی که ای چه نشستید فارسها ...ترکها....لرها...
مهدی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۲
مغرضانه ترین، فاشیستی ترین ، ترک ستیزی ترین مطلبی که در این چند ماه خواندم. کاسه داغ تر از آش. نویسنده عمدا افکار خواننده را ب سمت نفرت میبرد واقعا متاسفم. این دیگر تحلیل نیست، یک گزارش سراپا دروغ عمدی...
آیت ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۴
انصافا ما ملت ایران همه مات و مبهوت از سیاست های منفعلانه مسولین در قبال باکو هستیم ، ایرانی که چهل ساله در برابر آمریکا قدمی عقب ننشسته چطور در قبال باکو و ترکیه این همه نرمش نشون میده ، مسولین یادشون باشه هر قدم عقب نشینی خیانت است به خون های ریخته شده در چالدران. هرگز فراموش نکنیم آذربایجان یعنی مردمانی از تبار ستارخان و باقرخان و باکری ها ....یعنی غیرت
محمد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۱
دشمنان صلح بین مردم آذربایجان و ارمنستان 1- صهیونیستی ها 2-داشناک ها 3 - ایرانشهری ها
صادق تقی نژاد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۲
چرا آستاراخ .اسم واقعی این منطقه قره باغ هست. چرا این همه نفرت پراکنی .مگه مرزهای شمالی تورک تبار باشند چه خطری شما را تحدید میکند. مگه نه اینکه در حال حاضر شمال ایران تورکها زندگی میکنند . مگر رهبری ایران نگفته که قره باغ خاک اسلام هست .پس چرا این قدر دشمنی...این تورکها ایران مگه نه اینکه و طول تاریخ همیشه در صحنه سیاسی ومعنوی. واقتصادی .حضور داشته اند. در جنگ ایران وعراق مگه کم شهید دادند .در ورزشومیادین بین المللی آیا کوتاهی از این تورکها دیدید. .به نظر بنده این افکار فاشیستی وضو قومیتی هست ونباید منتشر شود نویسنده این مطلب خیلی جاهلانه وبدون مطالعه از شرایط منطقه وتاریخ ارمنستان و آذربایجان مطالبی نوشته مگه دنیا کشور خوجالی توسط ارمنستان را فراموش کرده. مگه دنیا کشتار مردم شهرهای سلماس. خوب وارومیهتوسط ارمنستان را فراموش کرده. در ضمن شعار مردم ارمنستان رابه هیچ عنوان فراموش نکنید که میگویند از دریا تا دریا. یعنی از دریای سیاه تا دریای خزر. واین ارمنستان خیالی شامل مرزهای ایران را هم میشود وقسمتی از خاک ایران راهم در محدوده ارمنستان بزرگ میکند .کمی با عقل. ومطالعه به موضوع نگاه کنیم...
احمد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۰
متاسفانه واژه های سوای پیام کلی متن حتی واژه های بکار برده شده ، خود گویای اوج راسیسم و تعصبات کور علیه ترک ها در این نوشته می‌باشد . واژگانی همچون آرتساخ ، نسل کشی ارمنی ها ، محاصره ایران توسط ترک ها و غیره و غیره !! این نوشته سوای تحلیل غلط و جانبدارانه ی نویسنده بلکه دشمنی آشکار و علنی ایشان و سایت منتشر کننده ی این متن با ملت ترک و اوج نگاه فاشیستی نسبت به ترک ها رو ( جه ترکهای خارج و چه ترک های داخل ایران ) نشون داده و معلوم میکند که عده‌ای خواهان گسترش بذر کینه و دشمنی ما بین قومیتهای داخل کشور و نا امن کردن جو کشور با نوشتن و انتشار چنین موضوعاتی هستند !
