احتمال پیروزی ترامپ

بایدن تک دوره ای خواهد شد؟

۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۷۳ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ نیز مثل بایدن محبوبیت زیادی بین آمریکایی ها ندارد و میزان محبوبیت او طبق نظرسنجی شبکه سی ان ان حدود ۳۵ درصد است که به بایدن نزدیک است. بنابراین آنچه نتیجه انتخابات را رقم خواهد زد آراء ۲۹ درصد رای دهندگان است که ۲۰ درصد آنها دیدگاه مثبتی نسبت به ترامپ و بایدن ندارند و ۹ درصد آنها درباره این که به چه کسی رای بدهند مردد هستند. در انتخابات ۲۰۱۶ نیز ۲۰ درصد رای دهندگان علاقه ای به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نداشتند ولی در نهایت ترامپ توانست آراء این گروه را بیشتر از هیلاری کلینتون به خود جلب کند و برنده انتخابات شود. اکنون نیز نظرسنجی ها نشان می دهد کسانی که علاقه ای به بایدن و ترامپ ندارند یا از هیچ کدام از آن دو بدشان نمی آید، بیشتر به ترامپ گرایش دارند. 
بایدن تک دوره ای خواهد شد؟

نویسنده: طارق الشامی

دیپلماسی ایرانی: عوامل منفی که می تواند به بخت جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آسیب برساند، مثل رسوایی های پسرش هانتر و تلاش ها برای بازخواست بایدن از سوی جمهوری خواهان و افزایش تردیدها درباره صلاحیت بایدن برای حکمرانی به علت بالا رفتن سن او، در حال افزایش است. بایدن همچنان به این نظریه دل بسته است که روسای جمهور بخت بیشتری برای انتخاب شدن مجدد در دوره دوم دارند چرا که فقط 10 رئیس جمهور از 45 رئیس جمهور سابق آمریکا نتوانسته اند برای بار دوم در انتخابات پیروز شوند. بایدن همچنین گمان می کند رای دهندگان دموکرات و مستقل های لیبرال که از او خوششان نمی آید، فقط یک چیز را بدتر از پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری می دانند و آن هم پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آینده است! بنابراین به بایدن رای خواهند داد. 

با این حال نظرسنجی های متعدد نشان می دهد بایدن ممکن است اصولا در اشتباه باشد چرا که میزان محبوبیت او همچنان بسیار کمتر از 50 درصد است و در شرایط عادی، این مسئله برای کسی که در مقام ریاست جمهوری قرار دارد نگران کننده است چرا که احتمال انتخاب نشدن مجدد او وجود دارد به خصوص که رقیب جمهوری خواه احتمالی او دونالد ترامپ است که در همه نظرسنجی های حزب جمهوری خواه با فاصله زیاد، در صدر قرار دارد. 

ترامپ نیز مثل بایدن محبوبیت زیادی بین آمریکایی ها ندارد و میزان محبوبیت او طبق نظرسنجی شبکه سی ان ان حدود 35 درصد است که به بایدن نزدیک است. بنابراین آنچه نتیجه انتخابات را رقم خواهد زد آراء 29 درصد رای دهندگان است که 20 درصد آنها دیدگاه مثبتی نسبت به ترامپ و بایدن ندارند و 9 درصد آنها درباره این که به چه کسی رای بدهند مردد هستند. در انتخابات 2016 نیز 20 درصد رای دهندگان علاقه ای به هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نداشتند ولی در نهایت ترامپ توانست آراء این گروه را بیشتر از هیلاری کلینتون به خود جلب کند و برنده انتخابات شود. اکنون نیز نظرسنجی ها نشان می دهد کسانی که علاقه ای به بایدن و ترامپ ندارند یا از هیچ کدام از آن دو بدشان نمی آید، بیشتر به ترامپ گرایش دارند. 

در شرایطی که به نظر می رسد بایدن چندان نگران نیست چرا که گمان می کند کسانی که به او و ترامپ نگاه مثبتی ندارند، از قشری هستند که عمدتا به نامزد دموکرات رای می دهند و می توان آنها را متقاعد کرد در انتخابات به بایدن رای بدهند، ولی نظرسنجی ها این دیدگاه بایدن را تایید نمی کند و دلیلی وجود ندارد که این افراد در نهایت به بایدن رای خواهند داد مگر این که طی 14 ماه باقی مانده تا انتخابات، تغییراتی ایجاد شود. 

در شرایط مبهم کنونی درباره آینده بایدن و پیش بینی تشدید حملات جمهوری خواهان به او در ماه های آینده، برخی فعالان دموکرات و بسیاری از رسانه های آمریکایی پرسش هایی درباره جایگزین احتمالی بایدن برای ریاست جمهوری در صورتی که بایدن تصمیم بگیرد از رقابت های انتخاباتی کنار بکشد، مطرح می کنند. با این حال آلن لیختمن استاد تاریخ در دانشگاه آمریکا به دموکرات ها هشدار داد مطرح کردن جایگزین بایدن به طور علنی، عملا به معنای پیچیدن نسخه شکست بایدن در انتخابات است. 

با این حال نگرانی دموکرات ها از کاهش محبوبیت بایدن به 39 درصد که پایین ترین رقم در یک سال اخیر است و باور سه چهارم مردم آمریکا به این که بایدن شرایط جسمی و ذهنی مناسب برای ریاست جمهوری را ندارد موجب شده است 67 درصد دموکرات ها و رای دهندگان مستقل که گرایش به دموکرات ها دارند به این باور برسند که باید فرد دیگری برای به دوش کشیدن پرچم حزب دموکرات در انتخابات سال 2024 انتخاب شود.

با این حال بسیاری از دموکرات ها از نامزد شدن کامیلا هریس معاون جو بایدن در انتخابات آینده ریاست جمهوری استقبال نمی کنند زیرا جایگاه او در نظرسنجی ها بدتر از بایدن است و این نگرانی وجود دارد که او حتی به اندازه بایدن نیز نتواند رأی به دست بیاورد. در چنین شرایطی بسیاری از صاحبنظران معتقدند نامزد شدن بایدن از سوی حزب دموکرات در انتخابات آینده، قطعی است زیرا جایگزین قابل اتکایی برای او وجود ندارد. بایدن هرچند در مواردی به علت کهولت سن ضعیف به نظر می رسد ولی در هر حال او در انتخابات سال 2020 توانست با اختلاف قابل توجهی رقیب خود را شکست دهد و همچنان در حزب دموکرات از حمایت بالایی برخوردار است به طوری که 82 درصد دموکرات ها در ژوئن 2023 به نامزدی بایدن رای دادند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ انتخابات امریکا پیروزی ترامپ احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا احتمال شکست بایدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۶ )

نظر شما :