نامزدی که همچنان بیشترین شانس رئیس جمهور شدن را دارد

انتخاب ترامپ ناممکن ولی ممکن

۳۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۱۷ اخبار اصلی آمریکا
حتی اگر ترامپ در یکی از چهار پرونده علیه او محکوم شود و حتی اگر در روز انتخابات در زندان باشد، هیچ قانونی وجود ندارد که او را از روی کار آمدن منع کند. قانون اساسی آمریکا تنها سه شرط را برای یک رئیس جمهوری به رسمیت می شناسد: داشتن حداقل ۳۵ سال سن، متولد شدن در آمریکا و حداقل ۱۴ سال اقامت در آنجا.
انتخاب ترامپ ناممکن ولی ممکن

نویسنده: یوهانا روت

دیپلماسی ایرانی: آیا دونالد ترامپ می تواند دوباره رئیس جمهوری ایالات متحده شود؟ قطعا خیر، این نظر بسیاری از افرادی است که از حمله به ساختمان کنگره در سال 2021 به شدت شوکه شده بودند. با این حال، از نظر قانونی، پاسخ تاکنون روشن است: بله، او می‌تواند. حتی اگر ترامپ در یکی از چهار پرونده علیه او محکوم شود و حتی اگر در روز انتخابات در زندان باشد، هیچ قانونی وجود ندارد که او را از روی کار آمدن منع کند. قانون اساسی آمریکا تنها سه شرط را برای یک رئیس جمهوری به رسمیت می شناسد: داشتن حداقل 35 سال سن، متولد شدن در آمریکا و حداقل 14 سال اقامت در آنجا.

با این حال، بخش دیگری در قانون اساسی وجود دارد که نشان می دهد ترامپ ممکن است خود را در انتخابات آینده رد صلاحیت کرده باشد. اصلاحیه چهاردهم، بخش سوم، بیان می‌کند: هیچ‌کسی که قبلا «سوگند یاد کرده باشد که از قانون اساسی آمریکا حمایت کند و سپس درگیر شورش یا خیزش علیه آن کشور شده باشد یا به دشمنان آن کمک یا حمایت کرده باشد، هرگز نمی تواند منصب فدرالی داشته باشد.» 

آیا تلاش ترامپ برای براندازی انتخابات 2020 و باقی ماندن در قدرت و همچنین هجوم به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 که او علنا حامیان خود را به انجام آن تحریک کرد این الزامات را برآورده نمی کند؟ دو تن از مشهورترین وکلای آمریکا به نام های مایکل لوتیگ، قاضی فدرال سابق که خود جمهوری‌خواه است و لارنس ترایب، استاد حقوق اساسی دانشگاه هاروارد چنین می‌گویند. آنها در مقاله ای برای آتلانتیک استدلال می کنند، رفتار ترامپ در انتخابات 2020 و 6 ژانویه، ریاست جمهوری وی را غیرممکن کرد. آنها همچنین به ویلیام باود و مایکل استوکس پاولسن  استادان حقوق استناد می کنند که قبلا در یک مجله حقوقی به همین نتیجه رسیده بودند.

جلوگیری از به قدرت رسیدن ترامپ، اما چگونه؟ این سوال فقط نظری نیست. گروهی از رای دهندگان به نمایندگی از سازمان غیرانتفاعی شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشنگتن (CREW)، هفته گذشته در ایالت کلرادو شکایت کردند. این گروه خواستار آن شده که از ابتدا به ترامپ اجازه نامزدی در این ایالت داده نشود و می گویند گنجاندن نام وی در برگه رای، مساوی است با "کوتاهی در وظیفه" از سوی مقامات این ایالت.

دو گروه دیگر از رای‌دهندگان کمپینی را برای متقاعد کردن مقامات انتخاباتی در ایالت‌های کلیدی برای جلوگیری از حضور ترامپ در انتخابات راه‌اندازی کرده‌اند. وزیر داخله میشیگان قبلا گفته که می خواهد با همکارانش در ایالت های دیگر مشورت کند. و در بیانیه مشترک هفته گذشته، دادستان کل و وزیر داخله نیوهمپشایر که هر دو جمهوری خواه هستند، گفتند که آنها نیز "با دقت" این موضوع را بررسی خواهند کرد.

درک مولر، کارشناس حقوق انتخابات در دانشگاه نوتردام، تخمین می‌زند که حداقل شکایت در کلرادو شانس کمی برای موفقیت دارد. مولر می گوید، هنوز مشخص نیست که آیا وزیر داخله کلرادو این اختیار را دارد که نامزدهای انتخاباتی را بر این اساس حذف کند یا خیر. علاوه بر این، مهلت های ثبت نام برای انتخابات مقدماتی داخلی حزب هنوز به پایان نرسیده، بنابراین از منظر دادگاه این سؤال کاملا فرضی است. به خصوص که قانون اساسی به این موضوع اشاره نمی کند که آیا این بند در زمان نامزدی یک نفر هم اعمال می شود یا خیر. 

بحثی اساسی در مورد فایده طرح جلوگیری از شرکت ترامپ در انتخابات با استفاده از قانون اساسی اکنون در جریان است. اما شورش خشونت آمیز علیه دولت آمریکا از جمله جرایم متعددی نیست که ترامپ به زودی باید در دادگاه های مختلف پاسخگوی آن باشد. محاکمه استیضاح وی در کنگره در مورد این اتهام نیز بی نتیجه ماند. چهار کارشناس قانون اساسی هیچکدام از اینها را مانعی نمی دانند: لوتیگ و ترایب می نویسند: «بند سلب صلاحیت مستقل از این گونه اقدامات کیفری و همچنین مستقل از روند استیضاح کار می کند.»

اما مردم آمریکا چه فکر می کنند؟ فقط 52 درصد از آمریکایی ها وقایع 6 ژانویه را مطابق با معیارهای یک شورش برآورد می کنند. وقتی صحبت از مسئولیت ترامپ در قبال جنایاتی که به آنها متهم شده به میان می آید، رای دهندگان نیز عمیقا دچار اختلاف شده اند. در حالی که نیمی از آنها معتقدند که او قانون را زیر پا گذاشته، بیش از 80 درصد جمهوری خواهان معتقدند که تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام شده است. محاکمه ای که مسئولیت ترامپ را در قبال حمله 6 ژانویه 2021 مشخص می کند و می تواند حداقل اندکی بر افکار عمومی تأثیر بگذارد، تا بهار آینده آغاز نمی شود و احتمالا ماه ها به طول خواهد انجامید.

همان طور که بارها اتفاق افتاده، واضح است قانون اساسی که بسیاری از مردم آمریکا به آن افتخار می کنند، کشور را برای شخصی مانند دونالد ترامپ تنظیم نکرده است. بنابراین راه‌ها و ابزارهای جلوگیری از چهار سال دیگر تحت سلطه او نه تنها محدود است، بلکه آنها همچنین به یک دوراهی منجر می شوند: آنها می توانند حداقل به همان اندازه برای آینده کشور ضرر داشته باشند.

منبع: دی سایت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا انتخابات امریکا دونالد ترامپ محکومیت ترامپ حزب جمهوری خواه


( ۵ )

نظر شما :