همشهری. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۲
اتفاقا نویسنده کاملا دقیق و درست ارزیابی کرده الان بحث خاله بازی و من ترکم یا فارسم نیست کسی نگفته ترکها بدن ولی کسی که میخواد ایران را زیر فشار و انزوا در بیاره حتی اگر ترک یا یه کی از ربانهایه دیگر کشور مثلا عرب یا کرد هم باشه ، دشمن محسوب میشه و باید باش برخورد بشه نوبسنده درست میگه اگه تذکر و یا بیشتر از تلنگر زده نشه عواقب خیلی بدی برایه همه ما داره که اولینش بدتر شدن اوضاع اقتصادیه و الا اخر مثلا ایا درسته من بگم چون من عربم اشکالی نداره یه کشوره عربی در مرز ایران مشکل تراشی کنه خوب پس چطور امریکا از اون وره دنیا تو کاره همه کشورها از چین بگیر تا ایران روسیه عراق و.... دخالت بکنه و تصمیم بگیره اما ما واسه منافع خودمون تصمیم نگیریم و سکوت کنیم ، ماشالله دشمن هم که کم نداریم همه در باطنه دلشان میخوان یه بلایی سره ایران عزیز بیاد دودش اول از همه تو چشم کی میره اقایه ترک علیخان عزیز خوبیه بیش از حد ، طلب کار میکنه بقیه را و فکر میکنن وظیفه است ما باید اتحاد داشته باشیم و تفکر
ایراندوست ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۸
کلا گوش شنوایی در وزارت خارجه برای مقابله با پانترکیسم وجود ندارد که نفوذ احتمالی این جریان نژادپرستانه را محتمل می‌کند.
آذربایجان جنوبی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۵
آذربایجان هست نه باکو شماها دشمن تورک ها هستید
Ali ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۹
داشناک ها را دشمن ایران بدانید نه ترک هارا. البته اگر اجازه داشته باشید
حسین ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۶
سلام شما که اینقدر موشکافانه مسائل رو برسی کردین و به مقامات راه حل نشون دادین لطفا مسائل اقتصادی و معیشت مردم بخصوص قشر کارگر رو هم دقیق برسی کنید ازهمه جهات راه حل نشون بدین اینقدر هم به طبل نکوبین که جنگ راه بیوفته ما مسئول حفظ مرزهای خودمون باشیم بهتره به ما چه ربطی داره کی میخواد کجا رو بگیره
ایران مهد شیران ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۴
در جواب اذربایجانلی باید بگم که اگر ترکهای ترکیه دوست ترکهای ایران بودن پس چرا در زمان عثمانی جوری تبریز رو با خاک یکسان کردن و اقدام به نسل‌کشی کردند که حتی به سگ و گربه های خیابان هم رحم نکردن و همه رو از دم تیغ گذروندن، این تاریخ رو خود عثمانی‌ها نوشتند و مکتوب و قابل استناد هست، کی میخواهید متوجه بشید که ترکهای اونور با ترکهای ما دوست که نیستند هیچ دشمن ما هم هستند، زنده باد ایران زنده باد آذربایجان
صابر ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۶
آقای موحدیان تحلیل کاسب کاری کرده است.
به آذربایجانی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰
برابر آمارهای وزارت کشور ما بین سیزده تا چهارده میلیون ترک زبان در ایران داریم که کمتر از بیست درصد جمعیت ایران می شود. که اکثریت قریب به اتفاق آنها هم خود را آذری ایرانی می دانند و نه ترک ...... لطفا تبلیغات بی پایه و اساس علی اف و اردوغان را اینجا تکرار نکنید. نظریات نویسنده محترم مقاله کاملا درست و مستند است.
