کشورهایی که مخالف و آنهایی که مشتاق هستند

اوکراین به دنبال درهای باز اروپا

۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۴۰ اخبار اصلی اروپا
از زمانی که مسکو توافق خود با سازمان ملل و ترکیه را از اواسط ژوئیه تمدید نکرد، کی یف به شدت به دنبال مسیرهای جایگزین برای صادرات غلات خود بوده است. پس از آن، ارتش روسیه بارها بنادر اوکراین در دریای سیاه و دانوب را گلوله باران کرد. به گفته وزارت امور خارجه اوکراین، ۱۸۰ هزار تن غله در جریان این حملات نابود شده است.
اوکراین به دنبال درهای باز اروپا

نویسنده: اوتمارا گلاس

دیپلماسی ایرانی: در آینده، اوکراین مایل است غلات بیشتری را از طریق بنادر کرواسی در دریای آدریاتیک صادر کند. قرار است کالاهای کشاورزی از طریق رود دانوب به کرواسی ارسال شوند و سپس از طریق راه آهن به ساحل آورده شود. وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه گفت که توافق مربوطه با وزیر امور خارجه کرواسی زمانی که وی در کی یف بود، حاصل شده است. وی نگفت که چه مقدار غلات از طریق مسیر کرواسی حمل خواهد شد. علاوه بر کرواسی، کی یف با بلغارستان و یونان نیز برای دور زدن محاصره بنادر دریای سیاه روسیه در حال مذاکره است. هدف، انتقال غلات اوکراینی به بنادر یونان با قطار از طریق بلغارستان است.

از زمانی که مسکو توافق خود با سازمان ملل و ترکیه را از اواسط ژوئیه تمدید نکرد، کی یف به شدت به دنبال مسیرهای جایگزین برای صادرات غلات خود بوده است. پس از آن، ارتش روسیه بارها بنادر اوکراین در دریای سیاه و دانوب را گلوله باران کرد. به گفته وزارت امور خارجه اوکراین، 180 هزار تن غله در جریان این حملات نابود شده است.

ناتو نیز اعلام کرد که حضورش را در منطقه دریای سیاه افزایش خواهد داد. روز یکشنبه، نظارت چهار جت جنگنده این اتحاد ظاهرا به این منجر شد که سه کشتی باری توانستند به سمت بندر اوکراین در دانوب حرکت کنند. اندیشکده آمریکایی «موسسه مطالعات جنگ» (ISW) به این نتیجه رسید: «به نظر نمی‌رسد روسیه مایل یا قادر به توقف اجباری و جست وجوی کشتی‌های بی‌طرف در حال عبور از دریای سیاه به سمت اوکراین باشد.» با این حال، هیچ‌کس نمی‌تواند به قطعیت آن تکیه کند.

کی یف همچنین امیدوار است که اتحادیه اروپا حمایت بیشتری کند. در نشست وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا در هفته گذشته، کمیسر کشاورزی اوکراین گفت مطمئن است که برخی از محصولاتی که قبلا از طریق دریای سیاه حمل می شدند، از طریق رودخانه، جاده و راه آهن نیز حمل خواهند شد.

اما این پیشنهاد در لهستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی با مقاومت شدیدی روبه رو می شود. بسیاری از کشاورزان آنجا نگران کاهش قیمت در صورت رسیدن غلات اوکراینی به بازارهای داخلی خود هستند. بنابراین لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان می خواهند به ممنوعیت واردات غلات از اوکراین که قرار بود در 15 سپتامبر منقضی شود، پایبند باشند. 

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: غلات اوکراین روسیه روسیه و اوکراین تامین غلات جنگ اوکراین صادارت غلات لهستان بلغارستان مجارستان


( ۵ )

نظر شما :