تداوم حملات هوایی ترکیه به بیمارستانی در عراق

جنایت ترکیه به اسم مبارزه با تروریسم

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۶۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در ادعای سازمان ملل آمده که این بیمارستان در نزدیکی یک ایست بازرسی YBS قرار داشت اما هیچ واحد مسلحی مستقیماً در این مرکز که در یک منطقه غیرنظامی ساخته شده بود حضور نداشته است. 
جنایت ترکیه به اسم مبارزه با تروریسم

دیپلماسی ایرانی: حملات هوایی ترکیه که گفته می ‌شود یک بیمارستان غیرنظامی را هدف قرار داده و هشت نفر را در عراق کشته است، موضوع شکایت رسمی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، این اولین موردی است که در مورد حملات هوایی ترکیه علیه مردم ایزدی مطرح می ‌شود. این حمله در ۱۷ آگوست ۲۰۲۱ کلینیک پزشکی سکنیه در سنجار را ویران و بیش از ۲۰ نفر را مجروح کرد.

چهار مدعی، اعم از بازماندگان یا شاهدان حملات هوایی، می‌گویند همانطور که در ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی تضمین شده، ترکیه حق زندگی آنها را طبق قوانین بین‌المللی، نقض کرده است. علاوه بر این، مدعیان ادعا می‌کنند که ترکیه در مورد کشتار غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی تحقیق نکرده و به قربانیان راه‌حل‌های موثر ارائه نکرده است. 

این شکایت اواخر هفته گذشته ارائه شد و آماده‌سازی آن دو سال طول کشید. ترکیه در آن زمان این حملات هوایی را تلاشی برای کنترل شاخه مسلح حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) و همچنین مقاومت سنجار (YBS)، نیروی دفاع از خود ایزدی‌ها، توصیف کرد. مقاومت سنجار ادعاهای ترکیه مبنی بر اینکه با پ.ک.ک مرتبط است را رد کرده است.

در ادعای سازمان ملل آمده که این بیمارستان در نزدیکی یک ایست بازرسی YBS قرار داشت اما هیچ واحد مسلحی مستقیماً در این مرکز که در یک منطقه غیرنظامی ساخته شده بود حضور نداشته است. 

مدعیان می گویند که هر هشت فرد کشته شده از کارکنان بیمارستان بودند. ادعا می‌شود که از سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰ ایزدی قربانی «خسارات جانبی» حملات هوایی ترکیه علیه اهداف پ.ک.ک در عراق شده‌اند، جایی که بسیاری از اعضای پ.ک.ک به آنجا پناه آورده‌اند. 

ادعای حقوقی بر این نکته تاکید می کند که سکنیه یک بیمارستان کاملا غیرنظامی، با ۱۰ تخت و حدود ۲۰ رزیدنت بود که توسط شورای سنجار اداره می شد. یکی از شاکیان، که از کارکنان بیمارستان بود و در این شکایت به عنوان C1 معرفی شده، گزارشی از شاهدان عینی از حمله ارائه کرد و گفت که از عواقب روحی و جسمی بهبود نیافته است. 

شاهد سوم، از بستگان یکی از قربانیان حملات، گفت که هیچ عضوی از پ.ک.ک در محل حضور نداشته است. 

در ۱۸ آگوست ۲۰۲۱، وزارت دفاع ترکیه مدعی شد که ۱۰ تروریست پ.ک.ک را در یک عملیات هوایی کشته است. در اوایل همان هفته، حمله هوایی ترکیه یک خودرو را در مرکز سنجار هدف قرار داد که یک فرمانده و یک جنگنده YBS کشته و سه نفر زخمی شدند.

این ادعا به نمایندگی از چهار ایزدی، یک سازمان غیردولتی حقوق بشر، و زنان برای عدالت، یک سازمان غیردولتی ایزدی مستقر در آلمان که توسط وکلای حقوق بشر در بریتانیا حمایت می‌شود. عارف آبراهام، یکی از شاکیان، گفت: «این یک پرونده بسیار مهم و نمادین است که شامل نقض آشکار حقوق اساسی شهروندان ایزدی توسط دولت ترکیه است. هیچ بهانه قانونی برای هدف قرار دادن یک بیمارستان غیرنظامی با سه حمله هوایی متوالی در ۳۰ دقیقه، کشته شدن هشت غیرنظامی و مجروح شدن شدید بیش از ۲۰ نفر دیگر وجود ندارد».

ترکیه مدت‌هاست که از سکوت جامعه بین‌المللی برای هدف قرار دادن اتباع غیرترک در خارج از قلمرو خود به بهانه هدف قرار دادن تروریست‌ها برخوردار بوده است. 

کمیته حقوق بشر تنها نهادی است که نسبت به پاسخگویی به ترکیه و ارائه جبران خسارت معنادار به قربانیان نگاه واقع‌بینانه دارد.

دکتر لیلا فرمن، مدیر اجرایی زنان برای عدالت، گفت: «بعد از پیروزی بر داعش در سنجار، حملات هوایی ترکیه بزرگترین خطر امنیتی را به همراه دارد. ایزدی‌ها از اینکه ترکیه حملات علیه بیمارستان را متوقف نکرد، شوکه شدند».

وی گفت که این پرونده فرصتی است برای نشان دادن این مسئله که امنیت ایزدی ها دغدغه سازمان ملل است. ادامه تنش ‌های امنیتی، بازگشت ایزدی‌های در تبعید را پس از نسل کشی آنان در سال ۲۰۱۴ کند کرده است.