محمدعلی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۶
تویی که نظر گذاشتی به اسم آذربایجان جنوبی آذربایجان نبودن آران بوده اون منطقه برو تاریخو مطالعه کن
رضا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰
سیاست منفعل ایران در قبال توسعه طلبی ترکیه. وقتی کشورهای عربی با اسرائیل رابطه کردند خیلی شلوغ کردیم در حالی که ترکیه شریک و رفیق اسرائیل بود و ما ساکت و خاموش
فرزین ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۲
با سلام بحث رو سعی کنید قومی نکنید در محاصره کشور های ترک چیه .هر گونه تقسیم اراضی و تغییرات هر کشور به خود اون کشور مربوط نه همسایه اون
هادی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۱
البته جمهوری آذربایجان هست اسمش. تکرار کن یادت نره
افشار ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۹
شگفت آور نیست که به دستور الهام و اردوغان در مدارس بادکوبه استان آذربایجان شمالی به دانش آموزان معصوم آموزش می دهند که آوای گرگهای خونریز را به تاسی از زردپوستان وحشی و حیوان صفت مغول و تاتار و سلجوقی که خود را از نسل «گرگ خاکستری (بوز قورد)» می دانند زوزه بکشند و عوعوی رعب آور و وحشت آفرین از خود در بیاورند! مقایسه کنید با رفتار و منش بزرگوارانه انسانی کوروش بزرگ افتخار بزرگ ایرانیان و جهان انسانیت که مرحوم علامه طباطبایی تبریزی، حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی و دکتر شریعتی و بسیاری از متفکرین او را احتمالا ذوالقرنین پیامبر که در قرآن مجید آمده است معرفی می کنند. کوروش کبیر (سیروس به رومی و سایروس به انگلیسی) که محبوب قلوب مردم امپراتوری عظیم و متمدن هخامنشی بود صادرکننده نخستین منشور صلح آمیز حقوق بشر در جهان در ۲۵۰۰ سال پیش است که توماس جفرسون اعلامیه استقلال کشور آمریکا را بر مبنای آن نوشت و همچنین منشور سازمان ملل از آن اقتباس شده است و در کشورهای مهم از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه خیابان ها و جایگاه های یادبود را برای کوروش کبیر ایجاد کرده اند. حتی در دادگاه بین المللی لاهه و دادگاه عالی نیویورک یادبود این بزرگ رادمرد بشریت نصب شده است. ببینید تفاوت ره از کجاست تا به کجا!: یعنی ایرانیان از هر قوم و زبانی با کوروش کبیر به فرهنگ و تمدن انسانی و اخلاقی خود افتخار می کنند و وارثان آتیلا، چنگیز و تیمور جنایتکار به درجه و شدت خوی درندگی و حیوانیت داعشی وار خود!!!
شمالی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹
اون تورک هایی که مارو محاصره میخواهند بکنند برو تو تاریخ بخون چه بلایی سرتان آوردن.اونا دارن با ما دشمنی میکنند.احمق ها چرا طرفداری اونا رو میکنید
شمالی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۰
اهاااااااااااای اح مق ها فعلا اون تورک ها دارن با ما دشمنی میکنند و بودند..چقد شما احمق هستید سری ناراحت دشمن های قدیمی خودتون میشید سرزمین اسلام بدست ما مسلمون افتاد.ما با دولت های شأن کار داریم نه مردم
Yukselis ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۴
متاسفانه نویسنده این خبر خودشون سر تا پا نژاد پرسته.اولا شما که دم از تمامیت ارضی میکنید باید بگین جمهوری آذربایجان نه باکو .اونجا هم قره باغ هست نه آرتساخ .سوم اینکه فکر کنم از ترکها زخم خوردی که اینقدر بهشون میتازی .درود بر آذربایجان ننگ بر طرفداران ارمنی های کودک کش .ما ترکها از هم نژادها و هم مذبهای خودمون در مقابل ارمنستان حمایت میکنیم
آتیلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۳
چرا اینهمه از ترک ها وحشت دارید؟ خود این مملکت پر از ترک هست .
اکبر ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۸
آقای موحدیان شما نماینده ی تروریستهای ارمنی هستی، ارمنستان مگر چه مزیتی نسبت به دو کشور مسلمان وپر قدرت ترکیه وآذربایجان دارد که ایران بخواهد با این دو همسایه مهم که بیشترین تعامل اقتصادی و مسیر صادراتی ایران هستند را نادیده گرفته وخود را به آتش کینه ارامنه ی همیشه خائن بسوزاند، مگر کشورهای ترک لقمه ساده ایست که ایران آنان را ببلعد، تنها راه تعامل با کشورهای ترک زبان وتوران زمین است وبس
کورد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۵
سیاست تنیدن مرزهای شمالی کشور توسط آذربایجان و حمایت ترکیه یه سیاست شکست خورده ی آمریکایی صهیونیستی است سیاست پانترکیسم می خواهد ایران را قبضه کند بدون شک کوتاه آمدن ارمنی ها ضربه ی سنگینی به خود آن ها خواهد زد و اگر سیاستمدارانه ارامنه شجاعت رییس جمهور ارمنستان را نداشته باشند آذربایجان کله شق به همراهی ترکیه تومار این کشور را درهم خواهند پیچید. وشاهراه ایران در مرز شمالی با کشورهای اروپایی قطع خواهد شد ارمنستان می بایستی با مقاومت جانانه ی خود علی اف را سرجایش می نشاند
کوردستان ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷
سیاست تنیدن مرزهای شمالی کشور توسط آذربایجان و حمایت ترکیه یه سیاست شکست خورده ی آمریکایی صهیونیستی است سیاست پانترکیسم می خواهد ایران را قبضه کند بدون شک کوتاه آمدن ارمنی ها ضربه ی سنگینی به خود آن ها خواهد زد و اگر سیاستمداران ارامنه شجاعت رییس جمهور ارمنستان را نداشته باشند آذربایجان کله شق به همراهی ترکیه تومار این کشور را درهم خواهند پیچید. وشاهراه ایران در مرز شمالی با کشورهای اروپایی قطع خواهد شد ارمنستان می بایستی با مقاومت جانانه ی خود علی اف را سرجایش می نشاند
احمد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲
برای اینکه بدونید ایران چند درصدش ترک هست باید ایرانگردی کنید.اونوقت میفهمید که بیشتر از سی ملیون ترک و ترک قشقایی و خراسانی ، ترک همدانی و ساوه ای و ترکمن و .‌....دارد.ضمنا تاسف میخورم به حال افرادی که این نویسنده محترم نماینده اونجاست.
ط سروری ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲
اینجاس که میگن طرف کاسه داغ تر از اشه یا به قول خودمون شاه میبخشه شاه قلی نه. راستی این آرتساخ واز کجاتون دراوردین
آذربایجان ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۸
تو اول نام منطقه را درست تلفظ کن، نمی خواد تحلیل سیاسی ارائه بدی نام درستش قره باغ است نه آرتساخ ثانیا این افکار فاشیستی ایران شهری که در یک عده در کشور ما حاکم است اجازه نخواهد داد که واقع بینانه بیاندیشیم و عامل اصلی تفرقه نیز همین افکار فاشیستی است. یاشاسین آذربایجان
تورک ایرانی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۱
اون آقای که میگه ما آذری هستیم نه ترک خیلی خیلی....... شما هنوز فرق آذری و تورک را نمی‌دانید هنوز نمی‌دانید فرق اصل و فرع را نمیدانید چطور به خودتون اجازه میدید در مورد 40 میلیون تورک اینطوری قضاوت کنید شما برا خودتون نمی‌تونید تصمیم بگیرید برا 40 میلیون تورک تصمیم گیری میکنید همین شماها باعث میشید تا چهار رأس... که نسبت به ملت تورک و حتی ایرانی اظهار نظر کرده چرندیات تحویل مردم بدهند
سیامک ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۰
جمهوری باکو????