 در سنجار و کمپ ‌های آوارگان در شمال عراق، ده‌ها هزار ایزدی آواره فقدان یک حکومت قدرتمند را عامل عدم اطمینان از ایمنی و بازگرداندن خدمات عمومی به استان می‌دانند. 

روند شکایت علیه یک دولت عضو عمدتاً به صورت کتبی است و می­‌تواند دولت طرف را ملزم به ارائه غرامت و تضمین عدم تکرار کند. دولت بریتانیا از ترکیه و کردهای عراق خواسته است تا اختلافات خود را حل کنند اما مستقیماً حملات هوایی ترکیه را محکوم نکرده است.

کلید واژه ها: عراق کردستان عراق اقلیم کردستان عراق ترکیه عراق و ترکیه ترکیه و عراق اقلیم کردستان و ترکیه ترکیه و اقلیم کردستان ایزدی ها


( ۱۷ )

نظر شما :

ایرانی ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۹
پانترکیسم چیزی جز جنایت و خونریزی نمیفهمد.
ناشناس ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۱
وقتی آمریکا می خواد مجبوره بگه ؛ چشم . والا با به اجرا گذاشتن طلب صدها میلیارد دلاری بدهی ترکیه ، بیچاره شان می کند .
کامران ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۴
موضوعی با تلفات ۸ نفر غیر نظامی که قطعا مطلوب نیست و بر اساس خبر در نزدیکی پایگاه تروریست ها بوده چنین بزرگنمایی میشود اما خبری از اصابت موشک اسکاد ارمنی ها در قلب شهر گنجه اذربایجان با تلفات ۱۲۶ نفر زن و کودک در سال ۲۰۲۰ مننشر نمیشود .
ناشناس ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۲
انقدری که ترکها بقیه رو نسل کشی کردن کسی خودشون و کشت ؟ نسل کشی ارامنه ، آشوریها ، کردها ، علویان ، اعراب و ...هنوزم ول کن نیستن خدا جوابشون و بده ان شاءالله
علی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۶
کشته شدگان ، تروریستهای کرد هستن . ترکیه غیر نظامیها رو هدف قرار نمیده و فقط تروریستها در فهرست هدف قرار دارن . اینها همه فقط برای خراب کردن وجهه ترکیه است . چرا کسی از جنایاتی که همین تروریستها در عراق و سوریه انجام دادن و میدن صحبتی نمیکنه؟
فرهاد ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۳
به علی پانترک: الان این بچه تروریست است!؟ جنایاتی که ترکیه در سوریه عراق انجام می‌دهد را الان هیچ کس دیگری انجام نمی‌دهد. کشتار و بمباران روزانه.
به علی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۳
یعنی موشکها و هواپیما مونتارژی ترکیه میفهمند کدام تروربست و کدام غیر نظامی بی گناه است ؟؟؟؟؟چرا پس سرلشکر ارتش عراق در کردستان در حال برگشت از ماموریت هدف پهبادها قرار گرفت ؟؟؟؟؟ایا ترکها ندیده اند که فرمانده ارتش عراق است ؟؟؟؟ در دنیا ترکها جنایتهای زیادی انجام میدهند اما هیچگاه انرا گردن نگرفتند و بدتر طلبکار هستند ؟؟؟؟حملات توپخانه ای ،خمپاره ای که علیه روستاییان کردستان عراق باعث کشته شدن انها و دامهایشان و اتش زدن و ازبین رفتن خانه ها و محصولات زراعی و گندمهایشان میشود که خبرگذاری دولت مرکزی عراق تصاویر انهارا منتشر کرد را انکار میکنید ؟؟؟؟؟از منظر ترکها هر موجود زنده ای که ترکی تکلم نکند و لباس کردی داشته باشد تروربست است ؟؟؟؟؟؟
مجتبی خراسانی به علی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۷
در فهرست هدف ترکیه تمام اقوام غیر ترک هدف تروریستی می باشند ،نسل کشی ابداعی و ارام ترکیه در در خاورمیانه و شمال افریقا و قفقاز ،ترکیه زده ببمارستان خراب کرده رو سر بیماران و کادر درمان انوقت شما ان را نمایشی برای خراب کردن وجهه ترکیه میدانید ؟؟؟؟ حماقت و نژادپرستی تا کجا ؟؟؟؟ شما هم در خون کشته شدگان تجاوزات ترکیه شریک هستید ،چرا جنایتی که همتبارات ترک شما از اسیای مرکزی تا قفقاز در لشکر داعش علیه مردم عراق و سوریه انجام داده اند و میدهند صحبتی نمی شود ( ببش از ۱۲ گروه تروریستی ترک ازبکی ،ترکمنی ،چچنی ،اویغور و ....در سوریه و عراق با حمایت ترکیه تشکیل و به زندگی نکبت بار در خفا و اشکار ادامه حیات میدهند و کشتار میکند )؟؟؟؟؟؟
ناشناس ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۱
کارنامه سیاه کشتار وارثان بازماندگان عثمانی در تاریخ انقدر سیاه و پربار است که در دنیا همردیف امریکا انگلیس و....قراردارد این برای ترکیه فقط دست گرمی تست سلاحشان است ،نسل کشی واقعی زمانیکه سدی بنام ایران نباشد اتفاق خواهد افتاد ،الان در سوریه و عراق و...به سد ایران خورده و کمی رام شده
سبلان ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۲
ترکیه واقعا مایه ننگ بشریته.تمام تاریخ نه چندان طولانیش از دوره عثمانی تا حالا جنایت و نسل کشیه.چقدر توی همین تبریز خودمون جنایت کرد.به امید ریشه کنی و فروپاشی ظلم