یزدان ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۵
ضمنن پان‌ترکیسم گرچه صدایی بلند دارد اما پشتوانه کوچک و محدودی عمدتا بین قشر لمپن دارد.. در همین قضیه بازی فینال جام حذفی دیدیم که در چه وضعیتی قرار دارند. جایی که برای جلوگیری از بی اعتبار شدن تیمی که به نماد یک عده قلیل تبدیل شده نخواستن که بازی در تبریز برگذار بشه... هیچ ترسی نباید از این قشر مفلوک داشت. بزرگتراشون هم تو باکو و آناتولی در همین حد هستن نه بیشتر اگرچه در تمام دنیا همگی زیر بلیط غرب و یا روسیه قرار دارند... غرب امروزه برنامه هاشو با پیمانکاری ترکی اجرا می‌کنه و این واقعیتی مهم برای ایرانه
داود ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۳
سلام به همه،یه مثلی هست که میگه،دعوای دوتا یهودی سر مال یک مسلمان است،چه ارمنستان چه باکو هر دو جزو خاک ایران بوده و انشالله خواهد شد،ایران نه نژاد است نه زبان ،ایران یک فرهنگ کامل انسانیست،ایران در لغت به معنای نجیب و برگوار،اگر هر جای گیتی هستید و این فرهنگ را دارید ایرانی هستید،خطاب به ترکان یهودی تبار شایدم یهودیان ترک تبار ،زمان قتل و غارت و جنگ در منطقه با قدرت مطلق ایران به پایان رسیده،شیعیان آذربایجان منتظر رخصت و لبیک رهبر ایران هستند،جنایت عثمانی در دل مردم ایران هنوز از یاد نرفته،
جاوید ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۸
نام اصلی و قدیمی منطقه ارتساخ یا قره باغ سفید باغ بوده و از حدود 600 سال پیش به اون قره باغ میگن جمهوری بادکوبه کاملا مشخصه که مواضع ضد ایرانی داره و نباید راه ارتباطی ایران با قفقاز به جمهوری بادکوبه منحصر بشه
تورانی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۲
چشم دشمنان اسلام و تورکها کور باد خداوند پشتیبان ملت مومن آذربایجانه مرگ بر نژادپرستان ضد دین
عبدالرضا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۷
در این مقاله اشتباههای فاحشی به چشم می خورد ارتساخ نسل کشی ارامنه محاصره تورکان وغیره و حتی پیشنهاد می دهد که به شورشی های ارامنه کمک بشود مثل اینکه صاحب قدرتی است به یک محله هم نمی تواند کمک کند
علی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۷
سلام برادر توهم زدی چی نوشتی اولا آرتساخ نه، قره باغ آذربایجان ثانیا اینقد تبلیغات نادرست نکنید اگه میخوایید ارمنستان از نظر اقتصادی رشد کنه
دیوانه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۷
روسیه با آمریکا بر سر فشار به ایران ، تعامل کرده ، بازگشائی سفارت صهیون در ترکمنستان و یله کردن آذربایجان در تهدید ایران ، با اینکه هر 2 کشور هنوز از نظر امنیتی ، در تیول روس هستند، جای تامل دارد ! چین هم بشکل دیگر . منافع ملی را به لبخند روس و چین ، نفروشیم
آرام بی حسد و کینه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۱
صلح بین همسایگان نمی تواند برای ایران تهدید محسوب شود، آنچه تهدید هست و ایران را در محاصره قرار داده، افکار پلید و دلهای پر از حسد و کینه فاشیست ها و نژادپرستان هست، که انشاالله فردای صلح همه سکته خواهند کرد و ایران و همسایگان بخوبی و خوشی زندگی خواهند کرد.
آیدین ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۲
دستپاچگی نویسنده از نام آزربایجان و تورک کاملا مشخص است، قدرت تورک شماها رو چنان به مرز جنون رسونده که نمی دانید چه مگویید،هیچ وقت تورک و آزربایجان برای ایران تهدید نیست،شماها با امنیتی کردن واژه تورک و آزربایجان نیمی از ملت این کشور رو با خود دشمن کردید،خود میگویید که با تصرف زنگه زور آزربایجان هم نمیتونن به اونجا برگردن پس قبول دارین سکنه اصلی اونجا تورک ها بودن،بهتره با آزربایجان و تورکها مذاکره کنین وگرنه بیشتر منزوی خواهین شد،
سهراب سپهری ۱۱ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۵
خدا رو شکر ب امید آزادی زنگه زور و برگشت آن به کشور آذربایجان